(niet alleen) F3X modellen invliegen

Een heel goed verhaal wat voor alle model typen van toepassing is (geen theorie maar de praktijk :rolleyes:)
Ja, over het algemeen een goed verhaal.

Maar op tenminste twee punten spreekt hij zichzelf tegen:
  • "Einfachstes Erkennungsmerkmal ist, wenn das Modell beim Thermikkreisen schnell nach innen abschmiert - dann ist das Modell natürlich schwanzlastig und es muß Blei zugegeben sowie die EWD abgepaßt werden ."
    versus
    "Zentriert das Modell beim Kreisen stark nach innen und muß stark mit dem QR abgestützt werden, so kann in kleinen Schritten Blei entnommen ( mögliche EWD-Anpassung nicht vergessen )"
De tweede is wat subtieler:
  • In het begin stelt hij "Der beliebte Schwerpunkttest durch Beurteilung des Abfangverhaltens nach einem 45 Grad-Sturzflug ist allerdings nur für eine grobe Einordnung des Schwerpunkts geeignet , denn das Abfangverhalten hängt natürlich unmittelbar von der jeweiligen Höhenrudertrimmung ab und ist damit sehr mit Fehlern behaftet."
    Maar die 'Höhenrudertrimmung' is in wezen niets anders als instelhoekverschil (nou ja, een beetje gecombineerd met verwelving van het profiel), dus met al die andere 'abstimmungen' is hij in wezen met niets anders bezig.
Een derde punt van hem ben ik maar half met hem eens.
"Gerade wenn der Schwerpunkt relativ weit hinten liegt ist es möglich bei turbulenten Wetter bzw stärkeren Wind etwas Blei ( 5-10g) in die Nase zuzugeben um die Flugstabilität zu erhöhen."
Letterlijk klopt het wat er staat. Maar je kunt ook anders redeneren:
Bij rustig weer vliegen met een tikkie meer EWD maakt sturen een stuk eenvoudiger, terwijl de performance er nauwelijks onder lijdt. Zo voorkom je stuurfouten, en die creëren echt performanceverlies.
Bij veel wind (meestal ook sterker turbulent) kun je het ZW-punt een fractie naar achteren verleggen en de EWD bijbehorend verkleinen maakt het sturen idd. een stuk moeilijker. Iedere standverandering moet nu door sturen worden gecorrigeerd, zelf-correctie is er niet bij. Maar ... het steken tegen de (hardere) wind in gaat nu een stuk beter, met veel minder hoogteverlies.
Kortom: zijn voorstelling is een smaakkwestie, en een zaak van of je een goede, hele goede of juist iets minder goede piloot bent, en waar jij meer waarde aan hecht ...

Zijn bespreking over de "Ruderabstimmung" (na het laatste plaatje) vind ik meer steek houden. M.n. om eerst eens met zo min mogelijk mixingen te vliegen, zodat je de roeruitslagen op zichzelf kunt beoordelen zonder van allerlei mixer-effecten last te hebben, vind ik een goede werkwijze.

Gr. Dirk.

Letterlijk klopt het wat er staat. Maar je kunt ook anders redeneren:

Wat ook in dit verhaal staat is, dat een heleboel van deze afstellingen persoonsafhankelijk zijn (ZWP, roeruitslagen enz.) :rolleyes:
Maar met dit verhaal heb je mijns inziens een goede aanzet hoe en waarom wat te doen .

ik ben een noob in aerodynamica maar ik zit dit soort verhaaltjes na te lezen de laatste dagen omdat ik er achter kom dat ik na de duikvlucht test er achter kom dat het zwaarte punt van mijn model zo'n 30 mm voor het aangegeven punt van de ontwerper ligt. Nu vraag ik mij al dagen af is mijn instelhoek wel correct.

ik ben een noob in aerodynamica maar ik zit dit soort verhaaltjes na te lezen de laatste dagen omdat ik er achter kom dat ik na de duikvlucht test er achter kom dat het zwaarte punt van mijn model zo'n 30 mm voor het aangegeven punt van de ontwerper ligt. Nu vraag ik mij al dagen af is mijn instelhoek wel correct.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid: NEEN !!! :rolleyes:
Maar realiseer je je dat door dat beter af te stellen er waarschijnlijk nog heel veel verbetering valt te realiseren aan jouw model. 8O :D

En hij was al zo goed, meen ik me te herinneren ... :rolleyes:

Dirk.

