Nieuw in de schaal wereld... heeft iemand nog tips

Hallo Allen, Ik ben een broekie in de schaalwereld en heb mij gisteren voor het eerst een rompje aangeschaft

p1020217zg.jpg


Natuurlijk zijn er hier op het forum veel mooiere bouwprojecten echter ik moet ergens beginnen:D. Om niet zomaar klakkeloos te beginnen en essentiële zaken over te slaan, wilde ik gewoon eens vragen of er nog goede tips zijn waarop te letten. Dit ook omdat ik normaal werk met carbon, metaal en plastic en nu komt er voor het eerst ook hout bij kijken.

Ik heb trouwens ook een navigatielicht setje gekocht:)

verder wilde ik graag eens de voor en nadelen weten om hem FB of FBL te maken. Dit omdat hij anders gaat vliegen als een normale heli.

Enkele andere dingen waar ik momenteel mee bezig ben, is een Schaal (romp) heli HS (lage of hogere HS) afhankelijk, kan je beter kleine pinion nemen bijv 11 of is het beter om 12, 13, etc te nemen. Hoe kan ik de retracts straks wat langzamer(realistischer in/uit laten bewegen) is bijv zon servo regulator iets?

Nou denk voor nu even zat vragen, ben benieuwd naar wat ervaringen van jullie.

Alvast bedankt,
Dave

 
Die servo regulators van HK werken perfect. Ook als je meerdere servo's gaat gebruiken om de retracts aan te sturen. Snelheid is in te stellen en werken (in ieder gevl in mijn ervaring) betrouwbaar. En zijn niet duur.

Wat ik me afvroeg, die launcher bay (dus niet de minigun set maar de "kanonnen" onder de romp), hoort die standaard bij deze set of heb je die ergens los besteld?
 
Wat je ook doet, blijf bij ALLES wat je doet op het gewicht letten, en bij ALLES nadenken over of het invloed kan hebben op het vliegen.

Een denkfout is bijvoorbeeld: staartlastig=> lood voorin. Minder grote denkfout is: staartlastig=>grotere accu. Beide is namelijk onnodig toevoegen van gewicht
De juiste manier is: staartlastig=> staartservo naar voren, electronica naar voren, etc etc.

Verder is een 10 of 11 tands tandwiel aan te bevelen als je een 3500 kV motor hebt, kun je wat normalere headspeed aanhouden zonder de motor te overbelasten, en dat komt je vliegtijd weer ten goede.

Verder is het allemaal ook weer geen zwarte magie hoor, gewoon logisch nadenken, en zeker je eerste schaalheli, niet te veel werk van maken. Eerst maar eens een beetje gevoel krijgen voor wat werkt en wat niet.

Je hebt er niks aan als je je helemaal het schompes schuurt voor een mooie afwerking, bakken geld aan schaaldetails zoals retracts en verlichting spendeert, maar je heli weegt 1.6 kilo en vliegt niet....

Groet, Bert
 
Nee weet ik Bert, lichtjes+regulator zijn het enige wat ik wel grappig vind. Voor de rest blijft hij standaard en ik vlieg gewoon met een 2200 dus ook standaard. Dus in totaal komt er 35gr lichtjes en 14gr aan regulator bij, Dat moet toch wel kunnen?

Is het zo dat je eerst de heli afsteld voor dat je hem in de romp plaatst? Of is dit onnodig?

@Beeek Ja die launcher bay voor de Airwolf is standaard bij een Align romp
 
35 gramr bij, zou wel moeten kunnen.
Maar veel mensen vergeten dat een T-rex (en dus ook de klonen) ontworpen zijn op een vlieggewicht van plm 800~900 gram.
Een rompje weegt al gauw 300~350 gram vliegklaar.

Helaas hebben wij in NL (en in een groot deel van de rest van de wereld) het valse idee, dat de romp zo uit de doos goed moet zijn, "want anders verkochten ze het niet"....
Meestal worden ook de bouwaanwijzingen blindelings opgevolgd.

Mispoes, met name de HeliArtist rompen zijn behoorlijk zwaar, en vaak enorm staartlastig. Ik krijg wel eens het gevoel dat die gasten een romp bouwen en "op de bouwtafel invliegen" want gebouwd volgens aanwijzing zijn ze standaard verschrikkelijk staartlastig, en als je balanceert met lood, kom je zomaar op 1400~1500 gram uit. En dat is echt te zwaar om nog prettig te vliegen. Ga je het ding dan ook nog eens spuiten omdat je een flitsend kleurtje wilt, zit je boven die 1500 gram, en dan houd het op....

