Nieuw benzineheliproject

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door PaulH, 17 feb 2014.

  1. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hallo,

    Na een langere "rusttijd" wil ik het bouwen weer oppakken. Ik heb het plan opgevat om een benzineheli op te bouwen op basis van een TREX700 met een Zenoah RC motor en voorlopig een rotorkop met een klassieke flybar. Hiervoor ben ik nog op zoek naar een TREX700 airframe (mag zowel nitro als E zijn). Eventueel ben ik ook geïnteresseerd in een losse TREX700 rotorkop met flybar.

    Als ik een TREX700 airframe heb, dan deel ik graag mijn verdere plannen met jullie.

    Gr. Paul
     
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.507
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Fantastisch! Eindelijk weer een nieuw brandstof-project! Ze bestaan dus nog....

    Persoonlijk zou ik bij een T-rex of aanverwante, niet voor de Zenoah gaan in verband met trillingen. Voor Zenoah zou ik echt alleen een specifiek voor die motor ontworpen heli gebruiken.
    Als het per se benzine moet zijn, zou ik dan toch naar die OS 15 cc gasser kijken, dat ding is gebaseerd op een gloeiplugmotor, en produceert dus vermoedelijk veel minder trillingen dan die Zenoah. Mischien minder vermogen, maar ook véél lichter.

    Als het gewoon om lage bedrijfskosten gaat maar de brandstofsoort er verder niet toe doet, zou ik zelfs gewoon een Nitroheli naar vonk ombouwen, vlieg je ook voor heel acceptabele kosten maar de investering is vééél kleiner...

    Ben heel benieuwd wat je project uiteindelijk gaat worden!

    Groet, Bert
     
  3. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hallo Brutus,

    Ik ga niet zelf knutselen, maar gebruik maken een bestaande ombouwset die goede recensies heeft. Het beoogde doel is om een budget benzine heli te bouwen met componenten die ik nog hier heb liggen. Het zal mijn vierde benzineheli worden. Ik heb nog een Spectra-G (MA houdt er helaas mee op) en een SSM Lama 3-blads (deze moet ik nog steeds afbouwen, maar het is zeer tijdsintensief). Ik heb ook nog een Maxum gehad met een 230PUH van TRM. Die vloog als een droom. Helaas een aantal jaren geleden gestolen bij een inbraak.

    Ik ben heel huiverig over de OS 15 benzine motor. Er zijn gigantisch veel problemen mee. Er is nu een nieuwe versie uit voor 600 heli's, maar ik wil groter blijven vliegen.

    Nu nog wachten of ik een Trex700 airframe kan krijgen en/of een Trex flybar kop.

    Gr. Paul
     
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.507
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh? dat wist ik niet....

    Aangezien ik op RC Groups er min of meer NIETS over lees, en hier op MBF ook niet, ging ik er vanuit dat het ding redelijk probleemloos zou zijn....

    Zelf heb ik twee benzineheli's en ze vliegen heerlijk, maar mocht er ooit weer een groot project komen, dan wordt dat wel een Xtreme mechaniek o.i.d. met een vonkgestuurde methanol motor er in.
    Want dat getril en gerammel ben ik zat, de door benzine opgevreten O-ringen en tankaansluitingen, en de benzine stank ook.

    Doe mij maar een methanol motor met vonkjes! Die trekt alles wat een Zenoah ook trekken kan, start net zo makkelijk, loopt bijna even zuinig (0% Nitro), maar is wel veel stiller en lichter....

    Dat benzine is leuk, maar "highly overrated"....

    Groet, Bert
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    14.401
    Locatie:
    Rotterdam
    ik begreep dat de carb veel problemen heeft..
    Maar ze hebben hier ook al weer iets voor gevonden, dacht ik

    Vermogenstechnisch (ben de laatste tijd erg veel aan het zoeken over ervaringen met benzine en methanol motoren) schijnt benzine gewoon achter de methanol te blijven..
    alleen is benzine zuiniger.
    een methanol motor op benzine geeft wat trammelant met carb en compressie
    een methanol motor op vonken geeft de grootste kans op een zuinige en sterke motor
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.507
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Doet het ook....

    En als ik 8 jaar geleden geweten had wat ik nu weet, dan hadden mijn Cobra en BO105 allebei geen benzine heli's geweest, maar hadden ze allebei een Xtreme mechaniek, Rossi 11.5 cc en vonkendoosje gekregen....

