NiCd accu op brushless motor

Éen kleine vraag over het gebruik van nicd accus op een brushless motor met bijbehorende regelaar.

Kan ik een oudere 1800maH racepack accu NiCd aansluiten op een brushless motor met regelaar? of accepteert de regelaar/motor enkelt niMh accu's van tenminste 3000maH?

Bij voorbaad dank voor het beantwoorden van mijn vraag!
 
Welkom, zoekt en gij zult vinden....

Het is een veel voorkomend vraag maar de accu is alleen een spanningsbron, waarvan de spanningsbron gemaakt is doet er niet toe. Enig belangrijk punt is of de accu de stroom kan leveren dat de motor vraagt. Bij extreme brushless motoren is dat met simpele accu's de vraag.
 
... of accepteert de regelaar/motor enkelt niMh accu's van tenminste 3000maH? ...
Motor en/of regelaar kunnen capaciteit niet kennen of meten Ray. Capaciteit maakt niets uit, 10mAh of 10000....000Ah, lood om oud ijzer. En NiMH cellen zijn veeeel vergevingsgezinder, minder teer, dan LiPo cellen. Gewoon gebruiken dus die oude troep :)

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt:
....... Kan ik een oudere 1800maH racepack accu NiCd aansluiten op een brushless motor met regelaar? of accepteert de regelaar/motor enkelt niMh accu's van tenminste 3000maH?

Ik heb een tegenvraag voor je.
Zal jouw auto rijden op benzine (of diesel) uit een plastic jerrycan, een metalen jerrycan een grote plastic fles of alleen maar uit een benzine tank?
 
Okee Ray even voor het gemak er is alleen een beperking van de regelaar ,maar wat wel belangrijk is of de regelaar lipo aan kan ,dit met het beschermen van de lipo ,immers nimh kan je tot 0,8 Volt per cel leeg trekken ,terwijl elke lipo dan instabiel wordt en er ongelukken kunnen gebeuren ,minnimum voltage lipo ligt ongeveer op 3.2 volt per cel .
Dus controleer je regelaar.Groeten cees (en lees even de faq over lipo's)

Verder maakt het niet uit of het nimh of nicd zijn ,alleen nicd zijn nogal lui vergeleken met de nimh ,(lagere ontlaad stroom) verder maaakt het geen verschil zoals ernst je al zei.
 
Bedankt voor de antwoorden en uitleg. Het 'probleem' heb ik inmiddels vastgesteld en nee het maakt inderdaad niet uit wat voor type spanningsbron ik gebruik, afgezien van lipo.
Het volgende wat er nu dus eigenlijk aan de hand is is als volgt en ik ben ten einde raad.
Komt ie;

Brushless motor met bijhorend ESC, loopt prima en functioneert prima op een standaard 3000mah nihm accu met ec-3 aansluiting. Vervolgens een 4500mah nihm met tamiya-stekker + verloopkabel naar ec-3 (behulp van kroonsteen had geen orginele) en pats! de accu wordt warm en begint de buitenkant te smeulen. Doe ik iets fout of kan iemand uitleggen wat er aan de hand is? alvast bedankt voor je antwoord en je tijd.

motor: mm-22-bl brushless
esc: msc-22bl brushless esc
batterij: mbp-26 3000mah nimh ec-3
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zo lees doet mij zeker denken dat je iets fout doet, maar wat?
Maak je misschien ergens een beetje kortsluiting?
Weest zeer voorzichtig met verloop kabeltjes, je kan soms heel makkelijk de + en de - verwisselen.
Zijn het die standaard Tamiya stekkers? Zo ja kijk of je daar wat beters voor kan vinden, die connectors zijn nu niet direct de beste die er zijn. En dan ben ik nog voorzichtig. ;)
En een kroonsteentje. :oops: Daar zou ik ook zo snel mogelijk een betere oplossing voor zoeken. Bij de relatief grote stromen die in de modelbouw worden gebruikt vormen die dingen al snel een weerstand en zorgen voor verlies. En de kans op verkeerd aansluiten is ook behoorlijk groot.
Alles dus grondig controleren en goed oppassen met verkeerd aansluiten, dat kan je ook een regelaar kosten!
succes.
 
Klinkt als een kortsluiting of + en - verwisseld. Als je zelf niet kan solderen wordt het tijd dat je het gaat leren. In deze hobby toch wel een essentiele vaardigheid. Zet even in je profiel waar je woont, dan kan iemand in de buurt misschien helpen.
 
Allen bedankt voor jullie antwoorden en meedenken over de kwestie!
Ik heb het probleem gevonden (denk ik);
Mijn theorie en na uren speuren op internet, de spanning die door de draden loopt van de accu en vervolgens in verloopkabel om daarna de ESC in te gaan zijn/waren te dun in mm².
nu dikkere kabels en gesoldeerd en functioneert prima.
 
Wordt de accu al heet voor je de regelaar/motor aansluit? Dan is er ergens een kortsluiting.
Is ergens plus en min verwisseld en heb je regelaar aangesloten gehad dan is de regelaar nu kapot, alle elektronica (huis, tuin, keuken, video enz.enz.) is niet bestand tegen ompolen.
Controleer of plus en min op goede pennen staan.

Kroonsteentjes kunnen handig zijn om iets te proberen maar daarna moet gesoldeerd worden. Soldeertips en connectorsoldeervideo's in eerste bericht e.v.:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Handig multiple-choice bedradingstooltjes:
www.scriptasylum.com
->
full
RC calculations
-> electrical
-> System wiring
en
-> LiPo pack wiring

(zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items, toevoegen aan favorieten?) ‎
 
Laatst bewerkt door een moderator:
... de spanning die door de draden loopt ...
Spanning staat over twee punten (denk drukverschil), stroom loopt door draad (denk vloeistof).

Als je draden te dun waren, zal met dikkere draden meer stroom lopen en je accu nog heter worden. Of waren het alleen de draden in/bij de accu die heet werden, en niet de accu zelf?

Wordt de accu al heet voor je de regelaar/motor aansluit? Dan is er ergens een kortsluiting.
Is ergens plus en min verwisseld en heb je regelaar aangesloten gehad dan is de regelaar nu kapot, alle elektronica (huis, tuin, keuken, video enz.enz.) is niet bestand tegen ompolen.
Controleer of plus en min op goede pennen staan.

Kroonsteentjes kunnen handig zijn om iets te proberen maar daarna moet gesoldeerd worden. Soldeertips en connectorsoldeervideo's in eerste bericht e.v.:
S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!

Leuke instructieve demo's om te spelen met spanningsverlies, zonder dat er rookwolkjes ontstaan
www.scriptasylum.com
->
full
RC calculations
-> electrical -> Battery resistance demo
en
-> electrical -> Wire resistance
en
-> other tools -> Brushless parameter comparison

(zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items, toevoegen aan favorieten?) ‎

Draadoppervlakte/-doorsnede in AWG naar mm²
https://nl.wikipedia.org/wiki/American_Wire_Gauge



 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top