Nieuw en welk schip ?

• Topicstarter Topicstarter ThoFri
  • Startdatum Startdatum
T

ThoFri

Guest
Dag allemaal, ik ben Frits en nieuw op dit Forum. Ben een 10 tal jaren geleden gestopt met modelbouw (RC brandstof cars). Maar de microbe duikt weer terug op en deze keer gaat mijn voorkeur uit naar RC schepen en dan naar de rustigere types (geen speed). Nu zoek ik een schip voor beginners omdat elke ervaring met echt modelwerk ontbreekt (RC cars is toch een andere wereld). Bedoeling is rustig een schip bouwen en hier toch ruime tijd mee te varen. Heeft iemand een voorstel welk schip geschikt zou kunnen zijn ? Alvast bedankt.

Goedemorgen Frits,

Ten eerste, hartelijk welkom op dit Forum!
Voor een antwoord op je vraag kun je eens deze Topic bekijken.
Hier wordt ook gevraagd om een "simpel" scheepje.
Als je dit forum nog ff verder doorsnuffeld kom je nog wel meer van dit soort vragen en antwoorden tegen :wink:
Succes en veel plezier hier!!!

Greetings,
Luit

hallo

als je wil beginnen dan zou ik een heel ruim schip nemen

dus eentje met een dikke buik
slepertje of zo of een sar reddignsboot

de rede is dat je dan met gewone spullen je model kunt opbouwen of met de spullen die je nog hebt van vroeger
de moeilijkheids graad is natuurlijk ook weer een probleem
je hebt al aan modelbouw gedaan maar aouto's
dat is dus reeds een begin
maar van een schip moet je uitgaan dat niks klaar is alles zit in zakjes of op platen abs
moet je zelf uitsnijden afzagen vijlen schuren en noem maar op
ja een heel andere wereld dan de auto's waar haast alles reeds klaar gevormd is en maar in elkaar moet worden gezet

goede raad begin makkelijk dan geraakt de boot altijd af

groetjes raf

Hoi ThoFri,

Ik ben begonnen met de Amsterdam van Artesania Latina, een stoere Nederlandse zeesleper schaal 1:50 (ze is 1,06m lang). Is een leuke boot om mee te beginnen omdat de romp vrij groot is kun je aardig wat accu's e.d. kwijt en er zit een bouwbeschrijving bij met alleen maar foto's :D . Alle houten onderdelen zijn ook al uit het hout gesneden dus je hoeft niet zelf alles uit te zagen :D .

Nadeel is dat de bouwbeschrijving de kleuren van de Hamburg (zo heette ze voordat ze Amsterdam werd) weergeeft. Als je de Amsterdam wilt maken zul je op zoek moeten gaan naar foto's en die zijn vrij lastig te vinden omdat de sleper in 1986 is gesloopt. Maar daar heb je dit forum dan weer voor 8) . Je zou dan ook nog kunnen kiezen om de Centaure, Malabar of Tenace te maken, dit zijn de zusterschepen van de Amsterdam en deze zijn nog steeds in dienst bij de Franse marine. Verder is een boegschroef nodig, want het manoeuvreren is niet haar sterkste kant, vooral bij achteruit varen heb je vrijwel geen controle over het roer :( .

Op dit moment ben ik met de Smit Nederland van Billing Boats bezig. Ook een leuke boot voor een beginner, maar wel wat moeilijker omdat je nu vrijwel alleen tekeningen hebt en je dus veel dingen zelf zult moeten uitzoeken in tegenstelling tot de het fotoverslag van de Amsterdam. Ze is wel wat kleiner dan de Amsterdam (87cm i.p.v. 106cm) maar schaal 1:33 dus veel beter gedetailleerd.

Van beide schepen is op het forum vrij veel te vinden, dus kijk maar eens rond :) .

Groetjes Danny.

Frits,

ik zit in hetzelfde schuitje (?) als jij en heb net mijn eerste boot gekocht.

(ruim ervaring met vliegtuigen echter)

de argumenten voor mij waren :

- niet te duur, duur is meestal veel ambitie en details en in het begin vind ik dat je beter een project kiest dat relatief snel klaar is ipv jaren te duren.

