nieuw eigen terrein of wildvliegen?

FOX35

PH-SAM
Aanleiding voor dit topic is de discussie aan het eind van het Genk-topic om andere terreinen te hebben waar we een geregelde LB bijeenkomst kunnen organiseren. Herbert had een voorstel voor een terrein. Owen vroeg zich af of het wel verstandig was om zonder formele toestemming. Mijn antwoord daarop is als volgt.

Tja, wildvliegen, Voor mij is de voornaamste reden om op ons modelvliegveld te vliegen dat daar een groot genoeg stuk kortgemaaid gras te vinden is en ik toch lid ben van de club. Nou ben ik wel jurist, maar ik ben er ook nog niet precies achter wat wel mag en niet. Ik heb er wel eens wat over opgezocht, maar er nog niet echt een studie van gemaakt. Volgens de huidige regelingen is het volgens mij (voor zover ik mij kan herinneren toen ik het heb bestudeerd) niet verboden om überhaupt met modelvliegtuigen te vliegen buiten een 'erkend' terrein.

Bedenk dat voor zover al met modelvliegtuigen rekening wordt gehouden, alle regelingen alleen maar zien op radiobestuurde (motor)modellen. Het is duidelijk dat aan vrije vlucht en lijnbesturing niet wordt gedacht. De groep is eenvoudig te klein en te onbekend.

Er zijn wel andere punten van overweging: verzekering: ben je verzekerd als je niet op een 'erkend' vliegterrein vliegt? Ik weet het niet, maar het zou een probleem kunnen worden. Volgend punt: toestemming van de eigenaar. Een eigenaar mag je van zijn terrein sturen als hij je daarop aantreft, maar je bent pas strafbaar als een bordje verboden toegang is geplaatst. We gaan echter niet vliegen waar zo'n bordje staat en als de eigenaar komt en ons sommeert weg te gaan, gaan we weg. Lawaai, hier is de APV van de betreffende gemeente van toepassing. Die verschilt per gemeente. Als je die regeling overtreedt kan de politie komen. Ik ga er van uit dat ook die je eerst zullen sommeren weg te gaan. Pas als je dat weigert, of ze je er later toch aantreffen, zouden ze modellen en zo in beslag kunnen nemen, maar dan krijg je die later echt wel weer terug. Helaas is mijn ervaring (ook indertijd toen ik nog strafadvocaat was) dat dienders zich nogal eens bevoegdheden toemeten die ze formeel niet hebben ....

Normaal ben ik nogal rechtsgetrouw, maar mijn verwachting én ervaring is dat wij met een te kleine groep mensen zijn en we hebben helemaal geen invloed. Als je toestemming aan instanties gaat vragen krijg je sowieso 'nee' te horen, omdat ze bang zijn iets verkeerds te doen en een groep mensen met meer invloed tegen zich te krijgen, of omdat ze geen zin hebben allerlei werk voor niets te doen, of omdat ze niet weten waar we mee bezig zijn en denken dat we met grote lawaaiige gevaarlijke modellen vliegen .... Ik denk dat ergens toestemming vragen verspilling van tijd en moeite is. Ik heb vernomen dat Jacco de Ridder ook van een koude koffie is thuisgekomen toen hij voor dit jaar weer een combat international wilde organiseren.

Ik wil nog wel eens verder nadenken over en uitzoeken wat mag en wat niet, maar het kan goed zijn dat instanties daar anders over denken dan ik. We zouden ook nog eens een gezamenlijk verzoek bij de KNVVL kunnen indienen voor een terrein in het midden van het land dat we in ieder geval enkele malen per jaar mogen gebruiken en last but not least, we zouden met zijn allen kunnen proberen een landelijke LB club op te richten met een eigen terrein in het midden van het land. Ik denk niet dat we meer dan 30-50 leden zouden kunnen vinden, maar de meeste RC clubs zijn niet groter.

