[nieuw] Fei Lun FT011 Brushless 4S Speedboat :)

Discussie in 'Speedboten' gestart door DutchRC, 8 mrt 2016.

  1. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik heb het roer toch weer wat meer veranderd. bovenaan was niet naar mijn zin.daar zat nog een dik stuk wat ik scherper en dunner heb gemaakt.

    zojuist ermee gevaren en de stroefheid is zo goed als weg. hij vaart weer lekker soepel nu.
    ik voel duidelijk minder weerstand op het roer. eerst was er ook een raar geluid als ik stuurde naar links en dat is nu ook weg.

    en er komt nu ook weer een flinke straal druppels uit de overloop aan de zijkant van de boot. vorige keer zag ik zo goed als bijna niks en durfde ik niet echt lang volgas te gaan en werd alles te warm,maar nu dus weer wel volgas en na afloop was de boot helemaal niet zo warm als de vorige keer. die heeft dus meer koeling nodig dan de opening bied in het standaard roer. onderin is het roer nu 2,2mm maar dat is maar een klein stukje ,normaal denk ik 2mm maar ik ben er steeds doorgegaan met een staafje om het gat wat op te ruimen het loopt al gauw over in 3,5mm en dan nog een stukje in 4mm. ik zag dat de standaard gaten ook steeds groter opliepen naar boven. waarschijnlijk gedaan zodat het water niet snel terug kan zakken. en nu ik alles groter heb geboord werkt de doorgang dubbel zo goed..

    maar nu echt om te zeggen hij is veel sneller geworden durf ik niet. wel kun je iets sneller sturen voor kortere bochten te maken. ik denk dat het op deze boot verder niet echt veel uitmaakt wat voor roer als het maar niet te groot en te lang is want dat houd alleen maar tegen.maar het is wel leuk bling bling,

    [​IMG]

     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat vaart toch helemaal niet gek?!

    Het enige dat ik aan de hand van de video kan zeggen, is dat er een boel water de lucht in gegooid wordt, dat is energie die niet in snelheid is omgezet.
    Als ik de foto van de prop zie, is dat ook geen wonder, zelfs voor een plastic prop is die ontzettend bot.

    Een metalen exemplaar van dezelfde maat, maar dan wél geslepen en gebalanceerd, moet schelen in snelheid en acceleratie.
    Je zou zelfs een paar millimeter groter kunnen proberen, want de motor draait deze gemakkelijk rond op toeren.
    Houdt dan wél de temperatuur van alle onderdelen goed in de gaten!

    Groeten, Jan.
     
  3. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Komt goed uit want ik heb een aluminium CNC 32mm prop onderweg waarvan ik gisteren bericht van Aliexpress kreeg dat die aangekomen is in Nederland, dus ik verwacht hem dinsdag of woensdag thuis bezorgt,

    de originele plastic prop is een 30mm dus ik ga voor een iets grotere prop,deze zou je niet meer moeten balaceren en mag ook wel voor dat geld want koste 16 euro

    en dan gaat ook gelijk de FMS 2750kv motor erop, dus ik ben erg benieuwd of ik daarmee wat snelheid ga winnen,
     
  4. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Een goede prop scheelt behoorlijk Drestar en kijk uit met je vingers ;)
     
  5. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Haha inderdaad, kunnen best scherp zijn.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  7. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Messing props worden niet gefreesd, zoals de CNC gefabriceerde props, maar gegoten.
    Meestal wordt in de fabriek de ergste flash er af getrommeld, maar over het algemeen zijn de bladen te dik en te bot.
    Om de prop optimaal te laten presteren maak je de bladen dus dunner, waarbij je gelijk de leading edge scherp maakt en de trailing edge haaks (zoals een roerblad).
    Tijdens het slijpen balanceer ik ook, zo houdt ik in de gaten dat beide bladen even zwaar blijven.

    Als ik tevreden ben met de dikte van de bladen komt het laatste balanceren waarbij de prop op elk punt stil moet blijven staan.

