Nieuw met boten

markjuhh

Forum veteraan
hey

Ik heb sinds een tijdje het idee om een bestuurbaar bootje te gaan bouwen om hierachter in de plas een beetje rond te varen.

nou heb ik op internet een bouwtekening van "de wiesel" gevonden, wat mij wel een leuk bootje lijkt om mee te beginnen.

het enige probleem is dat ik totaal geen verstand van boten heb...

mijn vraag is dus eigenlijk: is dit een goed beginnersbootje? en waar moet ik allemaal op letten met bouwen ed. en wat voor motertje en besturing ed. kan ik het beste gebruiken?

alvast bedankt!

Welkom Mark!

Deze had je al gelezen?

jaren-70-ontwerp-van-simpel-racebootje-de-wiesel

Daar staan de meeste antwoorden op je vragen wel in.

Een échte beginnersboot bestaat niet, wel gemakkelijk te bouwen rompjes, zoals de Wiesel.
Hoe groot is die plas? Met 35-40 km/h ben je redelijk vlot onderweg namelijk...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt door een moderator:
topic heb ik gelezen, maar zit nog met paar vraagjes

de plas is best groot, paar honderd vierkante meter, rond 40km/u vind ik wel een mooie snelheid, maar is dat ook de beste snelheid voor het bootje zelf?(als het sneller kan moet het sneller :-) )wat voor motertje ed. heb ik daarvoor nodig? heb al wat rondgekeken maar kom er niet echt uit wat alles precies inhoud en waar je allemaal rekening mee moet houden.

en ik was van plan om ivm stevigheid de delen die van voor naar achter lopen (nr.1 & 8 op tekening) van 3mm triplex te maken, maar word het dan niet te zwaar uiteindelijk?

(ps: licht het aan mij of staan alle topics achterstevoren ??)

Laatst bewerkt:
hallo

ten eerste welkom op het forum.

ik lees net dat je de tekeningen over tekent van internet........
als ik mij dat inbeeld hou je het papier regen je monitor:confused:........:eek:
ga voor het beste resultaat even naar iemand met een printer en print het ff uit.
ik heb het e.v.t 1/1 op de comp staan kan ik je zo even sturen(staat ook wel in het draadje)
het voor je eigen bestwil anders is de lol er zo af ben ik bang voor...
en resultaat wordt nooit zo als dat het bedoeld is denk ik.

maar goed suc6.

ik ga ook ff een keer zo.n wieseltje bouwen.

m.v.g

Heb gelukkig ook al iemand gevonden die kan printen :-)

zit nou alleen nog met de vraag wat voor moter kan erin en hoeveel volt en amp. enzo? waar moet ik met de regelaar rekening mee houden? want ben alleen bekend met benzinemotoren

en volgens de beschrijving moet je het roer kopen, maar is het niet makkelijk er zelf 1 te maken? (zoja moet er speciale ronding inzitten ofzo?)

Laatst bewerkt:
naar een motortje en regelaar etc etc kan je pas gaan kijken als de boot een beetje vordert.
de grote van de motor word afhankelijk van de grote van de boot.
daarop is de kracht van de regelaar weer afhankelijk van de motor in combinatie met de boot.
en de accu word weer afhankelijk van de grote van de boot in combinatie met de motor.

ik zou zeggen begin eerst met de bouw van de boot en kijk daarna verder van wat er nodig zal zijn.

een roertje kopen kost haast niks.
een geschikt roertje kost een 5 en halve euro
dat is incl beslag er bij.
daar kan je bijna niet zelf een roer voor maken.

succes

hallo

dat is heel verstandig om ze gewoon ff uit te printen.

en dat je topic achterstevoren staat moet je ff bij instelling kijken en dan kies je de meest recente als laatste(dus een reactie)

suc6 en hou ons op de hoogt voor vraagen kun je hier altijd terecht!

m.v.g

Back