Nieuw hier : big lama plannen

• Topicstarter Topicstarter Ted
  • Startdatum Startdatum
T

Ted

Guest
Hey allemaal,

Zal me eerst even voorstellen : Ik ben Ted uit Zwolle, recentelijk jarig geweest en daarbij een 3kanaals mini rc helicopter "volitation" gekregen van een vriend, die deze op zwarte markt beverwijk had gekocht.

Daar inmiddels al wat "vlieguren" mee gemaakt, in begin flink gecrashed en er ook achter gekomen dat oa. reserve onderdelen niet (of extreem lastig) te krijgen zijn, maar ondanks defecte staartmotor (gebruikt deze heli voor vooruit vliegen) vliegt deze nog steeds, wel gewicht van staart gehaald zodat de heli uit zichzelf al naar voren vliegt, hooveren gaat alleen niet meer ;)

Maar binnenruimte is ook maar beperkt, dus ook geprobeert er buiten mee te vliegen, dat ging dus niet zo best (maar ik vertel jullie hier niets nieuws mee :sleepy:)

Dussss .... Afgelopen weekend flink wat gelezen over helicopters in algemeen en de big lama in het bijzonder, want daar is mijn oog nu op gevallen.
En ondanks dat coaxialen "over het algemeen" buiten slecht vliegen, hoop ik dat deze esky big lama, met de nodige aanpassingen (extended shaft, metal-kit, betere bladen en wat extra, sterkere accu's) toch nog een beetje buiten kan vliegen "voor een beginner"

Daarover had ik nog wat vragen, en waar kan ik die dan maar gelijk beter stellen dan hier.
(andere antwoorden voor mijn andere vragen al in andere "big lama" topics gevonden, dus linken naar "algemene" big lama topics heeft weinig zin, tenzij ik daar toevallig net dat antwoord gemist heb)

1 : Ik woon in Zwolle, als ik wil weten waar ik "mag" vliegen met zo'n helicopter, moet ik dat dan bij politie vragen ? Of mag je op elk willekeurig trapveldje of park gaan vliegen ? (ivm klachten omwonenden / rustzoekers)

2 : nu zijn de bladen voor de big lama al niet klein, maar er zijn ook grotere bladen, zoals de AIRY Harden Blade II ax-09. Zolang je zeker weet dat deze niet de staartrotor kunnen raken, kan je dan "straffeloos" langere bladen gebruiken ?

3 : qua accu's gebruikt de big lama een 11,1V 800mAh accu, nu zal die 11,1V wel aardig vastliggen voor functioneren helicopter, maar kan je de Mah waarde groter kiezen zonder problemen, en dus met meer vliegtijd ? (los van bevestigingsproblemen ivm maat) 850mah kan dus wel, maar stel dat er een 1500mah versie bestaat, gaat dat dan ?

Tot zover even, verder hier mijn best doen om me eerst goed te blijven informeren alvorens er een te bestellen :rolleyes: al paar keer bijna gedaan, maar ga liever wat beter geinformeerd te werk.......

en uiteraard alvast bedankt voor het lezen van deze lap tekst en het mogelijk willen helpen van deze beginner :D

He ted,

Nog gefeliciteerd hé!
Altijd leuk om hier nog een paar blauwvingers te zien :P
Je mag tot een 450 size heli in de bebouwde kom vliegen dus ook met een big lama.

Met betrekking tot grotere bladen: ik raad het af, aangezien je dan de heli uit verband trekt.
Je kunt wel gaan kijken voor een xtreme blade upgrade. (deze buigen minder door waardoor je dus een betere lift hebt) houdt wel rekening dat deze bladen minder kunnen hebben.
Haal dus gelijk meerdere setjes, zeker in het begin.

Nu de lipo's:
Volgens mij zijn er geen lipo's voor deze heli die zwaarder zijn dan 850mAh, aangezien deze een stuk zwaarder zijn in gewicht, dus klopt de verhouding niet meer.
Misschien heeft iemand anders hier ervaring mee, want weet het niet 100% zeker.

Succes met je keuze,
en misschien tot op het veldje! :D

Groeten Chris

Bedankt voor de reactie :-D

450 size, waar slaat die 450 op dan ? 45,0 inch lengte toestel ? (450mm rotordiameter of 450mm lengste toestel wordt immers al overschreden)

Grotere bladen dus geen goed idee, strepen we dat door.
Dacht wellicht dat dat handig was (net als de extra lift door betere bladen van zelfde lengte). Daar waar ik de helicopter wil kopen (shop in NL met winkel op ± 60km (voor nood) en internet shop), verkopen ze ook de Xtreme bladen (denk overigens dat je ook bedoeld dat die STERKER zijn dan de originelen) , dus in eerste instantie komt daar in ieder geval een extra setje van bij, daarnaast ergens in de VS dan de "AIRY Harden Blade II (AX-07)" bestellen, samen met de/een "(AiRY) Turbo Kit for Big Lama" , dwz wat cruciale onderdelen in metaal & extended shaft (ongeveer zelfde wat Xtreme ook aanbiedt, maar dan stuk voordeliger dus) en wat extra accu's.

