Niet de beste plek om je vliegtuig te parkeren

Je kunt er ook gewone Eoro 98 ingooien hoor. Conversies worden wel degelijk gedaan in Nederland.
Klopt, conversies worden wel gedaan maar dat is voor een comercieel bedrijf (nog) niet aantrekkelijk omdat je er geen comerciele vluchten mee mag doen.
Daarnaast zitten er vooralsnog wel wat kleine nadelen aan het gebruik van Euro 98.

Laatst vloog ik een kist met een totaal nieuwe motor die op Euro 98 loopt, scheelt aanzienlijk in de brandstofkosten.
Was dit een cessna? dan zal er waarschijnlijk geen nieuwe motor in hebben gezeten.
Een diesel zou wel kunnen maar da`s wel weer wat anders.

De vliegschool heeft ook een Diamond, 4 persoons kist. Draait omdat ie op Diesel loopt op Jet-A1, da's verkeers-vliegtuigenbrandstof, en da's helemaal goedkoop!
Zeker weten een stuk goedkoper maar nog niet dezelfde prestaties als een 4-persoons Cessna.
Vanaf beton banen geen probleem maar vanaf gras en dan een volle bak, dan moet je wel meer baan hebben dan een 'gewone' Avgas kist.

:D Haha, Berto, ik mag toch wel hopen dat ik in het goeie vliegtuig stap ! Het is een (Reims) Cessna 150, registratie even vergeten maar het is de PH-HIL, PH-ALI, of de PH-GRA.

Ik had alleen gehoord dat er een nieuwe motor inzat die op MOGAS (Euro 98) loopt, en de vermelding dat er onder de 6000 ft geen beperkingen gelden.

Zie het overigens wel vaker op Lelystad-Airport dat er kisten een nieuwe motor laten installeren en dan gelijk eentje die op MOGAS kan lopen.

Die motoren die in die Cessna's zitten hebben namelijk niet het eeuwige leven, dat slijt waar je bij staat, doorgaans houdt het na 2000 uur al tegen het eind, of je moet zaagsel tussen de krukas gooien, dat helpt tegen die tijd dan ook wel tegen de slijtageslag... :D

Ik had alleen gehoord dat er een nieuwe motor inzat die op MOGAS (Euro 9 loopt, en de vermelding dat er onder de 6000 ft geen beperkingen gelden.
Zie het overigens wel vaker op Lelystad-Airport dat er kisten een nieuwe motor laten installeren en dan gelijk eentje die op MOGAS kan lopen.
Dat kan best wel eens kloppen, maar met een nieuwe motor wordt gewoon en nieuwe Lycoming of Continental bedoelt, deze motoren kunnen gewoon tegen euro maar het zijn voornamenlijk de brandstof systemen in de kist die aangepast moeten worden en daar is niet altijd een geldige wijziging voor.
Als dat er wel is en je pakt het brandstofsysteem direct aan bij een motor wissel dan zijn de kosten in toom te houden.

Die motoren die in die Cessna's zitten hebben namelijk niet het eeuwige leven, dat slijt waar je bij staat, doorgaans houdt het na 2000 uur al tegen het eind, of je moet zaagsel tussen de krukas gooien, dat helpt tegen die tijd dan ook wel tegen de slijtageslag...
Geen enkele motor heeft het eeuwige leven.
Voor de Lycomings staat een TBO (uren tussen de overhaul) van 2000 uur maar onder de huidige regelgeving mag je daar op On Condition eindeloos mee door gaan.

Ik zeg niet dat dit een goed uitgangspunt is maar het kan wel, wij gaan met onze motoren tot 2400 uur, ik weet van bedrijven die zelfs tot 3000 zijn gegaan zonder problemen.

prestaties van die diesel C172 is gewoon bagger... ja lekker... je kunt 11 uur hangen op een tank... maar je kan niemand meenemen... probleem met de diesels op dit moment is dat het vermogen is teruggeschroefd om lange levensduur te kunnen garanderen... motor kan 180 pk uitkomen, maar is rated op 135 pk... hou je dus niets meer over...

en wat betreft normalen benzine in vliegtuigjes: dat heet MoGas oftewel Motor Gas... dit kan in alle C172 met een lycoming "papa" motor... andere motor modellen niet... en je kunt dan zowel avgas tanken als gewoon mogas... kan allemaal door elkaar gebruikt worden.

Tja, veel owners/operators stappen over op Euro98, zetten gelijk een nieuwe motor voorin. Uurtje vliegen voorheen was al iets van € 60,- aan brandstofkosten met een Cessna172.

Wettelijk 45 uur maken, of 35 (ovb) voor een 'minder' brevet.

Haha, als je echt gaat vliegen, vliegt ook het geld je zak uit.... :?

per uur verbruikt C172 ongeveer een 35 liter... @ 2.38 de liter (ex btw)... tikt lekker door.

mogas is stukje goedkoper en voor onderhoud stukje vriendelijker (geen loodafzetting op je bougies o.a.)

als je keertje wil vliegen, dan stuur je mij een mailtje en gaan we keertje de lucht in... heb je geen brevet voor nodig.

kan vanaf Teuge of Rotterdam, rotterdam is mij het makkelijkst (dichts bij)...

je hebt geen brevet nodig, want dat heb ik... ik laat je als we eenmaal in de lucht zitten zelf sturen, opstijgen en landen doe ik zelf.

Back