Nieuw lid, U-boat VII C/41 atlantic 1/72

Discussie in 'Duikboten' gestart door SuPer, 15 mei 2010.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    en dat moet gaan werken in een varende boot ????
    co2 hoeveel bar druk heeft dat mijn gedacht
    als je dat in een reservoir op sluit
    wel ik zal het je zeggen

    3000 psi

    en dat wil je zo zonder ontspanner gaan gebruiken ????

    blijf heel ver met je boot uit mijn buurt als je dat gaat proberen
    of ga in een stevig hok staan
    draag een kevlar pak een veiligheids bril en oor dopjes
    wat die knal is het laatste wat je in jeleven gaat horen

    maar ik blijf volgen

    groetjes raf
     
  2. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Raf,
    mijn gedacht.
    Als we aan het water zijn, in dekking natuurlijk.
    Kunnen we na de demo de vissen oprapen en lekker grillen.

    Mijn gedacht, geen slecht idee he?
    En ik speel niet met uw voeten hoor.
    Die vis hebben we in de sjakosh.

    Hein
     
  3. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Het vullen is nog niet aan de orde gesteld, jullie kunnen je voorstellen dat de gasinstroom gelijk of iets hoger zal zijn dan dat van een gasaansteker (zonder vlam:cool:).
    Maargoed, het gaat om het idee.
    Het is een volledig open constructie waar nauwelijks over- of onderdruk aanwezig is. Alleen de gaspatroon staat onder druk.
    Raf, jij bent degene die hier giga ervaring heeft. Ik begrijp dat dit wat ik bedacht heb afwijkt van het meeste wat hier gemaakt wordt. Weet niet of dit eerder is geprobeerd of dat dit bij jullie bekend is. Het zijn puur ideeën die in mijn ogen goed kunnen werken.

    Ik wacht de reacties af.

    Met vriendelijke groet,

    Peter
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Beste Peter,

    Je schrijft dat je een nieuwe bouwer bent en een Revell VII als RC wilt bouwen. Mijn advies is dan om op de gebaande paden te blijven. Oftewel, gebruik de set die Norbert Brüggen speciaal voor die dingen heeft ontwikkelt.

    Zo'n 1:72 Revell boot kun je als RC bouwen, maar het is verre van makkelijk. Ook met die set van Norbert. Ik weet waarover ik het heb, ik heb de 1:72 Gato gebouwd. En die is nog een flink stuk groter...

    Ballasttanks met gas / lucht leegdrukken is dan wel origineelgetrouw, maar veel moeilijker in model te bouwen als een zuigertank of tandwielpomp ballastsysteem. Dan wil je twee tanks, onderling gaan ballanceren, CO2 als drijfgas .. ? Ten eerste heb je daar minimaal een twee keer grotere boot voor nodig, en ten tweede de nodige ervaring in duikbootbouw. En CO2 moet je vergeten. Veel te hoge drukken en niet te controleren. Nog afgezien van de zware onderdelen die je ervoor nodig hebt waarvoor de 1:72 VII gewoonweg niet voldoende drijfvermogen heeft!

    Begrijp me goed, ik wil je niet afschrikken van de duikboothobby, maar doe je zelf een plezier en hou het realistisch. Ik begrijp de af en toe verraste reacties van Raf en Hein, die weten ook waarover ze praten namelijk. Ze willen je ook alleen maar voor een fiasco behoeden.

    Denk er nog eens over na, en lees de diverse draadjes over boten met druklucht er eens op na. Bijvoorbeeld deze nieuwe-ix-c-gebouwd-van-engel-romp-ander-duiksysteem Die hele boot ligt nu stampvol onderdelen, en die is bijna 2 meter lang! Hier nog het draad"je" over de Revell Gato ter informatie het-grote-revell-gato-bouw-en-ombouwtopic
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo


    open systeem of niet het knalt met co2
    gas moet in een duikboot zo ontsnappen

    pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffft

    co2 ontsnapt zo pff
    met 1 co² busje duik je als hij heel blijt 1 keer op en dan is het leeg
    als hij nog heel is moet je dan terug naar de kant komen om hem weer te vullen

    denk je dat de inrichters van een treffen vrolijk worden dat jij daar met een grote fles co² gaat afkomen mijn gedacht

