Nieuw op dit Forum en even voorstellen

Hallo U-boot kapiteins.

Nieuw op dit forum en dus even voorstellen.

Ik luister naar de naam Joris en ben 36 jaar.
Het hele forum gebeuren is niet nieuw voor mij om dat ik ook al jaren actief ben op het Dutch Mustang & Ford Forum.
Ik heb het voor me zelf makkelijk gehouden en maar mijn forum naam van dit forum over genomen.
Op het moment ben ik naast de U-boten ook aan het werk aan mijn Mustang uit 1964.
Voor de geïnteresseerde, onder aan dit bericht staat een link naar de site van een maat van mij.
Onder de "knop" "Reborn" staat het een en ander over mijn Mustang.

Genoeg over Mustangs en even weer :ontopic:

Naast Ford Mustangs en veel meer dingen heeft de (RC) duikboten wereld altijd mijn interesse getrokken.
In het bijzonder de Duitse U-boot uit de oorlogs jaren.

Na lang denken en dromen dit jaar over gegaan tot de aanschaf van de Robbe U-47.
Ik had mij direct voorgenomen om deze grondig aan te gaan pakken en na wat ge :google: te hebben,
was me het een en ander duidelijk en nog veel ook niet...
Wat betreft dat laatste hoop ik met de tijd hier op het forum wat meer van te leren.

Een maat van me gaf me de link naar dit forum (had hem zelf ook al gevonden).

De laatste maanden steeds even alles doornemen en alle info op me laten inwerken.

Vandaag dan maar me even aangemeld.

Wat betreft mijn projectjes...

Nu aan het bouwen:

Graupner Shark met alle extra er op en er aan.
Ik wacht nu op mijn aandrijf set om verder te kunnen bouwen.

Ook bezig met de U-47 al ligt dat even stil.
Plannen voor de U-47:
- toren van Dream-Arts (in bezit)
- dek van Dream-Arts (in bezit)
- dek kanon via Dream-Arts (Accurate Armour) (in bezit)
- roosters enz voor de romp Dream-Arts (in bezit)
- lasnaden en klinknagels Dream-Arts (in overweging)
- duiktank(s) (nog niet duidelijk) (Engel???)
- duikroer voor werkend (servo) (nog aan het uitdenken)

Wat het laatste puntje, weet ik dat het niet nodig is, maar ik vind het gewoon leuk om het werkend te hebben...

Verder ben ik een beetje aan het experimenteren met een bootje (jacht) om het een en ander aan het uit te testen wat betreft de regel techniek en servo afstellingen.

Er valt voor mij nog een hoop te leren en ik denk dat ik het hier wel kan vinden! :D

Met vriendelijke groet,

Joris van Zummeren :proost:

Hallo Joris,

Bij deze wil ik je graag welkom heten in deze hoek van de forum.

Ben zelf niet een hele grote ster in bouwen van boten helaas, maar ben nu wel een poging aan het doen met een bestaande duikboot een oudere Gato Class van engel.

Die probeer ik weer varend en duikklaar te maken,klink èènvondig maar toch een hele klus voor mij.

maar hierbij nogmaals welkom op deze forum en hoop gauw wat foto`s van jou boten te zien.

Hoi Joris,

Plannen voor de U-47:
- toren van Dream-Arts (in bezit)
- dek van Dream-Arts (in bezit)
- dek kanon via Dream-Arts (Accurate Armour) (in bezit)
- roosters enz voor de romp Dream-Arts (in bezit)

Ahah, iemand met gevoel voor combinaties! Welkom in de wondere wereld van de duikboten.....
Hier kan je zeker de juiste info vinden, het is wel even zoeken. En wat je niet weet, kan je altijd vragen.

- duikroer voor werkend (servo) (nog aan het uitdenken)

Wat het laatste puntje, weet ik dat het niet nodig is, maar ik vind het gewoon leuk om het werkend te hebben...
Daar hoef ik niet aan toe te voegen, :thumbsup:

@Harrie,
Als je hulp nodig hebt, je weet me te vinden.......

