niet vooruit, wel achteruit????

Hallo,
ik hoop dat iemand me kan helpen.
was vanmiddag mijn bootje aan het testen,
gaat ze even vooruit en daarna alleen nog maar achteruit........
uit het water gehaald.....
geprobeerd.....
vooruit werkt weer, slechts heeeeeel even.
vaartregelaar is de electronica uit een servo,
motor is een kleintje die het rechtstreeks op de batterijpack wel allebei de kanten op doet.

iemand een idee????? :?

hallo

hoeveel milliamp trekt dat motortje ?????????

zo een servo printje is niet geschikt om hoge stromen te leveren

sportieve groeten raf

ps als je dat printje van conrad hebt dan kun je die eind transistoren vervangen door een type dat meer stroom kan leveren .

Ronald,

Heb je die servo elektronica zo direct gebruikt? Als dat zo is dan zal het niet werken. Om het wel te laten werken moet je er het één en ander aan wijzigen. Heb je geen kennis van de elektronica dan is dit niet zo simpel om te doen. Ik heb een poosje geleden een mooi ombouw voorbeeld op het internet gevonden maar ik kan het nu even niet meer vinden. Als ik het weer gevonden heb zal ik de URL hier even plaatsen.

Je hebt natuurlijk alle kans, dat de servo-versterker ter ziele is. Analoge servo's hebben als regel 4 transistoren, waarmee de motor wordt aangestuurd. Meestal zitten alle transistoren verstopt in een IC. Als een van de transistoren beschadigd is, krijg je dit verschijnsel.

@Ernst,
Waarschijnlijk bedoel je deze: http://www.seattlerobotics.org/encoder/200009/S3003C.html

Van Electronica heb ik dus absoluut geen verstand,
en zo'n schema zegt me dan ook helemaal niets :(

Toen ik bij Quartel was in Pijnacker en het met een van de heren over mijn bootje had heeft iemand daar de servo open gemaakt en er wat aan gesoldeerd.
En dat lijkt wel wat op een van de foto's van de link.

Het vreemde feit doet zich voor dat toen ik even in z'n achteruit had gevaren hij heeeeeel langzaam nog vooruit ging, voor een heel kort moment.

Is dat een opgeblazen transistor???

Stel dat die electronica defect is......
kan ik dan een vaartregelaartje kopen waarbij de stroom (uit de 4*AAA) de ontvanger ingaat en dan via de vaartregelaar naar de motor????
[4*AAA] => [ontvanger] => [vaartregelaar] => [motor]
Bij mijn grote boot heb ik een speciale accu voor mijn ontvanger en zit de vaartregelaar tussen de loodaccu en de motor.....

groet, Ronald

Het vervelende is, dat echt kleine regelaartjes met vooruit en achteruit niet meer gemaakt worden. Alleen Conrad heeft nog een bouwpakket-regelaartje van 2A in het assortiment.
Of de regelaar de 4,8Volt voeding via het servosnoer kan doorgeven is niet belangrijk. Doet ie dat niet, dan kan er altijd een extra snoertje of een doorverbinding worden gemaakt om de ontvanger (en roerservo) van spanning te voorzien.
Om te weten te komen wat er met de servo-elektronica aan de hand is, kun je altijd even in Maasland langskomen. Een onderzoekje is kostenloos...

hallo

corrien ff recht zetten
die kleine regelaartjes worden nog wel gemaakt
we hebben bij shamrock er eentje besteld dat 5 ampjes trekt en werkt uit een 4.8 pakje
het merk weet ik nu zo eventjes niet maar als het aangekomen is dan zal ik dit wel ff vermelden
we hebben dit kleine ding nodig om in dat klein geel duikbootje van mark te zetten

sportieve groeten raf

Servo-electronica kan maar een paar mili-Ampere aan en beslist geen *grotere* motoren dan die in de servo zelf aanwezig is.
Zie advies van Corrien en koop/bestel een servopakketje van Conrad welke 2 Ampere aan kan.
Met wat durf/soldeerbout en 2 transistors kan je er zelfs wel 5 Ampere uit toveren.
Een voor jouw kleine motor trekt nog altijd meer dan het servo-motortje, dit ook al omdat de servo gebruikt maakt van vertragingen die je nu niet gebruikt.
BTW, servo-electronica is beslist geen speedregelaar eerder een link/rechsom schakelaar.

hallo

hallo rob
een servo printje is zo ontworpen dat de sturing wel proportioneel werkt maar dit over een zeer klein gebied
daar waar een snelheidsregelaar over het hele bereik regelbaar is
Als je een servo maar een heel klein beetje beweegt dan kun je wel langzaam regelen maar ik heb het eens na gemeten op de scoop de lengte waarop dit gebeurd is ongeveer de weg die je trim knopje gebruikt daarna gaat de elektronica vol uit.
vroeger had Conrad een servo printje met een heel andere opbouw dan de nieuwe
ze gebruikten namelijk de NE544 als IC en losse transistoren als eindtrap
als je dit IC nog kunt krijgen dan kun je daar een heel kleine regelaar mee bouwen.
met dit IC en wat extra componenten heb ik zelf een regelaar gemaakt die rustig 10 Amp en meer kon leveren welk wel de eigenschappen van een elektronische regelaar bezit
Indien interesse in het schema laat het me ff weten dan zoek ik het eventjes op.

sportieve groeten Raf

@Raf,
Ik ken alleen de Rokraft 50up van Robbe, die 5Ampere levert en ontwikkeld is voor het vorkheftruckje "Linde". Als er nog andere merken kleine regelaartjes leveren, zie ik dat graag in dit draadje vermeld worden.

