Nieuw met waarschijnlijk gek idee

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door bubba, 3 apr 2021.

  1. bubba

    bubba

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Noord brabant
    Goedendag allen,

    Mijn naam is Bubba, woonachtig in het mooie Noord Brabant met dochter en vrouw.
    Ben niet nieuw in het RC gebeuren maar wel in de scheepsmodelbouw, ik heb dus absoluut geen verstand van schepen, vandaar mijn komst hier op het forum om een indruk en technische kennis op te doen.

    Sinds de regelgeving omtrent drone vliegen verscherpt is, wil ik me gaan bezig houden met het bouwen van dingen die of op de grond staan, of in het water liggen :)


    Aangezien mijn dochter met het spelen van Playmobil ontgroeid is, wilt papa misschien iets met het piratenschip gaan proberen.
    Iedereen kent dat schip wel, het is een kunststof, klein en onstabiel gevaarte dat al vanaf de jaren 80 in de omloop is.
    Graag wil ik gaan proberen dit playmobil gevaarte te laten varen.

    Ik had het idee om het schip met 2 schoepenraderen te voorzien, 1 links en 1 rechts naast het schip.
    Aangezien ik 2 motoren moet gaan gebruiken om het gevaarte te moeten sturen vroeg ik me af hoe deze synchroon te laten lopen.
    Ik wil namelijk dat beiden raderen gelijk draaien en dat alle schoepen in lijn staan onder de waterspiegel. Dit om te voorkomen dat ik onbelans krijg in rechtuit varen. Waarscijnlijk kan dit alleen als ik encoders gebruik die de index gebruikt als referentie, klopt dat een beetje?

    Misschien dat dit bootje te zwaar gaat worden gezien de motoren een hoog koppel nodig hebben...

    Waarschijnlijk lachen kenners mij uit en moet ik dit idee gaan schrappen haha

    Maar goed, is dit te doen, is het ooit al gedaan?

    Graag jullie mening :)

    Bedankt.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Welkom hier,
    En....alles is mogelijk,de vraag is alleen op welke manier.
    Om te starten kan je best al eens uitzoeken hoeveel gewicht je extra in het bootje krijgt en of dit voldoende is om 2 motoren een batterij en nog wat electronica te laten drijven, dan weet je hoeveel extra gewicht je kan besteden aan het vaarklaar maken.
    Als dit allemaal haalbaar lijkt kan je verder denken over hoe je alles gaat maken.
    Veel succes met je idee
     
  3. bubba

    bubba

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Noord brabant
    Dank je, ik zal vandaag eens kijken wat ie kan hebben.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Bubba, Probeer eens uit te leggen waarom de motoren synchroon moeten draaien. Je geeft aan om rechtuit te varen, maar omdat je twee motoren wilt gebruiken neem ik aan dat je er ook mee wilt sturen. En dan lopen ze niet synchroon meer. Dus, laat dat idee maar los. ALs de raderen gelijk op moeten lopen kun je beter één as nemen. Die is gemakkelijker om te bevestigen en te lageren. Wil je ze toch onafhankelijk laten draaien gebruik dan een V-mixer, intern in de zender, of extern tussen ontvanger en regelaars. Kun je afkijken van tankbesturing, want zo'n soort regeling wordt het dan. En al draaien je raderen synchroon, je schip zal altijd van een rechte koers afwijken en bijgestuurd moeten worden. Onafhankelijke bediening vraagt wel om een andere ophanging van de schepraderen. In dat geval moeten de krachten die er ontstaan op een kant van de romp over te brengen zijn. Verder leuk om uit te denken. En Marc zijn advies is een goede. Kijk eerst wat het schip kan dragen en houd voldoende vrijboord opdat het niet snel een duikboot wordt. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. bubba

    bubba

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Noord brabant
    Hallo K-K, bedankt voor je reactie

    Ik bedoel dat de schoepen op elk rad gelijktijdig in het water moeten spaden, als ik dan stuur moet er inderdaad 1 langzamer gaan draaien om de bocht te kunnen nemen. Ga ik dan weer rechtdoor, dan moeten ze weer synchroon lopen. Motoren dienen dan ook een encoder te krijgen zodat ze een zekere 0/index positie krijgen.

