Nieuw in de schaal wereld... heeft iemand nog tips

Inmiddels is de navigatie verlichting ook ingebouwd nu alleen de landing gear testen en dan kan de heli vast in de romp na dat de kabels weg geborgen zijn.:D

Laatst bewerkt door een moderator:
heli vast in romp, draadjes netjes weggewerkt, landing gear ingesteld op zender.

Totaal schoon aan de haak weegt 1135gram (incl. Lipo) 975gram (excl. Lipo) weet niet of dat veel of weinig is voor een 450 schaal heli.

1135 gram, is HEEL netjes voor een HeliArtist Airwolf.
Daar mag je je mee in je handjes knijpen, en dat gaat gewoon uitstekend vliegen.

Mijn EC 135 van Align (dunne epoxy romp) weegt 1145 gram, mijn HeliArtist BO105 (dikke polyester romp) komt op 1240 gram.

Hoe lichter hoe beter, maar jouw heli is qua gewicht gewoon uitstekend!

Groet, Bert

vandaag moet het dan gaan gebeuren de maiden van de Airwolf.:D Het waait hier best nog wel aanzienlijk maar ga het toch proberen al is het maar een hoovertje;) En voor de oplettende kijker, ik heb de guns weggelaten (maar dit was meer omdat er 2 staafjes ontbraken:p)

Nou
full

Nou de maiden zit er op , pffffff:grin:

Is heel wat anders als een gewone heli. Paar vraagtekens heb ik nog wel in het echt lijkt hij stabiel , maar op film zit er toch stiekum een flinke trilling(schudden) in , die krijg ik nog wel weg. Ook zie je in het filmpje hij blijft redelijk stabiel tot hij uit zichzelf een keer besluit naar links te draaien:?.

Het was leuk om hem even te zien hooveren, maar denk niet dat ik de ballen ga vinden om hem in het veld te proberen:roll:

Hey is die staart ook zo verrot als met die Bell206 schaalromp ?,
die MD500 schaalrompen zijn beter met afgezaagde tailboom, lekker makkelijk.

Nee heb niks aan de staart hoeven te doen alles paste gewoon zonder vijlen, zagen, etc. En alles loopt vrij
full

full

Die vliegt toch gewoon goed?

Waar die afzwaaier van de staart vandaan komt weet ik ook niet, maar het ziet er verder uit alsof je er gewoon goed mee kunt vliegen.

Ik zou als ik jou was, wel governor gaan gebruiken want je toerental zakt flink weg bij het opkomen van de pitch, en gedurende de vlucht zakt het ook gewoon langzaam weg: klik maar eens heen en weer tussen 0:25 en 1:25, dan hoor je goed hoeveel hij wegzakt in die ene minuut. Stel je dat over de normale vliegtijd van 5 minuten voor, en daar moet jij iedere vlucht opnieuw, jezelf weer aan aanpassen.
Constante headspeed vliegt voor schaal gewoon beter.

Groet, Bert

Enige probleem is, Ik heb alleen geen governor:D, Dus dan moet ik een nieuwe ESC met built in kopen ofzo. En ik heb totaal geen ervaring met een governor. dus dat wordt weer even lezen geblazen...lol

Ik ga morgen nog een keer kijken want was ook niet helemaal happy met de gain die stond/staat vrij laag(beetje bouncen) en de rudder reageerde ook vrij traag maar misschien is dat wel altijd bij een romp;).

en ik moet even wennen aan wieltjes onder een heli, want hij rolde 1 keer het platform af:rolleyes:

'T is geen halszaak, zo'n governor. De Align regelaars hebben een voor schaalvliegen heel geschikte governor er in zitten, die super makkelijk in te stellen is (vind ik :D ).

Door de grotere massa, en de vaak grote staartfin, reageert dehekrotor inderdaad heel anders als bij een trainer. Heeft dus ook andere gain nodig.

Wieltjes kun je het beste in het begin vast zetten of zorgen dat ze zwaar draaien, dan heb je niet zo veel last van het rollen.

Als je er eenmaal aan gewend bent, kun je ze weer los zetten en gaan taxiën of zo :p

Groet, Bert

ik moet even kijken want heb met meerdere helis problemen met de gain, net of het niet werkt. of hij op 60 of 100 staat maakt geen drol uit. mmmm switch doet het wel want als ik naar hh of rate schakel veranderd wel het lampje van kleur dus hij leest de instellingen goed. Ga ik morgen is lekker uitzoeken als het regent..

iets klopt er niet.......maar dat ga ik wel vinden ;)

En voor die wieltjes is wel een goed plan om ze vast te zetten, want hij reed bij de 2de landing zo het platform af door gebrek aan remmen:p

** edit, heb het al gevonden maar is NVT bij deze heli ga wel morgen spelen met de gain, inderdaad staat hij natuurlijk tegen een immense dichte tail fin aan te blazen. En Zal wel wennen zijn maar momenteel heb ik meer vragen bij mijn helis als dat ik lekker vlieg zonder vraagtekens,

:offtopic:als je in de FBL unit de total yaw gain niet op 100 hebt staan kan je je gain niet instellen via de TX, bij mij stond hij op 81 en of ik in de TX mijn gain nu op 60 of 95 zette er gebeurde gewoon helemaal niks, Heb het nog niet getest maar morgen weer een dag, maar denk wel dat dit het euvel was.:ontopic:

Laatst bewerkt:
Ik zie dat het net is of de heli niet helemaal vast in de romp zit, als ik vanboven de kop heen en weer doe is het net of er speling in de hele heli zit tov de romp. Maar als ik van binnen kijk zit hij gewoon vast.