Ik ben wel bang dat er weinig of geen gemeente bereid te vinden zijn om zo'n terrein te dulden als de leden uit heel Nederland komen en niet uit hun gemeente..... Een oplossing hiervoor zou zijn als enkele 'voortrekkers' die wél uit een gemeente in het midden van het land komen een (exclusieve LB-) club in hun gemeente met een terrein zouden proberen op te zetten, waar vervolgens elke LB'er in Nederland lid van wordt ....

Verder probleem is lawaai, gemeenten worden ook de duimschroeven aangedraaid om hier op te letten. Het is maar de vraag of (de meeste van) onze motoren hier wel aan voldoen. Het is niet leuk een zware demper op je Oliver combat te moeten gaan proberen te monteren. F2D lijkt me helemaal een probleem, maar race klassen natuurlijk ook.

Volgend probleem is de eisen die we aan een terrein stellen. Als we alleen een grasveld hebben kun je er met raceklassen al niet vliegen en zullen modellen tot 2,5cc uit de hand moeten worden gelanceerd. Het veld zou dan bruikbaar zijn voor trainers, fun en stuntmodellen, carrier en combats. Is dat voldoende voor de meeste LB'ers? Als we wel een verharde baan (erbij) willen gaat dat weer veel geld kosten. Hebben we een clubhuis nodig etc. Ik denk dat als we het zo simpel mogelijk houden (dwz een grasveld van 60x60 meter of het dubbele daarvan voor twee cirkels) waarvan we het recht om te maaien aan een boer verpachten, dat het de grootste kans van slagen heeft.

Locatie, het midden van het land is het handigst voor iedereen die verder weg woont, maar is tevens het moeilijks qua lawaai. Een uithoek geeft meer kansen, maar is verder rijden voor veel mensen. Ik wil best 200 km heen en terug rijden voor een dag vliegen, maar wil iedereen dat?

We zouden ook kunnen onderzoeken of er een vliegclub ergens is die ons bijvoorbeeld één zaterdag per maand van april tot en met oktober zou willen 'hosten' voor een bepaald bedrag per jaar. Ik begrijp dat we dat in Almere niet mogen verwachten, maar misschien willen de leden daar het eens proberen?

De laatse optie is toch gewoon eens te proberen om ergens te gaan wildvliegen, liefst wel met toestemming van de eigenaar. Weet niet iemand in het midden van het land een boer die een weitje over heeft dat hij voor een bepaald bedrag per jaar wel één zaterdag per maand ter beschikking wil stellen?

Toen ik Jacco sprak in Sebnitz 2 weken geleden, had hij wel een erg rooskleurig verhaal over een LB centrum ergens in de polder.
Geen idee of dat dat ondertussen alweer van de baan is, maar ik begreep dat hij wel aardig wat wethouders op zijn hand had.
Volgens zijn website gaat in elk geval de F2D wedstrijd als een "Pilot" voor dit LB centrum nog gewoon door. http://www.dutchcombatinternational.tk/
Mischien moeten we eerst even de ontwikkelingen op dit vlak wat afwachten?

En zolang er een (ex)strafrecht advocaat bij het wildvliegen aanwezig is om mijn vliegtuigen tegen corrupte agenten te verdedigen ben ik van de partij hoor ;)

Kijk maar eens op het forum bij FAQ modelbouw, kies FAQ modelvliegen algemeen, en dan onder de 'regeling modelvliegen 2005'. Daar staat geen enkele bepaling in die we zouden overtreden als we op een willekeurig terrein vliegen met LB kisten. De landelijke wetgeving, de luchtvaartwet, kent dus geen enkele beperking voor lijnbestuurde modellen. De dáárvoor geldende regeling, nu niet meer geldig, had nog enkele bepalingen voor LB (maximale lijnlengte 25 meter en verboden te vliegen binnen 25 meter van aaneengesloten bebouwing of publiek).

