nieuw hier en een vraagje over setup

Hallo,
Ik ben deze hobby een tijdje geleden begonnen met een Kyosho Bluestreak, maar nu zou ik toch iets beters/snellers willen.
Nu lijkt mij de Hydromarine Nostep 1 van 2brothers wel wat,
maar kan ik met deze boot gewoon varen met de motor en alle electronica uit mijn Bluestreak? hier wat gegevens:

motor: graupner 600 bb sp 7.2v
regelaar: robbe rokraft 120
servo: futaba fp-s148
akku: sanyo 7.2v en 8.4v

(ps: wat voor prop zou ik moeten gebruiken?)

Laatst bewerkt:
Jawel, dat kan.

Als prop kun je beginnen met de 2318.36K en de 2318.37,5K. van Graupner, 2Brothers hebben ze wel liggen.
Later kun je eventueel een metalen prop nemen, die zijn nog wat efficiënter.

Groeten, Jan.

Afhankelijk van het aantal cellen en de prop zo'n 35 - 40 Km/h.
Kom anders zondag 22-6 eens kijken bij de wedstrijden electrospeed in Zuthpen, dan kun je zien hoe hard een 600BB mono1 gaat.( wedstrijdinfo )

Lees dit ook even door: NoStep1 hüpft und Fliegt - RC-Raceboats Forum
Klaarblijkelijk is de set-up van H&M wat verouderd en moet het zwaartepunt wat verder naar voren liggen.
Ook de driehoekige latjes ('Dreieck Leisten') zijn van belang voor het vaargedrag.

Als je in de toekomst borstelloos denk te gebruiken moet er zelfs een trimvlak, ter verlenging van de romp aan te pas komen.
Dan zit je wel op het randje, van wat nog vaarbaar is...

Groeten, Jan.

oke Jan, bedankt voor de info, ik zal er op letten.

Dat lijkt me leuk om een keer mee te maken, en ik ben op die dag daar in de buurt. Maar ik kon alleen geen tijden vinden, weet jij hoe laat het begint?

De eerste start is rond een uur of tien, de laatste rond een uur of vier.

Leuk, dat je kunt komen kijken!
Neem je je boot ook mee, als je 'm dan al hebt...?

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
oke, Ik zit nu alleen nog te kijken wat voor hardware er in moet zodat ik mijn graupner bb sp er in kan schroeven, Dus wat is nou een goede hardware voor een redelijke prijs?

bedankt voor de link jan, dat scheelt mij ruim 100 euro :worship:, ten opzichte van de orginele hardware. Maar hoort er niet een steuntje boven de as zodat hij niet in de spiegel kan gaan bewegen, of wordt dat alleen bij grotere boten gedaan?

bedankt voor de link jan, dat scheelt mij ruim 100 euro :worship:, ten opzichte van de orginele hardware. Maar hoort er niet een steuntje boven de as zodat hij niet in de spiegel kan gaan bewegen, of wordt dat alleen bij grotere boten gedaan?

Nee, dat hoeft niet, in onze mono1 én mono 2 boten gaat dat best zonder (scheelt weer gewicht....)
De as zit in de spiegel gelijmd met epoxy en glasweefsel en aan de motorzijde zit de boel aan de motorsteun vast, die op zijn beurt weer in de romp gelamineerd is.

De foto's zijn van m'n Xcalibur Mono 2 en onze Mono 1 boten (Hopf Lightning1 en Baracuda):

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Oke nogmaals bedankt jan. 'k zit alleen nog met een ding, bij de hydromarine site in Duitsland zit er ook die bouwhandleiding bij. Die lijkt me wel handig (zeker als je voor het eerst een bootje opbouwt :oops:). Maar als ik die boot nou bij 2brothers bestel, zit die handleiding er dan ook bij?

Sorry dat ik zo veel vraag, maar ik wil geen miskleun maken en dat ik ergens halverwege strandt.

Dat denk ik wel, gezien het feit, dat 2BrothersRC de Nederlandse importeur van H&M is.
Anders bel je ze en vraag het even.

Groeten, Jan.

hallo, Ik heb ze vandaag ff gebeld en de handleiding zit er idd bij. Maar hoe werkt dat nou precies met die kantelkamer? Is die eigenlijk wel nodig, of is met cellen schuiven al genoeg?
Ik kan in iedergeval nergens iets over een kantelkamer in de Nostep 1 vinden.

