Mijn ervaring is juist dat dergelijke slangen voor meer resonantie zorgen. Het is de vraag wat het doet wanneer het noch dempt, noch ondersteunt. Ik zou ze lekker weglaten.
Voor de Align EC 135 staat het zelfs op tekening om het zo te doen, en eigenlijk alle rompheli's die ik heb of heb gehad, gebruiken zelfs een volkomen starre verbinding aan de bovenkant van het mechaniek. De reden dat die EC een flex verbinding heeft is omdat je anders het zaakje nooit fatsoenlijk gemonteerd of gedemonteerd krijgt. Volledig star zou nog beter geweest zijn.
Ik heb de rompjes van HeliArtist ( en in mindere mate Align rompjes ook) daarentegen nog nooit kunnen betrappen op dingen die er op wezen dat de ontwerper er daadwerkelijk ooit mee gevlogen heeft: uitermate zwakke en knullige mechaniekbevestigingen, achterlijk ver naar achter liggende zwaartepunten door volkomen overbodige hoeveelheden materiaal in de staart,, landingsgestellen die nergens op slaan, you name it.
Siliconenrubber dempt, altijd! dat is een materiaaleigenschap van het spul: het "veert" met enorme energieabsorptie. Als het de resonantie versterkt, heb je echt iets heel verkeerds gedaan.
Bij mijn EC 135 zitten er stiften aan het mechaniek waarover een siliconenslangetje geschoven zit. In die slangetjes zitten weer korte carbon (mag ook hout of metaal zijn) staafjes. In de romp zitten twee gaatjes met zo'n rubber tule er in, zelfde als wat er in een canopy zit normaalgesproken. daar zitten die "losse" staafjes weer doorheen. De uiteinden van de siliconenslangen steunen af op de romp, de staafjes brengen in principe geen enkele kracht over, die houden alleen het slangetje recht...
Treed geen enkele resonantie op, bij geen enkel toerental. Zonder die staafjes kreeg ik het ding niet opgetoerd, hoe goed de boel ook gebalanceerd was.
Maar als je heli vliegt zonder die sidestays, dan moet je het vooral doen.
Ik moet hem nog even uploaden, maar ik plaats hier zo een filmpje van wat er dan kan gebeuren....
Hier issie dan:
http://youtu.be/6Vdlxos9dMY
Oh, en om aan te geven hoe onvoorspelbaar dit is: Deze heli heeft diezelfde avond nog een LiPo of wat leeggetrokken zonder dat het verschijnsel zich herhaalde....
Groet, Bert