Niet "NIEUW-nieuws", maar toch leuk...

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 22 nov 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bepaald geen nieuw idee, maar toch leuk om te weten dat er blijkbaar nog steeds fabrikanten zijn die er brood in zien:

    https://www.mikegoesflying.com/shop/airplane-engines/gf6-side-plane-gasoline-engine/

    Uiteraad slaat het opgegeven vermogen van 1,3 pk helemaal nergens op, want een 10 x 6 op 11000 toeren zal ergens in de 0,6 a 0,7 pk uitkomen, maar dat geeft niks, het is een absoluut bruikbare propmaat en toerental voor alle toestellen die je met een .30 tot .40 tweetakt zou willen vliegen.

    Verder weet ik net zo veel van dat ding als ieder ander (weinig dus), maar als ik de foto's mag geloven is het in elk geval een "true ABC" (wat absoluut niet verkeerd is), en zo te zien redelijk betaalbaar.
    Ander ding wat opvalt, is dat er blijkbaar een speciale plug in moet, zo op het oog eentje met "turbo-plug" schroefdraad. Dat is dan wel weer jammer.

    Geen idee hoe goed hij loopt, en of het wat is, benieuwd of we er op de Europese markt ook wat van gaan horen....

    EDIT: en ik vernam dat JustEngines ze nog niet in het assortiment heeft, maar al wel een paar testexemplaren, ben benieuwd!
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En Weston produceerd nog steeds schitterende motoren... Draaiwerk in Hongarije of Tsjechië... ehhh... nou moeh? opbouw van delen in Engeland.
    En die motoren klinken uitermate gezond... mooier dan een OS... en goed werkende dempers.
    Wel wat duurder, maar vele malen slijtvaster dan een OS AX serie.

    Graupner is nu echt stuk... had je al meegekregen?
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup, had ik meegekregen... :(

    Ik weet eerlijk en oprecht niet of dat wat is, die benzine Glow van SH. Hij ziet er absoluut knap uit, en er zijn vaker hele goeie motoren uit Taiwan gekomen.
    Maar ik ben sowiso geen liefhebber van die benzine+gloeiplug combo, want IMHO is het de nadelen van een gloeiplugmotor gecombineerd met de nadelen van een benzinemotor, teneinde een psychologisch "voordeel" (gloeiplug is vertrouwd, bougies is eng en ingewikkeld, en wat de boer niet kent dat vreet ie niet) te verkrijgen.

    Maar ik vond het gewoon heel erg positief dat er nog steeds ook op dat vlak ontwikkeld word, en fabrikanten er voorzichtig brood in zien.

    En laten we wel wezen, .30~.40 is een ideaal formaatje om te vliegen dus als je dat op benzine kunt doen ben je dubbel spekkoper.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Begrijp ik nou goed dat het een benzinetor is maar zonder vonkendoosje?
    Dus eigenlijk een diesel die op benzine loopt?

    GJ
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, dat begrijp je goed... maar niet een diesel, een gloeipluggert… Niks nieuws, OS heeft dat al gedaan, en Norvel (russisch merk) ook. Beide met nogal "hit-or-miss" resultaten. Sommige mensen waren er lyrisch over, sommigen konden er totaal niks mee geworden.

    Ik heb zelf geen ervaring met "gas&glow", dus ik kan er weinig concreets over zeggen, maar het gaat voor mij gevoelsmatig een beetje tegen alles in wat ik over het verstoken van benzine meen te weten.... :D
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Enya ook, maar weer met een speciale blend?
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is ook zo ja, die hadden ook een gas&glow. Ook weer met hun eigen speciale plug, en hun eigen speciale olie (al geloof ik er niks van dat die motor per sé uitsluitend met die olie gesmeerd zou kunnen worden).

    Ik zal er vast nog wel een paar vergeten zijn.

    Hoe dan ook, doe mij maar gewoon een bougie (geen gedoe om koortsachtig op zoek te moeten naar die ene specifieke plug), en ik vind een nauwkeurig gedefiniëerd ontstekingstijdstip en een 100% betrouwbare ontsteking toch wel prettiger.

    Maar het is en blijft leuk dat er een nieuwe kleine benzinemotor op de markt is, en wie weet loopt het ding briljant. We weten het voorlopig nog niet, afwachten of JustEngines besluit het ding in hun assortiment op te nemen. Dat zou een indicatie moeten kunnen zijn.
     
    Thedo en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.883
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik dacht dat een gloeiplugmotor het dieselprincipe had..?
    Maar ik zie dat hij 92 octaan wil, dan zou onze 95 octaan of 98 octaan die uit de pomp komen niet helemaal ideaal zijn.
    Dan zou hij moeilijker ontbranden denk ik en dat zal de motor minder lekker laten draaien.

