Nieuw frame voor tricopter.

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door pompebled, 13 jul 2020.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De houten armen van de tricopter die ik vorig jaar in elkaar had gezet: https://www.modelbouwforum.nl/threads/nog-relevant-up-to-date.268092/ hebben de geest gegeven na een paar redelijk heftige crashes, waarvan de laatste, door het verliezen van de as waar de hekmotor op draait, de spectaculairste was, vanwege de heftige rol achterover, toen de hekmotor er af viel...

    Na demontage heb ik nieuwe houten armen gelamineerd van twee latten op elkaar, zodat het geheel stijver en sterker zou zijn dan de oorspronkelijke 12x12mm balkjes.

    De armen zijn vijf centimeter langer dan de oude, ik hoop op meer stabiliteit voor het camera beeld.
    Een kleurtje voor het eenvoudiger terugvinden:
    Mooi rood is niet lelijk (1).JPG

    De motoren zitten weer met tie-wraps gemonteerd, als 'Sollbruchstelle' bij een harde landing.
    Ook vanwege de stevigheid de staart wat breder uitgevoerd, dat is aerodynamisch wel niet zo gunstig, dus de zaak stevig afgerond. De staartmotor en de servo hebben ook een groter bevesigings vlak gekregen.
    Wide tailboom.IMG_5984.jpg

    De batterij houder met z'n verenstalen ophanging was ook gesneuveld, dus daar heb ik een nieuwe voor gemaakt, deze keer met plastic ophanging voor het dempen van trillingen, eens zien hoe dat werkt. Ook de verende pootjes zijn brede tie-wraps.
    Zo heeft het frame een poosje in de werkplaats gehangen.

    IMG_5989.JPG
    Afgelopen week tijd gehad om het frame te voorzien van de elektronica en het opnieuw instellen van de zender (nieuwe TX16S!) en de flightcontroller, een KK-bordje.

    Ter vergelijking een paar foto's van de rode tri naast de tricopter LR met z'n Chinese carbon frame:
    IMG_6054.JPG

    IMG_6055.JPG
    De eerste vlucht was niet geweldig, omdat ik de set-up van de FC opnieuw had gedaan aan de hand van de video van David Windestahl en ik presteerde het om de tri gelijk tegen de grond te wobbelen en een motorophanging af te breken, leve de tie-wraps!

    Na enig gesleutel aan de PI instellingen ging een tweede poging aanzienlijk beter, door z'n formaat is de tri gemakkelijk te vliegen en reageert goedmoedig (self level ingeschakeld). Wind is niet zo'n grote stoorzender als bij de kleine tri, die werkelijk alle kanten op wordt gesmeten door de wind.

    Ik denk dan maar dat de uren aan de sticks ook helpen bij het beter vliegen van deze herbouw...

    Vandaag een viertal lipo's leeggevlogen/gehoverd, er valt nog wel wat af te stellen, maar voorlopig ben ik blij met hoe dit uitgepakt heeft.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik had al een poosje een Yuntai twee assige gimbal liggen, die ik voor de tri én m'n 1M zeilboot wou gebruiken.
    Het monteren op de tri was het eenvoudigst, dus die kwam eerst.
    De gimbal is met de besturingsprint aan de onderzijde gemonteerd, dat scheelt weer een ophangpunt maken. Op de zeilboot is dat geen optie, dan wordt de boel nat.
    IMG_6056.JPG
    Er moesten wel een paar vulringetjes tussen de verticale motorhouder, anders zou de sensor onder de cameraplaat nét tegen de contacten op de print aan komen.

    Natuurlijk een poosje op de speelplaats voor ons huis rondgevlogen; bij een onzachte landing, geholpen door de wind, huppelde de camera het gras in, de dempingsrubbers hebben niet al te veel weerstand tegen dat soort krachten, weer wat geleerd, gelukkig geen schade.

    Bij het terugkijken van de video snap ik volledig de waarde van een altitude hold; het handmatig op een vaste hoogte blijven is nagenoeg ondoenlijk, zeker als er een beetje wind staat. De tri beweegt altijd wat.

