"Nieuw museum voor collectie Thijs Loeffen"

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door ron van sommeren, 3 dec 2011.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 3 dec 2011
  2. Arnoldusie

    Arnoldusie

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Beneden Leeuwen
    Ik begrijp niet zo goed wat dit met modelbouw te maken heeft of het moet voor modelbouwers zijn met wel heel slechte ogen. Natuurlijk het is prachtig om de werking van die dingen te zien maar ik zie de gemiddelde modelbouwer nog niet ieder weekend met motoren slepen van vaak meer dan 1000 kilo. Vandaar dat er nu een museum voor komt zodat ze niet elk jaar naar een jaarmarkt hoeven te worden gebracht. Dit gebeurde namelijk in het verleden wel om vrienden van de vereniging te werven en munten op te halen voor de financiering van het gebouw waar het museum in wordt onder gebracht.
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ron bedankt voor dit nieuws.
    Ik zal die kennis van mij op de hoogte brengen, die heeft nog een "molen-Deutz" (voor als het niet waaide) uit ca 1930.
    Misschien dat hij hem daar kwijt kan.
    Op het mbf heeft er tenslotte ook niemand (bij hem in de buurt) belangstelling voor.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Komt dat doordat jij meer een off-road auto rijder bent Arnold? Die zie ik nog niet met een schuifmaat/meetlint onder een auto kruipen om die na te kunnen bouwen. Volgende open stoom dag ga ik weer naar De Tuut.
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Arnold ik denk omdat stoom jou niet intereseert
    Ja en mij intereseren auto.s niet
    De een houd van de dochter
    En de ander van de moeder he
    Een enkeling vind ze beide wel leuk
    mvg
    Frederik
    Ron wanneer is de eerste stoomdag dan ?
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2011
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Die data staan op de site van De Tuut.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    12 en 13 mei, jammer. Net dat weekend gaan we waarschijnlijk op vakantie. Had het ritje er wel voor overgehad.

    Groet,

    Ad
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Volgens mij gebeurt het vaker per jaar. Site in de gaten houden of aan het bestuur vragen voor data. Hij zal ook wel open zijn tijdens Nationale Stoomdagen of zo.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2011
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    5000 €, daar kunnen ze die machines nog geen nieuw kwastje van geven. Het draaiend houden van 18 oude machines zal denk ik wel een paar stuivers meer gaan kosten.
    Ik ben benieuwd of ze daar de fondsen voor hebben.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inwoners van Maas & Waal zijn niet voor een kleintje vervaard Ad :D
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Was ik toch wat te sceptisch zo te zien. Goed dat dit zo bewaard en in stand gehouden wordt.

    Groet,

    Ad
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 12 apr 2014
  15. longhenk

    longhenk

    Lid geworden:
    5 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    dordrecht
    blijft een genot om te zien en te horen
    zal er zeker een keer gaan kijken
    bedankt Ron voor de info

    Henk
     
  16. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    het zijn mooie motortjes, meest ''lorenz'' en ''benz & spol'', prachtige opgeknapte staat dus weinig investering nodig. Geef ze maar een mooi museumpje, dan blijft er wat bewaard, voor het nageslacht. Al zullen mijn kinderen vast later zeggen ''wat is dat voor grasmaaier''.........zucht.

    Maar dit zijn echt nog kleine moterkes heren, niks boven half tonnetje. Ik heb een aardige prive-collectie en niks minder dan 1.5 ton, en max 7 ton (en inderdaad, dan ga je nergens meer heen, het er mee slepen is gewoon niet te doen)

    Stoom en diesel/benzine kan prima samen hoor, als het maar mooie oude techniek is toch? Nieuwe auto's kijken en dan kwijlen in de rai daar vind ik nou niks aan..........

    Stork, Deutz, Werkspoor, ABC, Kromhout en Industrie, en natuurlijk Jastram, heren, ooit was de industriele opkomst zo mooi......

    Voor wie het echt leuk vind : in mei zijn er diverse mensen met grote prive-collecties (grote) antieke motoren die een open dag houden, ofwel ''draaidag''. Vaak zijn het mensen die geen massa's publiek willen dus ik zet niks op internet, maar voor de echte liefhebbers heb ik wel wat gegevens. Gewoon ff mailen ok?

    Groet, Monster Diesel
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Vandaag even naar het stoomgemaal De Tuut en het ernaast gelegen Motorenmuseum in Appeltern geweest, en hoewel je het betrekkelijk snel bekeken hebt zeker de moeite waard.
    Omdat het één van de stoomweekenden was, was 1 ketel van de 3 (of 4?) op druk:

    [​IMG]

    In de machinekamer staan twee liggende stoomachines die elk een centrifugaalpomp met een capaciteit van 220 m³/min aandrijven. Ook die waren in bedrijf, wat is stoom toch lekker stil!!!

    [​IMG]

    Daarnaast was er ook nog een ruimte met een modelopstelling die er erg verzorgd uitzag (foto's hiervan zijn helaas mislukt).
    Er was ook nog een rondvaart waarbij het verleden van de waterhuishouding in het land van Maas en Waal werd toegelicht:

    [​IMG]

    Daarna een kijkje genomen in het Motorenmuseum. Even snel geteld staan daar denk ik ruim 20 motoren, waarvan er een aantal op een bordes stonden dat niet toegankelijk was. De motoren daar worden kennelijk nog gerestaureerd/gereviseerd.
    Van de motoren die wel toegankelijk zijn draaiden er een aantal. De meesten zijn stationair draaiende motoren, veel met een z.g. raak-mis regeling. Hoewel ik van oorsprong werktuibouwkundige ben kende ik die niet. Zo zie je maar, het gaat altijd op: "Learning all the time":D. Hier een Belgisch exemplaar van de Duitse ingenieur Hoffmann die onderweg naar Engeland vanwege de liefde in Brussel bleef hangen en daar een motorenfabriek startte. Deze motor werd onder meer gebruikt voor het aandrijvan van een draaimolen op een kermis.

    [​IMG]

    Het waren niet allemaal verbrandingsmotoren, maar ook nog een paar stoommachines. Zoals een Amerikaanse Geiser stoomtrekker, ook wel Peerless (heeft zijns gelijke niet) genoemd.

    [​IMG]

    Deze trekker uit eind 19e eeuw is in 1983 geheel gereviseerd, waarbij de ketel vernieuwd is, vandaar "1983" op het deksel van de ketel.

    Al met al een prettig bezoek met vriendelijke mensen die je maar al te graag wat willen vertellen. Nog bedankt voor de tip Ron!!!

    Groet,

    Ad
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stoom in vliegtuigen, minder geluid dan elektro :D

    Met al die nattigheid de laatste dagen, kan het geen kwaad dat het gemaal nu even onder stoom is.

    edit: zie je wel, als dat geen magneten zijn. Die ene rode is een zuidpool.

    [​IMG]
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Natuurlijk hahaha,
    maar is dit nu een generator dan?
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Gekoppeld aan de groene centrifugaalpomp die er achter staat. Ik vermoed dat die blokjes in rubber (zwart) zijn opgesloten: demping?

    edit: zo'n demper zou ook met magneten te doen zijn, in ieder geval in theorie: wervelstroom-rem.
     

Deel Deze Pagina