Nick Ziroli plans

Ik wil de F4u Corsair gaan bouwen van Nick Ziroli,
Zijn er meer schaalbouwers die ervaring hebben met de tekeningen en bouwplannen van Nick Ziroli?
Ik heb van Han(first beech) al een positieve reactie gehad en ben benieuwd naar meningen van anderen.
 
De ontwerpen van Ziroli zijn goed en de modellen zijn al door velen gebouwd en gevlogen, niets mis mee dus.

Zou zeggen niet meer twijfelen en starten met dat project.

Laat maar komen die foto's.

Ton
 
Ik heb de zelfde Beech gebouwd als die van Han (tekeningen besteld bij Nick Ziroi usa in 1998)
Veel triplex (van de gamma ) De constructie is erg degelijk typische amerikaans (redelijk zwaar) hier en daar wat aangepast (maar dat zal ieder modelbouwer wel doen denk ik)
Maar om een voorbeeld te geven van de Beech die van Han en die van mij zitten ronde de 16KG (Han electro,die van mij 2x28cc) terwijl ze in de USA met 40cc vliegenen een gwicht van ruim boven de 25KG , en die zeggen ook dat die erg goed vliegen. (het ontwerp kan het aan)
In Engeland hebben ze een skyraider gebouwd 1/3 ze hebben gewoon een tekening van N Ziroli uitvergroot.
 
Ik heb de zelfde Beech gebouwd als die van Han (tekeningen besteld bij Nick Ziroi usa in 1998)
Veel triplex (van de gamma ) De constructie is erg degelijk typische amerikaans (redelijk zwaar) hier en daar wat aangepast (maar dat zal ieder modelbouwer wel doen denk ik)
Maar om een voorbeeld te geven van de Beech die van Han en die van mij zitten ronde de 16KG (Han electro,die van mij 2x28cc) terwijl ze in de USA met 40cc vliegenen een gwicht van ruim boven de 25KG , en die zeggen ook dat die erg goed vliegen. (het ontwerp kan het aan)
In Engeland hebben ze een skyraider gebouwd 1/3 ze hebben gewoon een tekening van N Ziroli uitvergroot.

Dat is ook de reden dat ik de tekening voor mijn P-61 Black Widow zelf gemaakt heb, (trouwens net zoals voor de meeste van mijn schaalmodellen), want die amerikanen bouwen veel te zwaar!! en verhoudingsgewijs dus ook zwaardere motoren.

Mijn P-61 = 3,10m spw. (schaal 1:6,6) en weegt slechts 18,5 kg. (met 2 ontvangers, 26 servos! 6 akkus! en eigenbouw electrisch Retract).
Die van Zirolli is 10% kleiner (schaal 1:7) en de P-61's die volgens zijn tekening gebouwd zijn wegen allemaal dan ook nog 20% meer (zo'n 22 kg) dan de mijne!

Trouwens dat geldt ook voor mijn, zelf getekende, B-17 schaal 1:8, spw. 4m, weegt slechts 19,5 kg. Dat wegen de meeste amerikaanse B-17's bijna al met een spw. van 3,20m (schaal 1:10).

Populieren triplex 3mm gebruiken, weinig berken triplex, veel balsa triplex 3mm gebruiken (vooral achter het zwaartepunt) en verder heel licht balsa (bij mij mag een plankje balsa per 1mm dikte slechts 10 gram wegen, dus 2mm=20 gram, 3mm=30 gram, enz.).

Gewichtsvergelijkingen:

Balsa 3mm (bij mij dus) per 0,1m2 = 30 gram
Balsa triplex 3mm(van een zwaarder soort balsa) per 0,1 m2 = 90 gram
Populieren triplex 3mm per 0,1m2 = 140 gram
Berken triplex 3mm (doehetzelf zaken) per 0,1 m2 = 220 gram
Vliegtuigtriplex 3mm(van zwaarder berken en meer lagen) per 0,1m2= 270 gram

Jan.
 
zelfbouw

Ik loop ook te denken om tzt een houtbouwmodel te maken, ergens tussen de 2,75 en 3,75 span.
Maar ik heb wel te maken met een gewichtslimiet van 20 KG. (verzekering)
Vraag is dan, maak ik een 1-motorige kist, of een meermotorige. (zou graag eens een 4-mot willen maken, Hercules??)
Dit ivm het totaalgewicht. 2 of zelfs 4 motoren geven natuurlijk wel direkt een meergewicht denk ik. Hoe staan jullie daar tegenover?

Welke tekeningen zijn dan een goede keus? Eventueel kan een tekening natuurlijk vergroot worden bij een drukker oid.

Bij VTH-Verlag kun je ook tekeningen kopen, maar of dat wat is weet ik niet. Bijv. de Handley Page ( www.vth.de: Artikel-Einzelansicht ), iets meer als 2 keer vergroten, en klaar is Kees??


Taco.
 
Laatst bewerkt:
Als je bij een KNVvL club vliegt, of even lid wordt van de KNVvL mag je tot 25KG.
De KNVvL heeft een aanvullende verzekering die dekt tot de wettelijke grens van 25KG, mocht de normale verzekering niet dekken.
 
Back
Top