    [​IMG]

    en die co² daar gaat het milieu heel blij mee zijn dat je dat in de lucht gaat pompen
    ik heb geen kinderen dus doe maar op mijn tijd zal het nog wel duren
    en van uw kinderen daar trek ik me dus niets van aan hopelijk kunnen ze goed zwemmen
    want het zal nodig worden

    en ja ik ben kwaad aan het worden LOL
    groetjes raf
     
  6. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Okay, okay, CO² gaat 'm niet worden. Ik begin al een oorlog voordat mijn schip klaar is. Da's niet verstandig. (kamikaze;))
    Dan is mijn vraag: aanstekergas is met een relatief lage druk vloeibaar, ik dacht dat CO² dat ook was. Aanstekergas lijkt mij niet zo verstandig om te gebruiken. Ik denk dat dat heel snel een hoop rommel en/of bellen geeft en een treurige blik op mijn gezicht.
    Ik ben dus op zoek naar een gas dat onder druk vloeibaar wordt en niet brandbaar is. Het voordeel hiervan kan zijn dat als het reservoir met gas leeg is de boot meer opwaartse kracht heeft en dus gewoonweg niet meer kan duiken ipv op de bodem blijven liggen na de laatste duik omdat het reservoir leeg is.
    Als alternatief hiervoor kan ik altijd nog met een ander druksysteem werken, maar dat is een 2de alternatief.
    Wat is jullie suggestie voor een drukreservoir? (wel meedenkend in dit systeem aub)

    Nog even terugkomend op de techniek achter dit idee, het is voor mij niet onmogelijk om balasttanken te maken met een leidingsysteem en een kamer met daarin servo's motor e.d. Dat is voor mij juist de uitdaging!
    Dat ik voor het eerst een duikboot bouw staat verder los van mijn technische vaardigheden op dit gebied. Jullie hulp is voor mij van groot belang om wel meteen de juiste middelen te gebruiken. Zodat het idee de juiste vorm krijgt en ik dat met jullie kan delen.

    Op de vraag of jullie ook wel MS-Polymeer gebruiken heb ik nog niets gehoord. Dat spul lijkt mij ook ideaal deze modelbouw.
     
  7. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    "druklucht" die in bussen verkocht wordt voor airbrush pistolen.

    Maar verder blijf ik je dit, of wat voor luchtsysteem dan ook afraden voor in zo'n kleine boot. Aan jou volharding in het blijven aandringen op antwoorden die stroken met het idee dat je kennelijk muurvast in je hoofd hebt zitten leid ik echter af dat die opmerking weinig zin heeft. Ik haak af, succes!
     
    Laatst bewerkt: 26 mei 2010
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ik haak ook af

    groetjes raf
     
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Verwijderd wegens een nuteloze bijdrage...
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    vissen

    Wij vangen de vissen wel en maken er op de gril een groot gezellig eet feest van.
    Vis is lekker gegrild hoor.
    SuPer zorgt voor de vis en wij grillen.
    Goede werk verdeling toch?

    Hein
     
  11. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Wat lees ik nu!???

    Spijtig, spijtig, spijtig...

    Even alles op een rijtje.

    Wat ik heb is de Revell 05045 u-boat, hierin zitten ondertussen een paarhonderd gaatjes.

    Verder heb ik niets...
    Alleen heb ik vragen en ideeën.
    Ik dwing NIEMAND tot antwoorden, dat er wordt meegedacht is fantastisch en daar ben ik een ieder dankbaar voor!

    Otto Gerzat bouwt dit soort modellen met succes. Zo kwam ik ook op dit idee, dus wat let mij? (was 1 van de eerste links die ik kreeg).

    Gaf al meteen aan dat ik eigenzinnig ben en de voordelen van een wtc niet zo zie.

    Ik zit hier vol enthausiasme en vol goede moed om te bouwen.
    Dit wil ik ook vasthouden en blijf jullie dankbaar voor alle adviezen.

    Lex, jij extra bedankt voor de genomen moeite om mij dat draadje en uitleg waar ik wat mee kan te geven.

    Dat het gassysteem niet jullie systeem is dat is mij meer dan duidelijk!
    Ga jullie daar ook niet verder mee vermoeien.

