Nieuw hier!! En meteen vragen

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door M.Geraads, 14 aug 2006.

  1. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Hallo iedereen,

    Om me even voor te stellen: Ik ben Maurice en ben 17 jaar oud (bijna 18 8) haha) Maar sinds enkele jaren ben ik geinteresseerd in alles wat met ruimtevaart etc te maken heeft. Ik heb 1 jaar geleden een modelraket gehad, maar deze is na de 1e vlucht het kanaal in gevlogen. :oops: Mijn vraag is: hoe bepaal je de verhoudingen van de raket, en hoe weet je welke het beste zijn? Of is dat gewoon proberen? Ik ben van plan een raket van ongeveer 40 cm te bouwen maar ik weet echt niet waar ik mee moet beginnen. Zou iemand mij kunnen helpen.. Heb vandaag 10 B4-4 motoren gekocht.

    Groetjes, Maurice
     
  2. Acropilot

    Acropilot Guest

    hey welkom op het forum maurice, nog veel plezier in de raketmodelbouw, over die zaak kan ik je verder niet helpen, ben modelpiloot, geen astronaut :p

    groeten en nog veel succes
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Maurice,
    Welkom op het forum. Kom een keer langs op een DRRA lanceerdag, 26/Augustus is de volgende.

    Een antwoord op al je vragen vind je heel duidelijk (met plaatjes) op de website van de DRRA

    Klik dan op Wat&Hoe, daar zie je een knop met 2 rondjes (zwart/wit met stip en geblokt, dit zijn de tekens voor Zwaartepunt en Drukpunt).
    Daar vind je precies uitgelegd hoe de verhoudingen van je raket moeten zijn.

    Als je toch op de website van de DRRA bent kun je gratis de Tekening downloaden van de Tilly 1A modelraket. (zie Archief - Tekeningen). Deze voldoet aan alle eisen die je aan je raket stelde.

    Nog even een opmerking over je motoren (die goed zijn voor de Tilly), gebruik niet de lontjes die erbij zitten, maar koop electrische ontstekers!!

    Groet en succes,
    Bas
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    hoi maurice

    een redelijke vuist regel voor het de lente diameter is dat je raket ongeveer 15 keer zo lang is als dat hij dik is .

    Je kunt hier van afwijken zonder problemen maar dan moet je efen flink rekenen aan je vinnen. je krijgt anders een on/overstabileraket.

    plak je drie vinnen aan een buis met neuskegel die ongeveer aan de bovenstaande regel voldoet dna vliegt het bijna altijd .


    let op bijna , kijk ook even op de site van Estes (motor fabrikant ) die hebben een goede en uitgebreide uitleg op de site staan.

    succes met bouwen
     
  5. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Let op JanHein is hier een . vergeten, het is 1.5x (anderhalf = 1 1/2x) en niet 15x (vijftien).
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

    Ik ben geen punt of komma vergeten.

    Je haalt het kaliber en de lente door elkaar .


    afstand tussen druk en zwaarte punt is 1.5 maal de diameter.

    En hij moet ongerveer 10 keer zo lang zijn als hij dik is.

    DWZ als je een raket maakt van 4 cm doorsnede moet je hem ongeveer 40 cm lang maken.


    En dus geen 6 cm daar kan ik geen behoorlike raket van bouwen :)
     
  7. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Stel dat ik dus een raket van 40 cm zou maken. Is dat alleen de rompbuis gerekend of is dat van onderste puntje tot aan de neuskegel? Hoe weet je welke afmetingen je vleugels en neuskegel moeten hebben voor de beste aerodynamica?? Is er een manier om dat het beste te berekenen?

    Groetjes, Maurice

    Ps. is het beter om herlaadbare motoren te kopen, en zoja wat kost dit per keer dat je afschiet aan brandstof? En hoeveel gewict kan je met een B4-4 motor de lucht in tillen?

    Sorry dat het zoveel vragen ineen keer zijn :)
     
  8. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    hihihihihi
    Sorry JanHein, ik had het verkeerd gelezen.