Blijven over:
- de verzekeringskwestie (wettelijke aansprakelijkheid). Voor zover je KNVvL lid bent ben je denk ik verzekerd zolang je geen regels overtreedt, anders zou iedereen zelf bij zijn eigen WA-verzekering (AVP) kunnen navragen.
- toestemming van eigenaar: kan lastig zijn om uit te vinden wie eigenaar is, maar wel doen natuurlijk.
- voldoen aan gemeentelijke regels (AVP) inzake lawaai en gevaar: AVP moet in te zien zijn op gemeentehuis en grote kans ook in te zien op internet.

Ik ben nog even wat verder gaan zoeken:
- Landelijke wetgeving: kijk eens op het forum bij FAQ modelbouw, dan FAQ modelvliegen algemeen, dan bij 'regeling modelvliegen 2005' en ik zie geen enkele regel die wij zouden kunnen overtreden. Neem voor alle zekerheid uitdraaien van de regeling mee om aan de politie te kunnen tonen.
blijven dus over:
- verzekering: Theo Coenen reageerde al dat hij had uitgezocht dat je met een AVP verzekering in principe ook bij wildvliegen bent verzekerd, en leden van de KNVvL zijn denk ik ook verzekerd zo lang ze geen regels overtreden.
- toestemming eigenaar: bij een parkeerterrein of weide wel proberen uit te zoeken, bij een leeg stuk industrieterrein zal het de eigenaar een zorg zijn; Als je toestemming hebt kan de politie je in ieder geval niet wegsturen.
- gemeentelijke regelingen: de APV (Algemene Plaatselijke Verordening). Als voorbeeld heb ik de APV van Assen (waar ik werk) bekeken: de enige regel die op ons van toepassing is is die inzake geluidsoverlast: "Het is verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat er voor een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt veroorzaakt;" Beetje vage bepaling zonder normen, maar als je maar ver genoeg van mensen en bebouwing vandaan blijft kan men je niks maken,
met andere woorden, volgens mij staat er ons niets in de weg om, als de plaatselijke APV soortgelijk aan die van Assen is en als het even kan met toestemming van de eigenaar, op een terrein ver van de bewoonde wereld te gaan vliegen.

T enige wat mij met lijnvliegen stoort is het motorlawaai.
T lijkt me verder onmogelijk om (als je t handvat vasthoud) en iemand buiten de circel oplet op publiek enz
om iemand schade aan te doen met een lijnbestuurd vliegtuig..

Waar staat AVP voor?

Niek: Toch jammer dat je hierbij al het lijnbestuurd over een kam scheert.
Onze trainers die we in het team van FlyByWire ontwikkeld hebben maken met een 2.5 cc glow motor minder lawaai dan een gemiddelde electra kist. (Al 11 jaar lopen we op elk evenement met een dB meter rond, omdat we geluidsreductie als een groot doel binnen FBW op de lijst hebben)

Tuurlijk maakt een team racer veel lawaai, maar dat is het zelfde als na een FAI Pilon race met MB40 motoren zeggen:
Toch jammer dat RC vliegen zo veel lawaai maakt zeg... :D

Geluid bij LB is wel degelijk gereguleerd. Niet alle motoren tot 2,5 cc hoeven te worden gedempt. Als het wel gebeurt is dat mooi meegenomen. De reikwijdte van een geluid wordt voor een groot deel bepaald door de hoogte boven het aardoppervlak. Geluidproductie van LB modellen moet op een andere manier 'gewogen' worden dan die van RC-modellen -nou ja, F3P misschien dan niet- :wink:
De hoogst vliegende LB modellen (F2B) komen maximaal 21m50 + lichaamslengte piloot (met gestrekte arm) boven het maaiveld.
De meeste geluidsproducerende RC modellen komen tijdens het grootste deel van hun vlucht niet onder die hoogte.
Daarbij komt nog eens dat de langste LB vluchten rond de 7 minuten ( F2B, teamrace finales) duren.
De gemiddelde RC clubvlieger begint al te mekkeren als hij binnen 10 minuten 'al' weer aan dek moet.

