Nieuw met RC helicopters

• Topicstarter Topicstarter robertjebartol
  • Startdatum Startdatum
R

robertjebartol

Guest
Hallo ik ben nieuw en nog helemaal niet bekend met RC helikopters.
De enige ervaringen die ik heb, is plastic modelbouw en het echte zweefvliegen.
Ik wil mijn modelbouw gaan uitbreiden met RC-vliegen, gezien het echte vliegen er niet meer in zit.
Twee collega's van mij hebben een KDS-450 gekocht, en het leek mij leuk om een model helikopter te vliegen.
Nu reikt mijn budget niet om een heel duur toestel aan te schaffen, en voor te beginnen ook kostbaar is.
Zelf zat ik eerst te denken aan een Honey Bee CP3, maar omdat ik nog geen ervaring heb zou het een FP moeten zijn.
Een coaxiale lijkt met op den duur te makkelijk en gaat vervelen.
Ik weet het , het is een moeilijke keuze die ik moet maken, en budget gaat tot ongeveer 150,00 Euro.
Ik heb een beetje rond zitten neuzen op dit forum; De een zegt geen FP maar gelijk met CP, de ander zegt dat beginnen met een FP makkelijker is.
Ook het merk E-sky kreeg ik de indruk dat het meer een sleutel machine is dan een "vlieg" ten opzichte van een Walkera.
Ook wil ik met de heli buiten kunnen vliegen als het windstil of een windkracht 1 of 2 is.
Binnen vliegen is geen optie gezien vrouw, hond en het meubilair heel wil houden, maar ook een huwelijk :D.
Ook een simulator gaat niet, omdat ik met Linux werk.
Welke helikopter is nu aan te raden?
Brand maar los dan wordt de keuze hopelijk wat makkelijker.

Groetjes Robert

Je wil wat iedereen wil, nl alles voor niets...

Er zijn er ernstig veel draadjes over beginners die een hulp willen bij de helikeuze, met een vergelijkbaar verhaal. Probeer de zoekfunctie nog eens, je vind dan opeens vele tips.

oplossing: is er niet.

Je zegt dat je buiten moet vliegen..
Dat houdt in dat je met wind te maken hebt, dus heb je eigenlijk al een cp nodig, liefst een 500 of 600 size.
Maar bij die grote maten moet je eigenlijk wel een lesje of wat nemen, om zelf een beetje veilig te kunnen rommelen met zo'n ding.
Een Fp kan wel buiten, maar dan moet het echt windstil zijn, zeker voor de beginner.

Je hebt maar 150 euro.
Daar heb je een Fp voor, Zoek naar honeybee of de piccolo (ikarus).
Coax kan ook, maar dat wil je niet (en kan ook niet buiten)
Je zal misschien best andere en grotere heli's uit dat budget kunnen slepen, maar naar wat er op het forum hierover te lezen is, wordt je daar niet echt vrolijk van.

Succes!

Ik ken het...
ben begonnen met een walkera Dragonfly 4 (FP helitje)
en ben overgestapt naar een Eksy Honeybee King 3 van €150 (compleet)
maar nu ik verder wil, ben ik overgestapt op een Trex 450 cloon uit Hong Kong, met goede aparatuur er in.... vliegt net iets wat stabieler/prettiger...

Hi Robert,

Ik ben gestart met een FP & simmen. Simmen is mijn grote aanrader, ik zou dus toch maar eens aan windows denken (waarschijnlijk wordt je nu een beetje misselijk, excuses). CP is makkelijker vliegen IMO, alleen omdat je waarschijnlijk gaat crashen is dat uiteindelijk duurder (believe me it will happen!). Bij een CP draaien de bladen altijd zeer hard (2700+ RPM). Daardoor gaan vaak een aantal zaken meteen kapot bij contact; bladen, goedkope servo's, main shaft, tail boom, tail shaft, main gear stripped, frame verbogen en nog een paar zaken. Meestal niet alles maar wel een paar hiervan. Overkomelijk maar wel lastig. Bij een FP daarintegen vaak alleen de bladen; de rest kan gewoon niet kapot omdat zon FPtje niet genoeg RPM maakt. Ook omdat je bij een crash instinctief gas op nul zet --> bladen stoppen met roteren. Bij een CP niet (alhoewel een goede vlieger hier ook een noodknop voor gebruikt, ik alleen niet). Ik hoorde van andere forumbezoekers dat de blade msr een aanrader is.

