Nieuw lid, U-boat VII C/41 atlantic 1/72

Discussie in 'Duikboten' gestart door SuPer, 15 mei 2010.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    welk merk ???
    want de gewone standaard ontvanger krijg je niet in deze boot
    # Ontvanger Schulze alpha 8.40wW (intelligente ontvanger met geïntegreerde fail-safe)
    kost je ongeveer 82 euro
    andere optie multiplex micro ontvanger
    [​IMG]
    moet nog wel de kast er vanaf en kost 34,95€ wel geen failsafe er op

    [​IMG]
    graupner 600 kost 59.95€
    kasje moet er ook vanaf

    er is nog een kleinere ontvanger van azt denk ik

    groetjes raf
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.505
    Locatie:
    Heerenveen
    Sluit ik mij helemaal bij aan ;)
     
  3. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Ik ook, een goede en degelijke zender.

    Rob
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Idem! En mocht je prijs stellen op wat electronische instelmogelijkheden misschien zijn computer-broertje, de FC16 "Boat & truck".
     
  5. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Verwijderd wegens een nuteloze bijdrage...
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  6. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    [​IMG] [​IMG] Hier op speciaal verzoek wat foto's van de situatie tot nu toe;)[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Hey Super,

    ik ben ook bezig met een dergelijk project maar dit ligt al een hele tijd stil.

    Ik heb de spullen van Norbert Bruggen aangeschaft, en daar is niets mis mee.

    Maar, de ruimte voor de duiktank is erg klein, de ballon welke Norbert voorschrijft past eigenlijk net niet.
    De slangenpomp moet erg hard werken om het laatste beetje water in de ballon geperst te krijgen, dit geeft een hoog stroomverbruik.

    Norbert schrijft AAA cellen voor, deze hebben nu een max capaciteit van +/- 900mAh.
    Dit is niet veel, de vaartijd is dan ook vrij kort.

    De aandrijfset is best aardig, maar omdat er 4 tandwielen in zitten geeft dit nogal wat wrijving, jou optie om 2 kleine motoren te plaatsen is best goed denk ik.

    De beschikbare ruimte is klein, erg klein.
    Het is enorm proppen om alles er in te krijgen, mij lukt het nog niet goed.
    De aanbevolen ballast is 150 / 200gram aan water.
    Dat is iets minder dan een red bull blikje (=250cc)
    Ook de kunststof buis is lastig aan te komen, Norbert heeft het, maar in de USA verkopen ze transparante buis van de goede maat (62mm)

    Het is erg lastig, maar de volhouder wint
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de optie met de tandwielen van norbert is beter dan deze twee kleine motoren
    norbert gebruikt 1 grote motor (500)die geen moeite heeft met het rond draaien van de tandwielen en de props
    die twee kleintjes gaan een probleem hebben
    de wrijving om deze water dicht te krijgen gaat deze motoren parte spelen en nog geen kleinbeetje ook
    ik heb in de kriek twee 480 motoren zitten met een 3.2/1 overbrenging en deze gebruiken nog veel stroom
    het probleem is de 4 mm assen die ik gebruikt heb
    alleen ik kon hier maar een 4 mm lipring vinden om de assen af te dichten
    en daardoor lopen ze dus echt zwaar

    ben benieuwd naar peter zijn oplossing en mischien bouwd ik dan de kriek maar weer eens om(die geraakt toch nooit af hahaha)

    groetjes raf
     
  9. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.740
    Verwijderd wegens een nuteloze bijdrage...
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2010
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.335
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @SuPer,

    ik geloof ondertussen dat de beste optie voor jou is...

    spelen met Lego!!
    Een duikboot bouwen doe je niet zo maar even.
    En je reageert gewoon weg niet op reacties.
    Maar wel vragen.
    En ik heb het vermoeden gezien jou reacties dat je in het verleden hier al vaker geweest bent met vragen.
    En dan steeds onder een andere naam.

    Hein
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2010
  11. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Douglas,