Geluidslimieten zijn er om ons tegen de buitenwereld te beschermen, niet tegen onze eigen vliegcollega's. Op een modelvliegveld hoor je modelvliegtuigen, voor je rust ga je helling zweven op een berg....:lol:
Ik reed laatst op de fiets naar ons clubveld. Op ruim 500 meter afstand werd mijn aandacht getrokken door een groot benzinemotor model, dat de tussen mij en het veld gelegen snelweg geheel overstemde. Dat ding vloog op een hoogte van zo'n 80 meter. En voldeed aan de regels.... Nou, als het aan mij ligt, niet....

FOX35 zei:
- toestemming eigenaar: bij een parkeerterrein of weide wel proberen uit te zoeken, bij een leeg stuk industrieterrein zal het de eigenaar een zorg zijn; Als je toestemming hebt kan de politie je in ieder geval niet wegsturen.
[..]
en als het even kan met toestemming van de eigenaar

Even voor de duidelijkheid: zonder toestemming ben je strafbaar bezig, ongeacht of er een art. 261 bordje staat of niet. Staat dat bordje er wel, ben je dubbel strafbaar, daar je illegaal (=zonder toestemming) staat te vliegen en je bevind op particulier terrein.

Ik begrijp uit het bovenstaande dat jij denkt dat als je de eigenaar niet kan vinden of het in jouw ogen zo is dat het de eigenaar een zorg zal zijn, dat dat inhoudt dat je mag vliegen. Dat is dus niet zo. Is de eigenaar niet te vinden --> niet vliegen. Heb je geen explicite toestemming --> niet vliegen.

Dit ook ivm. de verzekering. Je bent weliswaar wel verzekerd als binnen de grenzen der wet staat wild te vliegen, echter als jij niet expliciet toestemming hebt, sta je dus niet binnen de grenzen der wet te vliegen en ben je dus niet verzekerd.

@theo: na 10 minuten pas weer aan dek? Wat moet je in die 10 minuten doen dan?!?

hezik zei:
@theo: na 10 minuten pas weer aan dek? Wat moet je in die 10 minuten doen dan?!?
Ik ben in de hele thread nog geen Theo tegen gekomen, dus het zal wel voor mij bedoeld zijn:
Ja, dat vraag ik me ook voortdurend af. Men rommelt maar wat doelloos heen en weer, af en toe laag over het veld en veroorzaakt per 10 vluchten minstens 1 keer een bijna mid-air. :schrik: Voila, de hoofdreden dat ik niet zo graag op een zondag op de club ga RC vliegen...
LB is wat dat aangaat een stuk safer.... :wink: Zolang er tenminste geen RC vliegers over het LB gedeelte van het terrein menen te moeten vliegen omdat ze de weg weer eens kwijt zijn...

Tjonge wat een reacties!
Niek: het kan wel degelijk gebeuren dat je het handvat loslaat, bijvoorbeeld als je duizelig wordt of valt of zo. Verder kan er iets of iemand de cirkel inlopen, kinderen, maar zelfs volwassenen, die zich niet realiseren dat het toestel rondjes vliegt, maar ook honden of andere dieren. Verder kan de piloot ongemerkt van uit het middelpunt van de cirkel wegdraaien en zo ergens tegenaanvliegen, dus er is nog altijd latent gevaar waarvoor je echt verzekerd moet zijn.

Niek en Owen: Sommige mensen storen zich aan motorlawaai, maar met een goed gedempte kleine glow hoeft er inderdaad niet (veel) meer lawaai te zijn dan sommige electromotoren!

Bruno: er zijn voor zover ik weet geen landelijke regels (meer) over demping van modellen (als jij weet dat dat gereguleerd is zou ik die graag van je vernemen, want ik ken die regels niet, wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze er niet zijn!!!) , maar een feit is dat verreweg de meeste vliegclubs in hun reglementen voorschrijven dat ALLE motoren gedempt moeten zijn. Vaak zijn die regels vanuit RC-ervaringen opgesteld, waarin men nauwelijks motoren kent die kleiner zijn dan 4cc. Er is vervolgens geen enkele regel die hierboven gaat en mensen met motoren van 2,5cc of kleiner het RECHT geeft om zonder demper te vliegen. Dat is dus gewoon een kwestie van overleg en soms (Hezik) van 'burgerlijke ongehoorzaamheid'.

