Nieuw Alex F5B (was Graupner New Match hotliner)

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door Jan Jaap, 28 okt 2009.

  1. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Ik heb hier nog een oud half afgemaakt bouwpakket liggen van een Graupner New Match hotliner. Deze kan volgens de beschrijving in 2 uitvoeringen gemaakt worden: Als warmliner met 2 rolroeren en hoogteroer en een borstelmotor Speed 600 op 8,4V of als hotliner met 2 rolroeren, hoogteroer en richtingsroer en een borstelmotor Ultra 900 op 9,6V.
    Als servo's worden 4 stuks Graupner C341 voorgesteld. Ik wil hem als hotliner bouwen met een borstelloze motor. De Graupner C341 kosten ca. 30 euro stuk. Kan ik daar ook Hitec HS81 ca. 19 euro of HS85BB ca. 26 euro inzetten? Of heeft iemand een alternatief?

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Er zit nu een borstelmotor bij maar alleen dit ding weegt al 170 gram. Heeft iemand een alternatief. Graag op 3S accu 2250mA

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2011
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zou er gewoon HXT900 servo's instoppen, van HobbyKing; daar heb ik nog geen slechte ervaringen mee, en dat voor $3,50 per stuk!
    Mooie antieke motor, heeft nog 140 GULDEN gekost... kan lichter & goedkoper met een outrunner...
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    GWS IQ 140 BB zijn ook wel goed vind ik. Iets kleiner dan de HS-81 (Hitec's zijn ook perfect)

    En verder een Brushless outrunner van HB dan zit je zeker goed (tussen de 1200 en 1400 kv) heb je gnoeg power!

    Groet en succes met de (af)bouw

    Lyckele
     
  4. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    New Match Hotliner

    Leuke en zeldzame kist!
    Prima idee om deze in ere te herstellen.
    Het richtingsroer zou ik niet gebruiken, ik denk dat deze kist goed vliegt op rolroeren en hoogteroer mits je de uitslagen van de rolroeren voldoende differentieert.
    Op zich kan je goed uit de voeten met de HS 81, die hebben genoeg trekkracht, zeker op 6V en kunnen makkelijk in de vleugel worden ingebouwd. In een vergelijkbare kist heb ik de HS85BB als rolroer servo's gebruikt. Bij hoge snelheden komt daar meer druk op en dan heb je meer reserve. Als je het goed wilt aanpakken zou ik de HS 85 in de vleugels zetten en de HS 81 op het hoogteroer, je hebt dan betrouwbare servo's voor een aantrekkelijke prijs.

    Succes en veel plezier met de opbouw van deze leuke kist, groeten, Maarten
     
  5. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Voor de motor zit ik te denken aan een AXI 2814/12 1390 kV met 40A regelaar en 9x5 prop op 3S
    Iemand nog andere suggesties? Of vergelijkbaar voor minder geld?
     
  6. firefox309

    firefox309 Guest

    als het er op staat... dan gebruiken die handel... je kan dan ook meer acro vliegen dan als het vast zou zijn... zoals wingovers of meskant enz :)
    gebruiken die handel... zeker een hotliner :)
     
  7. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    Laatst bewerkt: 28 okt 2009
  8. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Daarmee gaat ie recht omhoog.....
    Van het aangegeven gewicht van 1250 gram gaat nog een stuk af.

    Groeten, JH
     
  9. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Even dit draadje nieuw leven in blazen.
    De setup met de AXI motor vliegt als een zonnetje maar wordt nu een beetje tam. Ik zou hem graag opvoeren.
    Nu zag ik op Youtube een filmpje van de Mini Hawk van Staufenbiel, waarbij ze een standaard Dymond AL3548 motor opvoeren met 2x3S en een 7x9 prop.
    Ik heb al zitten proberen bij Drive calc, maar kon nog geen goede combinatie vinden. De kist moet dus vooral hard gaan met de genoemde AXI2814/12.
    Kan iemand helpen?


    Eigelijk past dit draadje (nu) beter in Pylonracers en Speedmodels.
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Op verzoek verplaatst.
     
  11. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Euhm, die romp is van plastic als ik het niet verkeerd zie. En dan bedoel ik PLASTIC, dus niet GFK.

    Dat betekend dat als die romp breekt of scheurt hij bijna niet meer is te repareren.

    Ik heb er ook zo een gehad, een Robbe Calibra Soft.

    Mijn advies om die reden, stop er geen zware dingen in en ook niet te veel vermogen. Maximaal 500W.

    Dan heb je er nog lang plezier van.
     
  12. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Klopt, het ding is van ABS. Het was voor mij de eerste keer dat ik een bouwdoos maakte en het is meer een probeersel. Het gaat er nu om te kijken of het nog harder kan.
    Ik heb net nog zitten rekenen met Drive Calc en een APC prop 7x10 zou kunnen op de bestaande motor op 3S. Ik vlieg nu met een 9x5 Cam folding prop.
    DC geeft aan een static thrust van 785 gr. en een Vopt van 178 km/h. Zou dat een optie zijn?
     
  13. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Vast een moeilijke vraag! Ik heb gevraagd om het draadje te verplaatsen van zwevers naar snelheidsmaniakken. Maar ik heb pas één antwoord. Waar ik niet zoveel mee kan.

