FOX35
PH-SAM
Aanleiding voor dit topic is de discussie aan het eind van het Genk-topic om andere terreinen te hebben waar we een geregelde LB bijeenkomst kunnen organiseren. Herbert had een voorstel voor een terrein. Owen vroeg zich af of het wel verstandig was om zonder formele toestemming. Mijn antwoord daarop is als volgt.
Tja, wildvliegen, Voor mij is de voornaamste reden om op ons modelvliegveld te vliegen dat daar een groot genoeg stuk kortgemaaid gras te vinden is en ik toch lid ben van de club. Nou ben ik wel jurist, maar ik ben er ook nog niet precies achter wat wel mag en niet. Ik heb er wel eens wat over opgezocht, maar er nog niet echt een studie van gemaakt. Volgens de huidige regelingen is het volgens mij (voor zover ik mij kan herinneren toen ik het heb bestudeerd) niet verboden om überhaupt met modelvliegtuigen te vliegen buiten een 'erkend' terrein.
Bedenk dat voor zover al met modelvliegtuigen rekening wordt gehouden, alle regelingen alleen maar zien op radiobestuurde (motor)modellen. Het is duidelijk dat aan vrije vlucht en lijnbesturing niet wordt gedacht. De groep is eenvoudig te klein en te onbekend.
Er zijn wel andere punten van overweging: verzekering: ben je verzekerd als je niet op een 'erkend' vliegterrein vliegt? Ik weet het niet, maar het zou een probleem kunnen worden. Volgend punt: toestemming van de eigenaar. Een eigenaar mag je van zijn terrein sturen als hij je daarop aantreft, maar je bent pas strafbaar als een bordje verboden toegang is geplaatst. We gaan echter niet vliegen waar zo'n bordje staat en als de eigenaar komt en ons sommeert weg te gaan, gaan we weg. Lawaai, hier is de APV van de betreffende gemeente van toepassing. Die verschilt per gemeente. Als je die regeling overtreedt kan de politie komen. Ik ga er van uit dat ook die je eerst zullen sommeren weg te gaan. Pas als je dat weigert, of ze je er later toch aantreffen, zouden ze modellen en zo in beslag kunnen nemen, maar dan krijg je die later echt wel weer terug. Helaas is mijn ervaring (ook indertijd toen ik nog strafadvocaat was) dat dienders zich nogal eens bevoegdheden toemeten die ze formeel niet hebben ....
Normaal ben ik nogal rechtsgetrouw, maar mijn verwachting én ervaring is dat wij met een te kleine groep mensen zijn en we hebben helemaal geen invloed. Als je toestemming aan instanties gaat vragen krijg je sowieso 'nee' te horen, omdat ze bang zijn iets verkeerds te doen en een groep mensen met meer invloed tegen zich te krijgen, of omdat ze geen zin hebben allerlei werk voor niets te doen, of omdat ze niet weten waar we mee bezig zijn en denken dat we met grote lawaaiige gevaarlijke modellen vliegen .... Ik denk dat ergens toestemming vragen verspilling van tijd en moeite is. Ik heb vernomen dat Jacco de Ridder ook van een koude koffie is thuisgekomen toen hij voor dit jaar weer een combat international wilde organiseren.
Ik wil nog wel eens verder nadenken over en uitzoeken wat mag en wat niet, maar het kan goed zijn dat instanties daar anders over denken dan ik. We zouden ook nog eens een gezamenlijk verzoek bij de KNVVL kunnen indienen voor een terrein in het midden van het land dat we in ieder geval enkele malen per jaar mogen gebruiken en last but not least, we zouden met zijn allen kunnen proberen een landelijke LB club op te richten met een eigen terrein in het midden van het land. Ik denk niet dat we meer dan 30-50 leden zouden kunnen vinden, maar de meeste RC clubs zijn niet groter.
Ik ben wel bang dat er weinig of geen gemeente bereid te vinden zijn om zo'n terrein te dulden als de leden uit heel Nederland komen en niet uit hun gemeente..... Een oplossing hiervoor zou zijn als enkele 'voortrekkers' die wél uit een gemeente in het midden van het land komen een (exclusieve LB-) club in hun gemeente met een terrein zouden proberen op te zetten, waar vervolgens elke LB'er in Nederland lid van wordt ....
