Ik heb de zelfde Beech gebouwd als die van Han (tekeningen besteld bij Nick Ziroi usa in 1998)
Veel triplex (van de gamma ) De constructie is erg degelijk typische amerikaans (redelijk zwaar) hier en daar wat aangepast (maar dat zal ieder modelbouwer wel doen denk ik)
Maar om een voorbeeld te geven van de Beech die van Han en die van mij zitten ronde de 16KG (Han electro,die van mij 2x28cc) terwijl ze in de USA met 40cc vliegenen een gwicht van ruim boven de 25KG , en die zeggen ook dat die erg goed vliegen. (het ontwerp kan het aan)
In Engeland hebben ze een skyraider gebouwd 1/3 ze hebben gewoon een tekening van N Ziroli uitvergroot.
Dat is ook de reden dat ik de tekening voor mijn P-61 Black Widow zelf gemaakt heb, (trouwens net zoals voor de meeste van mijn schaalmodellen), want die amerikanen bouwen veel te zwaar!! en verhoudingsgewijs dus ook zwaardere motoren.
Mijn P-61 = 3,10m spw. (schaal 1:6,6) en weegt slechts 18,5 kg. (met 2 ontvangers, 26 servos! 6 akkus! en eigenbouw electrisch Retract).
Die van Zirolli is 10% kleiner (schaal 1:7) en de P-61's die volgens zijn tekening gebouwd zijn wegen allemaal dan ook nog 20% meer (zo'n 22 kg) dan de mijne!
Trouwens dat geldt ook voor mijn, zelf getekende, B-17 schaal 1:8, spw. 4m, weegt slechts 19,5 kg. Dat wegen de meeste amerikaanse B-17's bijna al met een spw. van 3,20m (schaal 1:10).
Populieren triplex 3mm gebruiken, weinig berken triplex, veel balsa triplex 3mm gebruiken (vooral achter het zwaartepunt) en verder heel licht balsa (bij mij mag een plankje balsa per 1mm dikte slechts 10 gram wegen, dus 2mm=20 gram, 3mm=30 gram, enz.).
Gewichtsvergelijkingen:
Balsa 3mm (bij mij dus) per 0,1m2 = 30 gram
Balsa triplex 3mm(van een zwaarder soort balsa) per 0,1 m2 = 90 gram
Populieren triplex 3mm per 0,1m2 = 140 gram
Berken triplex 3mm (doehetzelf zaken) per 0,1 m2 = 220 gram
Vliegtuigtriplex 3mm(van zwaarder berken en meer lagen) per 0,1m2= 270 gram
Jan.