Laatst bewerkt:
Een kantelkamer zorgt ervoor, dat de boot weer terug draait, als je door een flip op het dak bent geland..., eenmaal weer omgedraaid kun je verder varen, in plaats van te moeten wachten tot 'ie naar de kant is gedobberd.

De meeste rompen worden geleverd zonder kantelkamer (ook wel vloedkanaal genoemd) omdat dit domweg goedkoper is.

De NoStep is een vrij platte bak, die waarschijnlijk 'heel goed' op z'n kop wil blijven drijven, ik ben bang, dat je alleen met het uit het midden plaatsen van je cellenpakket er niet bent.

Als je een vloedkanaal in je boot wilt maken, stuur me een PB'tje, dan zal ik wat tips en werkwijzen opschrijven.

Groeten, Jan.

Mocht je morgen in Zutphen langskomt, kun je alle mogelijke vloedkanalen in actie zien.

We varen in de grote vijver naast het Graaf Ottobad, niet in het bassin bij het verenigingsgebouw, da's wat aan de kappe kant...

Groeten, Jan.

Ik heb je geloof ik wel gezien daar in Zutphen, wij waren daar namelijk ook aan het varen die dag.
Mocht je een mono 1 boot nemen, dan is de regelaar Rokraft 120 niet geschikt om er een echte mono 1 boot mee aan te drijven, die zal thermisch -naar verwachting al gauw- afslaan! Zelfs bij de 120 Navy versie heb ik sterk mijn twijfels of dit gaat lukken; Misschien bij 6 cel nog wel/net maar op 7 cel wordt het al erg kritisch.
Ook zitten er op dit type regelaars een achteruit op en die wordt bij speedboten nooit gebruikt! Het zijn mooie en goede regelaars voor schaalboten, maar voor het snellere werk niet.
Daarvoor kom je -als je bij een merk als Robbe wilt blijven- bij een Navy Control 570 terecht, al is deze voor min. 7 cel geschikt dus met 6 cel kan het wel 's niet of slecht functioneren. Een BEC zit hier ook niet op, dus dat wordt werken met een ontvangeraccu.
Ben je bereid andere merken regelaars te nemen, dan is er weer genoeg keus. Een veelgebruikte regelaar (voor borstelmotoren) zijn bijv. de Jeti regelaars of de MMIR regelaars. Die kunnen veel hebben en zijn haast niet stuk te krijgen, ideaal in het bereik voor 7-12 cel. Jan heeft ze ook veelal in de mono boten zitten.

De motor 600 BB sp 7,2 V kan worden overgezet, maar qua power is een speed 600 Race 7,2 V beter. Moet de regelaar er natuurlijk ook voor geschikt zijn aangezien deze wat meer stroom vraagt. De motor is ook voorzien van een luchtrad en is zo goed als 1e keus voor gebruik in de mono 1 standaard boten. Bij 7 cel en accucapaciteiten t/m 3700 mAh (3300's is beter) houden deze motoren het nog redelijk goed uit. Boven de 4000 mAh aan accucapaciteit krijgen ook deze motoren het letterlijk erg benauwd en moet je ze al gauw vervangen en dan wordt het wat duur.
Bij de wedstrijden in Zutphen waren er al twee mono 1 boten die een 600 type motor hadden opgeblazen door de combinatie van veel accucapaciteit, warm weer en evt. de set up van de boot (loopt de romp 'te nat' dus blijft de romp teveel aan het water plakken, of te vaak de boot weer op moeten starten als deze stil of bijna stil komt te liggen).
Dit jaar 'modderen' we qua speed 600 motoren nog even door in de Mono 1, vanaf oktober dit jaar zal het veelal brushless gaan worden.

Groeten BJ

Hallo BJ,

Bedankt voor al je informatie, Ik heb de week daarna nog flink zitten twijfelen. Uiteindelijk is het toch een vaarklare gecko geworden, omdat ik die ook mooi vond en die is makkelijk mee te nemen (op vakantie en op de fiets) is. Mijn oude boot ga ik verkopen op marktplaats en hopelijk vang ik daar wat geld voor, om een leuke brushless motor+regelaar te kopen.

Maar nog bedankt iedereen voor de info,

Groeten jacco

Back