De schrijver van dit verhaal (Stefan Eder) plaatst niet voor niets grote vraagtekens bij de "duikvlucht test" ..................

Het is wel heel uniek wanneer het zwaartepunt naar 30 mm vóór het aangegeven punt moet komen. bij een heel grote zwever met 300 mm koorde is dit 10% meer stabiliteitsmarge. Dan vliegt het origineel met belachelijk weinig of jij met te veel.

Er moet dus wat mis zijn, naar mijn mening niet met de duikvlucht test in het algemeen, maar wel blijkt het moeilijker goed uitvoerbaar te zijn dan je zou denken.

Het uitgangspunt: "een met het gegeven zwaartepunt én gewenste vliegsnelheid goed 'hands-off' getrimde kist" is blijkbaar niet zo makkelijk te bereiken.

Rick

Ik vermoed ook dat men bij de duikproef veel teveel extra snelheid neemt. 1,5 tot 2x de basissnelheid is voldoende. Meer versterkt de effecten, en geeft het idee dat het 'erger' is, dan het in werkelijkheid is.

Dirk.

@ Dirk
En hij was al zo goed, meen ik me te herinneren ...

Ik moeten zeggen dat hij goed vliegt gisteren met windje 5 geen enkel probleem
en dat met het zwaarte punt 30 mm voor het achterste zwaartepunt en 20 mm voor het voorste.

Ik weet wel dat Reichard er vaker naast zit met de Cummulus ook daar ligt het werkelijke zwaartepunt 10mm voor het aangegeven. Op het aangegeven zwaartepunt functioneren de rolroeren niet eens meer.

Maar als de instelhoek niet goed is kan hij alleen maar beter gaan vliegen :confused:

.... 30 mm voor het achterste zwaartepunt en 20 mm voor het voorste.
-edit- ik snap nu pas wat je schrijft :-) je zit dus 10mm vóór het meest voorlijke zwaartepunt.
Misschien is dit dan jouw persoonlijke voorkeur?
Ik weet wel dat Reichard er vaker naast zit met de Cummulus ook daar ligt het werkelijke zwaartepunt 10mm voor het aangegeven. Op het aangegeven zwaartepunt functioneren de rolroeren niet eens meer.
het allergrootste raadsel tot nu toe...die van mij vliegt uitstekend met het zwaartepunt op de aangegeven plek :rolleyes:
Dit maakt dat ik denk dat jij persoonlijk graag met een erg voorlijk zwaartepunt vliegt.

Nou nee arjan als de ailrons niet meer reageren bij de cummulus dan is het niet goed en op meerdere fora's hebben ze het er ook over dat het zwaartepunt niet klopt en hebben hem ook op 80 mm liggen.

Wat de Cirrus betreft ligt het 20 mm voor het voorste zwaartepunt en het aan gegeven zwaartepunt kan gewoon niet kloppen want die moet op 110 mm of 120 mm liggen terwijl de koorde 240 mm is, het lijkt mij onwaarschijnlijk dat het zwaartepunt op de helft van de vleugel ligt.

... en dat met het zwaarte punt 30 mm voor het achterste zwaartepunt en 20 mm voor het voorste.

-edit- ik snap nu pas wat je schrijft :-) je zit dus 10mm vóór het meest voorlijke zwaartepunt.

Nee, hij schrijft letterlijk " 30 mm voor het achterste zwaartepunt en 20 mm voor het voorste". Het is dus 20 mm voor het voorste. Omdat dat punt ook 30 mm voor het achterste ZW-punt is, is het verschil tussen voorste en achterste ZW-punten 10 mm.
Maar ... ik twijfel nu toch ook wel of alles wel zo correct is beschreven als we denken ....

Dirk.

Nou nee arjan als de ailrons niet meer reageren bij de cummulus dan is het niet goed
Ik weet het, ik heb het ook hier en daar gelezen. Maar net zo goed zijn er genoeg mensen bij wie het prima werkt. Vandaar dat ik "een groot raadsel" noem.
Ik snap alleen niet helemaal wat de werking van de rolroeren en het zwaartepunt met elkaar te maken hebben.

En om nog even terug te komen op het artikel waar dit topic mee begint; een leuk stukje maar wel erg beknopt. Voor iedereen die dit aan het denken zet en er meer van wil weten zou ik de DVD's van Radio Carbon Art willen aanbevelen. Ik heb zelf "Performance Tuning for Sailplanes", "Radio Clinic for Sailplanes" en "Secrets of Thermal Soaring" - bijzonder leerzaam.

Back