Nieuw in het zeilwereldje ;)

BadBert

Forum veteraan
Heey hallo zeilers van dit forum!!!

Ik ben sinds vandaag de trotse eigenaar van een Kyosho - Seadolphin 770!
Ik heb hem net gekocht ;) Nieuw, en ga hem van het weekend (ga morgen op vakantie) lekker in elkaar zetten, en zodra hij in elkaar staat, ga ik er lekker mee zeilen!

Ik ben nieuw op het gebied van model zeilen, maar heb jaren gezeild in een 1 persoons Laser.

Deze boot hebben ik en mijn vader (was van ons) helaas moeten verkopen omdat we niet veel tijd ervoor hadden, en bijna nooit meer samen naar de camping gingen (waar de boot ligt). En "even" de boot opzetten om een half uurtje te varen is ook niet handig...

Toch wilde ik graag nog even snel af en toe wat kunnen zeilen ;) dus heb ik samen met mijn vrouw (die het ook wil leren) een Seadolphin aangeschaft :D

Zijn er nog tips waar ik op moet letten bij het afbouwen van deze boot? (wat volgens de handleiding niet echt moeilijk is...)

Heb overigens ook een vliegtuig in mijn bezit (multiplex space scooter) ;)

hoi bert

leuk dat je gaat zeilen
ik ken de sea-dolphin alleen van plaatjes, maar ze ziet er leuk uit
gewoon lekker bouwen en dan rustig aan op een plasje beginnen

als 1:1 zeiler heb je het zo onder de knie, dan begint het pas echt , leren hoe je je boot voor alle omstandigheden zo goed mogelijk trimt :D

kijk even of er bij je in de buurt nog meer zeilers zitten, samen zeilen werkt het best en dan zie je ook gelijk of al dat afstellen helpt

groeten johan

Heey bedankt!!!

Ik kreeg van de eigenaar van de modelbouwshop meteen te horen dat er in Oudenbosh een zeilclub zit, dus daar ga ik eens informeren :D

De Sea Dolphin is een leuk bootje om te leren.
Wel zijn de gieken aan de slappe kant maar dat kun je oplossen.
verder is het bootje snel te klein, 77 cm, en wil je al gauw een andere grotere boot.
Verder lijkt het wel eens op een duikboot bij een windvlaag, de boeg wil dan onder water duiken. dat doen overigens wel meer boten.
Verder leuke vaareigenschappen.

Pendelaar

Heey, zo we zijn terug van een paar dagen vakantie ;)

Ik heb op het gemakje de boot in elkaar gezet, en na eerst getest te hebben of de boel waterdicht was, heb ik een rondje gezeilt.

Ik heb niets kunnen merken van het duiken bij een windvlaag, hij gaat gelijk op zijn kant, en er als een speer vandoor, maar het waaide ook niet echt heel hard hoor :P

Verder heb ik inderdaad gemerkt dat de gieken zwakjes zijn (plastic...) en die trekken dus wat krom, wel heb ik gemerkt dat ze niet verder dan een bepaalde hoeveelheid krom (lijken) te trekken, dus daar valt voorlopig mee te leven.

Wel ga ik informeren naar hoe ik dit het beste wat steviger kan maken, iemand heeft al iets tegen mij gezegd van 2 koolstof staafjes er in lijmen... maar weet niet of dat veel helpt.
Zijn er ook andere gieken te koop voor deze boot??

Wel ga ik vandaag of morgen even terug naar Q, want hij adviseerde me een standaard zender/ontvangerset aan, met 2 standaard servo's, maar de zeilservo is echt te zwak.
Als ik in de wind lig, krijgt de servo de zeilen niet strakker, wel als je dan even iets meer uit de wind ligt...

Over de grootte: tjah, ik wilde iets wat niet te klein was (micromagic e.d.) maar ook niet TE groot, omdat het schip vervoerd moet kunnen worden in een Classic Mini, of een \\\"oude\\\" suzuiki alto.
Dat gaat met dit schip prima, en zeker omdat je de mast, het zwaard en het roer en zo af kunt halen voor vervoer, heel prettig!