(vb, ik vind de Calypso prachtig, en waarschijnijk kan ik het aan maar het zou 1-2 jaar duren eer ie af is)

de bedoeling is toch te gaan varen in de nabije toekomst he...

- niet te moeilijk, ik heb ooit eens beplanking geprobeerd en heb jaren een depressie ervan gehad :-) dus we gaan voor een ABS romp

- groot genoeg. geen klein bootje, we nemen iets waar grotere motor in zit en we ons geen zorgen moeten maken over gewicht en wind of golven ook wat ruimte om te experimenteren met enkele functies (geluid ?) is handing.

Ik had ook de Amsterdam bekenen maar ben dan voor deze gegaan :

http://www.willowyblonde.com/ArtesaniaLatinaHellenRC.html

De reden is dat ik liever eerst leer op een simpeler model en dat mijn tijd neem om een mooie sleper met allerlei functies etc te bouwen. Op een vissersboot kan je je aardig wat uitleven (voor een leek) zonder in dure boegschroeven ed te gaan.

Ondertussen kan ik varen en moet ik me niet haasten.

Ik heb de Hellen gekozen voor de afmetingen - 85 cm - 6kg waterverplaatsing. dus het is geen klein bootje meer.

Patrick

hallo

ik weet niet of het antje van robbe nog te krijgen is maar dat is een mooi en ruim vissersbootje wat relatief eenvoudig te bouwen is
de neptune van robbe is ook een mooi beginners slepertje

een yachtje kan ook lekker veel plaats en als hij van de juiste motoren voorzien is is zo een yacht nog lekker pittig ook

groetjes raf

Eev beginneling neemt best niet te veel hooi op zijn vork. Zou het niet best zijn met een eenvoudig plastiek rompje te beginnen en niet te veel houtwerk? Iets zoals vroeger de Commodore van Graupner o.i.d.? Dat was ook mijn eerste boot die zonk! :oops:
Een beginneling opzadelen met een boot van 1 meter lang van Billing Boats of van Artesiana is toch niet redelijk!! De goede man wil alleen wat spelevaren, zoals met zijn autootjes vroeger, niet maandenlang frunniken aan een showmodel!
Succes met je eerste ervaringen en mijd de storm op zee... :D [font=Arial, sans-serif][/font]

Aan iedereen die reageert hartelijk dank.
De "goede man" wil niet uitsluitend spelevaren maar eerst wel degelijk zeer ruim de tijd nemen om zijn model zo optimaal mogelijk te bouwen.
In de tijd van RC cars ging de meeste tijd ook naar ontwerpen, bouwen, uitproberen en zoeken naar optimalisatie. Ik wil me echter wel hoeden voor een miskoop, daarom kan dit forum een cruciale rol spelen of niet ...

Groetjes,

Frits

Antje is inderdaad een interesant bootje, voor mij waren er 2 dingen die Antje uitsloten.

1) prijs, ik heb de Hellen aan 107 Euro (incl verzending + beslag ...) kunnen hebben - dat is goedkoper dan Antje waar je afzonderijk het beslag moete kopen

2) gewoon het zicht... ik vind het belangrijk dat je met een model vliegt/vaart/... dat je zelf mooi vind en smaken verschillen nu eenmaal.

(lees, de vrouw vond Anje niet mooi)

Ik denk niet dat afmetingen alleen een maatstaf voor complexiteit zijn, voornamelijk de romp (ABS of hout) denk ik maakt het verschil. En dan de bovenbouw...

Patrick

hallo

mooi is relatief

een boot moet je aanstaan je moet echt kunnen zeggen van das mooi
een driemast dwarsgetuigt schip is mooi
maar niet voor een beginneling maar voor enkellingen die het kunnen punt uit
ik geef gewoon wat modellen die rond de 200 eurie kosten allemaal met abs romp maar met nog wat werk aan
antje heeft heel veel plaats IN de romp dus makkelijk om accus en zo weg te leggen (lekker veel ampjes)en uren varen
neptune is een slepertje met minder plaats en je moet al wat op gewicht gaan letten
een seacommander is een yacht met veel plaats en mogelijkheden
en zo zijn der nog meer gewoon www.robbe.de of www.graupner.de en gaan kijken wat er zoals te kijgen is voor een bepaald bedrag
wel rekening houden dat bij de meeste schepen het beslag appart aantekopen is en dit is soms duurder dan de bouwdoos
het is maar wat je graag ziet om mee te varen
maar liever iets te gemakkelijk dat je klaar krijgt dan iets heel moois dat je nooit afkrijgt