    Als er Beryllium in de prop verwerkt is, gebruik ik handschoenen, afzuiging en adembescherming.
    Dit is niet facultatief; Beryllium is giftig!

    Groeten, Jan.
     
  9. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Op die manier,

    en ik ben bezig met de andere motor erin te bouwen. de motor past,alleen krijg ik die transmisie as meenemer die aan de motor as zit niet los. het imbus schroefje was al niet lekker en heb het proberen uit te boren maar het zit nog muurvast alsof er lijm tussen zit ofzo. aan de andere kant van de propeller kreeg ik hem er wel gewoon afgedraaid .

    dit word op de motor as toch niet vastgelijmd hoop ik?
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Je hebt best kans dat er draadborgmiddel gebruikt is, heet stoken is dan de enige manier, als je de imbus niet naar z'n grootje geholpen hebt tenminste.
    In dat geval eerst de resten van de imbus eruit boren en dán heetstoken en proberen de koppeling er af te trekken met een tang (of als je een passende poelietrekker hebt...).

    Groeten, Jan.
     
  11. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Dat de draad er volledig uit is vind ik niet zo erg. ik tap dan gewoon weer nieuwe draad erin maar hij zit muurvast op de as

    overigens ,de draad in de imbus kan ik ver tot onderen in het gat zien zitten want heb met 2,5mm geboord en de imbus is 3mm ,en voor zover ik het dus kan zien is de imbus eruit.

    ik heb hem al tussen de bankschroef gehad en dan trekken maar geen beweging in te krijgen. daarom denk ik dat hij op de as zit vastgelijmd . wel een beetje vreemd maar ja met die chinezen weet je het nooit..
     
  12. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    misschien beetje moeilijk te zien maar zo ziet het eruit. ik heb zeker 3mm diep geboord en dat imbusje is ook maar iets van 3mm, denk je dat het dan nog kan zijn dat er borgmiddel zit nog onder de imbus?

    [​IMG]

    en nog eens proberen warm stoken morgen met deze jongen,
    [​IMG]
     
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De tafel is in ieder geval scherp, hoe de koppeling eruit ziet, is niet te onderscheiden.
    Ik zou doorboren tot je de motoras raakt, dan weet je zeker dat er geen resten stelschroef de boel verstieren.

    Een verfafbrander kan wel, maar dan moet je de motor in een vochtige doek wikkelen om te voorkomen dat je die te heet stookt (en het vet uit de lagers verdwijnt bijvoorbeeld).
    Persoonlijk zou ik een gasbrander nemen, die heeft een gerichte vlam waarmee je alleen de koppeling heet stookt ( voorzichtig op het gasfornuis kan ook, maar dan wél een stuk aluminium folie er onder om ruzie te voorkomen).
    De hete koppeling met een tang proberen los te trekken.

    Groeten, Jan.
     
  14. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ik dacht dat ik al tot op de as zat maar is moeilijk te zien. de boor maakt ook een punt en de imbus bus is plat aan de onderkant. ik kan nog wel eens een stukje proberen doorboren .maar ik dacht als er nog een klein stukje mocht zitten dat er dan toch al enig sinds beweging in zou zitten. verwarmen zal inderdaad niet makkelijk worden om wat jij ook zegt. lagers en vet etc..
     
  15. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Heb nu ook een antwoord van iemand op YouTube met hetzelfde bootje, en ik heb nu ook maar gelijk een nieuwe besteld op Aliexpress. deze kosten 1,30 de set. is spotgoedkoop ,alleen jammer dat het altijd zo lang duurt, ik heb er wel Aliexpress standaard shipping bij genomen voor 1,60 dan heb ik het over ongeveer 10 tot 13 dagen thuis.

    hij schreef,

    yes the small grub screw is glued im, i had to drill it out to get it off the motor shaft. I ordered a new part and then put a cable strut instead of the knuckle system
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Eérst heet stoken en een warme inbus in de volgelijmde stelschroef drukken was de kortste klap geweest.

    Beschouw het maar als een leermoment.

    Groeten, Jan.
     