    GJ
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee.... Gloeiplug is gewoon het Otto principe. Veel mensen denken (onterecht) dat "zelfontbranding" hetzelfde is als "dieselprincipe", maar die zelfontbranding was zelfs voor Rudolf Diesel zelf, slechts een bijzaak. Heel kort door de bocht deed Nicolaus Otto een brandbaar mengsel in de cylinder, comprimeerde dat en liet dat via een externe ontstekingsbron (als ik me goed herinner een door een gasbrander roodgloeiend gestookt nikkelen pijpje) op het door hem gewenste tijdstip ontbranden, waarna het verloop van de verbranding "aan de goden overgeleverd was", terwijl Rudolf Diesel als doel had de verbranding en de omstandigheden waaronder die verliep, volledig onder controle te houden, dus Diesel comprimeerde uitsluitend lucht, en voegde daar op enigerlei moment op gecontroleerde wijze brandstof aan toe. Tenminste, dat was zijn bedoeling, want ten tijde van Diesel's uitvinding was de techniek nog niet echt zo ver. Diesel wilde eigenlijk zelfs het liefste dat de zuiger in het bovenste dode punt even tijdelijk stil zou blijven staan, zodat de verbranding bij constant volume verliep.

    Maar ook het idee van "zelfontbranden" van een gloeipluggertje is niet correct, het is toch echt het gloeidraadje wat de boel ontsteekt, zonder dat draadje blijft je motor niet doorlopen (met rotte lagers wil het gloeielementje wel eens kapottrillen en er uit vallen, en je motor slaat dan subiet af) en de eigenschappen (aandeel Platina, wikkelvorm, lengte et etc) van dat gloeidraadje bepalen de motorloop.

    Dat is mijn gevoelsmatige bezwaar tegen "gas&glow": in theorie zit er verschil tussen benzine die je in NL tankt en die je in Frankrijk (ik noem maar wat) tankt, en er zit (niet in theorie, maar in realiteit) verschil tussen de benzine die jij op de hoek koopt in de winter, en wat jij bij dezelfde pomp koop in de zomer.
    En WAT de oliemaatschappijen ook doen met de blends, dat doen ze op basis van hoe de benzine zich gedraagt in vonk-ontstoken motoren, NIET in gloeiplug ontstoken motoren. Dus daar kun je als modelvlieger niet van op aan.
    Daarnaast verandert, ik noem maar wat, het bio-aandeel, en nog veel meer van dat soort zaken.

    Traditionele gloeipluggers werken met Methanol, en dat is precies EEN chemische verbinding. Niet meer, niet minder, en hardstikke rotsvast en constant qua eigenschappen. Ideaal voor een gloeiplug-principe, want je kunt alle overige variabelen in de legering van het gloeidraadje, de compressieverhouding en de vorm van de verbrandingskamer naar believen aanpassen, de brandstof is de constante factor. Benzine? Ik heb er mijn twijfels bij.

    Neemt niet weg, dat er plenty mensen heel tevreden zijn over hun OS gas&glow, en dat het dus echt wel zal werken, zeker op plaatsen met een relatief gelijkmatig klimaat (en dus een relatief constante brandstofkwaliteit).
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2019
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dat dacht ik ooit ook maar dat is toch niet juist. Een diesel motor zuigt schone lucht van buiten de cilinder in. De opgaande zuiger comprimeert de lucht tot zeer hoge druk waardoor de temperatuur van de lucht oploopt tot boven de 300°C. Op het punt van maximum compressie, dus maximum temperatuur, wordt een precieze hoeveelheid dieselolie onder zeer hoge druk via een verstuiver in de cilinder gespoten. Door de hoge druk wordt de olie door de verstuiver vernevelt. De temperatuur van de gecomprimeerde lucht is zo hoog dat hij ruim boven de ontbrandingstemperatuur van de diesel is dus de vernevelde olie ontbrandt direct. Een goede verneveling van de brandstof is zeer belangrijk, hierdoor zal de brandstof snel en zo volledig mogelijk verbranden. Diesel verbrandt echt en explodeert niet hierdoor is dit proces goed in de hand te houden en "loopt" een diesel heel mooi en regelmatig, als alles goed is afgesteld natuurlijk. Dit proces berust dus op de hoge temperatuur waardoor de brandstof spontaan ontbrandt. Wanneer de verstuiver (injector) niet goed werkt zal de motor slecht lopen en stevig roken. De brandstof verbrand te langzaam en niet volledig dus veel roetvorming en smerige zwarte rook uit de uitlaat.

    Bij een gloeiplug motor gaat een brandstof/lucht mengsel de cilinder in en wordt gecomprimeerd. Ook daarvan loopt de temperatuur op maar omdat de compressie duidelijk lager is dan bij een diesel zal het mengsel niet spontaan ontbranden. Daarbij komt ook nog dat de ontbrandingstemperatuur van diesel lager is dan methanol of benzine! Methanol of benzine kan je niet spontaan laten ontbranden omdat deze brandstoffen onder die omstandigheden niet ontbranden maar detoneren, exploderen dus. Dit verloopt erg chaotisch waardoor de motor onregelmatig zal lopen en zelfs kapot kan gaat. De cilinderkop en/of de zuiger kunnen scheuren, in het ergste geval kan de motor uit elkaar klappen. Zelfontbranding zal je dus te allen tijden willen voorkomen bij deze motoren. Daar werd "vroeger" al een vonkontsteking voor gebruikt. We kennen nu de bougie maar die heeft vele voorlopers en andere ideeën gehad. Uiteindelijk is de bougie met een hoogspanningsciruit het meest succesvol gebleken en wordt nog steeds toegepast.