    Als bijv het linker rad/schoep eerder het water raakt dan gaat deze nog jutteren? Ik bedoel Links recht links rechts?

    Of klopt mijn gedachtengang niet?

    Als ik 1 as neem kan ik ze toch niet individueel laten draaien?

    Groetjes,

    Bubba
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met één as lopen de raderen gelijk op en moet je sturen met een roer. Denk dat het jutteren met ongelijke inslag wel mee zal vallen. Neem aan dat de raderen aan de zijkant open zijn. Het mooist zijn raderen met een exentriek, die de bladen rechtop in het water zet en houdt. Zoek maar eens op Rosslauer schoepenrad. Gr. Klaas
     
  7. bubba

    bubba

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Noord brabant
    Ik zal er eens over gaan nadeken, alle hulp is natuurlijk erg fijn.
    De raderen zullen idd aan de zijkant open moeten zijn anders krijg je te veel weerstand en dat is verloren energie
    Gaat er met een exentrisch wiel niet te veel energie verloren?
    Concept is leuk, dat wel, maar waarschijnlijk niet efficient
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Aan de ene kant kost het kracht om de bladen te verstellen, aan de andere kant hebben ze meer effect. Achter de raderen werden aan de scheepswand horizontale borden geplaatst voor nog betere werking. Het is de moeite waard om een tochtje met zo'n boot te maken. Was in 2009 een halve dag onderweg met de Majesteit. Gr. Klaas.
     
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Klaas, wat je aangeeft ivm met de schoepen klopt volledig, maar ik vrees dat het hier voor zeerveel overgewicht gaat zorgen.
    Ik vermoed dat dit schip met een soort torpedo zal moeten aangedreven worden, bevestigd onder het schip zodat er ook meer stabiliteit word gekreeerd en een enkel roer,
    Deze speelgoed schepen zijn zo eenmaal ontworpen, maar je kan natuurlijk steeds aan het knutselen gaan.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Bubba, je 'encoder-idee' kun je gerust loslaten. Een schip is onderhevig aan stroming en wind. Die zul je telkens moeten compenseren/neutraliseren. Zeker met zo'n instabiel geval met zeilen.
    2 motoren die elk een schoepenrad aandrijven. Te controleren met 2 regelaars, verbonden met een V-mixer. Zo vaar ik met mijn meermotorige (schroef-)schepen: werkt perfect, zeker als je de V-mixer ook nog eens mixt met het roer.
    Een tikje bakboord, een klapje meer stuurboord... recht zo die gaat.

    Maar het belangrijkste is voorlopig: de wet van Archimedes.
    Blijft het scheepje drijven met alle nodige componenten?
    Motor(en), regelaar(s), accu, elektronica enz enz.
     
  11. bubba

    bubba

    Lid geworden:
    2 apr 2021
    Berichten:
    6
    Locatie:
    Noord brabant
    Bedankt mannen, voor jullie snelle reactie!

    @Roel, daar zit wat in. Had daar nog niet over nagedacht! Ik schrap de encoders

    Het scheepje was al verzwaard met een stalen strip onder in de romp om het stabiel te houden. Deze haal ik eruit
    Wat ik eigenlijk niet weet of er een zekere regel is hoe diep een ship mag/moet liggen, hoeveel procent mag deze diep liggen? Van daaruit kan ik de diepte bepalen.

    Alvast bedankt voor het meedenken
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2021
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.119
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ga er maar rustig vanuit dat je 50% extra draagvermogen moet overhouden. En als ik het goed heb is het een open schip, dus alles wat over de rand komt loopt er niet weer af. Tenzij je er eern waterdicht dek in maakt met loospoorten. Gr. Klaas.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina