Nieuw in RC met LaTrax Teton welke accu's ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ari, 7 mrt 2021.

  1. Ari

    Ari

    Lid geworden:
    7 mrt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Uden
    Hoi,

    Ik ben nieuw in de RC, voor mijn dochter en ja natuurlijk ook voor mezelf ben ik van plan een La Trax Teton aan te schaffen. Standaard zit er volgens mij een 1200NimH accu bij. Met 12 V snellader. ongeveer 20 mijn mee te rijden met 1 accu.
    Het idee is om gelijk extra accu of accu's aan te schaffen.
    Wat kan ik het beste doen ?
    Op Ali bijvoorbeeld genoeg 2200mAh Lipo accu's te vinden, daar moet dan wel een Lipo of combi accu lader bij.
    https://nl.aliexpress.com/item/32821882851.html?spm=a2g0o.cart.0.0.40643c00pEpt6F&mp=1
    https://nl.aliexpress.com/item/1005001565460048.html?spm=a2g0o.cart.0.0.40643c00pEpt6F&mp=1
    Iemand ervaring met Ali accu's of laders ?
    Bij originele auto zit alleen een 12V snellader, daar moet dan ook een omvormer bij gekocht worden.
    Originele accu's NiMh of Lipo best prijzig.
    Dus mijn vraag is aangezien hier waarschijnlijk meer ervaring is, wat te doen ?
    Bij NiMh accu's te blijven, of extra een Lipo aan te schaffen ?
    En dit bij Ali te bestellen of origineel ?

    gr. Ari
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Deze set is ontworpen voor de NiMH accu's. Dat geldt vooral voor de regelaar. Als je LiPo's wilt gaan gebruiken zal je de regelaar moeten instellen op die accu. De vraag is of dat kan, ik kan zo snel nergens de gegevens van die regelaar vinden dus ik kan je dat niet vertellen. Als dat niet kan moet je een andere regelaar gaan gebruiken die wel geschikt is voor LiPo's. Denk er wel om dat de originele regelaar "waterdicht" is. Als je een vervanger koopt die niet waterdicht is moet je dus niet door plasssen gaan rijden.
    Om langer te kunnen rijden is het aan te raden om meerdere accu's te kopen. Een accu met een hogere capaciteit is waarschijnlijk niet mogelijk want die past niet in de auto, hij zal te groot zijn.
    Originele accu's zijn aan te raden want die zijn "waterdicht". Een vervangende accu is dat meestal niet en als hij dat wel is past hij dan wel in de auto?
    Om te kunnen laden heb je een auto accu nodig of een "omvormer". Daar kan je eigenlijk elke netvoeding voor gebruiken die minimaal 12V kan leveren. Om de 1200mAh NiMH accu snel te laden heb je ongeveer 2,5A nodig. Die voeding zou dus minimaal die 2,5A moeten kunnen leveren. Het is aan te raden om wat meer te kopen dus 3,5A of misschien wel 5A.
    Hopelijk kan je hier mee uit de voeten.
     
  3. Ari

    Ari

    Lid geworden:
    7 mrt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Uden
    Wauw super, dank je voor alle info
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, de set is ontworpen voor gebruik met LiPo en is voor NiMh de LVC uitgezet, uit de manual:

    (Via https://www.the-border.com/traxxas-latrax-esc-waterproof-3045r.html)

    Overigens is de LVC (low votage cut off) het enige verschil tussen het gebruik van LiPo en NiMh.

    Voor je huidige acculader misschien een goed plan om even naar voedingen voor 12v koelboxen te kijken, deze zijn veelal goed betaalbaar en direct klaar voor gebruik met de 12v sigarettenaansteker plug.

    De gelinkte lader zou ik niet nemen, dit is een lagere kwaliteit kloon van de originele SkyRC. Je kunt een originele SkyRC B6AC al voor nog geen 50 euro hebben en voor een tientje meer de iets betere S60.
     
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik weet niet of je hem al hebt gekocht. Maar ik druk me zeer voorzichtig uit als ik zeg dat hij erg kwetsbaar is, en je voor dat geld ook wat anders leuks kan kopen voor je dochtertje.

    Had hem zelf ook eens gekocht voor mijn zoontje.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
  7. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dat is geen discussie hoor. Aangezien de TS aangaf dat hij nieuw in de hobby is.

    Geen zin in een merken oorlog oid te beginnen.

    Alleen een advies van iemand die de teleurstellende blik van kleine kindjes kent en dacht ze een plezier te doen met de LaTrax;).
     
    Ari vindt dit leuk.
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/Belgiƫ
    Maar 1 keer zo eentje zien rijden. Erg leuk om te zien. Klein natuurlijk. Maar de prijs vond ik hoog. Soit, check alles goed zodat je de opties later ook in een andere auto kunt gebruiken eventueel.
     
  9. Ari

    Ari

    Lid geworden:
    7 mrt 2021
    Berichten:
    12
    Locatie:
    Uden
    Dank je wel, voor de tip.
    Nee heb deze nog niet gekocht. Ben inmiddels aan het kijken voor een 1:10 model. Arrma granite 4x4 blauw V3 ligt nu mijn voorkeur. Echter wel weer wat duurder. Ook weer de overweging om een snellader en evt lipo erbij aan te schaffen.
    Misschien eerst de auto en dan via conrad of andere leverancier een lader plus lipo aan te schaffen.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina