Nieuw hobby veel vragen. FP funcopter of CP black angel? Welke combi?

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door bancker, 24 okt 2011.

  1. bancker

    bancker Guest

    Hallo allen.

    Ik sta aan het begin van een RC heli hobby.
    Een vriend van mij heeft een Copter X black angel. Ik vind het een machtig apparaat.

    Onlangs heb ik in China een Nine Eagles 220A FP gekocht om te kijken of het iets voor me is.
    [​IMG]
    Ik wil wel wat groter (450) en meer uitdaging. Ten eerste natuurlijk de vraag FP of CP.
    Ik denk dat de Funcopter V2 een leuke FP maat 450 is.
    [​IMG]
    Maar na veel lezen is een CP heli wellicht leuker voor de lange termijn. En tegenwoordig zou je een CP toch als FP moeten kunnen vliegen door de throttle en pitch te mixen vanaf je TX. Of zie ik dat verkeerd?
    Een logische keuze zou dan zijn om de Copter X Black Angel te bestellen ($200) (kan ik ervaring etc uitwisselen met eerder genoemde vriend).
    [​IMG]
    Om te oefenen wil ik graag gaan vliegen met de simulator Reflex XTR2.
    Zou dat met de standaard TX van de Black Angel en een kabeltje kunnen? Of moet je dan een Spektrum DX6i of soortgelijk kopen?
    Zijn er mensen met ervaring met deze simulator? Schijnt een van de beste te zijn? (simWerk - Flugsimulator - Reflex XTR)

    Stel ik koop de Copter X en een DX6i, moet ik dan ook de receiver aanpassen op de heli?
    Zijn er betere heli's te koop dan de Copter X in dezelfde prijscategorie?
    Weet iemand een goedkoop adres voor de funcopter v2?

    Alvast bedankt voor jullie input.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2011
  2. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    Welkom op het MBF!

    Hier kan je veel leren en opsteken ALS je bereid bent VEEL te lezen en je in te zetten vr je hobby.
    als beginner hangt alles een beetje af van jezelf en je rc kennis.
    Heb je bvb al vliegtuig ervaring of auto? dit is belangrijk om te weten hoe je richting gevoel is.
    Ook je budget.. hoe groter je budget, hoe grotere en dus stabielere heli je kan kopen.
    Vergeet ook niet dat je afsteltools etc nodig hebt..
    Vlieg jij nu al met die Nine eagles? Indien ja, dan denk ik dat die Multiplex te simpel is...


    Simmen is goed, maar niet alleenstaand. Simmen doen je best in combo met echt vliegen. Ook best met de zender waarmee je het toestel bestuurt.
    Persoonlijk gebruik ik net als vele andere helipiloten Phoenix RC als sim. steeds gratis updatebaar en upgradebaar.

    Je kan idd een cp het gevoel geven van een FP.. (mak afstellen..) maar vergeet niet dat je tegen je je cp als cp gaat instellen die al meerdere keren tegen de grond zal gegaan zijn...
    cp (flybarred) is ook moeilijker af te stellen. Je zal wel zien, zo'n zender is niet zo van.. we gaant effe instellen en over 3 minuten gaan we testen... je test zal van korte duur zijn ;-). Dan heb je nog het instellen vh toestel ook natuurlijk... alles moet zeer exact afgesteld.


    in beginnerssectie zal je heel veel informatie vinden, dus stel voor dat je daar alvast begint te lezen!
    Jij kan natuurlijk al rekenen op je maat, dat is een zeer grote hulp, 2 weten meer dan 1!

    Veel succes!
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2011
  3. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. bancker

    bancker Guest

    Ok bedankt voor jullie reacties.
    Ik sta nu voor de volgende keuze.
    Een Trex 500 met spartan gyro en scorpion motor met dx6i
    of een Funcopter V2

    Voordelen van de Trex:
    Meegroei heli. Schijnt stabiel te zijn vanwege maat.
    Nadelen:
    Vrij groot (niet in mijn tuin te hoveren/vliegen), duur bij (de toch onvermijdelijke) crash.

    Voordelen funcopter:
    Goedkoper, ook bij crash. Misschien nog net in tuin te hoveren.
    Nadelen:
    Misschien al snel saai (al wil ik niet 3D gaan vliegen)

    Of toch die Black Angel als middenweg (lijkt me de moeilijkste heli van dit rijtje ivm mindere electronica en 450 maat)

    Wat zou een betere keuze zijn...
     
  5. ketnet

    ketnet

    Lid geworden:
    30 dec 2007
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Brugge (Belgie)
    tja, in de tuin kan je meestal vliegen tot en met 450size.. maar dan nog..

    die funcopter..
    tegen dat je 3d zou kunnen is je rex al 3 keer kapot hoor, dus niet mee inzitten. dus tegen dat het saai wordt..
    nu heli leren vliegen IS saai, ttz, het is zodanig veel oefenen en oefenen tot je move in je vingers zit en niet meer in je brein.
    je kan die funcopter eens proberen natuurlijk, hangt af van wat je nu al kan...

    een 500 vind ik persoonlijk e hele leuke heli qua size.
    herstellen valt ook mee hoor. er is niemand die je verplicht om direct met dure carbon blades te vliegen, - vroeger werd de raptor 50 (600 size) standaard met houten pallen geleverd, is meer dan goed genoeg om te leren hooveren en rondvlucht, - dus goedkopere glasfiber blades zijn goed genoeg op je 500.

    qua kosten ga je opeens erg omhoog voor bvb 600 blades (edge flybarless, ok is duur maar goed) 80 euro, voor 700blades ga je al naar 119 euro...

    een 500 size kan je volwaardige 3d meevliegen. dus zeker e meegroei heli.
    ik gebruik mijn 500 om nieuwe moves vr eerste keer te proberen en te oefenen.
    is goed zichtbaar, gebruikt meestal 6cell lipos, +-3000mah, (20C goed vr beginners) 35of meer C voor gevorderden, deze lipos kan je meestal ook gebruiken op een 600 size heli op 12cellen

    funcopter op zich ken ik niet, zou es moeten googlen...
    maar denk dat ik ooit een zag en volgens mij is dat underpowered..
    bij crash heb je alvast minder moeite met afstellen bij herstel
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2011

Deel Deze Pagina