    Nou is dit beslist niet de snelste kist. Ik vraag alleen of dit een goede gedachte is? Of heeft iemand een betere optie?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zelf denk ik dat een 7x10 niet genoeg thrust levert om weg te komen.
    Mocht ie wel wegkomen dan zal ie snelheid waarschijnlijk ook tegenvallen omdat je model een behoorlijke weerstand heeft.
    Ook landen zal lastig zijn met een vaste prop.
    Heb je een idee hoeveel stroom je nu trekt met je 9x5 klapprop op 3S?
    Ik zit te denken aan een 4S aandrijving, je zou dan een gearboxje moeten kopen.
    Je krijgt dan dit idee:
    [​IMG]

    Geartje ziet er zo uit van binnen en kost ongeveer 50 euro:
    [​IMG]

    Daar kan je dan een grotere prop opzetten met meer spoed.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2011
  15. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Ik was er al een klein beetje bang voor. Ik heb al zitten googelen voor zo'n vertraging, maar nog niets kunnen vinden. Waar koop je die dingen voor 50 euro?
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik vloog mijn Simprop Selection (het model met GFK romp wat ik kocht na het debakel met de Robbe Calibra soft) met een Flyware buitenloper op 10 Sub C cellen. Dat pakket woog meer dan 600 gram !!! En met een RFM 13x9 en later 14x10 had ik iets van 450W. Dat ging dan net vertikaal omhoog.

    Gezien je met een goedkope buitenloper makkelijk 500W kunt halen en een Lipo zo veel lichter is lijkt mij die een goede richting. Beter je geld uitgeven aan een buitenloper dan aan die vertraging.

    Effe shoppen op Hobbycity.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een buitenloper is al aanwezig (AXI) dus dan kan je daar beter een gear opzetten.
    Je krijg dan een aandrijving zoals Bas Busking heeft of Jan Scholten in zijn Hawk.
    Gaat redelijk hard recht omhoog, model van Jan weegt zo'n 1600 gram.

    Geartje kan je kopen bij Hepf.at
    GJ
     
  18. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    New Match is wel een klein ding. Veel meer als 1250g moet die niet wegen denk ik. Ik zou er geen vertraging in gebruiken...Alvast eens proberen met een Aeronaut 9*6.5 en de bestaande motorisatie...Wil je toch een vertraging, ik denk er aan deze te bestellen:
    http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXWVT4
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2011
  19. Jan Jaap

    Jan Jaap

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    667
    Locatie:
    IJsselmuiden
    Dat is wel bijzonder.
    Allemaal goede bedoelingen, maar allemaal afwijkend:
    - Nieuwe motor
    - Andere prop
    - Vertraging
    Ik zal de stroom meten om te zien of er een andere prop op kan. Stel dan dat 9x6,5 zou kunnen met de stroom, zou ik dan ook nog groter kunnen bv 9x7? en daarbij een kortere motorloop?

    Ik ben eigelijk wel benieuwd hoe jullie omgaan met Drive Calc. De motor van een F5B kist draait ca. 2-3 seconden om weer naar boven te gaan. Die waarden kun je niet ingeven. Is dan een Unilog de enige manier om te zien of de stroom niet te hoog uit komt, de accu niet te veel wordt belast, de motor niet te heet wordt etc. Met andere woorden: de motor, de prop, regelaar en accu worden compleet misbruikt. Wat kunnen die motoren aan temperatuur hebben? Is dan een kwalitatief goede motor zoals een plettenberg, neu, hacker e.d. daar dan beter tegen bestand?
     
  20. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    de Aeronaut 9*6,5 is eigenlijk al een 9*7,6 als ik het me goed herinner..... Een grotere prop kan altijd, tot het rendement van de motor (samen met regelaar in dit geval) onder de 50% beland, dan heeft een grotere geen zin meer.De elektromotor past zich aan door meer stroom te vragen en minder toeren te doen (en flink warmer te worden...) Ik zou daar alvast mee beginnen, kost bijna niks. als dat tegenvalt kunnen we verder. met Drivecalc moet je dat redelijk kunnen uitrekenen. hierbij niet zozeer op de absolute waarden letten, maar wel op het relatieve verschil met je huidige combinatie.

    wat betreft het "er tegen kunnen" is er niet veel verschil tussen motoren die hetzelfde gewicht hebben. Wel in het rendement , en een verschil in rendement van een paar procent maakt wel een heel verschil in de verlieswarmte, waardoor een betere motor heel wat meer vermogen aankan eer hij even warm word. De techniek van de meeste F5B-ers is denk ik proberen tot er iets stuk gaat (liefst door een collega laten testen...) en dan iets minderen.... Met theorie kan je wel een algemene richting aangeven Ik dacht trouwens dat je bij Drivecalc wel de motorlooptjd kon opgeven

    snel wat gerekend, met 9*5 /3S (dikke cellen) kom ik op 28A/13000RPM/77%(235W uit)
    met 9*6.5 op 46A , 11300 RPM 70%, best te doen (340W uit) en een flink verschil dat je zeker zal merken....
    OH, de tijd kan je blijkbaar enkel in de scorpionversie aanpassen. Ik heb met de "oude" props (geen Camcarbon) gerekend
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2011

Deel Deze Pagina