    Daarintegen kan ik wel een tekening maken en daar wordt niet inhoudelijk op gereageerd en op de vraag over MS-Polymeer heb ik ook nog niets gehoord.


    Maar, misschien vraag ik wel teveel...
     
  12. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Tsja Peter, ik denk toch dat je het nog niet helemaal begrijpt. Of niet wilt begrijpen. Laat ik maar eens een (eenmalige) poging wagen het je een beetje duidelijk te maken.

    Regelmatig komen op dit forum mensen grootse plannen presenteren. De meest wilde zaken: echte onderzeeboten bouwen met behulp van een modeltekening, zonder enige modelbouwervaring en gereedschap de meest veeleisende modellen bouwen enzovoort. Voor de duidelijkheid: dit is ter illustratie, dat dit niet jouw plannen zijn weet ik zelf ook wel.

    Omdat die mensen diep in hun hart ook wel weten dat hun kennis daarvoor tekortschiet, komen ze hier hun vragen stellen. Niets mis mee, daar is dit forum voor.
    Maar: als ze weten dat ze advies nodig hebben van mensen met veel ervaring, als ze dat advies dan krijgen (vaak heel uitgebreid) en toch naast hen neerleggen omdat dat advies niet past bij hun oorspronkelijke plannen, dan heeft dat vaak twee gevolgen.

    Ten eerste haken de adviseurs dan af. Advies opvolgen is niet verplicht (daarom heet het ook advies), maar advies geven is dat evenmin, terwijl het wel tijd en moeite kost. En als advies maar vaak genoeg wordt genegeerd, is er blijkbaar toch geen echte behoefte aan en gooien de adviseurs de handdoek maar in de ring. Zo gaat het in het echte leven ook vaak genoeg.

    Ten tweede voelen de geadviseerden zich dan vaak miskend en gaan dan hun eigen plan verder uitwerken (maar dat waren ze toch al van plan). Ondertussen de adviseurs verwijtend dat ze niet meer willen adviseren. En mochten de grootse plannen dan uiteindelijk toch de mist ingaan, dan kunnen ze het altijd nog die stuurse, weinig meedenkende, negatieve ouwe zeuren op dat forum verwijten in plaats van de schuld bij hun eigen tekortkomingen te leggen. Ook dat gebeurt vaak genoeg.

    En dit draadje volgend kan ik alleen maar concluderen dat het bij jou precies zo gaat! Je beseft ter dege dat je de kennis en ervaring mist om dit project uit te voeren, komt op dit forum om advies vragen, krijgt dat ook vrij uitgebreid van mensen met vaak tientallen jaren ervaring, maar legt het advies naast je neer omdat het niet strookt met je verwachtingen. Je hebt een bepaald plan, nou, zeg maar gerust ideé fixe, en dat moet en zal blijkbaar de te volgen weg zijn. En dan ben je verbaasd/verrast/teleurgesteld dat je adviseurs afhaken.....

    Natuurlijk heeft niet iedereen hetzelfde idee over hoe een modelonderzeeboot gebouwd moet worden. En natuurlijk mag jij het nut van een wtc betwijfelen, ook al is dat wel de manier waarop echte onderzeeboten werken, ook al past 98% van de subbouwers dat wél toe en ook al is die "kamer" waar je de ontvanger, accu's enz. in wilt plaatsen in feite wel degelijk een wtc.

    Maar het gaat niet alleen om het te kiezen duiksysteem, het gaat ook om je keuze van te bouwen model. Door diverse heel ervaren bouwers hier op dit forum is je al aangegeven dat dat om diverse redenen, die ik hier niet allemaal ga herhalen, in jouw geval veel te hoog gegrepen is. En ook dàt advies leg je naast je neer onder het motto dat een mens best een beetje eigenzinnig mag zijn....

    Dat is niet meer eigenzinnig, want dat is iedereen wel op zijn tijd en ook vaak terecht, dat is gewoon stronteigenwijs. Als dat je levenshouding is, wens ik je veel succes toe met je bouwplannen, maar als ik jou was zou ik geen weddenschappen afsluiten over de kans dat je je plannen ook realiseert...

