Nieuw geleverde LiPo vol??

Hoi,

heb vandaag van RCTechnics mijn Lipo 7,4V 1500mah 15C binnengekregen. Bij het meten van de spanning meet ik 7,6V. Betekend dit dat de batterij al vol is als tie nieuw geleverd wordt??

Nu ben ik een beetje bang om hem aan de lader te zetten (Ultramat 14) en dat de LiPo vervolgens overladen wordt.

Enig ervaring is hierbij wel handig :lol:

Jeroen

Mijn 7.4 lipo is vol richting de 8.4V volgens mij, je lipo is vrij leeg aangezien deze meeting waarschijnlijk onbelast is ;)

Je kan hem gewoon aan de lader hangen, het amperage waarmee geladen word loopt vanzelf terug naarmate de lipo voller raakt :)

Een lipo is leeg op 3V en gaat stuk als deze onder de 2,75V komt.
Vol zijn ze 4,25Volt en ze worden geleverd op de nominale spanning van 3,7V per cel, uit de doos zijn ze dus halfvol, gewoon laden die hap! ;)

Ik had dat idd ook toen ik mijn 1e lipo had. Je hoort voornamelijk dingen over OVERladen en over de gevaren.
Maar die lipoladers hebben dus gewoon een goede afslag, dus je kan ze er altijd in proppen. Ik doe het ook af en toe om te testen of ik hem nou al had geladen of niet.

Als ie al vol is, dan gaat ie dus gewoon niet laden.
Vanaf de Fabriek gooien ze de lipo's blijkbaar meestal half vol.
In het topic over de ELE lipo's kwam ook al naar voren dat je ze op die manier het langst kan bewaren.

sietse zei:
Ik had dat idd ook toen ik mijn 1e lipo had. Je hoort voornamelijk dingen over OVERladen en over de gevaren.
Maar die lipoladers hebben dus gewoon een goede afslag, dus je kan ze er altijd in proppen.

Wat ik niet duidelijk uit de handleiding haal is of de lader ook afslaat als tie klaar is...Er staat wel zodra de batterij vol is hij gaat piepen en met een minder amperage gaat laden maar moet ik hem dan ook gelijk van de lader afhalen.
Maw moet ik ernaast blijven zitten en zodra die gaat piepen de batterij loshalen of kan ik hem rustig laten zitten?

De lader kiest automatisch om op 1C te laden, dus je batterij is altijd met een uurtje vol. Wat ik wel verwarrend vind is dat je naast het amperage van de batterij die je op moet geven ook het aantal cellen moet opgeven. Dus bijvoorbeeld 2C. In dit geval betekend dat 2 cellen (7,4V) en NIET laden met 2x de capaciteit, daar hadden ze beter iets anders voor kunnen verzinnen.

Ik ga het vanmiddag proberen, dan zit ik er toch naast terwijl ik aan mijn R/C parapente zit te werken. Het blijft toch spannend na al die verhalen.

Groet
Jeroen

Lader slaat af hoor, je hoeft er niet naast te blijven zitten ;)
Laden duurt als het pakket helemaal leeg is tot 75-85 minuten, dit omdat de laatste 10% met een heel laag Voltage geladen wordt en de ene lader sneller is dan de andere...
Je kan een lipo echter gerust als ie 90% vol is van de lader afhalen en gebruiken, scheelt maar weinig in vliegtijd...
Lipopakket van meerdere cellen noemen we 2s, 3s enz., oftewel in serie.
C=capaciteit, een 12C lipo kun je dus op 12x de capaciteit belasten (1000mA dus op 12A)
Zo kun je dus ook twee 3s1000/12C paketten parallel zetten.
Dit 3s2p1000mA pakket is dan weer met 24 A belastbaar...

Het komt zeer zelden voor dat een lipo in de fik vliegt, een steekvlam van een meter is niet onmogelijk. Ondanks alle indianenverhalen heb ik echter pas een keer dit uit de eerste hand vernomen.
Toen werd er ook echter een laadfout gemaakt door de gebruiker (2s pakket op 3sladen)

Ik laad uit voorzorg wel alleen in huis als ik in de buurt ben, een stenen asbak er onder en niets erboven hangen kan geen kwaad...
Of in de open haard... :D

Heb zelf alleen wel eens een NiCad pakket in de fik gehad door kortsluiting....Daar slaan dan ook mooi de vlammen uit ;)

kan een lipo stuk raken van kortsluiting?

ik had zojuist een nieuw stekkertje gesoldeerd aan me ontvanger, maar toen ik hem aansloot, kwam er allllemaaal rook en geknetter uit het stekkertje van de lipo en het nieuwe stekkertje! er kwam zelfs rook uit me ontvanger,

daarna effe alles gechecked en opnieuw geprobeert, zelfde verhaal, de ontvanger heb ik naar de prullebak verwezen, ik ben wel ontzetten blij dat me main motor niet aangesloten was, servos waren ook los want die zitten er niet op (in bestelling) en de tialmotor is ook in bestelling :)

maarja moet je voorstellen dat ik al:
- lipo + oplader
- 3 nieuwe servo's
- 2 tail motors
- 1 ontvanger
- kleine zut

besteld heb, en nog echt waar 0000,000 keer gevlogen heb!, achja het knutselen is ook wel leuk :)

Back