    In de jaren 50 van de vorige eeuw was er een Amerikaan aan het "spelen" met een model motor met bougie. Toen hij de ontsteking afschakelde bleef de motor lopen wat hem enorm verbaasde. Tot hij gas terug nam liep de motor vrijwel normaal door zonder dat de bougie vonkte. Bij lagere toeren begon de motor te "bokken" en sloeg uiteindelijk af. Hij is gaan onderzoeken hoe dat kon gebeuren en kwam tot de ontdekking dat er gloeiende kool in de bougie zat waardoor het brandstof/ luchtmengsel toch kon ontsteken. Bij lagere toeren gloeide die kool minder goed en stopte uiteindelijk dus ook de motor.
    Hij is dat verder gaan onderzoeken wat resulteerde in de gloeiplug zoals wij die nu kennen. De gloeiplug is dus een essentieel onderdeel van de ontsteking, zonder die plug zal de motor niet draaien. Vele mensen denken dat de gloeiplug allen maar nodig is bij het starten, dat is dus niet waar. De truc is dat de gloeidraad heet genoeg blijft om de volgende lading brandstof/lucht te ontsteken. Als de gloeidraad kapot gaat of verbrandt is er geen inleiding van de ontsteking meer dus stopt de motor.
    De verhouding brandstof/lucht/compressie en gloeiplug is vrij kritisch. Als één van die factoren niet optimaal is zal de motor slecht of helemaal niet draaien. Men ontdekte dat methanol in feite de ideale brandstof is voor een gloeiplug motor. De verhouding brandstof/lucht is niet zo kritisch en methanol ontbrand vrij "rustig", het explodeert niet. Benzine is veel lastiger, de verhouding brandstof/lucht is veel kritischer en benzine heeft veel sneller de neiging te exploderen in plaats van ontbranden. Daarom werd (wordt?) bij benzine geen gloeiplug maar een vonkontsteking gebruikt. Daarmee heb je het ontstekingstijdstip en de "heftigheid" van de ontbranding veel beter onder controle.

    Het lijkt er op dat men bij de motor waar het hier over gaat er in is geslaagd om een gloeiplug te ontwikkelen die de ontbranding niet explosief laat verlopen. Blijft wel over dat de benzine/lucht verhouding kritisch is, de carburateur is ook hier een heel belangrijk onderdeel.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die Amerikaan heette volgens mij Ray Arden, of niet?.... Tenminste, die staat te boek als de uitvinder van de gloeiplug

    Overigens: Ik heb destijds standaard Rossi helimotoren, ontworpen voor FAI brandstof, van vonkontsteking voorzien maar wel gewoon op methanol laten draaien, en die bleven gek genoeg, bij bedrijfstoerental ook gewoon, en volledig probleemloos "op de gloei" lopen. Blijkbaar werd de bougie electrode heet genoeg om als gloeiplug dienst te doen (er zat bij mij tenminste géén kool op de bougie in ieder geval). In de lucht kon je zo de ontsteking afzetten, merkte je niks van. Ik heb in die periode weinig gemerkt van schade of detonatie-neigingen, maar toch voorzichtig de compressieverhouding verlaagd tot dat verschijnsel weg was.
    Deze opmerking begrijp ik niet zo goed, want niet alleen is de motor uit post #1 bepaald niet een nieuwe ontwikkeling (slechts een fabrikant die meelift op een reeds ontwikkeld principe), maar ALLE mengselcomprimerende motoren (ook gloeipluggers) verbranden "explosief"... Dat is nu eenmaal het Otto-principe. Denk dat je in de war bent met "detoneren"?
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.364
    Locatie:
    Woerden
    Dat zou goed kunnen, ik ben niet zo goed met namen. :oops:
    Klopt helemaal, ik heb het niet juist verwoord.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    voor mijn OS .55 in de heli heb ik inderdaad ook speciale bougies op moeten zoeken..
    ding loopt met vonk, op methanol met 5% nitro.
    Ding wordt warmer dan wanneer je hem "op gloei" laat lopen.
    maar zelf met een nieuwe bougie ging hij op een bepaald punt op gloei lopen.

    Dit kon je ook horen.
    op de vonk is het geluid "grover", echt een klap per slag.
    op gloei ging hij veel "soepeler", egaler in geluid lopen.

    an sich niet erg dat hij dat deed. alleen krijg je dan het schadeprincipe weer. en dat was nu net niet de bedoeling.
    iridium bougies hebben dit voor mij opgelost.. koelen blijkbaar beter, waardoor het niet gaat gloeien.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.220
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ... Schadeprincipe... Gaat de massa stift gloeien als gloeielement bij benzine verbranden, dan erodeert deze sneller.
    Arm mengsel in viertakt treedt het ook wel op. (te rijk, slaat de zaak vet)
    Als een injector onvoldoende benzine levert, of een carburateur... kan het uiteindelijk goed mis gaan...
    Tot smeltende zuiger aan toe... of klep...
     

Deel Deze Pagina