    Ik heb idd de foto's geplaatst. De motoren had ik op advies van de winkel gekocht. Was qua € niet de hele wereld dus vond het nooit weg om die erbij te hebben.
    Het advies over de zender neem ik wel degelijk serieus en ben ook al volop aan het kijken wat de beste optie is. Er is ook een model "navy" en die zal het dan ook wel worden.
    Wilde jullie wel "iets" laten weten, vandaar de foto's. Op dat moment was ik nog volop aan het kijken naar de zender en kon daar ook nog niets over melden.
    Nogmaals ik neem alle adviezen serieus.
    Helaas kwam RAF met goede ideeën en foto's toen ik al eea had aangeschaft. Begreep ook niet goed wat hij met de E500 bedoelde en in de winkel had ik de spullen al gekocht voordat ik er erg in had(goede verkoper;)). De ontvanger heb ik nog niet gekocht en dat is dan ook maar weer afwachten welke dat gaat worden. Die micro servo's kunnen 1,5 kg hebben en die lijken mij wel prima voor deze boot.
    Dacht dat de motoren die ik nu heb gekocht ook wel buiten de wtc kunnen werken, als dat niet zo is dan verneem ik dat graag.
    Heb al gemerkt dat als ze in serie staan, dat een verrassend effect geeft als je weerstand niet gelijk is.
    Dacht ook de 2.4 ipm de 40mhz te kunnen kopen, maar die blijkt onderwater niet te werken.
    Een dik excuus voor het uitblijven van mijn reacties op elk bericht wat ik ontvang. (Is niet mijn bedoeling om wie dan ook te negeren!)
    Voorlopig zijn de pijlen gericht op de F14 navy. (hopelijk heb ik het weer goed gemaakt met jullie)
    En zo rommel ik lekker verder met mijn bakje plastic. (veel meer is het nog niet op dit moment)
     
  12. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste MDVN,

    Jammer dat je zo'n melding doet.
    Ik ben echt nieuw hier en dus echt een leek.
    Heb geen verleden hier of met subs.
    Ik neem jullie heel erg serieus.
    Nemen jullie mij aub een beetje serieus.
    Ik dacht al, laat ik maar wat foto's plaatsen anders denken sommige hier nog dat ik alleen maar uit mijn nek zit te kletsen.
    Blijkbaar is mijn vermoeden bevestigd.
    Heb al door dat nieuwelingen met dit soort ideeën bijna altijd afhaken, wat jullie moedeloos maakt.
    Weet ondertussen heel goed dat de lat onwijs hoog ligt en alles in dit model moeilijk, moeilijk, moeilijk is.
    Wil je meer info over mij omdat er twijfel is over wat dan ook, vraag het en ik geef antwoord.
    Heb al eerder gemeld dat ik iedereen respecteer.
    En lego heb ik wel in huis, maar dat is voor mijn zoon.

    Mocht ik nog reacties over het hoofd hebben gezien, mijn welgemeende excues daarvoor. Ik doe dat niet bewust, laat dat duidelijk zijn. Er is niemand hier die ik om wat voor reden dan ook negeer.
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    het probleem dat als ik praat over een E500 een doorwinterde modelbouwer weet dat ik de eco 500 motor bedoel
    deze is zuinig met enrgie en heeft wat niet onbelangrijk is een lange as zonder spiebaan of vlakke kant

    de motren die je hebt gekocht zijn NIET geschikt om buiten het model te werken
    marc en ik wij hebben zo onze ROV's uitgerust maar dan verslijten de motoren bliksem snel
    dus we zijn begonnen met ze teug in waterdichte behuizingen te steken

    de navy heb je niet nodig meestal is dat een zender met links een twinstick inplaats van een kruisknuppel
    en je hebt toch geen twee motoren om te sturen dus ben je met die stick eigenlijk niets

    peter dat we soms vervelend over komen komt niet door u maar door 1000 voorgangers
    die allemaal met wilde idee¨n afkwamen maar na 1 a 2 postings niets meer van zich lieten horen
    of die afhaakten omdat het toch een lat tehoog was die ze hadden gelegd

    haast iedereen raad een beginner aan om een seawolf van robbe te kopen en deze om te bouwen naar een duiksysteem met een pomp/tank
    het is gewoonweg de beste boot om mee te beginnen
    en vooral om ervaring op te doen
    de seawolf vaart een paar uurtjes op een accu lading/de revel spreek je over minuten (15à 20)
    heb je twee accu sets kan je haast een hele dag varen
    na een ombouw van de toren en duikroeren lijkt hij met wat verf en fantasie op een george wachington USS en nog wat
    en het is een boot die goed duikt en die mogelijkheden heeft
    maar vooral plaats en ruimte die je nu niet gaat hebben

    je koopt 4 servo's ???? je hebt maar ruimte voor 2 stuks
    zijn die twee andere reserve ????

    je ontvanger moet zo klein zijn dat zelfs de behuizing reeds teveel is bij deze boot
    je zit aan een max drijvend vermogen wat je wtc kan leveren en die geeft je geen reserve eerder kom je te kort

    als het verdrongen water volume BV 2 kilo is dan mag je boot met alles er op en er aan maar 2 kilo wegen en dan gaat hij wel reeds onder
    heb je de kans om op 19/20 juni naar mol te komen
    kom dan eens langs om een kijkje te nemen wat er allemaal mogelijk is
    [​IMG]
    [​IMG]

    dit is ook een seawolf met een ander kleurtje
    geleent van gentse duiker van het B.MSA forum die deze boot nu na een aantal jaren mee te hebben gevaren ook aan het ombouwen is naar een duiktank
    LOL
    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 28 mei 2010
  14. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Raf,

    Had net een heel bericht geschreven, toen liep de pagina vast.