    Iets waar ik ook nog naar moet kijken, is de bevestiging van de Mobius op de gimbal; een plaatje medium hard rubber en een klittenband strap laten véél te veel ruimte voor een scheef geplaatste camera...

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    De praktijk blijkt weer weerbarstig; heb ik de camera horizontaal op het frame, geschoven met het gewicht tot 'ie uit zichzelf recht hangt, blijkt dat bij het aanzetten de camera licht naar rechts hangt.
    Op alle opnames hangt de horizon dus op één oor, geen gezicht.

    De sensor zit met een stukje dubbelzijdige tape aan het frame geplakt en lijkt een tikje scheef te zitten, dat zou de schuine horizon kunnen verklaren, maar ik denk eerder dat ik de stevigheid van de rubber dempers heb onderschat en dat die onder het gewicht van de gimbal, zeker met het gewicht van de Mobius er op, een beetje op één oor gaan hangen.
    De elektronica doet z'n werk, maar als de basis scheef zakt tijdens het in bedrijf zijn, dan zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn.

    Ik zal een galgje maken waar de gimbal aan hangt, eens kijken of dat het probleem oplost.

    Groeten, Jan.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    De camera zelf kan ook van binnen een beetje scheef zijn. Ik heb er ook zo ene en die ligt bij mij al een tijdje in de modelbouwlade... onderweg naar de recyclage.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2020
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dat zou kunnen, maar alle filmpjes die ik ermee heb gemaakt vanaf boten en vliegers, zonder gebruik te maken van een gimbal, hebben de horizon gewoon recht, mits de camera goed opgesteld is...

    Groeten, Jan.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het euvel blijkt de stand van de sensor onder de camera ophanging te zijn, ergens wel logisch natuurlijk want de sensor bepaalt hoe de aanstuurprint reageert.
    De sensor zit met dubbelzijdig tape aan het frame vast, ik heb er een cocktailprikker onder geschoven, die de sensor een fractie op één oor duwt.
    Als ik er nu stroom op zet, komt de camera wél horizontaal tot rust.

    Nu nog een galgje in elkaar knutselen en weer testen.

    Groeten, Jan.
     
    eric_laermans vindt dit leuk.
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Het heeft even geduurd, maar er is eindelijk een galgje gemaakt:

    Gimbal  02.JPG
    De boel is nog niet bekabeld, want ik wil er nog een FPV cameraatje bij hebben, zodat ik op het schermpje boven m'n zender kan ziet wat de Mobius 'ziet'.

    Gimbal  03.JPG

    Tijd genoeg om dat te realiseren, want voor een proefvlucht waait het hier al een paar dagen 'iets' te hard...

    Groeten, Jan.
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Inmiddels zit de Foxeer Monster Mini Pro 16:9 1200 TVL er ook op, boven op het galgje voor de gimbal, vrij zicht.
    Het beeld is vele malen beter dan de oude camera die ik op m'n Bugs3 gebruik, maar dat scheelt volgens mij ook iets van tien jaar.
    De videoTX ( Eachine TX5258) zit op een aluminium stukje hoeklijn, met het koellichaam er tegenaan, onder een vers stukje krimpkous, want ik vond 'm (binnen) behoorlijk snel opwarmen...

    Videobeelden laten nog even op zich wachten, want 5-6 seconden na opstijgen, liet de Mobius batterij het afweten, ouderdom en lage temperatuur. Die krijgt een nieuwe, ligt al klaar.

    Die paar seconden beeld waren vrij van jello, dat dan weer wel...

    Groeten, Jan.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Volgens mij kom je steeds dichter bij een positieve FPV ervaring. Nu nog een goede FC en wat PID-tuning en je gaat ècht FPV'en. In feite is FPV'en makkelijker als LOS. Ikzelf maak het me graag moeilijk en jakker voor de afwisseling zo nu en dan met een piepkleine quadcopter ("eentje voor losers" volgens de Hattemse jeugd :)) circuitjes rond lantarenpalen, LOS in acro-mode.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Onwetend van het feit dat de Mobius er al kort na het opstijgen mee was opgehouden, heb ik tijdens de vlucht relatief veel op het schermpje gekeken.
    Echt erop sturen was vandaag geen doen, de wind over de huizen rolt over de speelplaats; vlak bij de huizen wordt de tri mee ophoog gesleurd en zit je zo maar boven de daken, verder van de huizen vandaan is het een valwind en moet je oppassen dat de tri niet tegen de grond wordt gekwakt.
    Dat is LOS al lastig genoeg uit te sturen, op een schermpje redt ik dat niet...

    Bij weinig of geen wind heb je die turbulentie véél minder en kun je de tri laten 'meedrijven' met het beetje wind dat er is en blijf je min of meer op dezelfde hoogte. Dan durf ik ook langer op het schermpje te blijven kijken.

    Groeten, Jan.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @jan Ik vermoed dat een afgesloten bril jou erg goed zou bevallen. En ik vermoed dat de tricopter het met name goed zal doen op wat grotere, kale vlaktes (lees: weilanden) waar je gewoon lange stukken achter elkaar kan jakkeren zonder je te hoeven bekommeren over obstakels. En dan lekker achtjes vliegen en het tempo erin houden. Dan komt de tricopter echt tot z'n recht (vooral ook FPV).
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Aan welk type/model zit je dan te denken?
    - Boxgoggles, die in de basis eenzelfde beeld leveren (want één scherm) als mijn huidige Hawkeye Little Pilot, hebben voor mij hetzelfde effect; ik zit in een tunnel te kijken (waarvan ik de wanden zie bij het licht van het scherm) met een scherm aan het eind, een beetje het idee van een kijkdoos zonder lichtinval van boven.
    - Brillen met voor ieder oog een apart schermpje heb ik nog nooit kunnen proberen omdat ik als brildrager eentje moet hebben met dioptrieaanpassing, die zijn er wel, maar die kun je niet 'even' proberen.

    Als budget vaarder/vlieger stuit het me ook tegen de borst om de prijzen te betalen die de digitale DJI systemen moeten kosten, even afgezien van de manier van werken van DJI waardoor je exclusief aan hun spullen vast zit...

    Kom maar op met je suggesties.

    Groeten, Jan.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Deze goggles heb ik (niet-brildragend) en wordt door brildragers eveneens geroemd:

    V2.0 Version FXT VIPER 5.8GHz Diversity HD FPV Goggles

    Te koop bijvoorbeeld bij Dennis zijn deal ;).
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Eric,

    Mijn Hawkeye Little Pilot werkt volgens hetzelfde principe, daar kan ik geen soep van maken.

    Groeten, Jan.
     
  15. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi,

    Interessant project!

    Misschien een domme vraag. Hoe kun je met drie, zo te zien even grote, propellers/rotors een netto nulmoment krijgen zonder dat de drone gaat rollen en/of pitchen? 2 zijn er CW en 1 CCW of andersom.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Onderschat de werking van de tail-servo niet. Uiteraard draaien de voorste twee in tegengestelde richting van elkaar. Het ziet er leuk uit, zo'n tri-copter, maar qua crash-bestendigheid, onderhoudskosten, etc., etc. zijn vier props redelijk ideaal tot nog toe.
     
  17. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Ah dank je voor de reactie, die servo had ik over het hoofd gezien.
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    De servo is ook meteen het zwakke punt van de tricopter configuratie. Zowel in vlucht (snelheid, reactietijd) als bij onzachte landing.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Zoals Eric al zei, crashen met een tricopter resulteert vaan in schade aan de servo, of motorophangingen.
    Bij het kleintje zitten de motoren vastgeschroefd en is je prop stuk bij een crash, bij de grote tri breken de tie-wraps en houdt je motor en prop meestal heel, tenzij je van grote hoogte met snelheid inslaat, in dat geval was er al eerder iets loos, want normaliter schakel ik bij het verliezen van de oriëntatie de self-level in en kan ik de tri wel afvangen voor de grond te snel omhoog komt...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina