Niet doen dus! Phantom snijdt arm open...

Discussie in 'Multicopters' gestart door BlikvanBoven, 9 mei 2014.

  1. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Er was een tijd dat ik ook dit soort dingen deed...
    Gelukkig ging het mij altijd goed af.



    Dit is dus een Phantom incl PropGuards notabene...

    Edit:
    Op verzoek van de mod wat toelichting.

    Ik plaats dit filmpje om 'nieuwe' gebruikers te behoeden voor het onbekende 'gevaar' bij gebruik van een Multi. Ik lees in de diverse reacties veelal het geluid "wat een idioot" of "je weet toch dat je dit niet moet doen" etc...
    Geloof mij. Als je 'nieuw' bent in deze branche en zojuist een RTF hebt aangeschaft dan wil je eigenlijk maar 1 ding... een foto (of filmpje) van je eigen huis! Dat is toch gaaf om te laten zien aan je vrienden, familie etc...

    Ook ik was zo'n idioot die dit deed. Ruim 1 jaar terug plaatste ik hier een filmpje waarin te zien was dat ik met mijn nieuwe JAF (80cm doorsnede, 5,5Kg) door de woonwijk vloog met als doel onze schitterende wijk in beeld te brengen.
    En JA... ik heb gewoon gezond verstand! Maar NEE... ik was mij werkelijk van geen kwaad bewust.
    Geen idee dat zo'n mooie machine ook gevaar met zich meedroeg. Dat hij kon vallen begrijp ik ook wel maar ach... hoe groot zou die kans dan zijn?

    Wat ik ermee wil zeggen is dat vrijwel iedere 'nieuwe' gebruiker zich eenvoudig weg NIET bewust is van de eventuele gevaren. En men is zich al helemaal niet bewust van het feit dat een Phantom (categorie 'speelgoed') kennelijk een (slagaardelijke)bloeding kan veroorzaken.

    Alle slimme mensen hier die van nature natuurlijk weten dat dit oer en oer stom is, die dit nooit zouden doen, die mensen die dit wel doen als idioot bestempelen... Ik ben trots op jullie. Jullie behoren tot een zeer kleine groep van unieke persoonlijkheden. Helaas val ikzelf en het gros van de bevolking onder de andere groep dit niet wetend wat het risico is (onervaren) helaas dit soort dingen wel doen... En voor die groep is deze post bedoelt.

    Gr Norbert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Ja , een stom plastiek propje kan serieus pijn doen...
     
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Helaas te laat, heb er ook al ervaring mee..

    In me hoofd nog de 9"props hebben , en dan testen met 10"graupners.... AUW
    Was in de tijd van de props testen van de DJI f450 en F550 manuals...Al een poosje terug...
     
  4. Andy

    Andy

    Lid geworden:
    4 nov 2004
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Colmschate
    Copteruitslag, gelukkig nog geen last van gehad...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    Heb het gehad met me vingers. Je leert er wel een hoop van, je doet het nooit weer:p
     
  6. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België
    Wel pech hebben want de prop guards staan er inderdaad op! Ook niks waard dus...

    Heb het ook al voor gehad, in m'n vinger door tot tegen de nagel. Dichtgeplakt en na een tijdje is het topje eraf gevallen, zie je niks meer van. Nu gooi ik een doek over de kopter als ik test en de props staan er nog op. Ik test ook nooit meer met een LiPo, enkel met regelbare voeding die zo afgsteld is dat de Ampérage gelimiteerd is zodat de FC wel kan opstarten maar de motoren niet.
     
  7. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Niet slim inderdaad. Als je toch de multirotor wilt vastpakken dan altijd van de onderkant :D.
    Ik heb weleens ergere dingen op RCGroups gezien :D. Serieuse multirotor chainsaw massacre.
     
  8. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Eeks

    Hij grijpt dus de Phantom van boven om iets recht te zetten? Pfff wat een snee
     
  9. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht

    Prop quards doen uitstekend werk waar ze voor bedoeld zijn.
    Props beschermen! :p
    De naam zegt het al....
     
  10. rc andre

    rc andre

    Lid geworden:
    28 okt 2009
    Berichten:
    226
    Locatie:
    glanerbrug
    wat een gek
     
  11. RayRC

    RayRC

    Lid geworden:
    16 mei 2013
    Berichten:
    224
    Locatie:
    Delft
    Pijnlijk!!!!! Ik houd toch wel altijd afstand, er altijd wel iets kan gebeuren ook al denk je dat het veilig is....
     
  12. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik vind het eigenlijk wel goed dat dit filmpje hier voorbij komt. Eigenlijk moeten dit soort filmpjes verplichte kost zijn voor mensen die een phantom kopen. Er zijn namelijk heel veel phantom vliegers (en vliegers van vergelijkbare toestellen) die echt helemaal geen respect hebben voor de machines. Ook kleintjes kunnen flink bijten
     
  13. iVolo

    iVolo

    Lid geworden:
    25 jul 2011
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Brecht - België

    ;-)

    En inderdaad zou een korte opleiding niet slecht zijn, bv verplicht 1 jaar in een club. Het ziet eruit als speelgoed maar dat is het niet.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik snap dit draadje niet :( Moet men nu nog gewaarschuwd worden dat zo`n Phantom eigenlijk best gevaarlijk kan zijn ? Dus het paard achter de wagen spannen ?
     
  15. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Precies wat je zegt: mensen er op attenderen dat er toch wel degelijk een gevaar zit in deze kleine quadcopters. Hoewel het voor jou, mij en een heleboel andere mensen misschien totaal overbodig is zijn er ook genoeg mensen die het besef van gevaar nog niet hebben. Het lijkt me uitstekend voor die groep om die realisatie te krijgen door middel van een topic zoals deze.
     
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ook een leuke :D. (NIET VAN MIJ)

    [​IMG]
     
  17. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    ^
    |
    |
    Precies...helemaal mee eens! Er zijn hier een hoop mensen die wél snappen waar ze mee bezig zijn, zelf vliegtuigen, multi's, en heli's hebben gebouwd etc. Maar door de opkomst van merken als DJI is het voor iedereen betaalbaar en toegankelijk geworden om hun eigen "drone" te kopen. Van deze mensen zie je dan ook altijd weer filmpjes langskomen waarvan ik denk "wat een idioot". Zijn erg vaak mensen met een Phantom die het spul uitrusten met wat FPV gear en denken dat het leuk is om door hun woonwijk te vliegen vanuit de achtertuin, met als excuus: er zit toch failsafe op....

    Prima dat dit hier ook eens wordt gepost! Echt een flinke jaap...heb het gelukkig nog nooit gehad *klopt af*.
     
  18. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    @ BlikvanBoven, wat vind je er van om deze toelichting ( reden waarom dit gepost word) in je eerste topic te plaatsen? Wil ik eventueel ook wel doen. Daarnaast lijkt het me ook een goed idee een paar basis regels/tips te noteren met betrekking tot die veiligheid.

    - Als je niet van plan bent te gaan vliegen en toch stroom op de multirotor wil zetten haal dan eerst de propellers er af (bijvoorbeeld tijdens setup op een pc of ander afstelwerk)
    - Als je wel gaat vliegen en er stroom op de machine gezet word behandel deze dan altijd alsof hij elk moment uit zichzelf kan gaan draaien (kans is klein maar is geen verkeerde insteek)
    - Blijf bij jezelf en anderen uit de buurt als je gaat vliegen


    Belangrijk bij dit hele verhaal: Je hoeft niet bang te zijn voor de multicopters maar je moet er wel respect voor hebben.
     
  19. topix

    topix

    Lid geworden:
    9 sep 2013
    Berichten:
    2.012
    Locatie:
    zuid-oost Drenthe
    Wel mijn vinger!

    [​IMG]

    pas op met wat je doet! Een foutje zit in klein hoekje!
     
  20. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Done...
    Zie startpost.
     

Deel Deze Pagina