Dat is redelijk normaal voor deze constructies.
Niet echt mooi, maar het functioneert wel.
Eventueel zou je gedempte side-stays kunnen maken: staafjes aan het mechaniek a-la canopy steun, maar dan zo lang dat het de romp net niet raakt (plm 5 mm speling) en daar een paar stukjes siliconen brandstofslang overheen die de romp raken.

Dan kan je mechaniek nog steeds enigszins heen en weer bewegen, maar treedt er minder snel resonantie op....

Groet, Bert

Bert, als ik voor een governor kijk moet ik dan nog ergens speciaal opletten. de electro is align410m op swash en 9257 op de staart en align GP780 gyro met een 3550kv motortje

Niet echt....

Zelf gebruik ik (en bijna iedereen bij ons) de Align, en dat werkt gewoon goed..... Maar er zijn er veel meer die goed voldoen.

Het kan zijn dat je voor een goede headspeed een motor met lagere kV waarde moet hebben, maar nodig is dat niet.
Kan wel handig zijn om het kleinste pinion te zetten wat je motor accepteert: de heli is zwaarder dus de motor wordt zwaarder op koppel belast, en dat compenseer je weer wat met een kleiner pinion.

Maar dat heeft allemaal weinig met governor te maken.

Je servo combinatie is op zich goed, maar ik zou sowieso een externe BEC zetten met digitale servo's.

Groet, Bert

zit toch een ext BEC op;)

50A ESC met een losse BEC:D als onderstaand ook geld als losse BEC:p

Een echte kontYGEAliCopterX:rolling:

Dat is redelijk normaal voor deze constructies.
Niet echt mooi, maar het functioneert wel.
Eventueel zou je gedempte side-stays kunnen maken: staafjes aan het mechaniek a-la canopy steun, maar dan zo lang dat het de romp net niet raakt (plm 5 mm speling) en daar een paar stukjes siliconen brandstofslang overheen die de romp raken.

Mijn ervaring is juist dat dergelijke slangen voor meer resonantie zorgen. Het is de vraag wat het doet wanneer het noch dempt, noch ondersteunt. Ik zou ze lekker weglaten.

Mijn ervaring is juist dat dergelijke slangen voor meer resonantie zorgen. Het is de vraag wat het doet wanneer het noch dempt, noch ondersteunt. Ik zou ze lekker weglaten.

Voor de Align EC 135 staat het zelfs op tekening om het zo te doen, en eigenlijk alle rompheli's die ik heb of heb gehad, gebruiken zelfs een volkomen starre verbinding aan de bovenkant van het mechaniek. De reden dat die EC een flex verbinding heeft is omdat je anders het zaakje nooit fatsoenlijk gemonteerd of gedemonteerd krijgt. Volledig star zou nog beter geweest zijn.

Ik heb de rompjes van HeliArtist ( en in mindere mate Align rompjes ook) daarentegen nog nooit kunnen betrappen op dingen die er op wezen dat de ontwerper er daadwerkelijk ooit mee gevlogen heeft: uitermate zwakke en knullige mechaniekbevestigingen, achterlijk ver naar achter liggende zwaartepunten door volkomen overbodige hoeveelheden materiaal in de staart,, landingsgestellen die nergens op slaan, you name it.

Siliconenrubber dempt, altijd! dat is een materiaaleigenschap van het spul: het "veert" met enorme energieabsorptie. Als het de resonantie versterkt, heb je echt iets heel verkeerds gedaan.

Bij mijn EC 135 zitten er stiften aan het mechaniek waarover een siliconenslangetje geschoven zit. In die slangetjes zitten weer korte carbon (mag ook hout of metaal zijn) staafjes. In de romp zitten twee gaatjes met zo'n rubber tule er in, zelfde als wat er in een canopy zit normaalgesproken. daar zitten die "losse" staafjes weer doorheen. De uiteinden van de siliconenslangen steunen af op de romp, de staafjes brengen in principe geen enkele kracht over, die houden alleen het slangetje recht...

Treed geen enkele resonantie op, bij geen enkel toerental. Zonder die staafjes kreeg ik het ding niet opgetoerd, hoe goed de boel ook gebalanceerd was.

Maar als je heli vliegt zonder die sidestays, dan moet je het vooral doen.

Ik moet hem nog even uploaden, maar ik plaats hier zo een filmpje van wat er dan kan gebeuren....

Hier issie dan:
http://youtu.be/6Vdlxos9dMY

Oh, en om aan te geven hoe onvoorspelbaar dit is: Deze heli heeft diezelfde avond nog een LiPo of wat leeggetrokken zonder dat het verschijnsel zich herhaalde....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Back