Verder probleem is lawaai, gemeenten worden ook de duimschroeven aangedraaid om hier op te letten. Het is maar de vraag of (de meeste van) onze motoren hier wel aan voldoen. Het is niet leuk een zware demper op je Oliver combat te moeten gaan proberen te monteren. F2D lijkt me helemaal een probleem, maar race klassen natuurlijk ook.
Volgend probleem is de eisen die we aan een terrein stellen. Als we alleen een grasveld hebben kun je er met raceklassen al niet vliegen en zullen modellen tot 2,5cc uit de hand moeten worden gelanceerd. Het veld zou dan bruikbaar zijn voor trainers, fun en stuntmodellen, carrier en combats. Is dat voldoende voor de meeste LB'ers? Als we wel een verharde baan (erbij) willen gaat dat weer veel geld kosten. Hebben we een clubhuis nodig etc. Ik denk dat als we het zo simpel mogelijk houden (dwz een grasveld van 60x60 meter of het dubbele daarvan voor twee cirkels) waarvan we het recht om te maaien aan een boer verpachten, dat het de grootste kans van slagen heeft.
Locatie, het midden van het land is het handigst voor iedereen die verder weg woont, maar is tevens het moeilijks qua lawaai. Een uithoek geeft meer kansen, maar is verder rijden voor veel mensen. Ik wil best 200 km heen en terug rijden voor een dag vliegen, maar wil iedereen dat?
We zouden ook kunnen onderzoeken of er een vliegclub ergens is die ons bijvoorbeeld één zaterdag per maand van april tot en met oktober zou willen 'hosten' voor een bepaald bedrag per jaar. Ik begrijp dat we dat in Almere niet mogen verwachten, maar misschien willen de leden daar het eens proberen?
De laatse optie is toch gewoon eens te proberen om ergens te gaan wildvliegen, liefst wel met toestemming van de eigenaar. Weet niet iemand in het midden van het land een boer die een weitje over heeft dat hij voor een bepaald bedrag per jaar wel één zaterdag per maand ter beschikking wil stellen?
Tja, wildvliegen, Voor mij is de voornaamste reden om op ons modelvliegveld te vliegen dat daar een groot genoeg stuk kortgemaaid gras te vinden is en ik toch lid ben van de club. Nou ben ik wel jurist, maar ik ben er ook nog niet precies achter wat wel mag en niet. Ik heb er wel eens wat over opgezocht, maar er nog niet echt een studie van gemaakt. Volgens de huidige regelingen is het volgens mij (voor zover ik mij kan herinneren toen ik het heb bestudeerd) niet verboden om überhaupt met modelvliegtuigen te vliegen buiten een 'erkend' terrein.
Bedenk dat voor zover al met modelvliegtuigen rekening wordt gehouden, alle regelingen alleen maar zien op radiobestuurde (motor)modellen. Het is duidelijk dat aan vrije vlucht en lijnbesturing niet wordt gedacht. De groep is eenvoudig te klein en te onbekend.
Er zijn wel andere punten van overweging: verzekering: ben je verzekerd als je niet op een 'erkend' vliegterrein vliegt? Ik weet het niet, maar het zou een probleem kunnen worden. Volgend punt: toestemming van de eigenaar. Een eigenaar mag je van zijn terrein sturen als hij je daarop aantreft, maar je bent pas strafbaar als een bordje verboden toegang is geplaatst. We gaan echter niet vliegen waar zo'n bordje staat en als de eigenaar komt en ons sommeert weg te gaan, gaan we weg. Lawaai, hier is de APV van de betreffende gemeente van toepassing. Die verschilt per gemeente. Als je die regeling overtreedt kan de politie komen. Ik ga er van uit dat ook die je eerst zullen sommeren weg te gaan. Pas als je dat weigert, of ze je er later toch aantreffen, zouden ze modellen en zo in beslag kunnen nemen, maar dan krijg je die later echt wel weer terug. Helaas is mijn ervaring (ook indertijd toen ik nog strafadvocaat was) dat dienders zich nogal eens bevoegdheden toemeten die ze formeel niet hebben ....
