Nieuw in de modelbouwhobby

Goedemorge!

Ben nieuw op dit forum, dus excuses als ik in de verkeerde thread ben begonnen.

Ik zit al tijden te kijken om in te stappen in de modelbouw en nu krijg ik een mogelijkheid om dit daadwerkelijk te doen maar ik heb nog een aantal vragen en hoop dat jullie me kunnen helpen.

Voor een bedrag van € 350,00 kan ik een complete hobby overnemen:

Futaba T7CP zender
Robbe Ornith Heli (brandstof)
nog een brandstof heli (met CR 83) op de kap
een Brandstof Piper J3 (zonder vleugels)
en nog een brandstof vliegtuig
Dozen met onderdelen, 2 extra motoren, laders etc

Op zich leek de prijs mij niet gek.. maar omdat dit wereldje mij (redelijk) nieuw is vraag ik toch maar even...

Nu ben ik hier naar een lokale winkel geweest en deze vertelde mij dat met name de Ornith een kreng is om mee te vliegen. Eigenlijk moest ik de hele bende maar doorverkopen en opnieuw beginnen.

Graag jullie advies hierop

greetzs

Dat is moeilijk te beoordelen, vaak neem je de ellende over van een ander.
En wat heb je aan een Piper zonder vleugels :confused:
Ik vind 350 erg veel geld, en kun je beter iets voor kopen waar je wat aan hebt. Dat de Ornith een kreng is om te vliegen beschouw ik als onzin. Anderzijds kan ik ook de staat van beiden helies niet beoordelen.

Kun je een foto plaatsen ?

Als je net begint, is het misschien beter om met spul te beginnen waarvan je erop kan rekenen dat het goed is. Als het dan toch mis gaat, weet je tenminste zeker waar het aan lag... :)
Als je er een beetje in thuis bent is zo'n aanbod best leuk, dat kan je tegen die tijd zelf beoordelen.
Als absolute beginner zou ik geen tweedehands spul kopen. (Misschien wel een zender, maar geen model.)

En wat heb je aan een Piper zonder vleugels :confused:
Dat is inderdaad vreemd, of je moet die vleugels nog ergens kunnen kopen ofzo. Vliegtuigen zijn toch meestal enkel in kit te kopen (voor zover ik weet) dus dan wordt het al gauw een nieuwe of zelf wat maken.
Een heli is wat dat betreft meer een pakket onderdelen die gewoonlijk ook los te koop zijn; houd daar ook rekening mee bij de aanschaf van een model. Het is jammer als je niet meer kan vliegen omdat een onderdeeltje niet meer te koop is.

Heb je ervaring met vliegen en methanol motoren? Of ga je ergens les nemen?
Zelf maar met het spul aan de gang gaan raad ik je af omdat het erg gevaarlijk kan zijn en het wellicht niet lang heel blijft als je zomaar probeert te gaan vliegen..

Wil je wel zelf aan de slag kijk dan eens naar een FP (fixed pitch) heli als een: blade msr, blade 120 of iets dergelijks en een simulator als phoenix. Die fp heli's draaien een lager toerental en zijn klein waardoor je ergens binnen aan de slag kan en de heli tamelijk crashbestendig is. Een grote FP is vaak niet handig, te groot voor binnen en buiten teveel wind.
Kan je dan zowel met de FP als in de sim goed vliegen dan kan je de stap naar een CP maken.

Ik persoonlijk zou die 350 eurotjes lekker in mijn zak houden en voor een kleine 100 euro een leuk beginners setje kopen.
Het spul wat in het lijstje staat is niet echt beginners materiaal.

Daarbij zou ik voor mezelf de keuze maken tussen vliegtuig of heli om mee te beginnen.

Succes met de hobby!

Groet,
Theo

DOH,

thnx voor alle reacties.....

Ik weet dat de Ornith al een keer is gecrashed en de andere van een ervaren gebruiker is geweest.... Meer niet... Parate foto's heb ik niet bij de hand.

De Piper zonder vleugels, haha, tja :rolleyes:

Ik heb uit een ver verleden alleen ervaring met het rijden met RC auto's
en het bouwen van een Robbe Charter (nooit afgemaakt) dus ik ben compleet blanco met RC heli's/Vliegtuigen. Wel met behulp van Flightsimulator het gevoel gekregen hoe het werkt vanuit een fixed Point of View.

Maar goed....

Laat me het eens omdraaien dan, misschien dat jullie me verder kunnen helpen:

ik wil graag beginnen in de modelbouw. Heli en vliegtuig. Het mooiste zou ik zelf vinden dat de kids een bootje/auto op de zender kunnen aansluiten.

Kan je op zo een Blade 120 een zender gebruiken waar ook andere modellen in kunnen?

hoop vragen he?

ik wil graag beginnen in de modelbouw. Heli en vliegtuig. Het mooiste zou ik zelf vinden dat de kids een bootje/auto op de zender kunnen aansluiten.

