Nieuw Modelraketje

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door QAFS, 30 mrt 2006.

  1. QAFS

    QAFS Guest

    Heej, ben nog compleet nieuw op brandstofraketten. Ik gebruik altijd waterraketten!
    Maar ik heb dus een modelraketje gemaakt om een keer te lanceren voor de grap. Dus niet meteen met een launch pad en elektronische igniters.

    De raket zelf ziet er best goed uit, en het parachutesysteem werkt.
    Wat ik nog nodig heb, is een raketmotortje (MET LONT! :p). Waar kan ik goedkope motortjes krijgen met lont? Ik maak de raket dan zo dat ie geen launch pad nodig heeft, en dan kan ik hem op een open zandvlakte lanceren.
    Hier zijn foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    -Matthijs
     
  2. Manuel

    Manuel Guest

    wat is de grote van je moter gat?
     
  3. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    joh gebruik gewoon een elektrische ontsteking. Modelraketen zijn geen speelgoed meer heh. Als die omvalt!!

    Steek gewoon een pen in de grond, en een lange kabel met accu, dan kan je een keertje leuk doen. En blijft het leuk.

    Ontstekingen zijn helemaal niet duur, zoniet bijgeleverd. En je kan ze altijd nog zelf maken.
     
  4. QAFS

    QAFS Guest

    De opening is 45 mm (is van een wc-rolletje :D )
    Maar ik kan ja een speciale fiting maken voor een kleiner motortje

    Nee ik wil echt lonten. Ik maak een rietje aan de zijkant, en dan een lange spaak ofzo. Dan valtie niet om. Ik wil echt lontjes
     
  5. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    Waarom toch lontjes, dat is echt niet direct makkelijker hoor, noujah goed niemand kan het me afnemen dat ik je gewaarschuwd hebt.
     
  6. QAFS

    QAFS Guest

    Wat is er zo erg aan lontjes dan?
     
  7. freaky-pyro

    freaky-pyro

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    190
    Locatie:
    IJsselmuiden
    het klinkt mischien lullig maar ik vind het er niet erg sollide uitzien
    als ik jou was zou ik eens de site van de drra bijkijken. www.drra.nl
    hier staat erg veel informatie over hoe je een raket maakt. rompbuizen, vinnen, neuskegel
    eigelijk alles. je moet op die site ook eens zoeken naar de tilly 1-A
    deze heb ik ook gemaakt en als je de tips gebruikt die bij hoe en wat staan gaat het een hele stevige en lichte raket worden.
    mijn eerste raket ging perfect de lucht in
    de parachute ging prima open
    hij daalde prima af, maar hij lande wel precies in een 15 meter hoge boom :lol:
    niet meer uit kunnen halen dus maar een nieuwe gemaakt. de 2e was wel netter omdat je al wat ervaring hebt he :D

    dus mijn advies: lees die site eens grondig door en maak daarna je raket.
    en als je hem niet netjes genoeg vind gewoon een nieuwe maken.
    matriaal is niet zo duur en een nette raket komt wel zo hoog.

    en ps. blijf uit de buurt van bomen hè
    :lol: :wink:
     
  8. joerideman

    joerideman

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    132
    Inderdaad, met tape vastgezette vinnen. Maar lontjes zijn niet gecontroleerd, faalkans is groter, je weet niet hoelang die er over doet.

    Trouwens, we hebben het hier over een stuk vuurwerk heh, dat mag niet zomaar afgevuurd worden.
     
  9. freaky-pyro

    freaky-pyro

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    190
    Locatie:
    IJsselmuiden
    sorry dat ik het zeg maar dat vind ik een beetje gezeik hoor
    oke het is vuurwerk maar als je ergens in de middle of nowhere je raket lanceert kan er weinig verkeerd gaan hoor
    verder zou ik wel voor electrisch gaan
    al was het alleen maar omdat het leuker is. je neemt gewoon een lontje die je in de motor steekt en vlak bij waar hij uit de moter steekt wikkel je een dun stukje koperdraad. 3 keer rond is voldoende. 2 klemmetjes erop, 15 meter draad en een accu. ik heb vanmiddag nog een rc racepack gebruikt.
    7.2 volt.
     
  10. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Kijk dat is leuk, iemand die gewoon vanuit het niets een raket probeert te bouwen. Heel belangrijk is dat je raket stabiel is, dat kun je pas bepalen als je ook je motorhuis en de motor erin hebt zitten.

    Ik zou zeker de tip gebruiken om eens op de DRRA site te kijken bij Tekeningen. Daar staan verschillende Tilly modellen. De Tilly 1A is een hele mooie raket om mee te beginnen. Als je die netjes bouwt, weet je zeker dat hij stabiel zal vliegen.

