Nicd cellen vervangen, maar thermistor is kapot gegaan.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door speedy bob, 20 dec 2022.

  1. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Ik heb de cellen van een Nicd 9,6V accu van mijn boormachine vervangen door nieuwe Nicd cellen, maar tijdens het uitbouwen van de oude cellen heb ik de "thermistor" vernield.
    Deze "thermistor" heb ik nodig (3de lip v/d accu) omdat de lader nu zegt dat de accu defect is.
    Wie kan mij helpen bij het vinden van zo'n "thermistor" of een vervangend component met de zelfde waarden,
    zodat ik de accu weer kan laden.
     
  2. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.226
    Locatie:
    Hoofddorp
  3. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat het nog dit niet is.
    Het ding wat jij toont zit in een koffiezet en een strijkijzer enz.
    De thermistor word nl. op een cel gekleefd, om de temperatuur te meten en door te geven aan de lader of de accu vol is of niet.
    Het model was iets als een rond plaatje van 4mm en 2mm dik in "koolstof" met aan de boven- en onderzijde een geleider en deze was op een cel gekleefd.
    Het ene pootje was aan de positieve kant v/d accu gesoldeerd en het andere aan de middelste lip van de accu.
    Het zogezegd een voeler die een signaal doorgeeft aan de lader wanneer die moet stoppen.
    Ik denk haast dat het een soort weerstand is die bij verandering van temperatuur ook verandert van weerstand en daardoor meet de lader een andere stroom en afschakelt.
     
  4. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Ik ben geen elektronicus, maar ik denk in deze richting, maar weet niet of de waarden goed zijn.
    https://www.conrad.nl/nl/p/tru-comp...25-c-10-k-4050-k-radiaal-bedraad-1565253.html
     
  5. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    nicd laders hebben maar 3 lippen voor het laden in de schacht . daar zit ook alleen een thermistor in de accupacks , die bij 40 graden eruit floept . packs hebben een soort van thermometer op de cellen geplakt zitten waar de lader denk ik zijn powerpeak uit haalt?!
    Deze beweringen vind ik wel, maar geen echte waarden. Of het enige wat ik vind is ntc 6k6
    Maar wat dit is of wat men daarmee bedoelt weet ik niet.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Die thermistor zal hoogstwaarschijnlijk een PTC weerstand zijn. Die worden namelijk het meest gebruikt. Toch kan het ook een NTC weerstand zijn of een PT100 thermistor. Zelfs zou het een thermokoppel kunnen zijn maar die komen hoogstzelden voor.
    Nu is wel het probleem dat je moet weten wat de waarde van die thermistor is. Zowel PTC als NTC weerstanden bestaan er in vele waardes. Er zo maar één in zetten kan helaas niet.
    Kan je nog iets van het opschrift van het origineel lezen? Dat zou enorm kunnen helpen om de juiste te kunnen vinden. Kan dat niet dan zou misschien iemand die dit leest kunnen kijken of hij een zelfde accupack heeft en er even in kunnen kijken wat de waarde is. Kan je dus ook opgeven wat voor accupack je hebt?
     
  7. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Laatst bewerkt: 21 dec 2022
  8. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Ik heb info gekregen, het zou gaan over een PTC 8K ohm.
    Nu nog zoeken waar ik deze kan vinden.
    Of kan iemand mij hierbij helpen?
     
    Laatst bewerkt: 22 dec 2022
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Anders gewoon een 8k weerstand plaatsen...
     
  11. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    [​IMG]
    Het was zo'n model, maar de waarden stonden er niet op.
    Bij Metabo moet ik "gewoon" een nieuwe batterijpack kopen.
     
  12. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Zal de lader dan ook nog automatisch uitschakelen?
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Die slaan op temperatuur af? Oud :) Dan via een hobby lader opladen.... ;) Maar je moet exact het juiste type hebben als hij op temperatuur af slaat.... Ik vervang deze cellen vaak door LiFe of LiOn en laad ze met een hobby lader op.
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.096
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bob, Kun je hier iets mee? Gr. Klaas.
     
  15. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl België
    Die PTC 8K ohm deze info heb ik gekregen van Batterypackservice, deze mensen maken nieuwe packs voor tools, maar voor type's als deze van mij moet je de sensor overzetten.
    En... ik vind deze niet.
     
  16. Janheems

    Janheems

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    4
    Ben ook met probleem Metabo accu 9,6 v aan het werk.Meet ruim 7k aan weerstand waarde bij het tussen m'n vingers klemmen van de termistor daalt de waarde dan is het toch n NTC?
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Dat klopt, als de weerstand daalt is het een NTC. Het is niet onmogelijk dat er in het pakket wat jij hebt een NTC is gebruikt. Je weet het wel, een nieuw type machine, nieuw type accu, nieuw type lader, allemaal om maar meer te verkopen dus te verdienen. O, je moet dan ook zorgen dat die "oude" apparatuur niet meer bruikbaar is voor de nieuwe types. Een NTC gebruiken in plaats van een PTC is zo'n simpel en goedkoop truckje. De nieuwe accu kan je niet laden met de oude lader en de oude accu's niet met de nieuwe lader.
     
  18. Janheems

    Janheems

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    4
    Bedankt Ernst voor de uitleg.De betreffende accu is niet orgineel dus je verhaal kan wel kloppen. Kan ik zonder problemen 'n PTC gebruiken als ik het nieuwe pakket samen stel?En kan dan de waarde van 7k kloppen?
     
  19. Janheems

    Janheems

    Lid geworden:
    15 jan 2015
    Berichten:
    4
    Bij het slopen van mijn Metabo accu 9,6 volt blijkt er ook 'n NTC thermistor in te zitten.De accu is van 'n oude machine die altijd goed gewerkt heeft totdat de accu de geest gaf.Het model was Metabo PA6-GF35 SB-A 100/2 waar geen accu meer voor te krijgen zijn.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Die NTC of PTC weerstand wordt alleen door de lader gebruikt. Het hangt dus af van de lader welke weerstand je nodig hebt. Als de lader een NTC nodig heeft kan je die niet zomaar vervangen door een PTC. Omgekeerd kan ook niet.
    Dus heeft hij altijd goed gewerkt met een NTC dan zal je er ook een NTC in moeten zetten. De waarde zou op de NTC moeten staan, ik vermoed dat er een 10k NTC in zit. Die 10k is namelijk gemeten bij 20°C. Als hij warmer wordt zakt die waarde en bij ongeveer 35°C is hij ongeveer 7k. Let wel, dit geldt voor "gewone standaard" NTC weerstanden. Er bestaan bergen andere die sneller of juist langzamer in waarde dalen. Daarom is het moeilijk om te bepalen of je er "zomaar" een NTC in kan zetten. Als je weet welke type het is en je kan die ergens krijgen dan is vervangen geen probleem.
     

Deel Deze Pagina