Overigens is dit een bootje voor de lekkere zomeravonden samen met mijn (kersverse) vrouw, die kan het ook al behoorlijk goed, en samen gaan we dan lekker aan de waterkant zitten met het bootje op het water :D

Overigens ben ik al een aardig stukje van me vandaan geweest met de boot, en ik vond dat je hem een heel eind kunt volgen!

Wat voor servo kan ik eigenlijk het beste gebruiken voor de zeilen? Hoop dat Q er 1 op voorraad heeft ;)

Foto's en evt filmpje komen nog, had geen camera bij.

Ik kan wel zeggen, modelzeilen is echt heerlijk, lekker aan de kant van het water (of tot net boven je knieen erin ;) ) en dan lekker met je bootje heen en weer, beetje golfjes pakken, stukkie op het gemakkie, stukkie wat harder, echt super dit.
Ik zeil ook in het echt, maar het op afstand goed in de wind houden van je zeilen geeft er toch weer een kick bij, want dat is toch wel ff wat anders ;)

Overigens vind ik dat dit bootje toch een behoorlijke snelheid kan halen! ging echt goed vooruit!!

Owja, tot welke windkracht zou ik met dit schip kunnen zeilen?

Badbert,

Gieken zijn redelijk zwak maar niet echt een probleem, je kunt ze vervangen door koolstof van 6 mm doorsnede maar dan moet je weer op een of andere manier de schoten daaraan bevestigen.
Servo kun je het beste vervangen door een zwaarder type. Standaard zal 3 kilo trekkracht in zitten. Ik ben voor het dubbele gegaan.
Met een standaardservo ben je bij windkracht 3 klaar, je krijgt de zeilen niet meer goed aangetrokken.
Met een zwaardere servo is 4-5 haalbaar.
Je kunt enorm ver uit de kant zeilen maar dan zie je niet meer wat voor en achter is..............
Ik zou alleen een andere servo kopen en er niet meer geld instoppen maar dat geld uitgeven voor een grotere boot, kopen of zelf bouwen zijn dan de opties. Als je tenminste het zeilen leuk blijft vinden.
Een zeilbootje van minimaal 1 meter is pas \\"echt\\" zeilen.

En ja, het klopt dat het snel kan gaan en oefening baart kunst.

ach, we gaan ons gewoon samen met dit bootje vermaken, en we zien wel wat de toekomst brengt.

Ik ben vandaag voor een andere servo gaan kijken, de (in een andere taal handleiding) aanbevolen servo (6kg) hadden ze niet, dus nu heb ik maar een andere... 9.2 kg kantie aan, metal gears, dat moet toch wel genoeg zijn dacht ik zo ;)

Van het weekend er ff in zetten, en zondag als het goed is ff zeilen :D

@Bert:
Als je nieuwe servo de giek dan móg niet aan kan trekken, moet je het aangrijpingspunt van de schoot op de giek veranderen.
Iets verder van de mast bevestigen. Je moment is hetzelfde, maar omdat je 'arm' langer is, heb je meer kracht.
Eén nadeel: je zeil kan minder ver naar buiten uitslaan, maar dat verschil zal niet zo groot zijn.
In de praktijk komt het echter niet zo vaak voor dat je pal voor de wind zeilt en je zeilen onder een hoek van 90 graden t.o.v. de lengteas van je model staan.

Heey Roel!

Badankt voor de tip! Dat punt van de schoot is gelukkig makkelijk aan te passen omdat de giek van plastic is ;) Maar ik neem aan dat die nieuwe servo het wel gaat trekken, maar dat zullen we zien.

Thnx!

Grtz 8)

Zoo, heb net de nieuwe servo in de boot gezet, en zelfs bij het inbouwen voel je het verschil al als je hem aansluit en de boel aan zet... man wat een kracht!

Hij maakt wel wat meer lawaai, maar dat zal vast komen door de metal-gears ;)

Het ziet er nu naar uit dat het hier gaat regenen... dus denk dat de boot nog even niet in het water kan :(

Waait wel leuk nu...

Back