    Ik MOET nu weg, bericht volgt!
     
  15. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste Raf, (herkansing bericht)

    Tja, ik zal mij toch op de E500 moeten richten, die 2 andere motoren kan ik altijd nog ruilen of ergens anders voor gebruiken. Zo jammer dat de keerring zoveel weerstand geeft en de motoren zo kapot zijn als ze in het water draaien.

    Dacht met de navy stick links de aandrijving te gebruiken en rechts het duiksysteem. De linker stick uiteraard voor het sturen en de duikroeren.
    Het zal wel de standaard F14 worden.

    Uiteraard begrijp ik dat jullie moe werden van de vele voorgangers die afhaakten, en ik zie ook echt wel dat jullie mij er doorheen proberen te trekken om een teleurstelling te voorkomen. Voor mij de taak om jullie ondanks mijn stronteigenwijsheid niet teleur te stellen en liefst (bijna kansloos) te verbazen. Betreur het wel dat er nu al suggesties zijn dat ik hier al onder andere namen eerder heb gepost. Dat zal de toekomst maar moeten bewijzen.

    Het model wat ik bouw had ik al gekocht en daar borduur ik nu op voort. Had op you tube het model al zien duiken, dus wist dat het kon. Nu weet ik dat het zeer lastig is, maar niet onmogelijk.

    De servo's waren niet zo prijzig en ik heb al anderen servo's zien ombouwen. Wie weet wat ik ermee doe. Eigenlijk hoop ik drie servo's in het systeem kwijt te kunnen.

    De ontvanger wordt inderdaad nog wel spannend. Ik heb wel wat kennis van kunststof (heb 6 jaar als gereedschapmaker in een kunststofproducerend bedrijf gewerkt) en wie weet wat ik daar nog voor grappen mee kan uithalen.

    Ik had ook al het idee om al het materiaal wat boven de waterlinie uitkomt dunner te frezen, zodat dat de duiktank ten goede komt.

    Ik weet dat ik jullie vaktermen niet altijd gebruik, zal mij daarin zo goed mogelijk verbeteren. Als we elkaar maar begrijpen. Wederom bedankt voor jullie begrip en steun!

    Ik heb er nog (te veel) lol in en deel dat graag!
     
  16. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Beste John33,

    Is het jou nu wel gelukt om de boot werkend te krijgen, omdat je je aangeeft dat de ballon net niet past?
    En hoeveel servo's kan je erin kwijt, ik begrijp van Raf dat er echt niet meer dan 2 inpassen. Ik hoopte er wel 3 in te proppen.
    En wat is je vaartijd door de aaa batterijen, ongeveer?
    Je geeft aan dat het project stil ligt, wie weet is het wel een mooi moment om het weer op te pakken.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    peter wat je op youtube en dergelijke vind is ofwel gebouwd door doorwinterde modelbouwers of werkt mar 1 keer voor het filmpje

    sommige bouwen echt prielig klein maar ze hebben seciale servo's en zijn meestal electronica techneuten
    er wordt ook gewerkt met geheugen draadjes en dergelijke om de roeren te bedienen
    maar dat is niet voor iedereen weg gelegd dit te doen

    ik heb tekeningen gepost waar je duidelijk de onderdelen ziet opstaan
    norbert heeft de grote pomp ingebouwd want hij wil dat zijn boot snel kan duiken
    met de kleinere pomp heb je iets meer ruimte (gewicht)al duikt hij dan wel iets trager
    maar dit is wel een optie die kan lukken

    de voorste duikroeren hebben helemaal geen zin om aan te sturen daar ze helemaal of zoweinig effect hebben dat je ze niet gaat gebruiken
    zelfs bij de robbe boten waar ze wel kunnen werken zijn ze nutteloos door het geringe rendement