    Beste Maurice,
    Voor de afmetingen van je vinnen moet je een stabilteitsberekening doen. Hiervoor zijn softwareprogrammas beschikbaar (ook gratis) en dan moet je daarin je raket invoeren (na tekenen).
    Het kan ook eenvoudiger, door als stelregel te gebruiken dat je zwaartepunt 1,5x de buisdiameter boven je drukpunt moet liggen.
    Voor meer informatie hierover, kijk eens op de DRRA website, daar wordt alles zeer duidelijk uitgelegd. Klik daar op Wat&Hoe en lees die paginas eens door.

    Je mag altijd alles hier vragen, maar als je de DRRA site eens goed doorneemt (vooral Wat&Hoe) worden zeer waarschijnlijk bijna al je vragen al beantwoord.

    Succes,
    Bas
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik ga uit van de totale lente van de raket.

    Dus als je uit stekende vinnen hebt dan neem ik die mee in de totale lengte.

    Het oppervlak van je vinnen kun je zelf berekenen of je gebruikt een programma als Vcp of Rocksim


    Ik gok het opp. nog wel eens als ik een science fiction model bouw en dan bepaal ik later de druk/zwaarte punt verhouding . (compenseren met een hoop lood )

    maar dat wil ik niemand aanraden

    Hier kun je vcp down loaden.
    http://v-serv.com/vcp/

    De hoeveelheid gewicht die je maximaal kunt lanceren met een bepaalde motor hangt van een aantal factoren af. lengte start rail, soort raket. wind en temperatuur (composiet motoren branden een stuk tragen als het vriest )

    Maar voor een B geld ongeveer een max van 100 gram. (estes zegt 113 gram voor een B6- 4)

    Zwartkruit motoren zijn altijd singel use, composiet kan ook RMS zijn.

    Als je begint zou ik niet kiezen voor een RMS systeem het is wel voordeliger per vlucht maar je moet een redelijk aantal vluchten maken wil je je de casing er uit hebben. Bovendien beginnen de RMS systemen bij D . Kleiner zijn ze er nog niet.


    De sachsen motoren zijn het goedkoopste :)

    En hier geld alle waar naar zijn geld, ze zijn betrouwbaar maar komen zonder ontstekers.
    verder heb ik vaak het idee dat de resten van de vuurwerk productie in deze motoren worden verwerkt.


    Estes is goed, maar duur en die komen wel met ontstekers.

    Quest komt uit de zelfde fabriek als Sachsen, en worden geleverd met tiger tail ontstekers. En die werken heel behoorlijk. hier heb ik nog geen vuurwerk resten in aangetroffen.

    TSP is pools en speciaal voor wedstrijden ont wikkeld. Die oostblokkers hebben niet voor niks jaren aan de wereld top gestaan en dat is nog steeds te merken aan de motoren die ze maken.


    TSP is iets duurder dan sachsen maar 10 keer beter dan Estes :)
     
  10. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Motoren had ik al gekocht, vandaag buisjes gekocht voor de motor op zn plaats te houden, nu het ontwerp nog. Heeft iemand nog tips voor gratis software voor berekeningen? Want die VCP werkt niet bij mij :? :( Ik hoop mijn eerste raket te lanceren op de dag dat de Atlantis de lucht in gaat (STS-115) :D

    Greetz Maurice
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
  12. M.Geraads

    M.Geraads Guest

    Hoi,

    Bedankt voor de software!! Wat een moeilijk programma is dat zeg! Is het het beste om vanuit dat programma een ontwerp te maken of eerst zelf iets op papier te zetten? Hoe was jullie eerste raket eigenlijk (a)
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    mijn aller eerste raket was er een van kantoor plakband met een balsa kegel en en balsa vinnetjes.

    Ding vloog op een A10 T motortje en pas na dat ik er een stuk of 5 was kwijt geraakt kon ik er een volgen.

    Grote sissssssss en was was hij ;-)

    als je nog nooit ee nraket hebt ont worpen in rocksim is het effe puzelen.

    maar volgens mij staat er ook wel ergens op de site van APogee een uitleg hoe't programma werkt.

    Als je hebt door hebt klop je in 5 minuten een simpele raket in.

    Het werkt echt perfect .
     

Deel Deze Pagina