Kan je op zo een Blade 120 een zender gebruiken waar ook andere modellen in kunnen?
Die Blade kan je binden op iedere DSM2 zender, dat is dus spektrum of JS (en dan ook alleen maar daarop). Als je een Spektrum DX6i koopt kan je daar in totaal tien verschillende toestellen op programmeren, dus dan kan je veel kanten op. Er zijn trouwens van E-flite (Blade) ook vastvleugeligen die je rechtstreeks op een Spektrum zender kan binden.

Ook als je niet voor de Blade 120 kiest, zou ik wel een zender kiezen waar je meerdere modellen op kan programmeren, dus geen DX5 of zo, omdat ik zie dat je een aantal verschillende kanten op wil.

Ik ben zelf alleen helivlieger als aardigheidje erbij, ik heb een Blade MRS. Zo'n micro heli (die verder ongeveer hetzelfde is als de 120) heeft het voordeel dat er door het geringe gewicht niet gauw iets kapot gaat, dit in tegenstelling tot grotere / zwaardere modellen. De 120 is trouwens ook nog relatief licht.

Goed spul hoor; niet supergoedkoop, maar als je veel modellen hebt zijn er ook goedkope ontvangers voor te krijgen bij HobbyKing (Orange RX)

pfff, beginnen met heli's en vliegtuigen.... tegelijk... daar ga je vast moeite mee krijgen om beide zonder ervaring tegelijkertijd te leren...

Ik zou beginnen met heli of vliegtuig, en wanneer dat goed gaat de ander erbij te nemen...

dan de vraag brandstof of elektro, voor heli zou ik voor elektro gaan als je een beginner bent... een os91 (700Size heli) is gewoon lastig af te stellen volgens het boekje... loopt je als beginner vaak de eerste keer kapot is mijn ervaring. Ik heb beide trouwens, voor de mensen die het hier niet mee eens zijn....

een elektro mag je op elke club vliegen, nitro steeds minder... en tegenwoordig met een 550 size 6s 5000mah lipo in gewoon hoover of vliegen breng al gauw 7 min aan vliegtijd... dan ben je ook wel blij de eerste maanden dat je hem binnen die tijd heel aan de grond kan krijgen....

Als eerste zou ik idd een DX6 kopen met bijv. Phoenix simulator, kun je beide leren vliegen, heli en vliegtuig, en daarna een keuze maken met waar je mee gaat beginnen... maar zeker niet beide tegelijk ivm de stickbediening en dergelijke, die je als beginner zeker door de war kan halen (vliegtuig of heli mode)...en veel schade kan betekenen.

succes in ieder geval

DOH

ik begin een aardig beeld te krijgen wat ik zou moeten doen.
Ik moet zeggen dat als je voor een BNF oplossing gaat om mee te beginnen dan zijn de kosten ook vrij laag.

Misschien kunnen jullie me dan nog even met een zender op weg helpen...

Ik zit zelf te denken aan een Spektrum, alleen welke uitvoering weet ik nog niet. Als ik gelijk een DX8 neem, ben ik voor de komende tig jaar klaar.
Als ik een DX5 zou nemen moet ik bij de eerstvolgende upgrade gelijk de zender doen.....

wat is wijsheid?

Ik denk dat je er niet vanuit moet gaan dat je -tig jaar met een zender doet. Kán wel, (ik zie nu ook nog steeds relatief archaïsche zenders op de club) maar dan loop je in zekere zin toch een beetje achter de feiten aan.
Volgens mij kan je met een DX6i een aantal jaren vooruit, en het kost geen kapitaal. Zo kan je, als je daar behoefte aan krijgt, later nog eens upgraden zonder dat je een zender van honderden euro's moet afdanken.
De ontvangers zijn wél relatief duur, maar daar heeft HobbyKing dan weer een leuke oplossing voor.
Twee nadelen heeft de DX6i naar mijn smaak: de stroomvoorziening met vier penlites (ik ken niemand die er problemen mee heeft gehad maar ik had liever een accupack gehad) en het feit dat er geen schuif- of draaipotmeter op zit, ik denk dat dat alleen een nadeel is als je met grote zwevers gaat vliegen en de flaps variabel wil kunnen instellen. Met de flapschakelaar van de DX6i is het alleen maar aan of uit.
Moet er meteen aan toe voegen dat ik geen andere (moderne) zenders uit eigen ervaring ken.

Laatst bewerkt:
Ola,

nog even een vraagje....

Is leren vliegen met een Fixed Pitch zoals een Blade 120 echt zo moeilijk als ze zeggen?

Ola,

nou ik heb de Blade 120 SR RTF kit gehaald, WOW...
als n00b is dat wel wennen hoor :)

We hebben niet echt een kleine woonkamer, maar de blade heeft al in de caviabak gezeten, haha

wel jammer dat een uur laden 8 minuten vliegen is....

Back