FP is vergeeflijker (althans de goedkopere en kleinere modellen). Na mijn FP ben ik op een copterx 450 overgestapt. De kit is goedkoop en goed, de electronica moet toch wel aan een paar eisen voldoen ben ik door schade en schande achter gekomen. Ik heb nu metal gear swashplate servos, gy401 gyro en een snelle digitale tail servo en ben nu pas tevreden (en ik heb een heel uitgebreide bak met "reserve" onderdelen van 3 total-loss copterx frames (nabestellen nieuw frame was goedkoper dan nieuwe onderdelen bestellen)). De motor en esc kan wel van de "goedkopere" merken. Ik zelf heb toch ook die uiteindelijk vervangen voor de duurdere broertjes. Uiteindelijk kom je dan als volgt uit:
kit: 60$
esc+motor: 50$
gyro (2ehands): 60E
tailservo:35E
3*metal gear:35E
+ import/verzend +/- 50E
Totaal dus rond de 300 Euro!
(duurdere versie motor+esc die ik nu gebruik: 135E)

Als je buiten wilt vliegen kan dat in my opinion
niet met co-axial,
windkracht 1/2: FP op een plek met wat ruimte,
windkracht 3/4 met CP 450 size. maar kan met een goede gyro ook met meer wind.

Ik heb geen Eksy Honeybee King 3 gehad, maar ik hoor mensen vaak zeggen dat ze liever meteen naar een 450 waren overgestapt. Ik ben zelf tevreden met mijn keuze om meteen van een FP naar een 450 size te zijn gegaan. Ik ben benieuwd naar jouw mening hierover awt74?

succes met de keuze.

mvg,
Alex

Laatst bewerkt:
Ja student voor dit antwoord was ik al een beetje bang.
Nou is het wel zo, niet alles voor niets.
er zijn mensen die het begin geen kostbaarheid willen maken, en je moet het kunnen veroorloven.
Geloof me....... mijn 2 collega's kunnen dat wel, ik helaas niet.
Over het algemeen ben ik er wel uit wat ik wil, en dat is met een FP starten.
Een modelbouw hobby moet groeien, die "bouw" je op.
Dat er een keer ge-crashed gaat worden is zeker, en is geen schande, daarom is het modelbouw toch.
Alleen ben ik er nog niet uit welk merk:
E-sky of Walkera.
Die laatste heeft er een nieuw model uitgebracht, maar nog niet in Nederland.
Ik geloof dat de V200D01 is.
Ik heb nog even de tijd voor wat research, en dat vind ik wel prettig voor je iets overhaast koopt.
Maar ik ben het met je eens dat het forum er vol van staat met beginnelingen, die ook nog niet weten wat ze willen.

Groetjes Robert

Je wil wat iedereen wil, nl alles voor niets...

Er zijn er ernstig veel draadjes over beginners die een hulp willen bij de helikeuze, met een vergelijkbaar verhaal. Probeer de zoekfunctie nog eens, je vind dan opeens vele tips.

oplossing: is er niet.

Je zegt dat je buiten moet vliegen..
Dat houdt in dat je met wind te maken hebt, dus heb je eigenlijk al een cp nodig, liefst een 500 of 600 size.
Maar bij die grote maten moet je eigenlijk wel een lesje of wat nemen, om zelf een beetje veilig te kunnen rommelen met zo'n ding.
Een Fp kan wel buiten, maar dan moet het echt windstil zijn, zeker voor de beginner.

Je hebt maar 150 euro.
Daar heb je een Fp voor, Zoek naar honeybee of de piccolo (ikarus).
Coax kan ook, maar dat wil je niet (en kan ook niet buiten)
Je zal misschien best andere en grotere heli's uit dat budget kunnen slepen, maar naar wat er op het forum hierover te lezen is, wordt je daar niet echt vrolijk van.

Succes!

