Nicad pakket geeft niet alle stroom af

Heb een naar probleem: ik gebruik in mijn Eco 8 een 12 cellen stickpack Sanyo 2400. Als ik ermee ga vliegen is de pret al snel op (mij iets te snel), dus ik heb de emeter er eens tussen gehangen. Deze kan de daadwerkelijk verbruikte stroom meten over een tijdsperiode.

Nu blijkt dat mijn accu slechts 993 Mah afgeeft alvorens volledig in te kakken. De maximale amperage gedurende de vlucht van een kleine 5 minuten is 15,4A, dus niet extreem.

Ik heb de cellen afzonderlijk gemeten en zijn allemaal binnen 0,01 volt gelijk. Wie weet wat er aan de hand is?

Is er een manier om de weerstand te meten over dit pakket zodat ik een kapotte cel kan identificeren?

Bij voorbaat dank!,
Jeroen

hmm, lijkt op een erg hoge interne weerstand.
Misschien pakket even formeren. (paar keer snel laden-ontladen)

Je hebt de accu wel geladen vlak voor het vliegen?

uiteraard, heb hem een paar keer opgeladen op 1c en ontladen met 3A. Daarna nog zelfs een nachtje op 60mA om alles te balanceren.. en van de lader in de heli.. voller kan dus nie..

Als hij volledig inkakt kun je er wel vanuit gaan dat je pakket ter ziele is.
Als er 1 cel slecht is blijft hij nog heel lang op iets minder vermogen werken. Ik zou eens naar lipo`s gaan informeren.

Pakket is stuk. Heb vandaag juist hetzelfde probleem gehad .

als je pakket ontladen is moet je hem op de plus en min met een 33ohm weerstand verbinden en hem een nachtje laten liggen voor het geheugen effect van nicads als je dit een paar keer gedaan hebt laden en ontladen raakt hij zijn geheugen weer kwijt.dan altijd opladen met minimaal 4.5amp ook de periode om ze geheugen kwijt te raken anders worden ze lui.als je hem niet meer gebruikt voor langentijd ontladen weg leggen.
ontladen tot niet minder dan 0.9v per cell en aan de weerstand leggen.

Voor misschien wel de honderd en zoveelste keer schrijf ik hetzelfde, Beste mensen het geheugeneffect bestaat zo goed als NIET (meer). Je accu verouderd (slijt) heel snel door het erg snelle laden en nog sneller ontladen. Ook het met een weerstand helemaal ontladen is NIET goed voor je accu. Het heeft mogelijk enkele voordelen maar je moet er wel bij bedenken dat het absoluut ten koste van de levensduur van je accu gaat.
Houdt er ook goed rekening mee dat de capaciteid van ALLE accu's flink minder wordt naarmate de ontlaadstroom groter wordt. Die 2400mAh geldt alleen als je de accu ontlaad met een stroom van niet meer dan ongeveer 450mA. Bij het ontladen met iets van 15A zal de capaciteit niet veel meer dan ongeveer 1800mAh zijn. Wordt de ontlaadstroom nog hoger dan zakt de capaciteit nog verder in.
Daar komt bij dat door de veroudering de capaciteid minder en de inwendige weerstand hoger wordt. Dan kan je langzaam of snel laden, helemaal tot 0 ontladen of wat dan ook daar verander je niets aan. Door het gebruik gaat je accu achteruit! Hoe zwaarder je de accu belast des te sneller die veroudering gaat, en daar is niets aan te doen.

aangezien ik de pakketten niet meer gebruik in mijn heli (niet te vertrouwen, dus helaas) kan ik de weerstand-ontlaad-truc proberen.. niets te verliezen tenslotte.

Blijft wel raar dat deze cellen bij elkaar niet meer dan 10 x zijn ontladen/opgeladen.. er is dus ergens iets niet goed..

dus: wie biedt er op 36 cellen nicad sanyo 2400? (auto kunnen niet uit de lucht vallen, dus die jongens kunnen er nog wat mee)..

Ik heb thuis een kabouter smarthouse met alle gemakken ingebouwd.
Het hele spulletje draait op nicad sanyo 2400 batterijen. Door de vele kleine toepassingen in het smarthouse kan ik na 150 x ontladen met weerstand en weer opladen melden dat de kwaliteit niet meer het zelfde is als voorheen. :evil:

wat je wel kan proberen is ze op meer A te laden zodat ze warmer worden dit gebeurt ook in de modelboten wereld om meer uit de accu te halen maar zoals menig maal al gezegd waarschijnlijk is het einde verhaal.

maar laad ze maar eens op 3 - 4A ze mogen dan best heet worden (dit is niet aan te raden voor nieuwe accus aangezien het de levensduur aanzienlijk zal verkorten maar het kan wel je accu misschien weer levenidg krijgen)

Ernst Grundmann zei:
Voor misschien wel de honderd en zoveelste keer schrijf ik hetzelfde

Alweer een "nieuw record" :P , wel even oppassen dat je niet gebanned wordt, wegen overmatige "herhaalpost" :wink: anders moet ik alle goeie tips van jouw gaan missen!!!

m.vr.gr. Per.

Ik weet bijna zeker dat de cellen kapot zijn of ten minste 1 cel
ontlaad je pakket en meet het voltage.
Je zal zien dat hij soms in 1 keer 1.2 volt zakt en dat daarna er een cel warm wordt die is dan kapot.

Wat ik wel een doe is dunne puntjes aan mijn voltmeter solderen
Dan prik je gaatjes in je krimpkous bij de soldeernaad van de cellen
Dan tijdens het ontladen ze allemaal meten, en blijven herhalen
Dan weet ik bijna zeker dat je grote verschillen ga zien.
veel succes.

En die krijg je nooooooooooooit meer goed betrouwbaar

Back