Nieuw hier, wat en hoe in kunstvlucht/3d

Hoi,

Ik ben nieuw hier.. Laat ik mij eens even voorstellen. Mark Oostveen, een brandstof vlieger, walm snuiver van het eerste uur.

Maar ik wil om. Dat wil zeggen voor de "kleinere" toestellen niet de F3A-x toestellen. Ik wil van de winter (januari/februari) iets bouwen/assembleren wat leuk vliegt kunstvlucht/3D in formaat 100cm tot 120cm aangedreven door jawel..... electro. Aangezien ik naast de grote benzine motoren ook niets meer heb voor de kleinere methanol motoern kan ik me net zo goed inkopen in brushless en lipo. Ik heb een schulze ILS 6-330 lader is dat goed voor lipo's??

Ik heb b.v. de mini funtana gezien en ook de hotpoint EP. Beide vind ik dit leuke toestellen maar..... hoe zit dat met de motorisering. Wat moet ik gebruiken aan watts/ type motor. Ik zie door de bomen het bos niet meer in merken, de invloed van wikkelingen enz. Eigenlijk wil ik zeker om gewooon te starten een goed en beprofde combi vinden voor toestellen als deze.

Wie weet er nog meer van dit soort toestelletjes en wie kan er wat uitleg geven over hoe een motorisering te kiezen.

Kortom, Wie krijgt deze brandstof idioot om naar electro???? :)

misschien enkele zinnige links op dit forum tussen al die onderwerpen?? Ik ben aan het lezen geslagen maar kan nnog niet echt wat vinden voor dit type toestellen en ik vind het moeilijk om vergelijkingen te trekken. vandaar een nieuw draadje.

Alvast bedankt

Mark

Hoi Mark.

Als je iets zoekt wat in vliegeigenschappen nog het dichtst in de buurt komt van een F3A-x model, maar dan veel extremer, is een shockflyer de beste keus. De meeste info hierover vind je in het park/indoor gedeelte.

je kan ook eens kijken naar de nieuwe E-flite mini edge. Review komt hier binnen kort ;)

Hij is +/- 96 cm en weegt 750 gram ongeveer.

Motor : axi 2808/24
Regelaar : 25A brushless
Accu : 11.1V 2000 mHa 15C
Servo's : 4 x 8gram
Prop : 10x5.5

Is een betaalbare setup die erg veel vermogen heeft.

Hi Mark,

Ook ik ben in 2003 overgestapt van brandstof naar electro en had dezelfde vragen.
Mijn interesse ligt ook voor een groot deel bij de kunstvlucht kisten dus...

De lader: perfect, niets meer aan doen. Ik laad er alles mee tot aan 6S (25v / 7000mAh) lipo's

Kisten: te kust en te keur, zeker de JR models zijn geschikt en licht gebouwd net als de andere tjechische LN models.
Kijk maar eens bij modellbau Bichler http://www.modellbau-bichler.com/index.php?cPath=26_28_245&osCsid=c9ab994d8692fc712cd27a5ef276c5fb

2 van mijn kisten:

Diablo_2.jpg

De JR diablo mini, 130 cm / 1600 gram

en mijn nieuwste;
RocoM.jpg

De Roco, 160 cm / 2700 gram

De diablo is een balsa kist, leeggewicht 900 gram, motorisering Plettenberg buitenloper Orbit 15-16 op 3S2P lipo's.
Vliegt prachtig, zeer licht en te gebruiken voor kunstvlucht.
Vermogen is 320Watt per kilo.
Niet ongelimiteerd vertikaal, wel snel.

De tweede is de Roco, een groot beest van een vliegtuig. Geheel glasvezel en afneembare vleugels.
Ik gebruik hierin 6S lipo's en geeft een totaal vermogen van 1200Watt, dat is dus 460Watt per kilo.
Dat is veel!!, hiermee zijn er geen limieten meer, vertikaal 90 graden totdat jij stopt en niet het vliegtuig, zeer snel en tot alles in staat.
Motorisering: Plettenberg Orbit 25-14 met Castle Creations 60Amp regelaar.