Mag toch aannemen dat met zowel de Xtreme als de Airy bladen ik er een stuk minder nodig heb ? ( de airy's worden op demo-video praktisch dubbelgevouwen en mee tegen muren gevlogen, maar blijven goed)

En tot op het "Veldje" inderdaad ;) Waar kan je in Zwolle het best vliegen, als je dat niet in je eigen straat kan/mag ? is er ook soort "hotspot" in Zwolle ? park de weezenlanden, of op een of ander industriegebied ? (ivm veel ruimte en weing hinder veroorzaken)
Ten indicatie, woon zelf bij Rembrandtlaan, vlakbij Quartel (jammer dat die geen Esky onderdfelen kunnen/willen leveren :( )

hé ted,

Bladen: wat is bedoel met "kunnen minder hebben", bedoelde ik dat mochten ze een keer een grote klap krijgen knappen ze af, maar ook meer kans dat ze je je rotorkop kapot slaan.
Maar tja; dat is modelbouw hé....

Weezenlandenpark is een mooie lokatie maar naar mijn mening teveel honden.
Industrie terein is een betere locatie, vooral achter bij de rova (hessenpoort)
wel een open gebied dus kan je veel last van wind hebben, dus misschien niet heel erg handig met een big lama.( alleen op de dagen die redelijk windstil zijn)

Succes!!!

Groeten Chris

Laatst bewerkt:
DC heli zei:
Je mag tot een 450 size heli in de bebouwde kom vliegen dus ook met een big lama.

In de wet staat:

Regeling Modelvliegen

Regeling Modelvliegen zei:
Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder een modelvliegtuig: een luchtvaartuig van geringe afmeting, waarvan de totale startmassa niet meer dan 25 kilogram bedraagt.

En er word niet gerept over uitzonderingen, dus ook niet voor park flyers en dergelijke. Wel staat er in de bepalingen :

Regeling Modelvliegen zei:
Een basisregel is het verbod in artikel

5.3 van de Wet luchtvaart om op zodanige wijze aan het luchtverkeer deel te nemen dat daardoor personen of zaken in gevaar worden of kunnen worden gebracht. Artikel 5.4 van de Wet luchtvaart verbiedt het om boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, dan wel boven mensenmenigten, aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen

Dus gewoon je boerenverstand gebruiken, als je niemand in gevaar brengt mag je gewoon vliegen. Controleer wel even bij je verzekeringsagent of je schade aan derden is gedekt, sommige verzekeringen doen daar moeilijk over. Een lidmaatschap van de KNVvL zit overigens een verzekering bij, dus als je daar lid van bent en je neemt de regels in acht is er niks aan het handje.

Ik heb overigens de Regeling Modelvliegen uitgeprint in de koffer, heb al meer dan eens aan een politie-agent moeten uitleggen dat het toch echt mag...

Groetjes,

Ton.

Ted,

Even een paar opmerkingen over je voorgenomen aanschaf van een big lama.

Ik heb zelf een big lama, en ben erg tevreden over het ding, maar voor buiten vliegen is hij echt totaal ongeschikt.
Ik weet dat er gezegd wordt dat het kan, maar ik woon zelf aan een zeer beschut pleintje maar buiten vliegen is eigenlijk nooit mogelijk, hij waait echt alle kanten op en tegen sturen heeft hij maar weinig kracht voor. Je wordt dus zegmaar naar links geblazen, doe je de rechter knop volledig naar rechts dan helpt dat gewoon niks, enige mogelijkheid is om je throttle vol open te gooien waardoor je dus enorm hoog klimt waarna je dus met minimaal throttle in dezelfde wind weer naar beneden moet zien te komen, dit is echt een schier onmogelijke opgave.

Bladen heb ik nu 3 soorten van geprobeerd:
- originele bladen niet echt een mening over omdat ik ze direct stuk had door leerproces zullen we maar zeggen.
- xtreme blades vliegen erg fijn, ze zijn iets groter qua oppervlak en veel flexibeler wat ze crashbestendiger maakt. De heli is met deze bladen erg stabiel en rustig in de lucht. Omdat ze zo flexibel zijn heb je constant bladestrike dus moet je wel een extended inner shaft nemen.
- pak van 20 bladen voor een prikkie van ebay: erg stijve bladen, raak je iets knappen ze in 100 stukken uit elkaar. Heli reageert erg direct met deze bladen maar door de stijfheid veel minder last van bladestrike.

