Nieuw electro off road

Ik ga over stappen van nitro op electro kijken hoe dat is.
Ook omdat het goedkoper is.

Ik heb al wel mooie electro auto's gezien.
Alleen waar moet ik nou op letten ?

Dit weet ik al :

1. ik neem wel een brushless motor omdat die minder warm worden sneller zijn en verbruiken minder stroom

2. een lipo accu omdat die het meeste stroom kun leveren.

Alleen nu mijn vragen

1. Waar moet ik allemaal op letten als ik er een koop ?

2. En hoe weet ik of er veel kracht in de motor zit ( Wordt dat aangegeven met volt of zo iets ? )

Denk dat we wat meer informatie moeten hebben. Elektro offroad is een groot begrip.

In welke schaal wil je een auto? En wat voor type (buggy, truggy, monstertruck)?
Budget is ook wel handig. Want een goede brushless 1:8 truggy/monstertruck kost je al gauw 600 euro (nieuw zonder lipo's).
Wat heb je nu? Misschien kun je hem wel tot brushless ombouwen...

Elektro is in aanschaf in de meeste gevallen overigens niet goedkoper dan brandstof.

Laatst bewerkt:
Schaal maakt mij niet echt uit had 2 nitro auto 1:10 en 1:8 dus dat maakt niet uit.
En het type Maakt niet echt veel uit maar de auto moet wel een stuk van de grond liggen.

budget zit rond de 500 euro.

In aanschaf heb je volgens mij wel gelijk.
Maar als je alle nitro gaat rekenen voor een krachtige nitro auto heb je binnen een paar maandjes je geld er wel weer uit :)

Maar wat is een redelijke auto

Ik vind die hpi bullet st/mt flux wel vet
Of de hpi savage flux

En die hpi bullet is 350,00 euro

En bij motoren staat zeg maar 2300KV
hoe meer dat is hoe sterker of sneller zo'n motor ?

Laatst bewerkt:
Tsja, zo wordt het heel lastig advies geven. Zoveel keuze.
Maar zo'n Savage Flux gaat niet in je budget vallen, althans niet nieuw.

Houd er echter wel rekening mee dat een brushless set (regelaar en motor) voor een 1:8 ook al snel 250 euro kost.
Misschien is gebruikt wat voor je. Er staan wat grotere gebruikte auto's te koop op het forum.

Een hpi bullet is dan misschien nieuw wel weer interessant. Maar die is ook iets kleiner dan de savage flux.
Kan me wel herinneren dat de motor niet al te krachtig is, maar dat weet ik niet meer zeker. Meer info daarover vind je hier:
hpi-bullet

Aantal kv staat voor het aantal toeren per volt dat het motortje maakt.
Zo'n 2300kv maakt dus 2300 toeren per minuut per volt. Op een 4S lipo (die rond de 14,8V zit) zou deze theoretisch maximaal 34040 toeren per minuut draaien.
Het zegt niet alles over kracht en snelheid. De motor die in mijn mugen of e-revo ligt heeft zo'n 2200kv, maar die is een stuk groter en zal ook meer kracht en (afhankelijk van de auto waar deze in ligt) snelheid opleveren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, je zou het beste naar gebruikservaringen kijken van mensen.
Maar volgens mij istie nog niet zo lang uit.
Ik heb i.i.g. hier nog geen gebruikerservaringen gelezen.
Maar verder lijkt het mij wel een geschikte auto, maar dr zijn zoveel autos die geschikt zijn.
Kijk anders es bij Traxxas-modellen.
Ze zijn zeer gebruiksvriendelijk en goed om mee te beginnen.
Ook fijn om aan te sleutelen.
Ik heb er zelf 3 gehad.

Ik kan je niet zomaar een goede auto aanraden. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Dus als ik je een auto aanraad, is dat eigenlijk automatisch mijn voorkeur.

Maar gezien je voorkeur uit gaat naar iets wat op een monstertruck lijkt, zou ik je adviseren toch te investeren in een savage flux of misschien een brushless e-revo. Voordeel van die laatste is dat je hem als monstertruck kunt gebruiken, maar je kunt er ook lekker mee racen op een baan.
Ik doe hem juist weer weg omdat het racen mij meer trekt. Vandaar dat ik nu een Mugen heb gekocht (zie de linkjes onderaan mijn post).

Echter zitten die auto's niet in je budget en ik ben zelf niet zo bekend met de auto's in de 1:10 schaal om je daar een goed afvies over te geven.

Met hpi of traxxas kun je eigenlijk niet fout gaan.

Laatst bewerkt:
500 euro en 1/8 is wel streverig, aangezien je ook nog LiPo's en waarschijnlijk een lader moet kopen.

Voor 1/10 met hogere bodemvrijheid gaat mijn keuze naar de HPI Bullet. Sterke wagen wat ik tot dusver heb gezien en gelezen. Alu chassis, beetje truggy achtig gebouwd. Motor en ESC zou ik er uit halen en direct verkopen en iets beters voor kopen. Voor een motor kun je kijken naar de CC 1512 op de Castle Creations verkoop actie, als ESC dan een MMP can Castle Creations. Daar koop je dan nog wat 4S LiPo's bij en klaar.

Je kunt de Traxxs Stampede 1/10 ook nog overwegen. Deze auto is nog niet uit maar is gebouwd op het Slash 4x4 platvorm wat niet super bash bestendig is en vrij slijtage gevoelig, tenminste dat krijg ik mee her en der.

Beide zijn goede auto en je zult van beide veel plezier hebben.

Laatst bewerkt:
Back