Voor een goed vliegende 450 heli, moet je proberen onder de 1250 gram te blijven, en mij lukte dat bij mijn BO105 alleen als ik alle overbodige randjes wegsleep, alle onnodig dikke plekken in de staart dunner schuurde en de hekservo helemaal voor in de romp plaatste.

Is op zich ook wel een leuke uitdaging hoor, een schaalheli zo goed mogelijk te laten vliegen.

Afstellen en invliegen buiten de romp, is alleen nodig als je veel tijd nodig hebt om af te stellen; het herhaaldelijk inbouwen en uitbouwen word anders wat vervelend. Vroeger deed ik dat, tegenwoordig niet meer.
Als je weet wat je doet, heeft het ook weinig zin want de heli gaat tóch anders vliegen van die romp, dus je moet toch vroeger of later afstellingen aanpassen op die romp.

Groet, Bert
 
ja het gewicht had ik al herhaaldelijk overal gezien, ben benieuwd wat hij straks compleet gaat wegen maar ik ga zeker het gewicht zeker in de gaten houden. Er zit wel een redelijk groot gewicht verschil in de FBL en FB kop. Is FBL het overwegen waard?
 
Zodra je schaal gaat vliegen, gaan de meeste mensen het toerental verlagen, omdat bijvoorbeeld een Huey (maar ook een Airwolf) met een op hoog toeren jankende rotor nu eenmaal geen porum is. Het vliegbeeld word er ook erg "hard" door (de heli beweegt niet meer natuurlijk en soepel maar gaat wat speelgoedachtig ogen).

En zodra je het toerental laat zakken nemen de verliezen in de flybar héél hard af, en word de vermogenswinst verwaarloosbaar.
Ik merk er bij mijn Bell 47G (wel een .60 heli, maar met een uiterst zwakke motor) helemaal niets van, en uitgerekend met een zwakke motor zou je het moeten merken.
FBL draagt daarnaast ook nog eens bij tot dat "harde" vliegbeeld. Dus persoonlijk zou ik dat niet doen, maar dat is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van wat jij lekker vind vliegen, en die keus moet je helemaal zelf maken.

Ik denk dat het gewichtsverschil tussen FB en FBL, bijna wegvalt tegen de extra electronica overigens.... Leg het maar eens op de weegschaal!

Groet, Bert
 
Ik heb aparte electronica:p GY401+RX weegt meer dan de FBL unit (en hier zit mijn ontvanger dan al in);)

Maar punt is duidelijk hoor Bert, dat de schaal wat lagere HS draait. Ik houd het gewoon even op FB. Denk dat ik de 401 ga gebruiken want qua trillingen is de 780 denk ik wat meer zenuwachtig en gok dat die er wel zijn in een rompje. (ben wel beetje klaar met die goedkope gyro's)

gr,
Dave
 
Ha, zo! Daar had ik inderdaad even niet aan gedacht, die moderne dingen zijn geïntegreerd....

Ik gebruik ook GY401 in de schaal 450, maar om eerlijk te zijn merkte ik weinig problemen toen ik nog met de Walkera G011 vloog (wel op normal, dat wel).

Als je "normale" lagere toerentallen draait, heb je overigens automatisch lagere trillingsniveaus (tenzij je in een resonatie gebied terecht komt).

Groet, Bert
 
GP780 Gyro? doet 't hier uitstekend in m'n schaal bakkie :))

om ook maar een ervarings-duitje in 't zakkie te doen: je zult een balans moeten zien te vinden tussen RPM van de main rotor, en de pitch van je tail prop wanneer je Rate mode vliegt.
ook, zoals Brutus zegt, helpt een kleiner maingear enorm goed voor vermindering van motorbelasting, en haalt ook meer vliegtijd uit je accu's.

een wat hoger toerental (rotorkop) maakt de heli wel wat fijner qua besturen via main rotor, maar de staart gaat er erg nerveus van sturen (zeker bij een 450).
een wat te traag rotor toerental, maakt de staart meer gewillig om te doen wat jij wil, maar kost je ook je stijgsnelheid, en de kracht om je heli (met dat extra gewicht) goed door een scherpe bocht te trekken.

ook zul je een goed oog op de tailslider moeten houden.
die heeft bij een schaal heli heel wat minder bewegingsruimte, en je zit zeer snel tegen het eind van de tailshaft aan.

overigens denk ik dat dit laatste bij je airwolf niet zo'n probleem zal zijn, omdat de tailprop niet word belemmerd door een grote tailfin.

suc6 :D:thumbsup:

Hoogvlieger
 
Dat van die stijgsnelheid valt heel erg mee hoor: ik draai zo rond de 2000 toeren, en ik haal moeiteloos 5 m/s verticaal, wat meer dan voldoende is.