    Rob
     
  13. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Rob,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je hebt helemaal gelijk in het gene wat je schrijft.
    Geef ook toe dat ik hoog inzet, vandaar de gevraagde steun in mijn project.
    Al tientallen jaren loop ik met het idee om dit te maken. Heb ooit als kind een klein modelbouw U-boot gekregen en dat is altijd mijn inspiratie geweest.
    De laatste jaren is er onwijs veel te vinden op internet, voor die tijd was het voor mij een onbegonnen zaak.
    Het is niet zo dat ik een leek ben in de modelbouw, of in het in het rc gebeuren. Weet wel dat de afgelopen 20 jaar de techniek niet stil heeft gestaan, vandaar.
    Alles wat ik nu doe is de mogelijkheden onderzoeken.
    Als ik vervelend ben door al die vragen te stellen begrijp ik dat ook wel, voor jullie is het meeste zo duidelijk als wat.
    Die ouwe zeuren, dat zijn wel de personen waar ik het meeste van opsteek. Ook al is het voor mij niet altijd leuk om te vernemen dat ze mijn ideeën naar de prullebak verwijzen.
    Als ik de handdoek in de ring gooi, zijn jullie de eerste die het weten.
    Een kant en klare wtc kopen vind ik op dit moment nog te makkelijk, hoe raar dat ook mag klinken. Die maak ik liever zelf.
    Laat er aub geen misverstand over bestaan dat ik elk advies zeer serieus neem.

    Ook begrijp ik goed dat ik niet zo serieus genomen zal worden, omdat er in het verleden diverse voorgangers zijn geweest die afhaakten en dat de kans 99% is dat ik ook afhaak.

    Mijn mening is dat hier een heel leuk forum is met een aantal doorgewinterde sub-bouwers die nieuwkomers graag verwelkomen en zeer behulpzaam zijn. Daar kan ik als leek zijnde mijn eigenzinnige ideeën bij kwijt en daar wordt hartelijk om gelachen of de wenkbrauwen worden gefronst onder het mom van "wat is die nu weer van plan???".

    Voorlopig bouw ik lekker verder en zal de reactie op de MS-Polymeer afwachten.
     
  14. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    OK, ik zou afhaken ... nog laatste poging:

    @Rob,

    Dank voor jou verhaal, dat geeft exact weer wat hier gebeurt.

    @Peter,

    MS-polimeer ken ik niet, dus daarover geen info van mij.

    Over de tekening, Raf heeft daar al wel op gereageerd dat hij er geen chocolade van kan maken en dat je dingen duidelijke aan moet geven. Ik ben zelf (tegen beterweten in) ook even gaan zoeken en kwam deze afbeelding tegen van de genoemde Ota Gerza: (niet Otto Gerzat)
    (heren moderators, excusses voor het afwijkende formaat)
    [​IMG]

    Deze tekening geeft prima aan hoe die Ota het gedaan heeft. Maar ik zet daar wat vraagtekens bij. (Ja alweer, maar niet om het geheel af te kraken, alleen om de moeilijkheden aan te geven) Allereerst zijn er maar liefst drie WTC's in die kleine romp: motoren, RC, en voorin voor de duikroeren. Drie maar zoveel lekkagemogelijkheden als bij één WTC, zowel bij de individuele wtc afdichtingen als ook bij de benodigde kabeldoorvoeren. Over het gebruik van CO2 is al genoeg gezegd.

    Naar de foto's die Ota gepubliceerd heeft werkt dit geheel naar behoren. Petje af, vind ik erg knap! Maar er is hier één ballasttank aangegeven, en jij wilt een dubbele inbouwen. Met het ingenieuze dubbele-buis-ventiel-systeem erbij. Wat in theorie best zou kunnen werken, maar dan komt het ruimteprobleem weer om de hoek kijken. Ik zou dan voor één wtc gaan waar je alles in kwijt kunt. Als je dan perse toch met CO2 wilt werken leg dan een drukvaatje voorin de boeg buiten de wtc. Als er dan iets mid gaat kan de druk weg in plaats van je wtc opblazen. Dat je de wtc liever zelf wilt maken in plaats van kant en klaar kopen is alleen maar prijzenswaardig, die insteek heb ik zelf ook. Maar, daar komt hij weer, verkijk je niet op de moeilijkheidsgraad! ik neem aan dat dit ook zeker niet Ota eerste boot is!