2 kisten met verschillende vermogens.
Je hebt nodig 100W/kilo om op te stijgen
200W/kilo voor sportvliegen
300-400W/kilo voor kunstvlucht / 3D
400W+ voor gestoord vliegen :D :D

Berekenen: www.motocalc.com, de vuistregels staan hierboven.
Kijk naar het vliegtuig, naar hoe lang je wilt vliegen op een pack.
Dit bepaalt de maximale stroom (ik wil bv niet meer dan 40A a 50A piek), kijk dan naar wat je voor vermogen nodig hebt en stel daar je spanning (dus het aantal cellen in serie) op af.
Dan komen nog wat lastige variabelen zoals de prop, will je veel spoed (snelheid), op diameter (thrust), wat kan je voor prop nemen binnen de maximale stroomopname.

Tenminste... zo doe ik het..

En lees de forums, zeker die op rcgroups.com en koop een wattmeter tot 100A, een gouden tool voor de electrovlieger..

Grt Menno

Tadango zei:
je kan ook eens kijken naar de nieuwe E-flite mini edge. Review komt hier binnen kort ;)

Hij is +/- 96 cm en weegt 750 gram ongeveer.

Motor : axi 2808/24
Regelaar : 25A brushless
Accu : 11.1V 2000 mHa 15C
Servo's : 4 x 8gram
Prop : 10x5.5

Is een betaalbare setup die erg veel vermogen heeft.

Leuk, ik kijk uit naar de revieuw. Wat is betaalbaar en waar haal je het vandaad??? btw. Ik zie daar staan 11.1V 2000 mHa 15C. Ik snap dat het een 3S pakket is, maar is er nog een P gedeelte ook om te stroom te kunnen leveren???

Nee geen shocky, ik heb wel indoor met een knuffel gevlogen. Das ook mooi hoor maar ik zoek meer voor buiten ook als er een beetje wind is. Dat ging goed met die mini funtana, een shocky lijkt mij buiten minder vliegen, wind invloed, maar corrigeer me als ik het fout heb.

mdegans zei:
De diablo is een balsa kist, leeggewicht 900 gram, motorisering Plettenberg buitenloper Orbit 15-16 op 3S2P lipo's.
Vliegt prachtig, zeer licht en te gebruiken voor kunstvlucht.
Vermogen is 320Watt per kilo.
Niet ongelimiteerd vertikaal, wel snel.
----knip----
2 kisten met verschillende vermogens.
Je hebt nodig 100W/kilo om op te stijgen
200W/kilo voor sportvliegen
300-400W/kilo voor kunstvlucht / 3D
400W+ voor gestoord vliegen

Berekenen: www.motocalc.com, de vuistregels staan hierboven.
Kijk naar het vliegtuig, naar hoe lang je wilt vliegen op een pack.
Dit bepaalt de maximale stroom (ik wil bv niet meer dan 40A a 50A piek), kijk dan naar wat je voor vermogen nodig hebt en stel daar je spanning (dus het aantal cellen in serie) op af.
Dan komen nog wat lastige variabelen zoals de prop, will je veel spoed (snelheid), op diameter (thrust), wat kan je voor prop nemen binnen de maximale stroomopname.

Dia diablo is mooi zeg. Dat is denk ik ook nog wel een optie. Waaraan zou ik moeten denken das ik daarmee oo 300-400W/Kg wil. Ik zie trouwens dat jij plettenberg gebruikt. Wat is daar b.v. het voordeel van t.o.v. axi od typhoon of..........
Je geeft trouwens aan dat de diablo snel is. Kun je dan niet beter voor een grotere spoed gaan, minder snel meer kracht?? Of ga je dan door je max stroom???

Alvast bedank.

