nicd laden met een robbe lader 5

hallo,

ik heb een vraag die luit: kan ik met mijn robbe lader 5 nikkelcadnium cellen laden? Het gaat om een accupack van 2 keer 4 cellen van 2400mAh sub C cellen.

Misschien dat het al ergens staat maar ik heb het nergens kunnen vinden. en ik ben de beschrijving van de lader kwijt :oops:

kan iemand mij hier verder mee helpen?

Je kunt je accu er mee laden maar je moet er wel goed op opletten. Dit is geen automatisch lader dus hij stopt niet als de accu vol is.
Je kan je accu laden met 100mA maar dan ben je meer dan 24 uur bezig om een lege accu te laden. Als je de accu vergeet is dat geen enorme ramp. Het overladen dat dan gebeurt kan de accu, zonder echt schade op te lopen, wel verdragen. Je moet het niet te vaak vergeten want dan gaat het wel ten koste van de levensduur.

Je kan ook de 500mA uitgang gebruiken maar dan wordt het wel belangrijk dat je goed oplet en het laden stopt als de accu vol is. Als je zonder meetapparatuur wilt weten wanneer een accu vol is dan moet je op de temperatuur letten. Wanneer de accu warm wordt is hij vol en moet je stoppen met laden. Laat je de accu toch langere tijd aan de lader hangen dan zal hij er echt door beschadigd raken.

Lees ook DIT artikel over NiCad's eens door. Of DIT artikel over NiMH accu's.
Als je echt lang plezier van je accu's wilt hebben kan je het beste een goede lader kopen die netjes stopt als de accu vol is. Zulke laders zijn er in alle soorten en maten en bijbehorende prijzen. Ik kan je hier niet één bepaalde lader aanraden, ik ken al die laders niet daar zijn er gewoon te veel voor. Kijk eens rond op dit forum, er zijn hier heel erg veel laders besproken dat zal je zeker kunnen helpen als je er één zou willen kopen.

@ Ernst Grundmann

bedank voor de info. doe het nu nog wel mete deze lader. in de toekomst misshien een andere aan schaffen

@Corrien

ook bedankt maar het gaat hier om een lader 5 niet om een lader 5r ;)
verschil s alleen de hoeveelheid mA die je er per poosrt uitkan krijgen voglens mij maar otch een verschil..

Kunnen bij Mario's lader de uitgangen niet parallel gezet worden zodat een totaal laadstroom gekregen wordt die dichter in de buurt van 240mA komt te liggen?

Daarmee zou je op 225mA komen, vlak bij 240. Daarmee zou je je accu's in iets meer dan 14uur kunnen laden en je hoeft je geen zorgen te maken over de beginlading en een paar dagenlanger onder de lader is ook geen ramp bij die stroom. Ik denk niet dat de 500mA er nog eens naast gebruikt zou mogen worden.

Goed, dat je de uitgangen even vermeldt, ik had al een 100 mA uitgang meer geteld en dit ook al gepost, dus hier een verbeterd verhaal:

Als je de eerste 4 uitgangen aan elkaar knoopt kom je op 225 mA. Bij het aan elkaar knopen hoef je alleen maar de min-aansluitingen van de gewenste uitgangen aan elkaar te knopen. De plusaansluitingen zitten namelijk inwendig in de lader al aan elkaar. Je krijgt natuurlijk wel een raar laadsnoer met één rode banaansteker en vier zwarte, maar dat went sneller dan tientallen uren wachten tot de accu vol is. Je komt overigens wel op de maximale laadstroom, die de lader kan leveren als je ook de 500 mA uitgang gebruikt. Deze bedraagt 725 mA. Bij de lader 5r is dat trouwens ook zo, dus daarop staat op het typeschild max. 725 vermeld.

Ik had ooit de Robbe Titan (die blauwe), daar mocht de 500mA alleen maar solo worden gebruikt (en het mocht de naam stroombron niet hebben).

ron van sommeren zei:
(en het mocht de naam stroombron niet hebben).
8O Wat kwam er dan uit?.... :wink:

Titan was een eigen merk, deze lader was niet van Robbe. Wel was 't ie mooi hemelsblauw en voorzien van lampjes, die als stroombegrenzing dienden.
De huidige universeelladers leveren nog steeds een ongeveer-Amperage, maar dit variëert heel wat minder dan zo'n lampjes-variant. Op zich is dit bij deze laadstromen niet zo belangrijk. Of het nu een beetje meer of minder is vindt de accu niet erg en na 14 uur zit-ie altijd wel vol.

ik meen mij te herinneren dat je zelfs meerdere accu's tegelijk kan opladen met die lader, of heb ik dit nou verkeerd gezien.. (ik vroeg het me gewoon af, niet dat ik tot nu toe een situatie ben tegengekomen waarin ik dit nodig had..)

Back