@robertjebartol:
Je zegt dat een coax op den duur gaat vervelen. Mijns inziens gebeurt dat ook met een FP. Het lijkt dan meer op een 'echte' heli, maar (dit alles is natuurlijk mijn mening, hè? :D ) maar alleen een CP vliegt werkelijk gelijkend een echte. Hier zit dan ook dé uitdaging in, die eigenlijk nooit voorbij zal gaan of vervelen: er is altijd wel iets wat je niet kunt. Maar natuurlijk zijn de andere typen prima om eens aan de hobby te snuffelen of wat 'knuppelgevoel' mee op te doen, maar als je écht wilt vliegen, moet je een CP hebben. ;) Persoonlijk vind ik een FP maar niets, met zo'n los staartrotortje wat af en toe een eigen wil krijgt ( :P )

Je zegt dat je geen sim wilt. Oké, dan zou je bijv. wat knuppelgevoel op kunnen doen met een coax en als je daarmee de sterren van de hemel vliegt, overgaan op een CP. Zo heb ik leren vliegen, ook zonder sim :D. Het is een mogelijkheid.

Je vraagt 'Welke helikopter is nu aan te raden?' Voor een 'buitenstander' vind ik dat altijd moeilijk te kiezen. Het is namelijk maar net wat je wil. Misschien heb je hierbij iets aan iets wat ik eerder heb gepost toen iemand deze vraag stelde:

"Coaxiaal is een heli met geen staartrotor maar twee hoofdrotoren die
tegen elkaar in draaien, zodat elkaars effect wordt opgeheven. Deze heli is ongeveer de meest stabiele die je je maar kunt bedenken en de makkelijkste om het te leren: hij blijft op zijn plaats hangen - mits goed afgesteld - wanneer jij de knuppels loslaat. Door de stabilisatorstang erop is het een erg makkelijk vliegbare heli. Hij is ook vrij eenvoudig te repareren, bestaat namelijk niet uit ontiegelijk veel onderdelen. Aan te raden is, als je voor een coaxiaaltje gaat, om een 4ch te nemen (er zijn ook 3ch) omdat als je daarna verder wilt, je de vier functies al redelijk onder de knie zult hebben. Een nadeel aan een coaxiaaltje is dat hij niet zo hard kan. Ik persoonlijk vind dat geen probleem - ik ben niet zo'n snelheidmaniak - maar sommigen schijnen daarover te vallen. Ook kun je hier geen kunstvlucht mee doen, alleen basale dingen zoals rondjes vliegen, pirouetjes maken en wat kleine andere dingen, maar F3C zit er niet in. Er zijn wel dingen aan te doen, bijvoorbeeld het inkorten van de stabilisatorstang en het installeren van een verlengde binnenas, maar dan nog zal hij niet als een kogel door de lucht vliegen. Voor een beginner is dat geschikt, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, wil je toch wel wat meer. Ik ben echter heel blij dat ik met coaxiaal ben begonnen (ik vlieg nu cp) omdat je er wel het 'heligevoel' van krijgt. Coaxiaaltjes worden over het algemeen geleverd met borstelmotoren, maar omdat het twee motors zijn die samen werken slijten ze niet zo snel. Ong. een jaar intensief vliegen (drie, vier keer p/week) voor je moet vervangen. Er bestaan wel brushless voor coaxiaal. De meeste coaxialen zitten rond de 40 cm in lengte, maar er zijn ook wel groteren. Zie voor voorbeelden verderop in de post. Vaak wordt gezegd dat als je twee weken lang elke dag vliegt, dat je het al redelijk onder de knie zult hebben. Dit klopte bij mij in elk geval. Let wel, met coaxiaal is het zeer moeilijk tot niet buiten te vliegen.

Een FP heli, fixed pitch, lijkt in zekere zin wel wat op een coaxiale heli. Deze heeft echter één hoofdrotor en een apart aangedreven staartrotor (door middel van een klein motortje). De heli gaat de lucht in door het toerental te verhogen, de bladhoek (de pitch) staat vast (fixed). Hierdoor vliegt de heli meer zoals een werkelijke heli, in tegenstelling tot een coaxiale. Deze heli's komen op mij vaak over als nerveus en moeilijk te vliegen. Ik heb enkele keren een FP geprobeerd te vliegen, en ondanks dat ik met CP overweg kan, kan ik vaak met FP nog maar nauwelijks van de grond komen. Ze zijn echter wel goed te vliegen, maar in ieder geval door mij niet echt. Ook hiermee kun je niet echt stunten - ja, het kan altijd natuurlijk maar ook hier bedoel ik F3C - maar vliegen kun je er wel mee. Repareren is vrij eenvoudig, ook omdat er niet heel veel onderdelen aan zitten. Buitenvliegen kan, maar met weinig wind. Brushless vaak al meegeleverd.

