nieuw in raketmodelbouw

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door GVR, 18 aug 2009.

  1. GVR

    GVR

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hallo,.

    ik heb een vraag mag je nauw over al modelraketten lanceren?
    wil eigenlijk overstappen van waterraket naar de wat "spannende" modelraketbouw.
    ben zelf woon achtig in de hoekse waard en heb daar eigenlijk nog nooit iemand een raket zie lanceren. ik kon op internet niet echt een duidelijk antwoord vinden.

    wie kan mij uit de brand helpen.

    en wat is nu eigenlijk een goede start paket om te kopen

    bedankt

    GVR
     
  2. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Je mag geen raketten lanceren in het luchtruim. Zie Wet regeling modelraketten
    Wel als je lid bent van een erkende raket vereniging.
    raad je wel aan om in verenigingsverband te lanceren en niet zomaar ergens op een veldje, want er zijn wel veiligheidsregels.

    Ligt er aan of je ook grotere raketten wil lanceren.
    We hebben de DRRA die de kleine modelraketten lanceert (LPR), en Tripoli the Netherlands die LPR MPR en HPR raketten lanceert tot een hoogte van 6000 feet (1825 meter) deze heeft de 3 beste lanceervelden van europa.
    waarvan er 2 in de Noord Oost polder liggen
    Als je een HPR raket wil bouwen voor level 1 certificering kan je beginnen met een Ariel Raket van PML is ook geschikt voor level 2
    ik heb daar goede ervaringen mee. Deze is 148,2 cm lang en heeft een doorsnede van 7,9 cm
    Voor LPR kan je een Rising star kit van dyna star bouwen. heeft ook een goed vliegbeeld.

    Op zaterdag 22 augustus hebben wij een lanceerdag in Baarlo N.O. polder. ik zou zeggen kom kijken
    Voor meer info daarover kijk dan op www.tripoli.nl
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2009
  3. GVR

    GVR

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik woon onder rotterdam in oud beijerland welke club is er dan het dichts bij?
     
  4. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Afstand maakt niet veel uit. want beide verenigingen hebben leden door het hele land en buitenland verspreidt. Tripoli heeft 3 lanceervelden die zeer geschikt zijn.
    Het ligt eraaan wat je wilt als je ook grotere raketten wil gaan bouwen kan ik je Tripoli aanraden. die heeft ook bouw workshops regelmatig. in het nieuwe pand van Rebel space
    DRRA heeft als KvK adres hurdergaryp in Friesland en Tripoli the Netherlands in Zwolle. Beide hebben geen clubhuis maar Tripoli heeft wel regelmatig bouwdagen in het pand van Rebel space die ook raket bouwkits, onderdelen en motoren levert
    Tripoli heeft ook een 2 maandelijkse nieuwsbrief met allerlei informatie over raketbouw.
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2009
  5. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    navro zit in alblasserdam, dat is niet zo ver van Rotterdam , en als ik me niet vergis ligt dat niet heel gek ver van oudbeijeland.

    Pleun punt is ook lid van de NAVRO.

    En Willem , over het mooiste lanceerveld van Europa wil ik wel eens een boom over opzetten ;-)

    Rote jahne is de beste locatie waar ik ooit gevlogen heb :-D
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2009
  6. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Ja dat komt omdat je ons nieuw veld nog niet hebt gezien in de NO polder.
    Ook mensen die in RJD zijn geweest bevestigen dat.
    je zal het zien als je het veld ziet. als het morgen doorgaat.
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Balen dat ik er weer niet bij kan zijn :-(

    Maar studie en werk gaan effe voor. Maar ik laat me graag ene keer overtuigen dat het Tripoli veld mooier is.

    Alvast veel plezier morgen.


    Als je wilt beginnen met raketbouw kun je het beste een startkit kopen. Dan kun je redelijk goedkoop met de hobby beginnen, wil je door gaan dan kun je idd een PML kit kopen zo als Willem al aangaf. Die zijn behoorlijk degelijk en ze staffen je niet gelijk af als een keer een iets minder strakke landing hebt. of als je precies met je raket op die ene steen aan de rand van het veld land.

    Voor de rest gewoon een keer langs komen bij een lanceer dag of een keer naar het Navro cluphuis gaan.
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2009
  8. Willemkn

    Willemkn

    Lid geworden:
    12 apr 2009
    Berichten:
    92
    Laatst bewerkt: 21 aug 2009
  9. want a plane

    want a plane

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Zuid holland
    heey,

    hier nog een vanuit de hoeksche waard. Ik woon in Mijnsheerenland, en heb ook een modelraket liggen.

    alleen meer als liggen doet hij dus niet vanwege de regel en wetgeving..

    Greets Rowan,
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
  11. mickey

    mickey Guest

    Ik ben een beetje aan het rondkijken naar model raket starter pakketten. Ik heb deze gevonden maar wat heb ik naast dit pakket nog meer nodig om hem vlieg klaar te maken?

    Modelraketten.nl Artikel Info

    Graag antwoordt, en sorry voor het gebruiken van dit topic.

    Mfg
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    je hebt nog een platform nodig, een lanceer kast, motoren en wat ontstekers.

    als je deze kit besteld dan heb je in een keer alle onderdelen bij elkaar en dan hoef je alleen extra motoren te kopen.(met goede ontstekers)

    Taser Rocket Launch Set -> Cavemanrocketry .
     
  13. firefox309

    firefox309 Guest

    hoi mensen , ik ben zelf een zweefpiloot, en ken niets van raketten, maar ik vraag me eigenlijk af...
    is er een record hoogte voor modelraketten? of kan je ze bij wijze van spreken tot in de ruimte knallen???

    wil dit eigenlijk wel eens weten ;)

    grtz DJ
     
  14. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Ja dat is er.

    Jan Hein weet de hoogte waarschijnlijk wel uit zijn hoofd.
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Hallo Bas
    Mijn eigen record wel ja ;-)

    1026 meter met een F motor. Dat is een europees record en ik zat 15 meter onder het wereld record. Volgend jaar ga ik nog hoger en dan moet ik daar wel overheen komen :-D.

    Duits snelheids en officieel hoogte record op de Rothe Jahne heb ik ook met die vlucht neer gezet.

    Het hoogte record voor amateur raketten staat binnen europa op ongeveer 12 k. dat is dit voor jaar neergezet door een clup Delftse studenten.

    Het absolute hoogte record voor een echte amateur raket staat iets boven de 71k . Rocketman Ky Michelsol heeft dat neer gezet.

    Verder is er dan nog de winnaar van de X prize ,maar dat is geen hobby raketbouw meer, wel waanzinnig knap wat daar is gedaan en absoluut een manier van buiten de gebaande paden denken.

    Verder heeft tripoli.nl een europese record lijst en staat op tripoli.org een lijt met alle bijgewerkte offiele wereld records.
     

Deel Deze Pagina