Groetjes Douglas

Hoi Joris,

Van harte welkom!!! Omdat je aangeeft dat je al wat hebt zitten puzzelen over de U47 is het voor mij natuurlijk een beetje gokken wat ik over de U47 kan vertellen. In eerste instantie maar de mededeling dat ik in dit model al enige jaren geleden heb gebouwd als 'U96', zie http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=359 Helaas waren toen de vloedgaten en deks van Dream-Arts nog niet verkrijgbaar (wel de toren, periscopen, 20mm Flak etc.). Voor wat betreft de klinknagels/lasnaden van Dream-Arts: altijd doen!!! Ze zitten er bij mij ook op en het maakt de boot echt véél mooier. Raf is er momenteel ook mee bezig.
Voor wat betreft het duiksysteem zijn er natuurlijk een aantal opties (mag ondertussen duidelijk zijn) maar als ik: a) de boot nu nog moest bouwen b) alle opties al had die jij hebt c) centjes genoeg had, dan kocht ik een Engel tank/maakte een zuigertank die past in het techrek van http://www.modelluboot.eu ...

Jos

Heren,

Dank voor het welkom hier op het forum!

@ Jos:

Mijn U-47 wordt ook de U-96.
Ik heb het een en ander over "das-Boot" uitgezocht en heb besloten deze (net als velen) ook te gebruiken als voorbeeld.

Op het www o.a. dit gevonden:

"Unterseeboot 96 (U-96) was de aanduiding van twee onderzeeërs van de Duitse marine.
De eerste werd te water gelaten tijdens de Eerste Wereldoorlog, op 15 februari 1917 en in dienst gesteld bij de Kaiserliche Marine op 11 april 1917.

De tweede U-96 was een Type VIIC onderzeeër van de Kriegsmarine. De kiel werd op 16 september 1939 gelegd op de Krupp Germaniawerf te Kiel. Ze werd op 14 september 1940 in dienst gesteld, met Kapitänleutnant Heinrich Lehmann-Willenbrock als gezagvoerder. Na drie maanden oefeningen, werd de U-96 half december toegevoegd aan het zevende flottielje in de Franse havenstad Saint-Nazaire. Onder Lehmann-Willenbrock voer de U-96 acht patrouilles.
Lehmann-Willenbrock werd in maart 1942 opgevolgd door Oberleutnant zur See (Oblt) Hans-Jürgen Hellriegel. Deze werd op zijn beurt in maart 1943 opgevolgd door Oblt. Wilhelm Peters. In februari 1944 werd Oblt. Horst Willner de gezagvoerder. Per 1 juli van dat jaar werd de U-96 een opleidingsschip, met Oblt. Robert Rix als gezagvoerder. Deze bleef aan tot februari 1945.
U-96 voer in totaal 11 patrouilles, bracht daarbij 28 schepen tot zinken (in totaal 190.094 ton) en beschadigde vier anderen (in totaal 33.043 ton). Op 30 maart 1945 werd de U-96 in Wilhelmshaven door Amerikaanse bommen tot zinken gebracht terwijl ze in een onderzeebootbunker lag. Gedurende haar hele bestaan was niemand van de bemanning omgekomen.

Das Boot
In 1941 kwam oorlogscorrespondent Lothar-Günther Buchheim aan boord als oorlogsverslaggever. Hij maakte de zevende patrouille van de U-96 mee. Buchheim had opdracht voor propagandadoeleinden foto's te maken, en een verslag te schrijven over de onderzeeër en haar bemanning. Op basis van zijn ervaringen schreef hij later een kort verhaal, "Die Eichenlaubfahrt" ("De eikenbladpatrouille") en de roman Das Boot (1973) die een internationale best-seller werd. Een film naar de roman, onder regie van Wolfgang Petersen, kwam in 1981 uit en werd een internationaal succes."

Dit en natuurlijk de film zijn mijn redenen om de boot te bouwen als U-96.

Mijn voorkeur voor de duiktank gaat uit naar de Engel tank.
Mijn enige vraag rond om dit systeem is het verschuiven van het zwaartepunt bij het vullen en legen van de tank.
Is dit een groot probleem of maak ik me nu te veel zorgen?

Ook heb ik al het een en ander zitten uitdokteren wat het "teckrek" betreft.
Ik ben van plan om die ook zelf te gaan bouwen.
Wat dit betreft ben ik er nog niet helemaal uit wat voor materiaal ik ga gebruiken.

Verder uit de reaktie's hier op het forum ga ik de boot ook maar uitrusten met de lasnaden en klinknagels van Dream-Arts.
Heeft iemand hier foto's van?

Gelijk nog maar een vraag...

Ik ben op zoek gegaan op het forum naar info wat de Graupner Shark, maar kon er niet veel over vinden...
Iemand hier met ervaring en tips wat bouw en uitrusting betreft?

Groeten,

Joris

Joris, Welkom!
Gebruiker Halmar heeft een Shark (gehad) :?:
Ik heb dat dingetje zien varen in het Waterloopkundig Laboratorium in Wageningen, toen we daar een paar jaar geleden met een delegatie van het forum waren.
Vraag hem maar eens... Hij had 'm volgens mij aardig opgevoerd, want het gele kreng sprong compleet uit het water:
Van een diepte van zo'n twee meter volle kracht vooruit en verticaal omhoog, en: FLOEP - - PLONS! Je wist niet waar je kijken moest zo snel dook dat ding op!

Hallo Roel,

Wat betreft de Shark en het uit het water springen, dat had ik begrepen dat de boot dat kon ja.
Meen het gelezen te hebben in het grote Graupner boek.
Wel dien je dan de motor te vervangen die standaard in de aandrijfset zit voor een krachtigere.
Volgens de info zou de Shark 50cm hoog kunnen springen dan... :roll:

Ik zie dat jij ook de U-47 hebt gebouwd. Heb je er foto's van?

Groeten,

Joris

toneburst zei:
Hoi Joris,

Van harte welkom!!! Omdat je aangeeft dat je al wat hebt zitten puzzelen over de U47 is het voor mij natuurlijk een beetje gokken wat ik over de U47 kan vertellen. In eerste instantie maar de mededeling dat ik in dit model al enige jaren geleden heb gebouwd als 'U96', zie http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=359 Helaas waren toen de vloedgaten en deks van Dream-Arts nog niet verkrijgbaar (wel de toren, periscopen, 20mm Flak etc.). Voor wat betreft de klinknagels/lasnaden van Dream-Arts: altijd doen!!! Ze zitten er bij mij ook op en het maakt de boot echt véél mooier. Raf is er momenteel ook mee bezig.
Voor wat betreft het duiksysteem zijn er natuurlijk een aantal opties (mag ondertussen duidelijk zijn) maar als ik: a) de boot nu nog moest bouwen b) alle opties al had die jij hebt c) centjes genoeg had, dan kocht ik een Engel tank/maakte een zuigertank die past in het techrek van http://www.modelluboot.eu ...

Jos

Mooi geschilderd de U-96!!!
Dat gaat voor mij nog een hele klus worden om dat zo te krijgen!
Ik zal je met de tijd nog wel eens lastig vallen met de vraag hoe of wat ik dat het beste kan doen!
Heb je nog meer foto's van de boot?

Als ik zo eens rond neus hier, zijn er een heleboel mooie boten bij!
Kan niet wachten tot een meeting om dat moois allemaal in het echt te zien!
(en dan sta ik daar met mijn Sharkje....)

Groeten,

Joris

Hallo Joris,

Uiteraard ook namens mij van harte welkom in dit onderwater hoekje. Voor mij extra leuk te zien dat er weer een enthousiateling bij is gekomen in het westen van het land.

Zelf heb ik naast mijn IX-D2 (U177) van Engell ook nog een los gebouwde toren van Dream Arts (U979, met vierling FLAK) en ik moet zeggen dat als ik jouw lijstje met U47 "accesoires" zie ik zeer beneiwd ben naar je resultaten. Misschien kan je eens wat foto's kwijt?

Beel succes met je bouw plannen.

Groetjes:

Mathijs

Back