  17. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Ja normaal gezien wel ,alleen was de inbus vorm al niet goed vanuit de fabriek, want de inbus sleutel draaide al door in de stelschroef. deze was meer rond dan 6 hoekig,


    er zitten nog meer schroeven aan deze boot die een beetje misvormt zijn,en daar past je gereedschap dan amper of niet goed op. het is gewoon prutspul.

    ik vraag mij trouwens ook af waarom deze stelschroef zit vast gelijmd aan de motorkant en die aan de andere kant niet? de andere kant kan er toch net zo goed aflopen.

    bij de boot van mijn maat zat die al los na de eerste keer varen ,vermoedelijk vanuit de fabriek want heb ik hem opnieuw vast gedraaid. na een paar keer varen nog een keer gecontroleerd en bleef vastzitten,

    dat is ook dat ik eigenlijk niet had verwacht dat de schroef aan de motor kant vast gelijmd zou zitten en met omdat de inbus sleutel er ook over ging dacht ik aan uitboren.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2018
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Zoals de Amerikanen zeggen: 'There's No Such Thing As Ready To Run!'

    De boot is in de fabriek in elkaar gezet, vaak niet eens erg goed, zoals je gemerkt hebt.
    Het vaarklaar maken is iets dat je zelf moet (laten) doen, alle bouten en moeren nalopen controleren op lekkage, enz.
    Als er dan wat mis gaat bij de eerste vaart, weet je wie de schuldige is...

    De RTR boten die ik in de handen heb gehad, heb ik eerst volledig uit elkaar gehaald en vervolgens weer gemonteerd, dan weet je hoe de boel in elkaar zit en kun je eventuele missers van de fabriek gelijk herstellen.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2018
  19. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Dat is waar, ik heb bv ook met siliconenkit alles schroefgaten dicht gemaakt en vooral de kap bovenop die er steeds af en op gaat om de boot af te dichten van water. mijn boot blijft tot nu toe droog, maar doe je dit niet dan maak je water. die maat van mij heeft er niks aan gedaan en telkens na een keer varen staat er water in.

    er zijn bv ook kopers die zo´n boot kopen en dan gaan claimen bij de verkoper dat er water binnenkomt en daarvoor negatieve feedback geven.

    de FT011 is een goedkoop bootje waar je eigenlijk niet veel van moet verwachten. dat is ook te zien aan hoe het allemaal in elkaar is gezet. maar ik verkijk mij er bij zulke dingen vaak op hoeveel schroeven er vanuit de fabriek vast worden gelijmd. ik zelf vind dat niet nodig dus ga daar dan ook niet direct vanuit.

    als je gaat verbouwen kom je het pas allemaal tegen. doe je er niks aan en wil je het standaard varen hoef je er niet aan te sleutelen en kom je niks tot weinig tegen ook. die maat van mij is helemaal niet technisch en kan nog niet kitten of lijmen. als er wat is moet ik dat voor hem doen zoals het asje invetten.zelfs de bootstandaard heeft hij niet in elkaar gezet omdat hij dat niet ziet zitten. ik vind het leuk mij bezig te houden met upgraden. ik wil er altijd meer uithalen,

    gisteren heb ik eerst de EDF motor met 2 boutjes erin gezet om te proberen of de motor het deed. die maakt totaal ander geluid en klonk al veel feller en leek ook soepeler rond te draaien .als ik beide motoren met de hand rond draai merk ik dat ook dat de EDF motor soepeler gaat. de feilun motor gaat veel zwaarder rond, ik verwacht wel wat van de EDF motor in combinatie met iets grotere prop maar kan eigenlijk niet wachten dus dat word vandaag nog eens aan de slag om de transmissie eraf te halen al dan niet met geweld want de feilun motor ga ik denk ik toch niet meer gebruiken. wil ik na de EDF motor nog harder zit ik te denken aan de GoolRC 3400kv motor met 90esc seaking.
    maar dan word het helemaal verbouwen met andere motorsteun etc,

    en dan krijg je dus dit,
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De boot in het filmpje vaart als een dweil, loopt véél te nat en laat zich slecht controleren, wat een lol...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina