Nieuw bouwprojectje gevonden, Colibri 1400 mm ...Blijft een verslaving hoor :)

Accoord, dat snap ik, theorie is begrijpelijk :) , maar ik wil niet de gehele vleugel voorzien van een aileron, meer een klein gedeelte ervan, denk maar aan de vleugel van een Piper bijvoorbeeld, die heeft ook maar een klein stuk dat beweegt. Naar dat idee wil ik eigenlijk gaan.

Of het mogelijk is , ik weet het niet, in mijn hoofd zou het wel kunnen, maar dan ook nog de praktijk ervan en de uitvoering ervan, daar ben ik niet uit helemaal.

Als ik het zo op het oog bekijk zou ik de 14e t/m de 10e rib moeten veranderen danwel verstevigen. Dan op het punt waar het servobakje moet komen minimaal 2 mm bekleding moeten plaatsen. Dan ook de achterlijst tussen de 14e en 10e rib versterken of opvullen aan de binnenkant ervan.

Kortom, een behoorlijk stukje denk werk dus, en zoveel ervaring met het bouwen of aanpassen van een vleugel heb ik nu niet :)

theo als je die vleugel gaat verbouwen moet je wel uitkijken dat het geheel niet veel te zwaar word dan vliegt ze als een dwijl hoor

Ja John,

Daar ben ik me van bewust. Ik ben even de mogelijkheden aan het bekijken. Wat is overigens jouw mening over de onderstaande foto's ?

Zou dit een mogelijkheid zijn ?

Houtbouw%20Twin%2023.jpg

Houtbouw%20Twin%2026.jpg

Houtbouw%20Twin%2028.jpg

Houtbouw%20Twin%2029.jpg

Houtbouw%20Twin%2034.jpg

Houtbouw%20Twin%2038.jpg

overigens, dit is niet mijn toestel of vleugel, ik heb deze foto's even geleend ter illustratie, maar theoretisch gezien zou het kunnen , maar in de praktijk ??

De vleugel van de charter ziet er zo uit:

De aileron is dus uit de eindlijst gesneden. Eindlijsten zijn er in allerlei maten.

Bij een telemaster zit het ongeveer zo:

Dan moet je de flaps wegdenken, achter de hele vleugel komt een eindlijst en daar snij je de aileron uit.

Frank.

Laatst bewerkt:
Die eerste lijkt mij een beetje grof voor deze maat toestel.
Gevoel... Maar ik denk dat dit een stuk zwaarder is dan de "normale" scharnier oplossing

Kun je beter voor de optie van hierboven gaan..
Weinig extra gewicht, maar wel wat je wilt

We gaan het gewoon even bekijken wat de beste optie is, doe ik samen met een clublid van de lokale vliegclub hier. Uiteraard moet het zo licht mogelijk worden, maar er zal toch wel iets aan gewicht toe nemen.

Het is nu nog alleen maar denkwerk (auw mijn hoofd :) ), maar we komen er wel uit hoor :up:

Momenteel het project even aan de kant gelegd, dit in verband andere zaken, dus een soort bouwstopje :)

Heb wel een start gemaakt met de rechterhelft van de vleugel, en binnenkort, dat zal wel ergens in het volgend jaar worden gaan we de rest afmaken. De bedoeling is nog steeds om er een rolroer versie van te maken, dat zal dan iets apart zijn omdat het origineel een 2 asser toestel is, maar ja, ik eigenwijs zijn he, gewoon proberen of het mogelijk is en het kan.

Er moeten dan wel in de vleugels 2 servo's van 9 gram met een trekkracht van 1.5 kg zijn op 4.8 of 6 volt. Een clublid heeft me in het kort uit gelegd hoe de ailerons worden gemaakt, dus daar gaan we aan werken.

In ieder geval, alvast de beste wensen voor 2014 en fijne feestdagen toegewenst :)

Voor iedereen die ik vergeten ben een kaartje te sturen......

In ieder geval nog, fijne dagen en een goed 2014

Even een kleine update hier. Na wat nadenken en het toestel eens goed bekeken, is het toch niet verstandig, althans dat denk ik, om er een rolroer versie van te maken. Gezien de ouderdom en het fragiele van de vleugel gaat ik toch voor de originele versie. Het toestel is ongeveer 20 jaar oud en dan vind ik toch zonde om er een 2014 versie van te maken.

Tevens kreeg ik op mijn verjaardag, 30-12-2013 van John nog een mooi toestel in mijn handen gedrukt, een Protech Carat Laagdekker van 1.50 lang en spanwijdte van 1.80 mtr. Jammer dat de firma Protech niet meer bestaat, want veel hoef ik niet te doen aan de Carat, enkel servo's, accu en motor te plaatsen en een nieuwe cockpit erop te zetten. Weet niet of iemand hier op het forum bekend is met de Carat ?

Een cockpit is makkelijk te maken van een cola-fles, dus dat komt wel goed :)

Kortom, er is nog genoeg tijd...:)

aircraft_2627_163.jpg

Al geruime tijd was ik bezig met de colibri op te knappen. Helaas moet ik zeggen dat dit project het niet gaat worden.

Dit omdat ik nog iets te weinig ervaring met bouwen heb, en mij momenteel de tijd ontbreekt.

De colibri is qua romp compleet, moet alleen de rudder en elevator worden bevestigd, en de vleugel worden af gemaakt.

In principe zeg ik gewoon, wie er interesse voor heeft om dit projectje af te maken, dan mag die zich melden, en wat die er dan voor over heeft. Ik zeg eerlijk , ik heb voor het toestel 20 euro neer gelegd.

Hoef er niet de betaalde prijs voor te hebben, dus kijk maar even...

Ik leg dit project stil, en kijk zelf later wel wat ik gaat doen.

Reacties via pb graag

Back