Nieuw frame voor tricopter.

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door pompebled, 13 jul 2020.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.121
    Locatie:
    Sneek
    De houten armen van de tricopter die ik vorig jaar in elkaar had gezet: https://www.modelbouwforum.nl/threads/nog-relevant-up-to-date.268092/ hebben de geest gegeven na een paar redelijk heftige crashes, waarvan de laatste, door het verliezen van de as waar de hekmotor op draait, de spectaculairste was, vanwege de heftige rol achterover, toen de hekmotor er af viel...

    Na demontage heb ik nieuwe houten armen gelamineerd van twee latten op elkaar, zodat het geheel stijver en sterker zou zijn dan de oorspronkelijke 12x12mm balkjes.

    De armen zijn vijf centimeter langer dan de oude, ik hoop op meer stabiliteit voor het camera beeld.
    Een kleurtje voor het eenvoudiger terugvinden:
    Mooi rood is niet lelijk (1).JPG

    De motoren zitten weer met tie-wraps gemonteerd, als 'Sollbruchstelle' bij een harde landing.
    Ook vanwege de stevigheid de staart wat breder uitgevoerd, dat is aerodynamisch wel niet zo gunstig, dus de zaak stevig afgerond. De staartmotor en de servo hebben ook een groter bevesigings vlak gekregen.
    Wide tailboom.IMG_5984.jpg

    De batterij houder met z'n verenstalen ophanging was ook gesneuveld, dus daar heb ik een nieuwe voor gemaakt, deze keer met plastic ophanging voor het dempen van trillingen, eens zien hoe dat werkt. Ook de verende pootjes zijn brede tie-wraps.
    Zo heeft het frame een poosje in de werkplaats gehangen.

    IMG_5989.JPG
    Afgelopen week tijd gehad om het frame te voorzien van de elektronica en het opnieuw instellen van de zender (nieuwe TX16S!) en de flightcontroller, een KK-bordje.

    Ter vergelijking een paar foto's van de rode tri naast de tricopter LR met z'n Chinese carbon frame:
    IMG_6054.JPG

    IMG_6055.JPG
    De eerste vlucht was niet geweldig, omdat ik de set-up van de FC opnieuw had gedaan aan de hand van de video van David Windestahl en ik presteerde het om de tri gelijk tegen de grond te wobbelen en een motorophanging af te breken, leve de tie-wraps!

    Na enig gesleutel aan de PI instellingen ging een tweede poging aanzienlijk beter, door z'n formaat is de tri gemakkelijk te vliegen en reageert goedmoedig (self level ingeschakeld). Wind is niet zo'n grote stoorzender als bij de kleine tri, die werkelijk alle kanten op wordt gesmeten door de wind.

    Ik denk dan maar dat de uren aan de sticks ook helpen bij het beter vliegen van deze herbouw...

    Vandaag een viertal lipo's leeggevlogen/gehoverd, er valt nog wel wat af te stellen, maar voorlopig ben ik blij met hoe dit uitgepakt heeft.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.121
    Locatie:
    Sneek
    Ik had al een poosje een Yuntai twee assige gimbal liggen, die ik voor de tri én m'n 1M zeilboot wou gebruiken.
    Het monteren op de tri was het eenvoudigst, dus die kwam eerst.
    De gimbal is met de besturingsprint aan de onderzijde gemonteerd, dat scheelt weer een ophangpunt maken. Op de zeilboot is dat geen optie, dan wordt de boel nat.
    IMG_6056.JPG
    Er moesten wel een paar vulringetjes tussen de verticale motorhouder, anders zou de sensor onder de cameraplaat nét tegen de contacten op de print aan komen.

    Natuurlijk een poosje op de speelplaats voor ons huis rondgevlogen; bij een onzachte landing, geholpen door de wind, huppelde de camera het gras in, de dempingsrubbers hebben niet al te veel weerstand tegen dat soort krachten, weer wat geleerd, gelukkig geen schade.

    Bij het terugkijken van de video snap ik volledig de waarde van een altitude hold; het handmatig op een vaste hoogte blijven is nagenoeg ondoenlijk, zeker als er een beetje wind staat. De tri beweegt altijd wat.

    Iets waar ik ook nog naar moet kijken, is de bevestiging van de Mobius op de gimbal; een plaatje medium hard rubber en een klittenband strap laten véél te veel ruimte voor een scheef geplaatste camera...

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.121
    Locatie:
    Sneek
    De praktijk blijkt weer weerbarstig; heb ik de camera horizontaal op het frame, geschoven met het gewicht tot 'ie uit zichzelf recht hangt, blijkt dat bij het aanzetten de camera licht naar rechts hangt.
    Op alle opnames hangt de horizon dus op één oor, geen gezicht.

    De sensor zit met een stukje dubbelzijdige tape aan het frame geplakt en lijkt een tikje scheef te zitten, dat zou de schuine horizon kunnen verklaren, maar ik denk eerder dat ik de stevigheid van de rubber dempers heb onderschat en dat die onder het gewicht van de gimbal, zeker met het gewicht van de Mobius er op, een beetje op één oor gaan hangen.
    De elektronica doet z'n werk, maar als de basis scheef zakt tijdens het in bedrijf zijn, dan zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn.

    Ik zal een galgje maken waar de gimbal aan hangt, eens kijken of dat het probleem oplost.

    Groeten, Jan.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.110
    Locatie:
    Zwolle region
    De camera zelf kan ook van binnen een beetje scheef zijn. Ik heb er ook zo ene en die ligt bij mij al een tijdje in de modelbouwlade... onderweg naar de recyclage.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2020
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.121
    Locatie:
    Sneek
    Dat zou kunnen, maar alle filmpjes die ik ermee heb gemaakt vanaf boten en vliegers, zonder gebruik te maken van een gimbal, hebben de horizon gewoon recht, mits de camera goed opgesteld is...

    Groeten, Jan.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.121
    Locatie:
    Sneek
    Het euvel blijkt de stand van de sensor onder de camera ophanging te zijn, ergens wel logisch natuurlijk want de sensor bepaalt hoe de aanstuurprint reageert.
    De sensor zit met dubbelzijdig tape aan het frame vast, ik heb er een cocktailprikker onder geschoven, die de sensor een fractie op één oor duwt.
    Als ik er nu stroom op zet, komt de camera wél horizontaal tot rust.

    Nu nog een galgje in elkaar knutselen en weer testen.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina