Nieuw hier dus even voorstellen Scania R470 van Tam...

Hallo medehobbyisten

Na al langere tijd op dit forum als bezoeker te hebben meegelezen, afgekeken, gespiekt en kennis opgedaan te hebben, heb ik me dan eindelijk toch ook maar even aangemeld.

De vele prachtige, vaak tot op het allerkleinste detail, uitgevoerde projecten, zoals o.a. de geldwagen en de Ringfeders (wat zijn die gaaf hè !! zou er best een willen hebben/kopen) hebben mij in de loop der tijd steeds enthousiaster gemaakt.

Ik heb nu zelf ook de stoute hobby-schoenen aangetrokken en ga de Tam... Scania R470 Highline bouwen, ik heb op zich niet veel ervaring met deze tak van top-sport maar beschik best wel over enig technisch inzicht en, volgens de vrouw, over 2 rechter handen, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ik tot een mooi resultaat ga komen, het wordt geen haastklus want ik heb een zeer drukke baan met niet al te veel vrije tijd.

Het model wat ik ga bouwen is dus de prachtige Scania R470
Wat ben ik van plan, nou een heleboel maar rustig beginnen, het kost al genoeg en om een heleboel zelf te maken daar heb ik de spullen en niet voldoende kennis voor dus zijn er veel accessoires die ik kant en klaar wil aanschaffen, eventueel 2e hands

Wat wil ik erachter gaan hangen in de toekomst, tja goeie vraag maar ik denk dat ik zal kiezen voor een dieplader met meesturende achteras(sen), de bedoeling is dat ik die in de toekomst zelf ga bouwen maar zover zijn we nog lang niet

Eerst de truck zelf maar eens tot een goed einde zien te brengen.
Wat is de bedoeling, nou zoals ik al zei, VEEL, misschien te veel maar we zien wel !!!

Wat heb ik al en wat gaat er nog komen

Dit heb ik inmiddels:

De Scania uiteraard
De MFC-01 licht en geluid set
een andere truck motor (hier gelezen dat de standaard motor te snel gaat)

een Robbe F14 40mhz
met de 8084 Robbe multi-switch 16 module
en de 8369 Robbe multi-schwitch 16 decoder

dit komt er nog:

Verkerk Topline dak
Verkerk spiegelset
andere velgen
Michelin banden (die hoef je niet te lijmen)
Verkerk breedte lampjes
zwaailichten (Conrad)
led verlichting
schijnwerperset op het dak
schijnwerperset boven de bumper
Michelin poppetjes liefst met licht

nou dit was het verhaal voor nu wel zo'n beetje denk ik, ik hoop nog veel van jullie te mogen leren en als het nodig is een beroep te mogen doen voor hulp

Verder zou ik nu alvast van jullie willen weten wat juliie van mijn lijst reeds in bezit vinden en van de wensen lijst, laat maar weten wat er mist, niet goed is of niet klopt of wat er anders moet worden

Verder zijn alle tips en aanwijzingen m.b.t. de bouw natuurlijk welkom, schiet me trouwens nog een vraag te binnen, was er niet iets met de montage van de vooras?
ik weet het niet meer zeker, je leest ook zoveel hier

nou ik hoop dat jullie een aardig beeld hebben gekregen

vriendelijke groeten

Theo

Hallo Theo,

Allereerst welkom op het forum :)

Dit ziet er veelbelovend uit en hoop dat het je gaat lukken met je 1e model.

Het lijstje met wat je hebt en nog graag wildt hebben, ziet er goed uit.
Weinig op aan te melden.

Betreft de voorwielen...
Daarvan zit volgens de bouwbeschrijving de stuurstang aan de verkeerde kant.

Hier een voorbeeld, zoals die wel hoord te zitten:

2591066316_3f9d45f503.jpg

I.p.v. aan de voorkant, hoord die aan de achterkant !
De foto is van mijn Volvo FH16 en heb een kleine knik aan weerszijde gamaakt aan de stuurarm...
Dit, om niet tegen de 3-bak aan te komen.

Succes met de bouw en ik zal dit zeker gaan volgen...:rolleyes:

He Theo,
Welkom in dit paradijs... ;) De Scania is een prachtige truck om mee te beginnen, ik heb hem zelf ook..... Veel plezier me bouwen enne: we houden van foto's !!!

GreeZz Sjon

moi !

en ga je een eigen ontwerp doen of een bestaande namaken ?
Persoonlijk vind ik dat een model valt of staat met het spuitwerk

zelf ben ik ook weer begonnen ; met een volvo dit keer ( van P van der Wouw)

succes !

@ Marten 77
bedankt voor je uiteenzetting over de vooras, je zegt dat je weinig aan te merken hebt op mijn 2 lijstjes, maar weinig is niet niks dus je hebt wel wat begrijp ik ?

@ sjon_r
foto's die komer er hoor ! ook een beetje een hobby van me, nu ik erover nadenk heb ik eigenlijk alleen maar hele dure hobbies, maar kan je nu nog niks bijzonders laten zien, ben nog niet begonnen, sterker nog de doos is nog dicht !

@ bobross
ja dat spuiten daar zie ik nog het meeste tegenop om eerlijk te zijn maar we zien wel, pak eerst wel wat stukken afval om te oefenen, ik ben niet van plan om een bestaande na te maken, dus het wordt een eigen ontwerp, met waarschijnlijk als kleuren zwart met goud of zilver, maar kan ook nog iets anders worden hoor, zover ben ik toch nog niet

ik heb inmiddels nog wel een vraagje, had ik ook niet ergens iets gelezen over de lagers, werd er niet ergens aanbevolen om die gelijk door stalen lagers te vervangen en ook de tandwielen van de versnellingsbak in metaal i.p.v. kunstof?
nou ik hoor en lees het wel

ik kom trouwens uit het pittoreske den Haag, nog meer Hagenezen hier toevallig ?

Theo

Laatst bewerkt:
Goede morgen Theo

Nou jij houdt ook niet van uitslapen zeg 6 uur.
Allereerst hartelijk welkom hier op het forum.Jij stort je dus ook in deze mooie hobby.
Geweldig.Je hebt jezelf al flink voorbereid heb ik gelezen dus de bouw kan beginnen.
Hier even een paar kleine tips.
Je had het al gelezen en je hebt het hier in jouw topic al gehoord de besturing.
Als je wilt dat je model goed stuurt moet je de stuurstang achter de vooras monteren.
Waarom? dat kun je nalezen en zien in mijn topic Volvo FH 12 8x4.
En ja het is beter om alle glijlagers te vervangen door kogellagers.Zowel in de assen als in de versnellingsbak.
Om de rijsnelheid een beetje te beperken zou ik je een motor willen aanraden die een
stuk langzamer loopt.
Ikzelf heb de lrp truckpuller 7.2 volt ingebouwd.
Ik wens je heel veel succes met de bouw en als er vragen zijn hoor ik het wel.

Mvg Wil van de ringfeders

Hallo Theo,

Leuk dat je een bouwverslag van je Scania hier op het forum gaat bijhouden.:p

Ik ga zelf ook een Scania en MFC-01 unit aanschaffen, en ben me nog aan het orienteren voor de zender.

Over de uitvoering ben ik het nog niet helemaal eens.
Ik zou graag gebruik willen maken van een niet aangedreven hefbare gestuurde voorloper (mooi scrabble woord).:confused:

Verder wordt het in ieder geval wel een Topline met lichtbar en Weaco-airco unit op het dak.
Ook ga ik gebruik maken van de spiegels, banden en velgen van Verkerk.

Qua kleur wordt hij waarschijnlijk zwart of blauw metallic i.c.m. zilver.
Voor wat betreft de zender ben ik nog aan het rondneuzen welk type het moet worden.

Eerst zal ik mijn Walkera 60# heli hier op het forum moeten verkopen zodat er extra budget vrij komt.;)

Ik ga in ieder geval je fotoreportage goed in de gaten houden.