    je zou een duiktank kunnen inbouwen door een flesje deo te gebruiken(leeg)
    de kop er af te zagen en er een deksel in te lijmen met endfest 300
    twee vulbuisjes in de deksel zodicht mogelijk tegen de bodem/bovenkant
    vullen langs onder lucht er uit langs boven
    een BC517 en twee weerstanden voor de sensor en een micro relais
    een tweekanaals printje van conrad (smd)en twee kleine relais om de pomp aan te sturen
    de transistor en weerstanden kan je kwijt tussen de pootjs van de relais
    en met micro bedoel ik een micro smd print relais en dat is dus echt klein
    die hoeft alleen maar de stuur stroom van de tank vullen relais te onderbreken
    de twee wissel relais moeten iets steviger contacten hebben

    het voordeel van dit systeem is dat het kleiner is dan het tripple S systeem omdat het in delen kan geplaatst worden waar je plaats hebt of vind

    de tripple S print is voor deze boot veel te groot omdat ze uit een stuk bestaat

    met de slangen pomp heb je geen ventiel nodig want een slangen pomp dicht altijd af

    groetjes raf
     
  18. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Zo Raf,

    Ik krijg wel huiswerk van je, hoop (voor mij) technische taal op elektronicagebied. Zal eea goed moeten uitzoeken.
    Doordat de duikroeren nutteloos zijn heb ik idd een paar servo's over;)
    Ik had nog een idee om de motoren buiten de wtc om te laten draaien zonder dat ze nat worden of een afdichting op de as die tegen de druk moet kunnen, ben benieuwd wat je daarvan vind.
    Tevens heb ik de ballonmethode gezien en dacht ipv de ballon op te pompen deze vaccuüm te trekken. Dan heeft je wtc altijd een overdruk en neemt deze toe bij het duiken en dat is precies wat je nodig hebt. Het is een idee, weet ook niet of dit al eerder is geprobeerd. (Het zal wel uitvoerig geprobeerd en getest zijn en de verwijzing naar de prullenbak hebben gekregen). Ik weet het niet maar hoor het graag.[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo peter

    heb ik reeds beandwoort via pb

    wat je voorsteld is RRCABS
    hoe werkt RCABS

    je pomp met een luchtpompje lucht uit je wtc naar een balon die zich in het water bevind
    daardoor zet deze uit en gaat je boot drijven
    je wtc komt op onder druk te staan

    om nu de balon terug leeg te laten open je het ventieltje door er stroom op te zetten
    en de lucht uit de ballon wordt door de onderdruk terug in de wtc gezogen (waterdruk helpt ook nog )en je boot duikt onder


    RRCABS

    werkt anders om
    je pompt de lucht uit de ballon in je wtc en die komt op over druk te staan
    en je boot duikt
    door nu stroom op het ventiel te zetten stroomt de lucht terug in de ballon en je boot komt terug boven daar je wtc op over druk staat
    beide systemen werken dus ongeveer opdezelfde manier maar RCABS is iets makkelijker omdat de onderdelen iets eenvoudiger zijn en dus kan dit kleiner gebouwd worden

    een bloeddruk pompje uit de aldi met het ventieltje kan hier best mee gebruikt worden
    het werkt tamelijk snel op 3 volt (dat is max voltage)
    het probleem is dat de ruimte waar de ballon in zit met het buiten water inverbinding moet staan en dit met een tamelijk grote diameter wat water toevoer betreft
    ook de bovenkant moet je kunnen ontluchten anders zit je daar met een lucht zak en kan je water gaan verschuiven

    douglas jij bent een geval appart LOL
    je bent helemaal geen beginner wat duikboten aan gaat
    en RCABS of RRCABS raad ik dus niet af maar het blijft een boot om voorzichtig mee te zijn en kijken waar je er mee gaat varen

    de kriek is ook een zwembad boot of voor in mol al zit er een gewone duiktank in
    met een pompsysteem
    hij pompt zijn lucht door de pericoop naar buiten (oud systeem)omdat anders de druk op de wtc te groot wordt
    en dus moet ik steeds proberen die saté prikkers boven water te krijgen LOL

    maar in mol ,keulen en galderen kan je haast met alles varen

    groetjes raf
     
  20. SuPer

    SuPer

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Enkhuizen/Amsterdam
    Weer een stuk wijzer geworden hier.
    Heb weer heel wat stof tot denken.
    Hebben jullie ook verlichting op de u-boot aangebracht?
    Ik heb al gezien dat het bakboordlicht en stuurboordlicht aanwezig zijn.
    Achterop het dek lijkt mij ook een licht te zitten, maar een toplicht heb ik nog niet gevonden. Zit die misschien op de snorkel? En zat er nog meer verlichting op de U-boot?
    Ik krijg nu met de dag ook meer kennis van de echte U-boten, vind het alleen maar leuker worden ermee bezig te zijn.

    Alvast bedankt voor de info.
     

Deel Deze Pagina