Het zelfbouwtijdperk is eigenlijk al vele, vele jaren voorbij. Zelfbouw-regelaars op basis van een NE544 of een ZN409 zijn inmiddels niet meer mogelijk omdat deze IC's niet meer gemaakt worden.

Een servo-versterker is eigenlijk alleen als regelaar bruikbaar als de wijzigingen worden aangebracht, die in bovenstaande link zijn opgegeven.
Daarnaast moet dan eigenlijk ook de dode slag nog worden aangepast, zodat je een wat minder kritisch nulpunt krijgt. Voor motortjes, die zo'n 250mA continu (500mA geblokkeerd) opnemen, is dit dan een prima regelaartje. En als je eigenlijk alleen maar vol gas vaart, is alleen het vergroten van de dode slag al voldoende.

@Corrien,
Dat is inderdaad degene die ik bedoelde.
Dit pricipe is prima te gebruiken en is nog goedkoop ook. Helaas is het alleen bruikbaar voor kleine stromen maar met een klein beetje puzzelen kan je er zwaardere eindtransistoren achter zetten en kan je 1 tot 2 A leveren en een wat zwaardere motor aansturen.

Weet je echter niets van de electronica dan is een regelaar die je in de winkel koopt veel beter. Je kan er op vertrouwen dat hij werkt en dat hij betrouwbaar is. Volgens mij kan het overigens geen kwaad als je een regelaar hebt die 10Amp kan leveren en je gebruikt hem maar tot maximaal 2Amp. De regelaar zal wat groter en misschien iets zwaarder zijn dan een regelaar voor 2Amp maar dat verschil zal maar heel klein zijn.

Ik heb met Jan afgesproken om even bij hem langs te gaan,
als ik weet wat er mis is/was laat ik het hier weten.

ciao, Ronald

Laat ik het gras maar voor Ronald's voeten wegmaaien. We hebben vandaag even samen gekeken:
binnen 5 minuten was het probleem opgelost, waarna de 'nabespreking' nog ongeveer een uur in beslag nam (oh-en over de hobby, je kent dat wel...). De servo-elektronica had wel een probleempje, maar was niet stuk. Toch was het gebruikte motortje wat te heftig, waarbij de verwachting is, dat dit tijdens het varen een beetje te veel van het goede zal worden. Dus ook hier zal er wel een 5 Ampere regelaartje in het schip-in-aanbouw terecht komen.
Overigens vond ook Ronald, dat ik sprekend op mijn Avatar lijk..... :?

En neh...

Wat reken je voor een uurtje oh-en op de zaterdag Jan?
En mag je dan op de bank liggen? :xmas:

Tja, de aanbieding was gratis...Uiteraard wel met de toezegging, dat er een volgende keer een poot uitgerukt zal worden.

Enne, bank???? Mijn elektronica-lab (door velen oneerbiedig 'schuurtje' genoemd) meet 15m2, is gevuld met 2 werktafels, een schuifdeurkast, een ladenkast, twee dossierkasten, een hoge kast op een draaiplateau en een stellage voor inkomende reparatie- en herstel-werk (dit laatste voor de Belgische clientele) en uiteraard neem ik zelf ook nog wat ruimte in. Als ze mazzel hebben, mogen ze op de kruk zitten, die voor de pc staat.....

Maar mensen, effe voor de duidelijkheid......
ik weet niet of er veel van jullie zijn die wel eens 'wat met electronica doen', maar die jan...
petje af hoor.
Soldeert op zijn gemak iets van 1.5 mm in het vierkant op een printplaatje.
En het werkt!!
:worship:

mijn dank is groot.
Vanmiddag helaas niet gevaren, maar morgen toch effe varen.
En misschien als het lukt gelijk een fotootje

groet,
Ronald

HAhaaa.
Maar natuurlijk petje af.
Zit je op je vrije zaterdag op een brok printplaat te loeren en een onderdeeltje te solderen op 1,5mm.
Paar seconden werk, moet je daarna nog een uur oh-en over niets ter zaake doende dingen :twisted: .
Moet het toch WEL effe je hobby wezen. :wink:

Jan.
Ik neem in geval van.. wel even een bank mee.

:xmas: Erwin

Helaas :cry:
na een paar tellen vooruit gevaren te hebben was de pret over.....
Gelukkig was het tijdens een test in een badje :lol:

Toch maar even bij Quartel een Rokraft 50 halen......

groet, Ronald

Back