Verder hebben denk ik alle clubs te maken met gemeentelijke vergunningen waarin geluidseisen zijn gesteld. Die zullen grotendeels in dezelfde buurt zitten, maar ze kunnen echt wel van gemeente tot gemeente verschillen. Als je je daar niet aan houdt breng je de club waar je vliegt in gevaar hun vergunning kwijt te raken. Echter, mijn motoren zijn nog nooit gemeten op decibels. Ik zou wel willen, maar hoe?

Verder kun je wel stellen dat onze modellen om allerleid redenen niet veel geluid produceren in vergelijking tot somminge RC modellen, maar we mogen onze ogen er gewoon iet voor sluiten dat de ervaring is dat zowel veel RC vliegers als ook toeschouwers en omwonenden het sóórt lawaai van een LB kist vaak wél irritant vinden (Jowng,Jowng,Jowng,Jowng,Jowng,... en dat 3-7 minuten achter elkaar). Het feit dat de modellen niet verder wegvliegen dan de lijnen lang zijn heeft ook zijn keerzijde: het blijft minutenlang een constante bron van herrie voor wie zich er aan irriteert, terwijl een RC model zich een groot deel van de tijd verder weg bevindt. De beste remedie: zo ver mogelijk uit de buurt vliegen van wie zich er aan irriteert.

En belangrijk: dat sommige RC modellen veel lawaai produceren mag voor ons nooit een excuus zijn om ook veel lawaai te mogen produceren (wat we ook niet bewust doen, maar we moeten er wel op letten).

Hezik: Ik zal echt niet in een weide van een boer of op het omheide verharde terrein van een bedrijf gaan vliegen, maar als er in de uithoeken van een nog niet volgebouwd industrieterrein veldjes zijn zonder omheining en waar (ook in de omgeving) niets gebeurd, dan geloof ik niet dat de eigenaar het kan schelen dat daar wat grote kinderen met een motor aan een touwtje gaan staan rond te draaien. Hetzelfde geldt voor terrein van de overheid. In een natuurterrein ga je natuurlijk ook niet trainen met een combat.

Voor wat de strafbaarheid betreft:
art 5:22 Burgerlijk Wetboek: Wanneer een erf niet is afgesloten, mag ieder zich er op begeven, tenzij de eigenaar schade of hinder hiervan kan ondervinden of op duidelijke wijze kenbaar heeft gemaakt, dat het verboden is zonder zijn toestemming zich op het erf te bevinden, een en ander onderveminderd hetgeen omtrent openbare wegen is bepaald.
art. 461 Wetboek van Strafrecht: Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met een geldboete van de eerste categorie.

Uit deze artikelen kun je afleiden dat als het terrein niet omheind is, er géén bordje verboden toegang is geplaatst, en de eigenaar je niet sommeert (of eerder heeft gesommeerd) weg te gaan, je daar mág zijn en je niet strafbaar bent! Je kunt daar dan dus gerust gaan vliegen als je geen schade aanricht, totdat de eigenaar komt en je wegstuurt.

En tenslotte Bruno (met een knipoog:) niet te veel afgeven op RC'ers, toch? Ieder zijn meug.
PP

Het gaat er niet om of je op dat terrein mag zijn of niet. Het gaat er om of je er mag vliegen. En dat mag niet, tenzij je expliciete toestemming hebt.

Artikel 5.4 van de Wet luchtvaart verbiedt het om boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenmenigten, aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.

Je industrieterrein valt dus al af.

