Nieuw model (WK 2004)

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Bruno van Hoek, 29 jun 2004.

1. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dit is 'm dan (1620 gram):

2. Paul

Paul

Lid geworden:
    15 aug 2003
    zag ik die afgelopen zondag niet vliegen?
    mooi model, en zeer mooie piloot :)

3. Joost

Joost

Lid geworden:
    20 aug 2002
    Ziet er strak uit Bruno!

Veel verschil in vliegeigenschappen met je 'oude' ;) model?

4. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
  5. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Hoeken? Jullie vliegen toch alleen maar rondjes? :hammer:

6. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Veel succes Bruno op het WK.

7. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Veel succes Bruno op het wk.
    Heb me net aangemeld blijf dus op de hoogte.
    Laat het lijntje strak niet laten knappen.

Groeten Han.

8. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Zie zo, ik ben weer terug en weer aan het werk.... Henk is gebleven om deze week mee te doen met het Open Amerikaanse kampioenschap.
    De resultaten vielen mee en tegen. Henk heeft het tot de finale gebracht en werd uiteindelijk 14e :D , ik lag er na de twee kwalificatie ronden uit en hing op een 52 ste plaats. Uit 61 deelnemers is dat -ook voor mijn doen- ronduit slecht... :cry:
    Toch heb ik er veel aan gehad, want ik heb nog nooit zo snel een kist in een redelijke trim gekregen. Duidelijk werd wel, dat na modificatie van het oorspronkelijke ontwerp (voor een oude FS-60) het zwaartepunt met een SuperTigre ST-60 toch te ver naar achteren lag. Met de nodige kunstgrepen nog wat opgeschoven, maar met nog verder ballasten voorin zou het totaal gewicht te hoog worden. Geen optie dus. Ik heb het kleinst mogelijke handvat gebruikt om de besturing zo ongevoelig mogelijk te maken, maar in de harde, vlagerige wind was dit niet voldoende. De laatste hoek van de driehoeken en de derde van de zandloper zijn niet constant, soms lukken ze, maar soms waggelt de kist er met moeite doorheen...Tijdens de eerste vlucht werd ik zelfs uit een figuur geblazen maar met een snelle reactie werd een crash voorkomen.
    Twee collega's van mij uit slowakije en canada waren minder fortuinlijk.... Helaas waren de omstandigheden tijdens mijn tweede vlucht maar weinig beter, dus daarna restte het toeristenbestaan. Nou ja, ik heb Henk natuurlijk gecoached. Voorlopig heb ik heel wat ideeen om dit nieuwe concept ook voor mij te laten werken, een langere neus, iets meer vleugeloppervlak. Maar eerst alles uit deze kist halen, natuurlijk...
    Ik heb 3mm ball-links gebruikt als koppelingen, maar deze geven toch te veel wrijving, waardoor de besturing bij weinig lijntrek ( landing) erg onnauwkeurig word. Wie weet welke types wel licht lopen en toch geen speling hebben?
    1-8: Niek heeft mij even laten zien hoe je de braampjes weghaalt (ik had weer eens niets gezien :oops: ), die dit probleem veroorzaken. Nu maar proberen...
    3-9: Eindelijk aan vliegen toe gekomen, en YES, strakke landingen.. Bedankt Niek!
    Het lijkt alsof er nog steeds iets te veel tipgewicht in zit, maar... Alle beschikbare ballast is uit de ballastkamer verwijderd. De rest zit vast ingebouwd, als startwaarde zullen we maar zeggen. Het is ongeveer de helft van waarde, die als normaal beschouwd wordt. Ik krijg vast nog wel een goed idee.... (een beetje lood aan de binnentip bevestigen?)

9. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Hier is de MVA delegatie:

10. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
  11. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Een paar foto's van de WK, eerst een start van Bruno en daarna een van Henk, tenslotte een magnifieke foto in de vlucht van Henk's Little Pearl:
    (deze modellen zijn niet met plastic film bespannen)

12. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Zo hebben we de twee modellen over de oceaan gekregen -en terug :yes:- met FedEx. Weten jullie trouwens hoe dat bedrijf gaat heten na de fusie met UPS? Fed Up..... :rolling:
    [​IMG][​IMG]
    De inhoud van het zijvakje (links de twee ST G51's van Henk, rechts de twee ST 60's van mij):

13. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

et valt me nu pas op maar kijk eens naar de prop op deze foto. Het lijkt wel alsof de bladtips voor lopen op de rest van de prop, of is dit gezichtsbedrog. Wat voor een props gebruiken jullie?

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Het zijn houten props zo te zien. Komt denk ik omdat de prop vaag is. Je ziet niet de prop voor de rest maar je ziet de prop in verschillende standen ;) kijk maar eens goed.

15. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Moet wel gezichtsbedrog zijn. Door de centrifugale kracht lijkt het me sowieso al sterk dat de prop gaat buigen en als ie al gaat buigen lijkt het me aannemelijk dat dit naar achteren is en niet naar voren. :?

16. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Het is geen klap prop ;) Goedkope klap props zie je soms aardig naar voren buigen maar een normale houten echt never nooit niet dus :)

17. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Ik had het ook niet over een klap-prop. Centrifugale kracht is ook niet alleen iets voor klap-props. ;)

18. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Was ook een geintje :) Een klapprop kan nog iets buigen soms en lijkt vaam naar voren te staan.

19. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Op de foto vliegt Henk met een Zinger 12x6 Als het rustig weer is soms met een 12x5,5. Ik gebruik Top Flite 13x6 -de laatste paar uit mijn voorraad :schrik:
    Wat je ziet is ongetwijfeld veroorzaakt door fotografische vertekening. Ik zou me kunnen voorstellen dat tijdens een scherpe hoek de tips iets naar voren buigen, maar meer dan een mm. of 8 zal dat toch niet zijn. Op de foto vliegt de kist rustig langs in vlakke vlucht, ergens tussen twee figuren

20. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    U gaat door naar de volgende ronde.... :thumbsup:

Deel Deze Pagina