Nicad ontladen

  • Topicstarter Topicstarter Jan Kortbeek
  • Startdatum Startdatum
J

Jan Kortbeek

Guest
Heeft iemand een simpel schematje om NICAD accu's te ontladen?

Heb namelijk niet zoveel zin om voor een NICAD accutje een complete laadcomputer te kopen.

Groeten,

Jan
 
Hoi Jan K,

het allersimpelste lijkt me een 'dikke' weerstand eraan hangen als belasting en dan met de multimeter ernaast om af te schakelen bij 0,8V/cel... Met de weerstand bepaal je ongeveer de ontlaadstroom (ongeveer omdat de spanning niet constant is, maar terugloopt... I=U*R) Wanneer je hier niet de hele tijd naast wilt zitten (met een 'redelijk' rustige C5 ontlading toch alweer 5 uur :D), is een afschakel FET of iets dergelijks wel makkelijk... Vroeger had ik ook zo'n schakelingetje, maar ik weet even niet meer welke FET ik ervoor heb gebruikt :( Maar als je die dan in serie met je schakeling zet, laat je hem gewoon afschakelen bij de ingestelde 0,8V/cel. Het zijn dan vier componenten, vermogensweerstand (voor ontladen), FET (schakelaar) en twee weerstanden voor de spanningsdeling (x maal 0,8V/cell) aan de basis van de FET.... meer is het niet.
Kan een electronicaspecialist niet een FET (of andere transistor) noemen, die hiervoor in aanmerking komt?

Groet Bob
 
Het kan heel eenvoudig:

Wij hebben gewoon een batterijhouder van zo'n 10 batterijen genomen, en er voor ELKE batterij APPART een weerstand aan gesoldeerd. We namen 1 watt weerstanden. De weerstandswaarde kan je berekenen.
Wij namen 2 Ohm.

Het is belangrijk de batterijen appart te ontladen (elke batterij heeft dus z'n eigen ontlaadweerstand).
Wanneer je al je batterijen in serie op één weerstand zet, kan het zijn dat er één batterij eerder leeg is dan de anderen, er loopt nog steeds een stroom door de ontlading van de andere batterijen, waardoor die eerste lege batterij als het ware opgeladen wordt MAAR met verkeerde pollarisatie. Die batterij zal dus omgepoold worden = vuilbak!!

Wanneer je een aantal cellen hebt die aan elkaar zijn gesoldeerd is dit moeilijk, dan stop je best wanneer de eerste cel er door zakt.


Biggles
 
Okay!

Ik ga denk ik eerst maar even een heftige weerstand er aan solderen. Misschien dat ik later een FET erbij zet!

Hartelijk dank allemaal!!

Groeten,


Jan
 
Voorkomen van volledige ontlading.

Een eenvoudige manier om volledige ontlading te voorkomen is in serie met de weerstand een diode te plaatsen. Over een standaard (Silicium) diode staat in de doorlaatrichting altijd c.a. 0,7 Volt (Band-gap) . Je cel wordt dan niet diep ontladen.

Let wel: De diode moet de ontlaadstroom aankunnen, en na ontlading kan er altijd een zeer kleine (verwaarloosbare) stroom door de diode blijven lopen

Beter blijft natuurlijk een ontlaadsysteem dat bij het bereiken van de ontlaadspanning uitschakelt.

Note: Diodes zijn bij elke elektronicazaak voor een lage prijs verkrijgbaar.


Mvgr Fred
 
Jan,

Ik heb wel een schema van een ontlader die in mAh aangeeft wat er nog in de accu zat. Ik denk dat de huidige ontalders in de winkel goedkoper zijn dan zelf samenstellen van een ontlaad automaat.

Geert
 
ontladen nikkel cadmium accu's

Vroeger ( een jaar of 10-15 geleden) stond er in de hobby bulletin een ontlader, deze heb ik toen gebouwd en heb er veel plezier van

Ik heb laatst nieuwe accus gemaakt (1200 Mah nikkel cadmium) en ik vraag me af of dat ontladen niet te snel gaat. Met een volle accu duurt het ontladen een goed uur (de ontlader slaat af bij 0,7 of 0,8 V per cel)

Ik heb de gewoonte om elke week al m'n accu's op deze manier te ontladen en dan weer geheel op te laden.........Is dit goed, of slecht voor de accus, of moet ik het ontaden minderen, bijvoorbeeld 1 keer per maand.

thanx, Cor
 
Ik heb wel eens een relais gebruikt. 1 contact om een ontlaad lamp over de accu te schakelen, een ander relais contact om de relaisspoel zelf van schakelspanning te voorzien (houdschakeling) vanuit de de te ontladen batterij.

Starten door relais zelf even op de accu te schakelen (los draadje of drukknop als jet mooi moet. Relais blijft aangetrokken.
Als de accuspanning te laag wordt om het relais nog aan te trekken valt de hele zaak uit en stopt dus ook het ontladen.
Met weerstandje in serie met de relaisspoel kan je de schakelspanning verlagen. Gewoon even uitproberen.