Sterker nog: ik begrens meestal de max. pitch waarde wat, want ik red me prima met 3 m/s. Meer ziet er absoluut niet uit, en het maakt je heli heel wat kalmer tijdens hooveren.

Scherpe bochten zijn met die waardes nog steeds geen enkel probleem: je moet, met een schaalheli vliegend, sowieso wat meer leren op snelheid te vliegen in plaats van op vermogen: Dat laatste ziet er gewoon domweg niet uit.

Moeilijk is het niet: je moet wat meer in je achterhoofd houden te vliegen met een zo constant mogelijke pitch, en de heli wat meer te "laten lopen", m.a.w. een beetje zijn eigen snelheid te laten zoeken. Dan komt het al gauw goed, en het vliegbeeld word er véél natuurlijker door.

Maar dat komt vanzelf, eens je er mee vliegt. Ik zou me daar op dit moment nog absoluut geen zorgen over maken.

Groet, Bert
 
doe ik ook niet en ben toch meer van het laten we zeggen "vlakke vliegen", flip flops en dubbele rietbergers is aan mij niet besteed, dus zal wel goedkomen:D
 
"schaal vliegen" is lastiger dan het lijkt, Brutus geeft al aan dat je je snelheid in de gaten moet houden. Als je voorwaarts vliegt is het een kwestie van doseren om de heli niet teveel snelheid te laten opbouwen.

Suc6!
 
even een vraagje aangezien ik begonnen ben met de bouw. Bij de Heli kit die ik gekocht heb zit een 12T pinion. Is dit een goede maat of raden jullie iets anders aan. Aangezien dit slant draad is heb ik er hier nl. maar 1 van en dat is die 12T.
 
Ik weet niet hoe je met je motor (kV waarde) uitkomt, maar als ik jou was, zou ik het zekere voor het onzekere nemen, en over gaan op straight gears: dan ben je veel vrijer in het kiezen van je overbrenging.

In principe vlieg je een schaalheli met lagere toerentallen dan een standaard 450, en met 3000 to 3500 kV kom je meestal redelijk goed uit met een 10 of 11 tands pinion en 150 tands maingear.
Slanted heeft bij mijn weten een ander aantal tanden op de maingear, dus dan zul je toch een andere kV waarde moeten hebben.

Daar is vast wel een heel mooi antwoord te berekenen met zo'n headspeed calculator, maar dat is mij teveel werk.

Groet, Bert
 
Ik gooi er wel een normale gear in, dan kan ik kiezen welke pinion voor normaal heb ik ze toch allemaal en dat slant niet. (als ik de pinion los krijg;)). heb trouwens een standaard 3550Kv
 
heb trouwens een standaard 3550Kv

Dan zul je toch 10 of 11 T gebruiken moeten, anders moet de regelaar veel te ver dicht.... Of je moet hoge toerentallen willen draaien, maar bij schaal "smoelt" dat niet.....

Groet, Bert
 
nee daarom gooi ik de gewone erin heb alle pinions op voorraad(10,11,12,13,14) en dan kan ik gewoon een 11 nemen of 10, wil niet mijn ESC onnodig warmstoken;).
 
Nou ik heb gekozen voor de 11T nadat ik de 10T naar zijn grootje had gedraait, dit was trouwens niet het enige want de landing gear van de romp is kunstof op een carbonstaafje met een metalen schroefje erin dat dus ook heel makkelijk dol draaide:(. Nu dus maar opzoek naar een alu equivalent ofzo (kan ook lijm of ca nemen maar dan krijg ik het zowieso niet meer los)
heb al wel een alu setje gezien maar dat kost meer als de hele romp, de heli vliegt in ieder geval dus dat valt weer mee:D

bouwairwolfklein.jpg


p1020325x.jpg


Nu ga ik de romp verder prepareren en de kerstverlichting proberen aan te brengen een oplossing verzinnen voor de landing gear.
 
Back
Top