Een CP heli heeft een ander principe dan een FP. Bij de CP (=collective pitch) wordt de bladhoek veranderd om meer lift te krijgen; dit gaat met een 'ingewikkeld' (t.o.v. coaxiaal en FP) systeem waarbij de wieken worden gekanteld, hier worden drie servo's voor gebruikt. Tegelijkertijd heeft deze heli een paddlestang, hetgeen waar hij eigenlijk mee stuurt in plaats van met de wieken zelf zoals bij coaxiaal. Een CP heli heeft vaak geen staartmotor, maar een overbrenging van de hoofdmotor naar de staart door middel van een riem. Loopt vaak heel soepel. Deze heli is de meest realistische en hier kun je ook werkelijk loopings mee vliegen, rare dingen mee freestylen, rollen en op de kop mee vliegen. Er zit vrijwel de meeste uitdaging in. De keerzijde hiervan is dat je het ding in het begin wel eens zult willen plattrappen, dit is werkelijk de moeilijkst te leren vliegen heli van de drie typen. Je zult heel rustig moeten beginnen en vele uren aan de kant moeten zetten voor het herstellen van schade. De hoeveelheid onderdelen is veel groter dan bij een FP en coaxiaal. In mijn ogen is dit eigenlijk pas een heli. Ik heb een poos coaxiaal gevlogen en pas toen ik met een CP begon, had ik het gevoel écht te vliegen. Het leuke van deze heli is ook dat je nooit uitgeleerd raakt. Er is altijd wel iets nieuws wat je kunt proberen. Maar om de beginselen onder de knie te krijgen mag je rekenen dat je een jaartje verder bent. Buitenvliegen is zeer goed te doen, afhankelijk van de grootte die je kiest. Brushless vaak al meegeleverd.

CP is er in elektro en in brandstof, persoonlijk vind ik voor de grootte heli's waar ik mee vlieg (450/350 size) een elektro het prettigst, maar dat zal vast komen omdat ik daarmee ben begonnen. Het bekende weggetje, zeg maar. Voor zover ik weet, is dat ook, in ieder geval voor kleine heli's, goedkoper."

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je nog meer vragen hebt, zeg je het maar~

Het klinkt misschien gek, maar met een budget van 150 euro zou ik er zoiezo niet aan beginnen.Niet arrogant bedoeld! Maar ik zou zelf een sim kopen dan ben je al 80 euro kwijt voor een goede.Daarna door sparen gelijk voor een goede cp gaan.Ik denk dat als je met een klein buged gaat beginnen bv met een fp je nooit door kan gaan voor het echte werk.Je zal ook de fp moeten repareren na een crash.Ik ben zelf een paar maanden geleden op een niet meest verstandige manier begonnen(gelijk met cp cloon zonder ervaring)Resultaat; een heli afgeschreven na crash en nu een goede heli waar het echt mee begint te lukken.Ik ben toen met een cloon begonnen wat het eigelijk niet helemaal is.Na de crash heb ik zo veel moeten inversteren dat ik eigenlijk achteraf gelijk een goede cp had kunnen kopen!(neemt niet weg dat ik er veel van geleerd heb maar ook aardig wat doekoe gekost heeft)

Dus mijn advies als beginner . Koop een goede sim.
Spaar door voor een goede cp heli met een goede zender, of neem er een over van iemand en begin dan rustig met de beginselen van het vliegen.

Succes met je keuze.

Hum, sim wordt hem niet omdat de computer op linux draait..

Maar volgens mij zijn er wel simulatoren die wel op linux draaien..
in ieder geval zijn er mensen die dit gelukt is.
Misschien iets om hier een berichtje aan te wagen in het software onderdeel?

En ik bedoelde mijn vorige verhaal echt niet vervelend, maar de laatste tijd zijn er veel bijna dezelfde topics voorbij gekomen. Vandaar mijn oproep om de zoekfunctie te gebruiken

En qua geld, ik ben ook ooit ook met een piccolo begonnen, een fp'tje van 150 eur toendertijd. dit was inclusief zender etc, alleen batterijen heb ik bijgekocht. En als je dat kan vliegen, kun je iets groters zeker goed vliegen.
Persoonlijk heb ik niet veel ervaring met walkera en esky. Ik weet wel dat de honeybee fp qua ontwerp redelijk gelijk is aan de piccolo, en dat deze redelijk regelmatig gebruikt wordt. Hier hoor je verder weinig over, wat ik als positief beschouw.