Grz

mark

Kosten mini edge (ongeveer ;) en ex verzend kosten)

E-flite Mini edge : 129
Axi 2808/24 : 68
cc25 regelaar : 70
3s1p KOKAM 2000 (trekt 30A) : 65 euro
4 x HS55 : 52
Ontvanger : +/- 50

Dan nog wat dingen zoals bv een radiaal mount voor de axi als je dat wil (16 euro), prop (7 eur)

Totaal zit je dan op : 450 euro. Dat is niet eens zo heel veel :) Vermogen heb je genoed. 250W erin op een 750 gram kist (meer vermogen gaat goed, kist kan iets lichter zijn) dus minimaal 325 W / kg. Daarmee gaat hij makkelijk verticaal. Je kan de prop natuurlijk aanpassen. Voor figuren zou je een 9x6 oid nemen voor meer snelheid en voor 3D 10x4. Dat is aan jouw de keus.

Dia diablo is mooi zeg. Dat is denk ik ook nog wel een optie. Waaraan zou ik moeten denken das ik daarmee oo 300-400W/Kg wil. Ik zie trouwens dat jij plettenberg gebruikt. Wat is daar b.v. het voordeel van t.o.v. axi od typhoon of..........
Je geeft trouwens aan dat de diablo snel is. Kun je dan niet beter voor een grotere spoed gaan, minder snel meer kracht?? Of ga je dan door je max stroom???

mark

In deze klasse zijn er geen typhoon motoren, die zijn voor kleinere kisten.
Een plettenberg is een klasse beter dan AXI. Ik ben begonnen met een AXI 2820/10 in de diablo. Ik trok toen 47 Amp (peak) met een prop van 11x7.
Na ongeveer 12 vluchten lieten de magneten van de AXI los.
De winkelier gaf mij een nieuwe en weer na zo'n 20 vluchten hetzelfde.
Iemand gaf mij aan dat plettenberg beter en efficienter is. Dat klopt, de kwaliteit is echt velen malen hoger en ik kan nu een 12x8 prop draaien bij 42 Amp.
Nadat ik nog een uitstapje heb gemaakt naar een AXI 2826 die na 30 vluchten ook de geest gaf, gaf ik het op.
Inmiddels ben ik de honderd vluchten al enige tijd gepasseerd en ik stop alleen nog maar Plettenberg of Hacker in de grote kisten :P

Een grotere spoed zorgt juist voor meer snelheid en natuurlijk trekt veel meer stroom.
De diablo gebruikt dus:
Plettenberg orbit 15-16 motor
Castle Creations phoenix 45 regelaar
PolyQuest 3S2P lipo's (11,1V/5200mAh)
APC electro 12x8 prop @ 8500 toeren, geeft ongeveer 2,2Kg thrust.
Vlieggewicht 1600 gram, vliegtijd (niet altijd volgas :) ) rond de 20 minuten.

In dezelfde vermogenafname kan je ook een 13 x 6,5 prop gebruiken, meer thrust, dus beter vertikaal maar minder hoge eindsnelheid.

Grt Menno [/quote]

de kleinere axi motoren lijken veel beter dan de grotere. Mijn 2808 draait nog steeds super na erg veel vluchten en die wordt enorm over belast. Piek gaat er wel 400W in!! en dat in een motor van 78 gram ;) Draait dan ook 13.000 rpm met een 9x4 ;) Ook de 2212 draait nog steeds goed.

plettenberg is inderdaad super ;) heb zelf ook een grote ervan, dat is inderdaad echt kwaliteit. Helaas ook erg duur.....

mdegans zei:
Een grotere spoed zorgt juist voor meer snelheid en natuurlijk trekt veel meer stroom.
De diablo gebruikt dus:
Plettenberg orbit 15-16 motor
Castle Creations phoenix 45 regelaar
PolyQuest 3S2P lipo's (11,1V/5200mAh)
APC electro 12x8 prop @ 8500 toeren, geeft ongeveer 2,2Kg thrust.
Vlieggewicht 1600 gram, vliegtijd (niet altijd volgas :) ) rond de 20 minuten.

In dezelfde vermogenafname kan je ook een 13 x 6,5 prop gebruiken, meer thrust, dus beter vertikaal maar minder hoge eindsnelheid.

Grt Menno

Stupid, dat bedoel ik dus, kleinere spoed :hammer:

Mark

Back