Mvg,

Raymond.

hallo arm1948

wat dat uitslapen betreft heb je het helemaal mis hoor, ik ben gek op uitslapen! dat bericht om 6 uur heb ik geplaatst toen ik net thuis kwam van mijn werk, ik moest nog gaan slapen dus

je hebt al wel in de gaten dat ik jullie dus al een tijd stiekum gevolgd heb want dat van die stuurstang en van die kogellagers in de versnellingsbak en aan de assen had ik al ergens op die beroemde harde schijf in mijn hoofd staan (uitspraak van jou gepikt, sorry)
en je hebt er waarschijnlijk overheen gelezen maar in mijn lijstje met wat ik al heb staat ook een langzamer draaiend motortje, dat stond ook al op die harde schijf

maar nu ik je toch spreek: heel veel respect en bewondering voor de manier zoals jij alles aanpakt en weet te maken hoor, petje af, en ja die Ringfeders blijven voor mij echt een van je topstukken, maar alles van jou zijn topstukken!!
en als ik vragen heb hoor je ze wel hoor, bedankt alvast

Mvrgr
Theo

hallo Timmi

ga je ook foto's plaatsen van de bouw? kunnen we mekaar steunen misschien

had je nog geen zender bij die heli dan?

maar iedereen raad geloof ik toch die F14 met uitbreiding aan, die heb ik ook gekocht
die airco unit van Verkerk twijfel ik nog aan, maar als ik het zou doen is die volgens mij makkelijk zelf te maken van balsahout of zoiets, ben benieuwd wat Verkerk er voor gaat rekenen

Mvrgr
Theo

@ Marten 77
bedankt voor je uiteenzetting over de vooras, je zegt dat je weinig aan te merken hebt op mijn 2 lijstjes, maar weinig is niet niks dus je hebt wel wat begrijp ik ?

Theo

Hallo Theo,

Het is inderdaad enkelt maar een opmerking/eigen mening :)

Zelf ben ik namelijk geen voorstander van de MFC-01...
Naar mijn mening ben je te beperkt om het uit te kunnen breiden.
Zeker als je geen ervaring hebt met elektronica !
En daardoor een duurkoop.:confused:

Plus er zijn al vele andere MFC-01 mede gebruikers, waardoor je op de baan geen verscheel meer hoord !
Je kunt er geen eigen karakter in aanbrengen qua geluid.
Maargoed, dit is mijn mening he ;)

Als je er tevreden mee bent en het waar voor je geld is...
Gewoon blijven gebruiken. :fadein:

hallo marten77

wederom bedankt voor je reactie
ervaring met electronica heb ik niet en uitbreiden ben ik voorlopig niet aan toe, het gaat mijn eerste project worden dus is alles voor mij nog "spannend"
of het waar voor mijn geld is en of ik er tevreden mee zal zijn zal in de toekomst moeten blijken

en rijden op een baan lijkt me inderdaad schitterend en of ik dan wel of niet opval door een ander geluidje zal me eigenlijk worst wezen, het gaat me denk ik meer om de sfeer, het bewonderen van anderen en het hele gebeuren in het algemeen, als ik wil opvallen zet ik wel een ghetto blaster op mijn dieplader :rolling:

maar het gaat mij nu in eerste instantie om het bouwen, ervaringen opdoen en een mooi resultaat krijgen en bij een eventueel volgend project leren van de fouten die ik nu ongetwijfeld zal gaan maken

maar ik sta te popelen hoor, maar kan vandaag nog niet beginnen, zit met mijn werk :sad:

hallo marten77

rijden op een baan lijkt me inderdaad schitterend en of ik dan wel of niet opval door een ander geluidje zal me eigenlijk worst wezen, het gaat me denk ik meer om de sfeer, het bewonderen van anderen en het hele gebeuren in het algemeen, als ik wil opvallen zet ik wel een ghetto blaster op mijn dieplader :rolling:

Hallo Theo,

Ben ik ook zeker met je eens, het gaat om de lol en plezier met mede-truckers op de baan.

Er zijn bij mij overigens wel plannen, om een semi-subwoofer trailer te gaan bouwen :banana:
Dit wordt een MDF opbouw die als klankkast gebruikt gaat worden.
Ook dit idee is puur voor de fun.:cool:

Hopelijk kan de bouw van jouw truck snel van start gaan...

Hoi Theo,

Er zit een modelbouw club in Wassenaar...
MBVW site
Ik weet niet of ze in beide schalen rijden wedico/tamiya !
Ben er zelf nog nooit geweest, al is het wel in de buurt.

En er is nog een baan ergens in Den Haag...
UltimateDreamCars
Ook hier geen idee, of ze met beide schalen rijden.

Ze hebben demo's door het hele land, ook met andere clubs.(bedoelde het eigenlijk als extra tip voor u/je)

Back