Een 12 volt relais valt ergens bij 6 of 7 volt pas af. (7 of 8 cellen). een 6 volt relais zou moeten werken voor een ontvnager accu.
 
Bob zei:
Hoi Jan K,

het allersimpelste lijkt me een 'dikke' weerstand eraan hangen als belasting en dan met de multimeter ernaast om af te schakelen bij 0,8V/cel... Met de weerstand bepaal je ongeveer de ontlaadstroom (ongeveer omdat de spanning niet constant is, maar terugloopt... I=U*R) Wanneer je hier niet de hele tijd naast wilt zitten (met een 'redelijk' rustige C5 ontlading toch alweer 5 uur :D), is een afschakel FET of iets dergelijks wel makkelijk... Vroeger had ik ook zo'n schakelingetje, maar ik weet even niet meer welke FET ik ervoor heb gebruikt :( Maar als je die dan in serie met je schakeling zet, laat je hem gewoon afschakelen bij de ingestelde 0,8V/cel. Het zijn dan vier componenten, vermogensweerstand (voor ontladen), FET (schakelaar) en twee weerstanden voor de spanningsdeling (x maal 0,8V/cell) aan de basis van de FET.... meer is het niet.
Kan een electronicaspecialist niet een FET (of andere transistor) noemen, die hiervoor in aanmerking komt?

Groet Bob

Volgen mij is het U=I*R en niet I=U*R, ook goed is I=U/R, of R=U/I.
 
ontladers

op de site van conrad www.conrad.nl staan schema's van laders/onladers.
een leuke ontlader, maar wel met wat meer onderdelen vindt je via de volgende link:

http://www.nl.conradcom.de/scripts/...PCAT_AREA_S_BROWSE&shop=A_B2C_NL&p_init_ipc=X

kost ongeveer 12,95 heeft enkele kiesbare ontlaadstromen en is voor 6 of 7 cellen, maar je kunt hem natuurlijk ook zelf bouwen op een stukje experimenteer print (print van 10 x 16 cm met allemaal gaatjes en soldeer eilandjes). het schema vindt je achter de knop infobox rechts onderaan (blauwe button).

ikzelf gebruik een ontlader met een relais, omdat je dan geen koelplaat nodig hebt voor de FET. het geheel werk na het indrukken van de startknop en schakelt automatisch af. als je te tekening wilt hebben mail ik die wel. ik heb er al enkelen gebouwd voor collega modelbouwers en het werkt prima :D
 
Ik hang mn accupack aan een 14 volt lampje voor een nacht en de volgende ochtend is de accu leeg of is dit slecht voor mn accu pack?
 
casper zei:
Ik hang mn accupack aan een 14 volt lampje voor een nacht en de volgende ochtend is de accu leeg of is dit slecht voor mn accu pack?

Hangt er van af hoe snel je weer een niewe wilt kopen.. :twisted:
 
casper zei:
Ik hang mn accupack aan een 14 volt lampje voor een nacht en de volgende ochtend is de accu leeg of is dit slecht voor mn accu pack?

Voor echte Sanyo snellaad cellen van het "R" type (RC 1700, RC 2400, 500 AR, 800 AR, etc.) is dat helemaal geen verkeerde methode.
Een veel gebruikte methode is het aansluiten van een weerstand over het hele pack met een waarde van 5 Ohm per cel. De gloeilamp heeft de neiging in koude toestand (Als hij niet meer brand dus.) een veel lagere weerstand te hebben dan in hete toestand.

Natuurlijk is het zo dat, bij deze vorm van in serie ontladen, de cel met de kortste ontlaadtijd enige tijd omgekeerd geladen zal worden door de nog niet lege andere cellen. Een merkwaardige bijzonderheid van deze "R" cellen is dat ze hier niet slechter van worden, wel een beetje anders. Bij de volgende ontlaad cyclus hebben ze een fractie minder spanning, maar wel meer looptijd!. (Het aantal Joules neemt zelfs toe.) Omdat dit omgekeerd laden nu juist alleen optreed bij cellen met een kortere looptijd gaan ze vanzelf weer in de pas lopen met de andere cellen. Na enige tijd krijg je een beter "gematched" pack.

Op dit fenomeen berust ook het "pushen" van cellen. (Vergroten van de inhoud door elektrische manipulatie van buitenaf.) Dit moet je niet verwarren met "Zappen". (Verlagen van de inwendige weerstand door elektrische manipulatie van buitenaf.)

Uit bovenstaande mag blijken dat het leeg maken van een pack door met een weerstand in serie te ontladen ALLEEN op gaat voor de bovengenoemde SANYO "R" TYPE CELLEN. Alle andere zijn direkt kapot!
 
Ik weet niet of ik dit soort cellen heb, ik heb een conrad accu pack van 1900 mah.
 
Back
Top