Nieuw met RC-auto's

• Topicstarter Topicstarter Cif
  • Startdatum Startdatum
C

Cif

Guest
Hallo,

Ik wil graag gaan beginnen met RC auto's. Nu weet ik alleen niet hoe en wat allemaal precies te kiezen. Dus bij deze lijkt me dit de beste stek om dat te vragen.

Ik wil graag een eigenbouw elektro auto gaan bouwen met achterwielaandrijving. Schaal zat ik te denken aan 1:10.
Hierbij wil ik zelf wel nog wat kunnen sleutelen en achteraf aanpassen en verbeteren (andere motor, ophanging aanpassen, ....). Budget voor de auto (voor alleen het bouwpakket, dus zonder zender e.d.) zat ik te denken aan 200 euro.

Hiervoor zit ik met een aantal vragen:
- Welk merk te kiezen?
- Welk type
- ...

En ik denk dat jullie zelf ook nog wel wat vragen voor me zullen verzinnen waar ik tegenaan ga lopen.

Mvg en alvast bedankt,

Andy

2 wd zou ik niet weten welk merk dit nog levert maar ik zou wel voor een bekend merk gaan zoals hpi of tamiya.
en als je snelheid wilt zou ik een brushless model kopen

Er zijn nog genoeg merken die nog 2wd leveren..
Neem Traxxas, die heeft sowieso de Slash, Ruslter, Bandit, Jato en noem het maar op 2wd..
Nu ik het toch over Traxxas heb...
De Traxxas Slash schijnt een goed stevig autootje te zijn met schaal 1:10 en 2wd ;) Het is een shortcourse offroad auto en kost rond de 200 euro (Volgens mij 220 als ik het goed heb)..
Hij is Ready to Run op de accu na dus dat is het enige dat je er nog bij moet kopen.
Ook heb je nog de Rustler of de Bandit die ietsjes goedkoper zijn, namelijk 190 euro bij PK.. Voor deze geld het zelfde; alleen nog een accu en dan kan je racen.
Voor de rest heb je nog de HPI E Firestorm voor 220..
Ze zijn allemaal 2wd en schaal 1:10 dus zoek ze even op zou ik zeggen.

Het liefst on-road, gewoon voor de lol op parkeerplaatsen.

Mijn broer heeft een tamiya. Weet niet precies welke, maar is in ieder geval een kap van een mini cooper en heeft (zoals het hoort) voorwielaandrijving.

Liefst wil ik er natuurlijk eentje die hem wegrijdt :p
En moet zeggen dat ik een formule 1 auto weg sjiek vind, alleen heb ik er gevonden van tamiya met 4wd, en ja dat klopt toch niet helemaal.

En ik had deze gevonden:
http://www.dehobbysite.nl/courage-lc70-mugen-p-23638.html

Met achterwielaandrijving, ik weet alleen niet hoe het zit met losse onderdelen of daar veel voor te krijgen is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je broer heeft waarschijnlijk een Tamiya FF-01
Volgens mij is dit het enige chassis van Tamiya met voorwiel aandrijving, en ik kan me eigenlijk geen onroad 2wd bedenken, tenzij je op tapijt wilt gaan rijden maar voor op een parkeerplaats is dat niks.
Ik zou zelf voor een TT-01 gaan, die is wel 4wd maar wel lekker goedkoop.
Die vind je wel 2dehands helemaal compleet voor zo'n 130 euro.
Dan koop je nog een goedkoop brushless setje en rij je waarschijnlijk je broertje zo voorbij...
Ook heb je nog de HPI E10, deze is helaas ook 4wd maar lijkt veel op de TT-01 en is nieuw 120 euro. Met beidde auto's kun je ook driften wat niet met 2wd kan.
Zelf zou ik toch kiezen voor een offroad en daar dan gewoon onroad bandjes op zetten. Dan heb je een 2wd met de mogelijkheid op ruw terrein te gaan rijden.

Een TT01 kun je inderdaad doen, goedkoop, simpel, eenvoudig sneller te maken en veel upgrade parts beschikbaar.
Mocht je toevallig al een handzender hebben kun je ook naar een TA05 kijken, dan heb je de wat professionelere variant zegmaar, met snaaraandrijving ipv. cardanas aandrijving etc..

Hoihoi,

Allereerst bedankt voor jullie snelle reactie.
Ik heb op de site van HPI de Cup Racer serie gezien en ik moet zeggen dat ik die toch wel extreem te gek vind.

Maar hoe zit het met andere onderdelen voor dit merk. En waar is deze serie te krijgen. En wat is prestatieverschil met deze en die Tamiya? Ik vind ze namelijk niet echt en weet dus ook niet in welke prijsklasse ik aan het kijken ben :p

Op zich vind ik die TT01 wel best interessant, voornamelijk omdat ik gezien heb bij mijn broer hoe die in elkaar zit en hoe die rijdt.
Dus die kan ik sowieso als alternatief hebben.

De HPI Cup Racer kost +-249 Euro, deze is wel om zelf te bouwen. Ook de electronica (zender, regelaar, servo, ontvanger) moet je nog bij kopen maar dan kan je wel je eigen keuze maken wat je er wil in hebben.

HPI is heel goed leverbaar.

Tamiya (mijn favo merk) helaas slecht leverbaar op dit moment. Ik moet veel klanten teleur stellen die iets willen van Tamiya. Zelfs de auto kits zijn beperkt momenteel.

En met welke type Tamiya wagen wil je de HPI Cup Racer vergelijken? De TT01, ... ?

je broer heeft een M01 of M03 (dat zijn de tamiya fwd mini's) en die zijn kleiner dan schaal 1/10

kijk eens naar een F103 (zelfde als die courage) is echt zat voor te krijgen! of koop een leuke pro-10 hier op het forum 2ehands. een Corally C10x oid. als je zelf iets wilt bouwen. er staat hier op het forum ook nog een recent zelfbouwproject van Joost K.

Ik raad je de HPI E10 iig al af. Dat chassis is qua kwaliteit toch niet erg goed. een TT01 is een leuke auto voor een beginner. Niet al te veel om in te stellen dus lekker makkelijk. Is ook erg goedkoop en onderdelen zijn er in overvloed voor weinig geld.
Als je liever een M-Chassis hebt (zelfde als je broer dus, is wel zo leuk) kun je kijken naar de Tamiya M03 en M04, of idd de HPI Cupracer. Iets minder bekend maar wel een stukje beter nog zijn de ABC Hobby Genetc, Active Hobby A210SS en de Xpress MiniRoadRunner2. Deze zijn alledrie 4wd en erg snel en degelijk.

Op zich vind ik die Cup racer erg erg mooi. Reden dat ik een 2WD wil is eigenlijk dat ik het idee heb dat een 2WD een stuk sneller is dan een 4WD. Of hebben deze ook andere motortjes dan?

2wd is relatief sneller maar op een vuile ondergrond zoals een parkeerplaats oid door de weinige grip ook minder controleerbaar.

anders neem je het nieuwste tamiya model
zag hem laatst staan in een tijdschrift een rally model.
een kruising tussen tt 01 en dark impact!
ik zoek de naam voor je op;)

DF03RA bedoel jij waarschijnlijk

ik ben zelf niet zo kapot van de DF03, vind die net als de TT01 niet erg goed qua kwaliteit. en bij de TT01 is dat geen probleem, dat is een onroad.. maar een DF03 rijd offroad en krijgt toch iets meer te verduren.

2wd is idd sneller MITS er genoeg grip is. op een stoffige baan kom je met een 2wd de baan niet snel rond zonder te spinnen, terwijl je een 4wd gewoon de baan rond kan driften dan ;)

Back