Zelfde over de ikarus piccolo.
Walkera hoor je tegenwoordig ook niet veel over. Let gewoon op waar je reservedelen kunt halen, en wat deze qua prijs doen. Soms is dit een stuk belangrijker dan de aanschafprijs

Hum, sim wordt hem niet omdat de computer op linux draait..

Maar volgens mij zijn er wel simulatoren die wel op linux draaien..
in ieder geval zijn er mensen die dit gelukt is.
Misschien iets om hier een berichtje aan te wagen in het software onderdeel?
Voor zover ik weet zijn er inderdaad geen 'native' linux r-heli sims. Vaak kan je wel iets met wine en helisimrc werkt daarmee wel. WineHQ - HeliSimRC 2.0
Ik kreeg zelf alleen die esky kabel niet goed werkende en kwam zo nog niet verder.

In de flightgear sim kan je wel een een heli vliegen maar die doet geen inverted-flight of tic-tocs ;) Ik denk het met meer heeft meer weg van schaalvliegen en bedenk me zo; als je een andere view instelt heeft het misschien wel wat een Nl/Vliegen met de helicopter - wiki.flightgear.org
[URL="
[/URL]

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Mag ik hier even op inhaken? Lees vanalles over sims en linux, ik zelf het windows en de FMS sim met die goedkope E-Sky controller. Superleuk, maar schijnbaar niet erg realistisch? Welke raden jullie aan? Bullet3030, je hebt het over een goede sim van 80 euro, welke is dat?

Enne, kun je dat spul ook gratis downloaden?

Een sim is inderdaad wel een aanrader, en volgens mij kun je op linux onder Winehq gewoon een windows sim draaien. Echter als je de sim gewoon niet leuk vind, net als ik. Dan kun je ook gewoon gaan vliegen en maar zien wat er gebeurd. In dat geval is een FP waarschijnlijk wel een stuk veiliger. Ik ben zelf met een FP begonnen en als je zoń zenuwachtig dingetje onder de knie hebt, dan kun je met een gerust hart overstappen op een CP.:D

Just my 2 cents.

Een simulator vlieg je niet omdat je het leuk vind..
Die gebruik je om zonder kosten veel vooruitgang te boeken op het werkelijke vliegen.

Als ik nl geen zin heb om nieuwe dingen te proberen, sim ik soms maanden niet.
Zie ik een nieuw figuur oid wat ik ook wil leren, dan ga ik pas simmen.

@Schmeun: Gratis sims zijn er zeer weinig..
Wil je een goede sim, kom je uit op bv Phoenix, Realflight etc.

Sim

Al eens de Heli-x versie geprobeerd? (alleen voor helicopters!!)

Voor versie 0.9 is deze gratis?, en ziet er een stuk beter uit als CMS.

Deze draaid volledig in Java, dus Linux zou volgens mij geen probleem zijn (volgens mij leveren ze zelfs hier packages voor)

Alleen nog een kabeltje kopen, +- 15 euro, en vliegen maar?

Hoi Robert

Ik liep met het zelfde probleem als jij ik was al geruime tijd op forums en google aan het rond kijken wat ik het beste kon kopen een fp of en cp heli (kreeg in tussen de controller met software van mijn zwager mee om te oefenen was gelijk verkocht wilde in het echt vliegen ) ben toen wat beter naar mijn budget gaan kijken en heb en e-sky honey bee fp v2 aangeschaft tweede hands voor 60 euro ( moet je geluk mee hebben ) dit is een leuke beginners heli in sommige gevallen wordt er zelfs een kabeltje mee geleverd om het op de pc te oefenen .
wat ik het voordeel vind aan deze heli is dat de onderdelen legio te verkrijgen zijn bij diverse online winkels vandaag besteld morgen al in huis en vrij goedkoop .
ben echt geen pro maar ben er me wel van bewust dat heli vliegen veel tijd vergt en dat je er ook de moeite voor moet nemen om je heli goed afgesteld te krijgen voordat je uberhoud kan gaan vliegen .
ben vandaag buiten wezen vliegen op een groot grasveld (komt de klap niet zo hard aan als je crasht , helaas zag ik een boom over het hoofd main shaft krom , heb er gelijk eentje besteld online komt morgen binnen)
weet niet of je wat aan hebt maar ik ben een tevreden beginnende heli vlieger .
mocht je wat info site's willen moet je maar ff mailen (weet niet of ik dat hier zomaar kan plaatsen namelijk)

groetjes tony

Back