    Je schreef eerst dat je geen lanceerstandaard wilde gebruiken, later schrijf je gelukkig dat je een rietje aan de zijkant gaat plakken.
    Gebruik altijd een lanceer geleiding. Dit kan heel simpel een dunne metalen staaf zijn (of vliegerstok) die je in de grond steekt. Je hoeft heus niet een hele installatie te bouwen.
    Het is niet alleen dat je raket dan niet kan omvallen. Maar vooral dat je raket pas stabiel vliegt als hij op snelheid is. Dit betekend dat je raket de 1e meter begeleid moet worden, totdat hij voldoende snelheid heeft om zelfstandig stabiel te vliegen.
    Stabiel vliegen betekend dat je raket netjes recht omhoog vliegt zonder te tollen of te wiebelen.
    Als je raket niet stabiel is, of te weinig snelheid heeft, kan er een gevaarlijke situatie ontstaan.

    Let wel: als je raket motor eenmaal is aangestoken gaat deze niet meer uit. Dus als hij niet de kant op gaat die je wilt (omhoog!!!) kan dit gevaar op leveren.

    Je kunt met je raket altijd een keer langskomen op een DRRA lanceerdag, dan zullen wij je helpen met je 1e lancering.

    Zoals er hierboven al beschreven wordt liever geen lontjes gebruiken!!!
    Gebruik ALTIJD een electrische ontsteking. Hierdoor weet je precies wanneer je raketmotor ontstoken wordt.

    Freaky-pyro: je mag het wel "gezeik" vinden, maar er kan juist heel veel verkeerd gaan. Ook als je in de middle of nowhere je raket afsteekt.
    Raketten zijn geen speelgoed!!!
    Daarnaast is het gewoon niet legaal!!
    Je tip over de koperdraad en de lontjes werkt wel, maar de timing is niet perfect. Je wilt altijd precies weten wanneer je raket gelanceerd wordt en niet ongeveer wanneer. Met lontjes heb je altijd een periode waarin je denkt dat je raket weggaat en je weet niet precies wanneer.

    Veel succes en kijk voor veel meer informatie op http://www.drra.nl

    Groet,
    Bas
     
  11. freaky-pyro

    freaky-pyro

    Lid geworden:
    1 aug 2005
    Berichten:
    190
    Locatie:
    IJsselmuiden
    klopt, ik heb eerst geprobeerd zo'n ontsteking te maken van een lucifer.
    de lucifer ontbrande wel maar ik kreeg hem niet ver genoeg in de motor.
    hij ontstak dan ook niet. erg vervelend als je wel veel rook bij je motortje ziet maar er niks gebeurd. je weet nooit zeker waneer je er weer veilig in de buurt kan komen. dan maar zon ontsteken met een centimeter lont
     
  12. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Dat kan gebeuren, maar er gaat dat 1 basis regel fout.
    Elke elektrische starter (en dus zo'n "De Vries" lucifer ontsteker) werkt alleen als hij tegen het kruit van de motor drukt. Als de starter geen contact maakt zal je motor zeer waarschijnlijk niet ontsteken.

    De meeste lucifers zijn te groot (te dikke kop) voor normale 14 of 18mm motoren (A, B of C-motoren). Soms passen ze net in D-motoren.
    Je moet op zoek naar hele kleine dunne lucifers, ik weet dat ze bestaan met een wassen steeltje (opgerold wasvelletje) ipv een houten stokje.

    Je kunt ook starters gewoon los kopen, 10 stuks voor een paar €. Passen in alle motoren (1/2A t-m D, en zelfs groter)
    Bijvoorbeeld bij de volgende webwinkels (klik op de naam)

    Modelraketten.nl

    Caveman Rocketry

    Groet,
    Bas
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.981
    Locatie:
    Rottevalle
    idd geen lont gebruiken. Ik weet dat ze bij de Sachsen motoren worden geleverd. Gewoon weg gooien die dingen en een ontsteker gebruiken. Een paar nieuwe vingers zijn veel duurder.

    Maak ook een lanceer kast met lanceer knop. Het gebeurd je gewoon een keer dat er spanning op je klemmen staat als je de ontsteker aansluit. En met een A valt het nog mee, en een paar flinke brand plekken op je vingers kom je wel over heen. Sta je naast een D die klapt dan ben je doof. (ook reserve oren heb ik nog niet in het programma zitten).

    De veilgheids regels zijn er niet om te zeuren, ik ben tegen elke overbodige regel of iedere vorm van betutteling. Maar het hoeft maar een keer mis te gaan.

    als je me een mailtje op PB stuurt dan krijg je een CD met een aantal mooie reken progjes waar mee je je hele raket kunt door rekenen. steek je er gelijk wat van op.


    Groet Jan-Hein
     

Deel Deze Pagina