Normaal ben ik nogal rechtsgetrouw, maar mijn verwachting én ervaring is dat wij met een te kleine groep mensen zijn en we hebben helemaal geen invloed. Als je toestemming aan instanties gaat vragen krijg je sowieso 'nee' te horen, omdat ze bang zijn iets verkeerds te doen en een groep mensen met meer invloed tegen zich te krijgen, of omdat ze geen zin hebben allerlei werk voor niets te doen, of omdat ze niet weten waar we mee bezig zijn en denken dat we met grote lawaaiige gevaarlijke modellen vliegen .... Ik denk dat ergens toestemming vragen verspilling van tijd en moeite is. Ik heb vernomen dat Jacco de Ridder ook van een koude koffie is thuisgekomen toen hij voor dit jaar weer een combat international wilde organiseren.
Ik wil nog wel eens verder nadenken over en uitzoeken wat mag en wat niet, maar het kan goed zijn dat instanties daar anders over denken dan ik. We zouden ook nog eens een gezamenlijk verzoek bij de KNVVL kunnen indienen voor een terrein in het midden van het land dat we in ieder geval enkele malen per jaar mogen gebruiken en last but not least, we zouden met zijn allen kunnen proberen een landelijke LB club op te richten met een eigen terrein in het midden van het land. Ik denk niet dat we meer dan 30-50 leden zouden kunnen vinden, maar de meeste RC clubs zijn niet groter.
Ik ben wel bang dat er weinig of geen gemeente bereid te vinden zijn om zo'n terrein te dulden als de leden uit heel Nederland komen en niet uit hun gemeente..... Een oplossing hiervoor zou zijn als enkele 'voortrekkers' die wél uit een gemeente in het midden van het land komen een (exclusieve LB-) club in hun gemeente met een terrein zouden proberen op te zetten, waar vervolgens elke LB'er in Nederland lid van wordt ....
Verder probleem is lawaai, gemeenten worden ook de duimschroeven aangedraaid om hier op te letten. Het is maar de vraag of (de meeste van) onze motoren hier wel aan voldoen. Het is niet leuk een zware demper op je Oliver combat te moeten gaan proberen te monteren. F2D lijkt me helemaal een probleem, maar race klassen natuurlijk ook.
Volgend probleem is de eisen die we aan een terrein stellen. Als we alleen een grasveld hebben kun je er met raceklassen al niet vliegen en zullen modellen tot 2,5cc uit de hand moeten worden gelanceerd. Het veld zou dan bruikbaar zijn voor trainers, fun en stuntmodellen, carrier en combats. Is dat voldoende voor de meeste LB'ers? Als we wel een verharde baan (erbij) willen gaat dat weer veel geld kosten. Hebben we een clubhuis nodig etc. Ik denk dat als we het zo simpel mogelijk houden (dwz een grasveld van 60x60 meter of het dubbele daarvan voor twee cirkels) waarvan we het recht om te maaien aan een boer verpachten, dat het de grootste kans van slagen heeft.
Locatie, het midden van het land is het handigst voor iedereen die verder weg woont, maar is tevens het moeilijks qua lawaai. Een uithoek geeft meer kansen, maar is verder rijden voor veel mensen. Ik wil best 200 km heen en terug rijden voor een dag vliegen, maar wil iedereen dat?
We zouden ook kunnen onderzoeken of er een vliegclub ergens is die ons bijvoorbeeld één zaterdag per maand van april tot en met oktober zou willen 'hosten' voor een bepaald bedrag per jaar. Ik begrijp dat we dat in Almere niet mogen verwachten, maar misschien willen de leden daar het eens proberen?
De laatse optie is toch gewoon eens te proberen om ergens te gaan wildvliegen, liefst wel met toestemming van de eigenaar. Weet niet iemand in het midden van het land een boer die een weitje over heeft dat hij voor een bepaald bedrag per jaar wel één zaterdag per maand ter beschikking wil stellen?