    Stiller, lichter (scheelt mischien wel 2 kilo), goedkoper in aanschaf (zou zeker 5 tot 6 meier schelen, alleen de uitlaat is al dik 100 euro goedkoper), zuinig genoeg om leuk te blijven, en meer vermogen (of minstens evenveel) als een Zenoah....

    Maar ja, dat wist ik toen nog niet....

    Groet, Bert
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.345
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoezo benzine stank Bert? Ik heb in mijn hobby kamer zowel een 45 als een 62cc benzine Model staan maar geen last van stank? En de tanks zijn niet helemaal leeg..

    Ontluchting is wel afgedopt.
     
  8. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.507
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Modellen vallen wel mee, als je ze schoonmaakt en de tank afdopt danwel volledig leeg maakt. Maar als je bijvoorbeeld dat per ongeluk een keer vergeet, dan ruik je het nog niet eens zo zeer, maar loop je na een paar dagen wel met pijn op de borst door huis, heb ik gemerkt....

    Maar vroeg of laat gaat de rest toch naar de benzine stinken is mijn ervaring: de aanhanger stinkt al als een bunzing (kannetje heeft een keer gelekt, geur krijg je er nooit meer uit), en ook de modellen beginnen toch wat van de geur in het hout te krijgen (vulnippels lekken wel eens een beetje)...

    Methanol is ook geen limonade, maar stukken minder erg.

    En ja.... ik weet het, er is ook Aspen....:rolleyes:

    Maar ik ga niet overstappen op (minder vermogen leverende) benzine motoren "vanwege de goedkope brandstof" om er vervolgens Aspen in te gooien die duurder is dan mijn gloeiplugbrandstof....:confused:

    Groet, Bert
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Leuk plan Paul,

    zelf heb ik ook 2 benzine heli's en 2 nitro heli's,
    zo als Bert al schreef, heeft alles 2 zijn voor en nadelen,
    nitro loopt iets rustiger, benzine is iets zuiniger,
    ik vind ook die ideen met Bert's vonkontsteking prima !

    voor mijn gevoel is zo de 700er heli de grens tussen benzine en nitro,
    kleiner, b.v . 600er zou ik voor nitro kiezen, die heeft dan ook meer power
    groter, b.v. Benzine-Trainer, is de zenoah o.k. en zorgt ook voor een goed vliegbeeld voor schaalheli's

    met een 29 cc motor in mijn Bell heb ik dan wel wat problemen met vibraties,
    lampjes moeten b.v. goed ingepakt verbouwt worden,
    anders leven ze niet lang

    ..ik ga je wel volgen

    Groet
    Uwe
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    het is rustig hier,
    of heb ik wat gemist, b.v. in bouwverslagen ???

    Groet
    Uwe
     
  11. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Ik kan helaas vanwege mijn werk alleen in het weekend bouwen. Er is van alles gebeurd. Ik heb een gebruikte Trex 700 op de kop getikt. Na het uit elkaar halen en een grondige inspectie wel een hoop nieuwe onderdelen moeten bestellen.

    De volgende stap was het aanschaffen van de conversieplaten zodat een Zenoah RC er in gemonteerd kan worden (helix heli). Van een kennis een RC motor gekocht, die hij reserve had liggen. Vervolgens alles weer opgebouwd. Ik moet nog met de electronica beginnen. Ik heb de heli meteen in de stretched 800 uitvoering opgebouwd zodat er 800mm bladen op kunnen. Daarnaast de klassieke kop met flybar gebruikt. Ik zal komen weekend een foto maken zodat jullie weten wat het wordt. Het ziet er in ieder geval goed uit.

    Gr. Paul
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Super Paul,

    heb je ook wel eens gekeken voor de motor,
    men vertelt, dat een verschil is tussen auto en heli-motor,
    details ? ik denk da weten die Piloten zo als Bert wat meer.

    iig vooruitgang,
    en werken staat op nr.1, anders geen centjes voor dat project

    Groet Uwe en veel suc6
     
  13. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Hallo Uwe,

    De motor die ik heb is een Zenoah RC 23 cc uitvoering. Deze is door Aerotec geleverd om ingebouwd te worden in een Comeback. De motor is speciaal aangepast (zegt de leverancier) voor het gebruik in een heli. Maar je zou zelfs een standaard Zenoah RC kunnen gebruiken.