Ik meende dat de wet ook vermeldde dat je voor vliegen expliciet toestemming van de grondeigenaar nodig hebt, maar kan dat zo snel niet vinden.. lees nog even de luchtvaartwet er op na..

hezik zei:
Het gaat er niet om of je op dat terrein mag zijn of niet. Het gaat er om of je er mag vliegen. En dat mag niet, tenzij je expliciete toestemming hebt.

Artikel 5.4 van de Wet luchtvaart verbiedt het om boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenmenigten, aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.

Je industrieterrein valt dus al af.

Ik meende dat de wet ook vermeldde dat je voor vliegen expliciet toestemming van de grondeigenaar nodig hebt, maar kan dat zo snel niet vinden.. lees nog even de luchtvaartwet er op na..

betreft hier dus duidelijk een RC passage, Artikel 5.4 beschrijft situaties die niets met LB te maken heeft.
Kennelijk neemt men niet de moeite om de paar vormen van modelvliegen apart te benoemen.

Voorwaarde blijft wel de veiligheid op de grond welke bewaakt moet worden door je helper.

Zelf vlieg ik regelmatig alleen en plaats mijn auto dusdanig als 1e hindernis en mijn spullen als 2e hindernis dat het duidelijk is dat men op moet letten.
ik had wit-rood lint wat ik als laatste hindernis ruim buiten de cirkel spande, is helaas op.

In al die tijd is er niets gebeurd en veelal zie je de mensen aankomen voordat deze problemen/onveilige situaties veroorzaken.

Toestemming is een ander punt

dus dan is mijn rotonde een prima plek om te vliegen ,ik zelf zet het af met mijn bus zodat de enige toegang die het heeft geblokkeerd is :P

Herbert zei:
dus dan is mijn rotonde een prima plek om te vliegen ,ik zelf zet het af met mijn bus zodat de enige toegang die het heeft geblokkeerd is :P

Vandaar die 21 km file op de radio vanochtend....

Owen zei:
Herbert zei:

Vandaar die 21 km file op de radio vanochtend....

hahhahhaha,jaja maar was vanmorgen om 7 uur wel weer aan het werk,zou wel een goeie zijn gewoon een willekeurige rotonde kapen en vliegen :P

Hezik: De Luchtvaartwet is geheel en al geschreven voor de 'grote' luchtvaart, dat dien je goed te bedenken. Voor de regels waar modelvliegtuigen niet aan kunnen voldoen is op dit moment de Regeling Modelvliegen 2005 van toepassing die je op het forum kunt vinden onder FAQ modelbouw en dan FAQ modelvliegen algemeen. Modelvliegtuigen worden als 'onbemande luchtvaartuigen' aangemerkt. De regeling modelvliegen bevat afwijkingen van de Luchtvaartwetgeving, maar voor zover dat niet in de regeling is geregeld zul je met een modelvliegtuig inderdaad aan onder meer de Luchtvaartwet moeten voldoen.

ECHTER: art. 5.4 Luchtvaartwet bepaalt niet dat je niet met een modelvliegtuig op een industrieterrein mag vliegen, lees de tekst nog maar eens goed. Het is (alleen) verboden boven (o.a.) een industrieterrein te vliegen (Bedenk goed dat dit in de eerste plaats bedoeld is voor 'fullsize' luchtvaart!) "op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen". Als ik met een LB toestel op een grasveldje op een industrieterrein vlieg dan kies ik de plek echt wel zo uit dat ik bij landing of crash niets of niemand in gevaar breng (anders breng ik namelijk mijn model ook in gevaar en dat wil ik toch niet? Ik kan niet verder weg vliegen dan mijn lijnen lang zijn (maximaal 21 meter). Als ik dus boven een grascirkel met een diameter van minstens 50 meter sta te vliegen kan ik niemand in gevaar brengen. DUS: het door jou genoemde artikel is GEEN beletsel om met een LB model op een industrieterrein te vliegen.

Jou conclusie dat je ergens zonder expliciete toestemming van de grondeigenaar is voor zover ik kan nagaan dus niet juist.

Back