nieuw model gekocht en problemen met regelaar

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
Ik heb vandaag een "nieuw" gebruikt model gekocht. Het is de panther van RBC met een fan van JEPE met lehner motor en lehner regelaar. De regelaar is een Type 3040 Micro, De motor gegevens kan ik helaas niet lezen zonder alles te demonteren. Het probleem wat zich voordoet is dat de regelaar pas bij halfgas begint te werken, de instellingen van de zender zijn goed. Zo staat de servo weg op 100-100%. Is er iemand die de gebruiksaanwijzing van deze regelaar heeft of weet te vinden op het grote boze internet. Volgens JEPE zelf moet de motor op 5 lipo's rond de 40 ampere verbruiken en dan meer dan voldoende vermogen hebben. Helaas moet ik met 5s lipo's ongeveer 500 gram extra gewicht meenemen :? De vorige eigenaar vloog het model op 16 cellen GP 3700.

je hebt de regelaar wel al eens ingesteld?
(zender vol gas, dan pas accupack aansluiten, dan gas stick naar 0 doen, en als het goed is heeft de regelaar nu dat bereik als gas bereik ingesteld.

sowiso de instellingen van de regelaar controleren (lipo afslag enzo)

anders zou ik het eigenlijk ook niet weten..

Je moet de lehner inderdaad instellen, met je stick

Zit er ook een jumpertje (zo'n zwart doorverbind plasticje) op de regelaar? deze heb je volgens mij ook nodig om aan te geven, dat je hem wilt programmeren.

Het zou kunnen, dat de regelaar geen lipo-afslag heeft. Ik heb hier ook een lehner regelaar liggen, maar geen lipo-afslag erop. Dus moet er een aparte lipo-safe gemonteerd worden.

Ik kan helaas de handleiding niet opzoeken, want die ligt nog bij mijn ouders (moet ik nog verhuizen, sommige hobby-spulletjes).

groeten Paul

P.s. waarom 500 gram lood? omdat de panther niet voor lipo's is ontworpen, maar voor nicd/nimh?
ZO ja, kan je niet je fan verschuiven dan? verder naar achteren, of naar voren?

De regelaar heeft idd een jumper erop zitten. Helaas op alle plaatsen waar ik navraag heb gedaan geen oplossing of link naar een gebruiksaanwijzing. Zal dus toch die regelaar moeten gaan demonteren en er een CC Phoenix 45 voor in de plaats moeten zetten, die heb ik nog wel liggen. En dan maar terug naar NIMH's voor deze kist.

Daar had ik nog niet gekeken omdat ik dacht dat het een ander merk was. Op de regelaar staat duidelijk het merk lehner en niets verwijst naar BK-electronics.

Dank je, de printer is al aan het werk.

Is het gelukt met de regelaar, theo?

Weet jij toevallig ook waar de getallen van het type regelaar voor staan?
Ik heb 2 lehner regelaars
1x 1840 en 1x 1855.

Weet jij waar de 1840 en 1855 voor staan?
Is het 18V en 40A? of heb ik het dan fout

Heb bij BK-electronics op de site gekeken, maar hier kan ik niets vinden wat deze getallen betekenen.

groeten Paul

Het eerste getal is geloof ik voor het aantal cellen (nicads/nimh's) en ik vermoed dat het 2de getal het amperage is dat de regelaar aan kan. Althans dat maak ik op uit de gebruiksaanwijzing.

De 1840 kan dan 18 cellen aan en 40 ampere
De 1855 kan dan 18 cellen aan en 50 ampere

Die welke in mijn model zit is een 3040 en kan dus 30 cellen aan bij 40 ampere.

Back