groetjes raf

Ik weet een prima beginners boot voor je, en niet duur. Ik heb vandaag net deze persoon een mailtje gestuurd omdat ik ben begonnen aan een smit rotterdam.
Zijn mail adres is: frans.heinsbroek@kabelfoon.nl
Het gaat om de Reddingsboot Adolph Bermpohl van graupner. Een mooie grote boot mete weinig toeters en bellen om te beginnen. Maar bied wel de mogelijkheid om in de toekomst leuke features toe te voegen.
Hij wilde voor deze boot 50,00 euro hebben inclusief de beslagset.
Voor dat bedrag kun je lekker aan de gang met een prima beginnersboot.

Veel succes, en laat me maar horen of het wat is geworden.

hallo

afb12223.jpg

is het deze boot die je bedoelt

indien ja dan is het niet veel 50 eurie voor zo een boot
maar of dit echt een beginners boot is das de vraag

zit de bijboot er ook bij ???????????,,
en als je met deze boot wilt varen dan heb je een serieuse zender vandoen

drie motoren minstens
roer bedieneing
waterkanonnen laten spuiten
het openen van de klep met het bijbehorende ingewikklede mechaniek
besturen van de bijboot dus weer twee kanaaltjes met alles in het micro want anders gaat het er niet in

wat noemt gij dan een moeilijke boot om te bouwen ???????

groetjes raf

Je ziet het nu anders dan ik bedoelde. Het is inderdaad de door jou getoonde boot (de prijs die ik beschreef is zonder de bijboot).
Daarom is het juist zo leuk. Je begint met de boot in een simpele uitvoering. Zonder bijboot, zonder werkende boegschroef, verlichting waterkannonen etc. Domweg de boot netjes en strak bouwen en laten varen (regelaar + roer'.
Wanneer je dit klaar hebt, kun je je aansluiten bij een vereniging en hier tips opdoen over het werkend krijgen van een spuit kanon. Deze bouw je er dan op en je hebt een leukere optie erbij.
Wanneer je nu kiest voor byvoorbeeld een Futaba F/14 zender, veel te vinden op marktplaats. Dan heb je een prima zender die later eenvoudig en goedkoop is uit te breiden.
Kortom begin simpel, en breidt steeds een beetje verder uit.
Vraag de andere forum leden ook maar eens naar hun reactie.

hallo

ik heb de adolph bermphol in de kelder staan en er zijn zaken die je MOET in bouwen als je later verder wil dan aleen maar varen
dood simpel omdat je der niet meer aan kunt geraken als je het niet hebt gedaan voor je de romp helften sluit

groetjes raf

Smaken verschillen nu eenmaal... De Bermpohl is best een mooi schip, maar 'achteraf uitbreiden' is nauwelijks een serieuze optie bij dit model.
Kijk inderdaad op de sites van Graupner en Robbe, en in het fotoalbum bijv onder het topic 'mooie plaatjes vanaf de waterkant'.
Genoeg inspiratie aldaar. Zie je iets wat je leuk lijkt, vraag naar ervaringen hier op het forum en ga naar een vereniging in de buurt voor info.

Op nog even op de bermpohl terug te komen.

Ik heb de Smit Nederland (Ierland in mijn geval) gebouwd en ben nu bezig met de Bermpohl en ik kan je zeggen dat de Bermpohl enerzijds een makkelijker model is om te bouwen (veel voorbewerkt en minder details) en anderzijds een moeilijker model. De smit Ierland heeft een opbouw van hout en bij de bermpohl is die van ABS. Ik ben tot nu gewend en verwend met hout wat erg makkelijk te bewerken is ik moet zeggen dat het ABS verhaal me toch een beetje tegenvalt. Als je het model alleen varend wil maken zonder alle toeters en bellen is het echter wel een model dat door een beginner in elkaar te zetten. Zoals Roel al meldde is het achteraf inbouwen van opties zo goed als uitgesloten, simpelweg omdat de boven en onderhelft op elkaar gelijmd worden en je nog maar bij ongeveer 33 % van de inhoud van de romp toegang met je handen.

Back