    Of ik verder nog ga reageren laat ik even op jou reacties aankomen.

    Voor de verder geinteresseerden: RC Subs - Konverze Revell Typ VIIC
     
  15. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Ik heb het Co2 onderwerp om mee gaan te duiken al meerdere keren op dit forum aangekaart en daarvoor gewaarscchuwd.Als men niet weet er mee om te gaan begin er dan niet aan,je werkt n.m. met gigantische drukken,bij 20 graden water temp. heb je al een druk van 55 bar. verzadigd.
    Afgelopen vrijdag en zaterdag voor subseal hebben wij nog een NH3/Co2 installetie in bedrijf gesteld met een inhoud van 300 kg. en als je ziet hoeveel veiligheidsmaatregelen daar toegepast zijn zoals dubbele veiligheden en een speciale koelinstallatie om het gas koud te houden in een noodsituatie etc. wat in een duikbootje niet toe te passen is lijkt het mij geen goedezaak om hier aan te beginnen.
    ik werk met gewoon drijfgas om dat ik er dagelijks mee werk anders zou ik het ook niet doen,maar Co2 in een duikboot..... niet aan beginnen!

    Gr Joop
     
  16. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Het CO2 idee laat ik wel varen, heb vanmiddag 4 servo's gekocht in een modelbouwwinkel in Amterdam. Mooie micro dingen en 2 motoren. Een knappe regelaar die de motoren goed kan aansturen. Zender laat nog even op zich wachten. Ze hadden niet de spullen voor op de juiste frequentie die ik wil hebben.

    Ondertussen 1 rompdeel helemaal voorzien van alle gaten en het andere rompdeel schiet ook al aardig op.
    Het dek zal ook nog wel wat freeswerk kunnen gebruiken aan de onderzijde, wat minder materiaal boven het oppervlak is beter lijkt mij.
    Zal op zoek moeten naar een wtc formule.
    Voorlopig nog lekker bezig al heb ik met mijn voorgaande ideeën geen vrienden weten te maken op het forum;)
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    hallo

    peter mischien geen vrienden maar ook geen vijanden

    je idee is niet slecht maar zoals we reeds schreven
    niet voor een beginner en niet voor deze boot

    rcabs of een systeem met een duiktank kunnen voor deze boot perfect werken
    twee motoren maar je schrijft niet welke
    want 1 motor van het 500 type met een paar externe tandwielen is meer dan voldoende
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    dit is alles wat je nodig hebt voor de 7 te laten werken en duiken
    de motor eenheid met de wtc en de spanten kosten je 91 euro bij norbert

    het plastiek materiaal waaruit de modellen gemaakt worden is van een zodanige qualiteit dat je deze niet als druk romp kan gebruiken
    bij het minste wat diepte aan gaat klapt dit inelkaar
    ga je mischien zeggen "ik duik niet diep"maar als je boot op zijn kop staat is er wel een 80 cm druk verschil tussen wat nog ondiep zit en wat reeds 80 cm onderwater steekt
    dikwandig pvc is wat je nodig hebt als wtc dit verdraagd de druk wel

    of ik nog verder reageer hangt van jezelf af
    en ja je idee met de co² kan werken want bij joost werkt het ook maar deze man is van beroep met gassen bezig maar niet in deze boot en niet met de kennis en hervaring die je nu hebt

    groetjes raf
     
  18. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @SuPer,
    je schrijft,

    Welke frequentie wil je dan gaan gebruiken?
    We hebben in Nederland de 27, 30 en 40 mhz ter beschikking.
    De 30 mhz is er nog wel maar er zijn niet veel mensen die nog een zender op de 30 hebben.
    De 2,4 werkt niet onder water en de 35 mhz mag niet.

    Hein
     
  19. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    [​IMG]

    Deze zender had ik in gedachte, die hadden ze in 35mhz en ik moet de 40mhz hebben.
    Die is zes kanaals, waarvan 5 regelbaar en 1 switch.

    Als er betere opties zijn dan verneem ik dat graag!
     
  20. rubenbosman

    rubenbosman

    Lid geworden:
    24 mei 2008
    Berichten:
    2.571
    Locatie:
    Kampen, overijssel
    futaba f14 zender ;)

    maar das mijn mening
     

Deel Deze Pagina