NiCd accu verliest helft lading

Een van mijn NiCd-accu's (1800 mAh) kon ik tot nu toe steeds opladen tot ongeveer 1600 mAh. Van de een op de andere dag is echter plotseling de laadtijd gehalveerd en slaat de lader af bij ongeveer 850 mAh.

Door stapsgewijs de delta-piek spanning verhogen naar 18mV krijg ik er ogenschijnlijk toch nog 1400 mAh in.

Wat is hier gebeurd ? Is dit gewoon slijtage ? Batterij aan het einde van zijn levensduur?

Kans is groot dat hij overleden is.
Wat je nog kan proberen is om hem helemaal te ontladen (weerstandje er tussen) en daarna weer proberen te laden.
Indien hij dan nog steeds hetzelfde doet is dat je de spanning meet (7,2V?) Indien dit lager is dan weet je het zeker, dan is hij overleden.

Wat je nog kan proberen is om hem helemaal te ontladen......
Pas hier goed mee op. Cellen die geheel ontladen worden willen nogal eens gaan ompolen en dan ben je echt klaar.
Ik zou proberen de cellen ieder afzonderlijk te laden. Dat kun je doen door een laadkabeltje te maken met aan de uiteinden een speld. Die frummel je door de beschermfolie tegen de plus en de min. Uiteraard wel je lader op de juiste stand (1 cel) zetten.
Succes, Arie

Ik zou me idd ook niet teveel druk maken om een antieke NiCD,
er zijn inmiddels immers meer dan voldoende goedkope alternatieven.
Waar is de accu voor als ik vragen mag?

Daarom ook met weerstandje, pfff doe het al jaren. Met de metaal accu's moet je idd oppassen, de oude NiCD's zijn heel erg hufterproof.
Lipo's zijn veel linker, heb er laatst 1 opgeblazen, duur grapje.

Ik zou me idd ook niet teveel druk maken om een antieke NiCD,
er zijn inmiddels immers meer dan voldoende goedkope alternatieven.
Waar is de accu voor als ik vragen mag?

Hohoho op antiek moet je zuinig zijn, netjes oppoetsen en in de vitrine zetten.;)

Als je lader ook kan ontladen zou ik de accu drie keer cyclen, oftewel ontladen en laden en dat drie keer herhalen. Ontladen tot 0,85 Volt per cel en zowel de laadstroom als de ontlaadstroom kiezen tussen 0,5 x C en 1 x C.

Je ziet vanzelf of bij de derde keer de capaciteit weer wat op peil komt. Gebeurt dat niet, dan kan de accu bij het chemisch afval.

Het is een 7,2 volt accu, die ik gebruik in een boot...

Heb intussen weer wat geexperimenteerd met de accu.

- na 2 weken op de plank gelegen te hebben (opgeladen) is de spanning gezakt tot 5V, volgens mij veel te laag voor een pack van 6 cellen
- opnieuw opladen komt de accu niet verder dan omgeveer 650 mAh

Voor het goede idee ga ik kijken of cyclen nog wat helpt, maar ik denk dat ie heen is ...

Vraag me alleen af waarom dit zo plotseling gebeurd is, worden accu's niet geleidelijk slechter? De accu heeft niet lang stil gelegen maar werd de afgelopen periode soms zelf dagelijks opnieuw opgeladen ...

Ik gok op een cell die omgeslagen is bij tever ontladen, zoals Arie al zei.
Controleer je cellen individueel op voltage EN polariteit.

Back