niet starten :(

• Topicstarter Topicstarter Arno
  • Startdatum Startdatum
A

Arno

Guest
mijn vliegtuigmotortje wil niet starten.
Er zit benzine in en zonder geknikte leidingen.
Hij zuigt het wel aan als je de vinger op de uitlaat houd.
de gloeiplug gloeit.
hij heeft compressie.
Hij wil gewoon niet die compressie opbouwen die je krijgt als hij bijna gaat starten.
Het is een nieuwe motor.
Wie weet wat het kan zijn?

Tank te laag, Heb ik ook gehad.
Luchtbellen in de slang, Oplossing filt clunk-

Maar vertel iets meer over de motor en wat voor
brandstof en wat voor gloeiplug , dat wordt voor
de mensen wat makelijker.

M.v.g

Andry Sappe´

Het is een heli motortje op een charter, die zat erbij van robbe.
Hij heeft een cilinderinhoud van 6,5 cc.
Er zit zo'n winterplug in werd mij verteld.

andry zei:
Tank te laag, Heb ik ook gehad.
Luchtbellen in de slang, Oplossing filt clunk-

Maar vertel iets meer over de motor en wat voor
brandstof en wat voor gloeiplug , dat wordt voor
de mensen wat makelijker.

M.v.g

Andry Sappe´
@ Andry hij heeft een arf charter dus zijn tankje zit zoiezo goed :)
, wat betreft het starten ik weet niet of je al lid bent van een club????,
maar dat is wel aan te raden die kunnen je ook helpen met afstellen en inlopen ..........................
dan zal het waarschijnlijk ook wel lukken :D

6.5cc Magnum dus :). Die zijn "as tight as a virgin" (pardon :P) en redelijk lastig te starten in het begin. Is met de hand bijna niet te doen.

pizaboer zei:
@ Andry hij heeft een arf charter dus zijn tankje zit zoiezo goed
Uh, bij iedere Charter zit de tank te laag, tenzij je hem door het tankdeksel heen ~ 2 cm omhoog brengt.

Over starten:het klinkt alsof de motor nog helemaal droog is.
Heb je zo'n handig spuitflesje? Ik zou me zonder geen raad weten.
Paar druppels direct in de luchtinlaat spuiten, en dan een paar keer starten (zonder aangesloten gloeiplug!). Draai het model om z'n langsas, zodanig dat de uitlaat boven zit en de cilinder horizontaal ligt. Weer een paar keer de prop rondflippen. Zo transporteer je het brandstof mengsel vanuit het carter de cilinder in. Dit wordt meestal vergeten, en het resultaat is zwengelen tot je een ons weegt.... Nu pas de plug aansluiten en de prop langzaam ronddraaien (vasthouden, niet laten schieten) dan moet je duidelijk voelen dat de motor "bokt". Daarna moet 'ie bij de eerste tik aanslaan....
Als de motor echt geen compressie heeft, dan vrees ik dat er iets ernstig mis is (schade aan de zuiger/cilinder), of - minder erg maar ook lastig- een lekkende gloeiplug.

als het een magnum is, vergeet met de hand starten dan maar tot ie wat ingelopen is.

Bruno, de passing is in het begin zo strak dat je het met de hand bijna niet voorelkaar krijgt. Na een paar tankjes gaat het al beter. Het is niet onmogelijk, maar het gaat gewoon makkelijker met de startmotor, en zeker met dit koude weer is het bijna niet te doen met de hand.

Door de strakke passing is het dus bij Magnum ook heel belangrijk dat de motor zo snelmogelijk op werk- temperatuur wordt gebracht. Geld voor elke ABC motor natuurlijk, maar met zo'n hele strakke passing is het extra belangrijk. Je big-end is zo om zeep als je het niet goed doet. :)

Die magnums zijn best redelijk met de hand te starten als je ze maar niet verzuipt. Want dan moet je de plug eruit halen om alle brandstof uit de cilinder te krijgen. Het afstellen is ook niet alles maar goed genoeg voor een charter.

@ Arno

Zet de hoofdsproeier 1,5 slag open. Geef volgas en hou nu met je vinger de carburateur dicht. 2 slagen draaien tot dat de brandstof in de carburateur zit.
Zet dan de gas schuif op een klein spleetje en dan zou ie moeten starten.
Anders zou je eens een andere plug kunnen proberen (rossi 4 of OS 8).

Back