Lipo is te krijgen tot 900mah, ga je naar lipo's met meer ah dan passen ze niet meer in het skid dus moet je dat aanpassen, ook moet je rekening houden dat de lama niet zo heel veel lift heeft dus hij wordt met een klein beetje extra gewicht erg traag op throttle. Je voorbeeld van 1500mah is volgens mij absoluut niet haalbaar, misschien dat ie met 1200mah nog net een meter of wat van de grond komt maar vliegbaar lijkt het me niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de big lama een fantastische heli die enorm stabiel en fijn vliegt, ook kun je hem zeer goedkoop overal tegen aan crashen want onderdelen koop je echt overal voor een prikkie.
Buiten vliegen mag je echter niet als doel hebben bij aanschaf want dan kom je echt bedrogen uit.

My 2 cents.

P.S. Je bent van harte welkom om eens mijn lama in actie te zien in Coevorden. Wil ook best even buiten vliegen mits ik nog een reservesetje wieken heb liggen op dat moment :P

Laatst bewerkt:
Thanx voor alle adviezen, heb deze gisteravond besteld incl. metal blades, hoop deze voor het weekend binnen te hebben.
Ook wat reserveonderdelen uit amerika (meer blades, 2 800 mah li-po accu's en extended shaft en metal kit), welke ik over ± 7 a 10 dagen binnen verwacht, zal ze dan wellicht al hard nodig hebben ;)

speciaal voor Malelom : ook jij thanks voor je advies : was al bewust dat buiten vliegen lastig blijft, echter wat je op youtube ziet, is voorlopig voldoende voor mij, ga niet vliegen als het waait (en dan de grotere ruimte opzoeken, zonder rare winden uit allerlei hoeken ;) )

Binnen vliegen in in mijn huis is met zo'n BIG lama onmogelijk, lijkt mij zo, in ieder geval met mijn gebrekkige skills nog dan ;) was met zo'n micro-heli al lastig zat :P

Ik ga het gewoon proberen, zie wel waar het (lucht)schip strandt ....

... En dan begint nu het grote wachten .... donderdag komt ook mijn iphone 3gs binnen, en vrijdag naar verwachting mijn contourHD motorcamera terug uit reparatie (eens kijken of dat onder de heli past ;) ) en in de loop van deze week ook een cheapass 30€ rc vliegtuigje (50cm spanbreedte) van internet :D

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey allen,

even een update van mijn kant , want heb nu toch tijd over terwijl ik zit te wachten op nieuwe bladen :rolleyes:

"eindelijk" vorige week de heli gekregen, maar dat vliegt toch beetje anders dan zo'n kleintje uit beverwijk, helemaal in de woonkamer ;)

Na wat halfslachtige pogingen en spectaculaire crashes nu door mijn 4 bladensets heen (2 origineel en 2 extreme (dus geen metal, wat ik dacht), de "canopy" was helemaal los (dus nieuwe canopy shoring x 2 besteld).

Hoop het voor het weekend weer binnen te hebben, gaan we verder met les 2 :proost:

Ted 1 tip:

Stel hem helemaal opnieuw af.
Toen ik hem kreeg dacht ik dat het prima vloog, maar na een poosje toch eens alles perfect gezet en het was echt een wereld van verschil.

Dus swashplate exact horizontaal afstellen en de servo-armpjes op 90 graden.

Je stabilisator kan je er ook ff afhalen en over tafel rollen, als je een paar wieken hebt vermoord dan zit daar ook vast wel een slagje in, maakt ook een wereld van verschil. Dat ding buig je zo weer recht.

Daar ben ik weer :mrgreen:

Heb nog niet veel gevlogen, maar afgelopen zondag het weer eens geprobeert na de laatste keer paar weken terug. Leek redelijk windstil buiten, en heb nu verlengde as en "speciale" Airy harden blades, dus het zou nu toch redelijk goed moeten zijn :cool:
(ook beetje gekeken naar het stellen van de bladen, maar dit lijkt voor mij al wel redelijk in orde)

Maar vliegen gaat nog niet echt, verder dan hangen op de plaats kom ik nauwelijks (en dan blijkt er toch wel "iets" wind te staan ivm langzaam wegwaaien van heli), bij corrigeren reageert de heli best heftig (iig heftiger dan mijn mini-binnen heli, waar ik redelijk kan vliegen binnen) , moet ook wennen aan andere bediening dan de 3knanaals mini-heli.

Maar om een lang verhaal kort te maken, binnen 10 minuten was de lol over. te hard gecrashed, "onbreekbare" bladen stuk, canopy (ombouw) gebroken en had geen reservespul bij me. (was optimistisch, had wel 3 geladen lipo's bij me ;) )

Dus..... Terug de werkplaats in en over tijdje gaan we voor poging 3 :rolleyes: In de tussentijd bromvliegen pesten met mijn mini heli :p

Back