Accu's die een (langere) tijd werkeloos hebben gelegen zullen daar van achteruit gaan. Hoeveel? dat is moeilijk te voorspellen. Dat hangt af van de temperatuur waaronder ze opgeslagen zijn geweest. Ook hoe de accu daarvoor behandeld is geweest speelt een rol maar ook hoe hij gemaakt is. De ene accu kan er gewoon beter tegen dan de andere.
Door de accu enkele keren op te laden en weer te ontladen zal je langzaam maar zeker de accu weer aan het werk krijgen. Hoe goed hij het weer gaat doen is dus niet te voorspellen.
De meeste kans maak je door de accu de eerste keer met 0,1C gedurende 14 uur te laden. Zorg er als het even kan voor dat je niet te veel langer dan die 14 uur laadt want ook dat kan weer negetive effecten hebben.
Ontlaadt daarna de accu met een stroom van maximaal 0,25C. Je kan nu een schatting maken van hoeveel energie er in de accu zat. Je ontlaat dus met 0,25C. Als het dan 4 uur duurt voor de accu leeg is dan is de volledige capaciteit weer terug.
Na de eerste keer laden en ontladen is de kans klein dat de capaciteit al direct weer helemaal terug is. Meestal moet je de accu wel enkele keren laden en ontladen. Zolang de capaciteit na elke keer laden nog hoger wordt kan je dat laden en ontladen herhalen. Op een gegeven moment zal de capaciteit niet meer oplopen. Dat is dan de capaciteit die de accu nog heeft en daar moet je het dan mee doen.
Te ver ontladen is schadelijk omdat dan de chemie in de accu uit balans raakt. Ik kan het helaas niet anders zeggen omdat ook de fabrikanten dat niet doen. Accu's zijn nu eenmaal chemiesche elementen. De fabrikanten passen (slimme) trucjes toe om hun accu's beter te laten werken dan die van anderen. Daarom zijn er ook zoveel verschillende accu's, ze hebben allemaal hun eigen toepassingen. Wanneer je de accu te ver ontlaat verandert de chemische samenstelling in de batterij. Wat en hoe het verandert hangt helemaal af van de gebruikte materialen en de "trucjes" die de fabrikant toegepast heeft. Helaas zijn veel van die veranderingen niet omkeerbaar dus gaat de accu achteruit. En omdat de fabrikanten eigen oplossingen voor bepaalde problemen hebben zullen de accu's van de verschillende fabrikanten dus ook verschillend reageren op (te) lang opslaan en (te) ver ontladen net als (te) lang opladen. De ene kan beter tegen overladen en de ander weer beter tegen te ver ontladen.