    De meeste benzineheli's gebruiken een Zenoah PUH versie (speciale heli versie met een andere opbouw). De RC versie wordt vooral voor auto's gebruikt en heeft een andere opbouw als de PUH. In principe is het echter dezelfde motor, maar de PUH versie is een duurder (worden minder van gemaakt). Daarom hebben een aantal kleine fabrikanten speciale framekits ontwikkeld waarin ook een Zenoah RC motor past.

    Verder kun je speciaal getunede Zenoah's (zowel PUH als RC) kopen bij Hanson of TRM die specifiek getuned zijn voor heli's. Ik heb vroeger een TRM PUH gehad en in mijn Spectra-G zit een Hanson PUH.

    Gr. Paul
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.507
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een van de problemen bij "standaard" zenoahs zoals in autootjes, vliegtuigen en boten gebruikt worden, is dat de carburateur geoptimaliseerd is voor volgas en stationair, en dat in het midengebied de motor OF vrij moet kunnen accelereren, OF zelf zijn toerental mag kiezen.

    Die laatste twee opties heeft de carburateur van een helimotor niet, die moet overweg kunnen met een constant toerental en een variabele belasting (dus een constant toerental bij variabele gasklep-opening).

    Als je motor voorzien is van een carburateur die dat kan, is er weinig loos, en maakt het verder niet superveel uit of de motor constructief verder aan heli-gebruik is aangepast of niet.

    Dat carburateur-verhaal gaat eigenlijk pas een rol spelen bij zware schaalheli's waarin de motor meer continue in de hogere belastingsrange staat te draaien met kleinere variaties in het gevraagde vermogen.

    Een aantal mensen zijn hiermee in de problemen gekomen toen ze hun Vario benzinetrainer vanwege de kosten met een "gewone" Zenoah uitrustten, en dat mechaniek na een jaar of wat probleemloos vliegen in een romp bouwden, de carburateur opnieuw af moesten stellen en vervolgens geconfronteerd werden met afslaande motoren zodra je in voorwaartse vlucht het vermogen wat verder terug nam dan gebruikelijk.

    Met een omgebouwde T-rex ga je naar alle verwachtingen niet snel in de problemen komen, denk ik. Die is licht genoeg.

    Groet, Bert
     
  15. Tino Tweak

    Tino Tweak

    Lid geworden:
    11 mrt 2011
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Sprundel, NB
    De Vario Zenoah heeft een Wt213a.
    De gewone RC's een WT603 (230) of een WT813 of WT990 (240).
    En de PUH motoren een WT644/WT643.
    De Zenoah Titan ZG20 voor de Radikal G20 een WT611.

    Ik heb hieronder een link waar de WT644 uitgelegt word,compleet met foto's.

    http://helifreak.com/showthread.php?t=326599

    Ik heb op mijn benzinetrainer een RC260 (standaard) zitten met een WT644 Carburateur.
    Standaard zat hier een WT603 op welke heel lastig af te stellen was.

    Mijn G30 heeft de een 23cc PUH met WT644.

    Mijn G20 heeft dus de Titan ZG20 met WT611.

    En dan heb ik nog een Trex700 met OS GT15HZ gasser, Carb type weet ik niet.

    Gr.Tino
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nouw, da heb je alles wat je moet weten, super Tino !

    Groet
    Uwe
     
  17. Miki

    Miki

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    109
    Locatie:
    varendschip
    wat weegt zo'n benzine trainer met boddy?
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.507
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kale vliegklare trainer zal ongeveer 6~7 kilo wegen.
    Met een romp er omheen, kom je al gauw in de richting van de 8~10 kilo.

    Groet, Bert
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.956
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Benzine Trainer vliegklaar met lipo en alles
    7,5 kg met lege tank,
    bij boddy's staat ook meest het gewicht bij.

    Groet
    Uwe
     
  20. CorM_Heli

    CorM_Heli

    Lid geworden:
    1 sep 2011
    Berichten:
    172
    Locatie:
    Anna Paulowna
    Ik heb sinds kort een Hirobo Bell 47 GII Prachtig ding. Motortje loopt goed, Maar weet iemand hoe je de TAS (Tanaka 24cc) moet afstellen (indien nodig)?
    Ik gebruik Motomix van Stihl. Ik weet alleen de verhouding niet. Motor rookt niet veel en loopt goed.
     

Deel Deze Pagina