Nieuw eigen ontwerp van een dlg: Prototype

Hey,

ik ben sinds kort met een eigen ontwerp van een dlg bezig en in dit draadje ga ik o.a. foto's uploaden. Om hier mijn bouwvorderingen te plaatsen. De naam is al bekend Prototype simpelweg omdat dit ik het eerste prototiepe is van dit ontwerp. Ik ga zelf een romp mal maken.
Ik heb al een balsa rompje geschuurd en gelamineerd met glas en glimend gemaakt. Verder heb ik al staartdelen gemaakt en heb ik al een vleugel oppervlak. hier wat foto´s van mijn staartdelen en van de romp.
full

Dit is het rompje.

full

De bovenkant van mijn stabilo is gelamineerd met 25 grams glas en nog 1 extra strookje zodat hij daarop kan schranieren.

Laatst bewerkt door een moderator:
full

Dit is de onderkant van mijn stabilo en is niet gelamineerd maar zit 1 laagje porienvuller op.
full

En dit is mijn rudder aan de onderkant heb ik wat ud carbon gedaan puur te versteveging, deze is ook gelamineerd en schraniert ook op glasvezel.
full

De onderkant is ook niet gelamineerd maar zit een laagje porienvuller op.

full
full
Zonet even een pook gekocht en heb ik inmiddels de staartdelen bevestigt, en hier en daar een stukje glasvezel.
Het stabilo is afneembaar, ik heb dit nog nooit eerder gedaan dus leek het me leuk om het nu een keer te proberen:cool:.

ja dank ik hoop vrijdag avond op de club iets aan de mallen te kunnen doen zodat ik volgende rompjes van carbon kan persen. Snijmallen heb ik al geregeld.

theo, kijk eens goed naar het rompje misschien herken je het een beetje.

Laatst bewerkt:
ik wacht vooral op het vleugeltje!
dat wil ik zien :)

ps, de rest is al aardig mooi gelukt.

De vleugel wordt natuurlijk een vergroot stabilo en wordt een uit geel schuim gesneden en natuurlijk gelamineered met 50 grams glas onder 45 graden ik wacht nog op een super mooi setje snijmallen. Maar dat komt goed ik moet nog schuim halen.

hey jasper
ziet er leuk uit!
wordt het de bedoeling om deze te gaan vliegen als 2 kanaals kist of wil je een mini met rolroeren/flaps?

zelfbouw is zeker leuk. net mn eerste vleugel in de vacuumzak zitten.

robert,

Daar zit ik ook nog over te twijfellen ik denk eerst maar eens een 2 kanaals kistje ervan maken, als dat goed gaat kan ik altijd nog een vleugel met ailerons erin bouwen.

Ron,

Mooi bouwverslag ik heb het al een paar keer gelezen er staan hele nuttige tips in.

het leuke aan een toestel is..... dat je er wel 100 vleugels op kan schroeven! :) de ene nog zotter en effecienter dan de andere.

succes met experimenteren!

Upje

full
hier zijn nog wat foto´s van de staartdelen met de tekening van de vleugel:p.<

full

full

Zwaartepunt

hey,

ik heb met behulp van wingleans het cg uitgerekent.
Maar er staan 2 getallen( en nog veel meer natuurlijk;)) :

centre of gravity by stabillity 16% 66.6

centre of gravity by stabillity: 8% 77.0

ik weet dat ik deze maten vanaf de voorlijst van de vleugel moet meten maar welke:confused:

grt jasper

vanaf de voorlijst gemeten zo dicht mogelijk bij de romp. ik zou gewoon lekker voorlijk beginnen met het zwaartepunt dus ongeveer 6.7cm en vanaf daar lekker je kist afstellen.

vleugelvorm doet me denken aan de mimi? inspiratiebron? gaan we deze zien vliegen 12 september in swalmen?

robert,

de vleugel vorm lijkt er best wel op maar is wel anders de voorlijst is rond en de achertlijst ook.

12 september ligt eraan ik hoop het wel de vleugel moet lukken maar de romp mallen weet ik niet ligt eraan of iemand van de club een keer wil komen om rompmallen te maken. Maar ik denk het wel.

geloof het of niet maar de inspiratiebron was de apogee van mark drela.
en eric crins zijn staartdelen!

Laatst bewerkt:
YES dinsdag of vrijdag ga ik aan de mallen werken!!!!!!!!!!

als een kant af is ga ik daar meteen in persen en dan de andere kant.
er komt geen joggle in ofzoiets, de romp bestaat uit 2 zijkanten en is over de naad verbonden met strookjes 0,5 mm balsa en aan de buitenkant komt wat transfer tape met carbon.

Helaas,

12 seprember is niet haalbaar:(
Ik heb vorige week vrijdag pas de eerste rompmal van het malletje kunnen halen. Dan moet ik nog siliconen kopen. (heeft iemand een iedee voor een vervangend middel??) dan ben ik nog 1 week bezig met de andere mal, dan moet ik ook nog vleugels gaan maken. ik zit erover te denken om ze gewoon uit balsa te bouwen. Later uit glas en schuim. Dan zou het heel meschien haalbaar zijn maar ik ga eruit van niet:(.

grt jasper

Back