Nieuw op dit forum: heli's Lama V4 2.4 Gh upgrades

• Topicstarter Topicstarter hyperion1980
  • Startdatum Startdatum
H

hyperion1980

Guest
Ik ben nieuw op dit forum en heb mij 14 dagen geleden een Lama V4 gekocht.

Intussen heb ik al 2 paar blades moeten vervangen en ik heb mij ook volgende uitbreidingen gekocht (die zijn wel nog onderweg):
Gewone reserve blades
2 paar extreme blades
Screw set
Alloy Metal Rotor Head Upgrade Kit For Esky Lama: Let goed op als je deze onderdelen appart koopt betaal je minimum 20€, ik heb daarvoor 10€ betaald.
Reserve batterij Lipo standaard: ook 10 € voor betaald
En omdat het standaard landingsstel nogal fragiel is: BoomTownHobbies Ultra Flex Skids Lama V4

Ik heb de smaak al goed te pakken.

Verder wil ik jullie "modelbouw.nl" bedanken voor de informatie die ik gevonden heb over de gain en de proportional. Namelijk dat als de helikopter naar links draait tijdens het opstijgen, dan dien je de proportional naar links bij te stellen en vica versa... Ne pipo op een Engels forum zei net het omgekeerde en daarom heb ik de canopy al 2 maal moeten verwijderen ipv 1 maal... Enfin, daarmee heb ik dat op zijn minst al eens geoefend voor als mijn Rotor Head upgrade aankomt...

:zon:

Die extreme blades gaan niet stuk! is een must have.
Verder, alleen een alu swashplate is voldoende en beter,
minder headspead = minder schade.
groeten

Een beetje onstabiel

Mijn heli (Lama V4 standaard) draait kleine cirkeltjes (de neus blijft in de zelfde richting). Naarmate de batterij verder leeg geraakt, draait hij steeds grotere cirkels.

In de blades zijn zowel bovenaan als onderaan lichte kapjes, kan dit daardoor zijn? morgen zouden mijn nieuwe blades moeten toekomen...

Het enige wat ik gedaan heb is de proportional een beetje naar links gedraaid omdat mijn heli tijdens het opstijgen ook naar links ging en dat is nu in orde. Moet ik de proportional opnieuw zetten zoals ervoor (ik heb de standaard settings opgeschreven!!!)? Of dien je elke keer als je aan de proportional draait ook de gain goed te zetten?

Je kunt ook in je canopy twee gaatjes maken waardoor je met een schroevendraaiertje, alles makkelijk bij kan stellen,
Tammo

dat lijkt me nog een goed idee, dan kan ik een beetje trail and error doen met de gain zonder al te veel moeite! thx

help

Mijn heli (Lama V4 standaard) draait kleine cirkeltjes (de neus blijft in de zelfde richting). Naarmate de batterij verder leeg geraakt, draait hij steeds grotere cirkels.

In de blades zijn zowel bovenaan als onderaan lichte kapjes, kan dit daardoor zijn? morgen zouden mijn nieuwe blades moeten toekomen...

Het enige wat ik gedaan heb is de proportional een beetje naar links gedraaid omdat mijn heli tijdens het opstijgen ook naar links ging en dat is nu in orde. Moet ik de proportional opnieuw zetten zoals ervoor (ik heb de standaard settings opgeschreven!!!)? Of dien je elke keer als je aan de proportional draait ook de gain goed te zetten?

weet iemand het antwoord op deze vraag???

Nee je gain is echt wat anders dan je proportional. Zie hieronder:

Proportion trimmer

Als de helikopter vliegt draait de onderste rotor, als het goed is, juist zo snel dat de staart niet naar links of rechts beweegt. Draait de onderste rotor staartrotor te snel dan zal de staart naar links willen bewegen. Je kunt dit afstellen door aan de ‘proportion trimmer’ te draaien, zoals in de figuur is weergegeven. Draait de onderste rotor te langzaam dan zal de staart naar rechts willen bewegen. Ook dit kun je afstellen door aan de ‘proportion trimmer’ te draaien, zoals ook in de figuur wordt getoond.

De volgorde van handelen is als volgt:
1. Zet alle trim’s op de zender in het midden;
2. Stijg op tot riemhoogte en kijk naar welke kant de staart van de helikopter beweegt;
3. Koppel de accu los van de helikopter. Dit moet je doen om de 4in1 controller te resetten;
4. Draai de proportional trimmer de andere kant op dan dat je de stick moest duwen om te corrigeren. Bijvoorbeeld:
o De helikopter draait rechtsom, de stick moet dan naar links om haar te corrigeren. Het schroefje moet dan rechtsom. (met de klok mee);
5. Sluit de accu weer aan en wacht tot de lampjes gaan branden. De gyro kan zich dan kalibreren;
6. Stijg op tot riemhoogte en kijk naar welke kant de staart van de helikopter beweegt;
7. Is de afstelling niet juist, begin dan weer bij stap 3.

Groeten
Martin

Waarschijnlijk TBE - Toilet Bowl Effect
Meest voorkomende oorzaak is kromme binnen- of buitenas.

Bert

het is stom van mij, maar het is niet TBE, het kwam zuiver en alleen door de windverplaatsing (ons garage is niet echt geisoleerd, lol). Daarnet nog eens gevlogen (de wind is buiten eventjes geluwd...) en hij hangt zo goed als stil nu.

proportioneel perfect geregeld, maar trimmen nodig tot op het einde.

Als ik van de grond ga, dan houdt ie hem recht, maar na enkele minuten draait hij een beetje naar links, dan trim ik wat bij naar rechts. :rolleyes:

Mijn vraag: Op het einde van de batterij staat de trim volledig naar rechts gedraaid. Is dat normaal dat je zoveel moet bijregelen tijdens de vlucht???

Als ik van de grond ga, dan houdt ie hem recht, maar na enkele minuten draait hij een beetje naar links, dan trim ik wat bij naar rechts. :rolleyes:

Mijn vraag: Op het einde van de batterij staat de trim volledig naar rechts gedraaid. Is dat normaal dat je zoveel moet bijregelen tijdens de vlucht???

Ja, dat is normaal. Ligt aan de of 4in1 units die schijnbaar niet goed gestabiliseerd zijn zodat ze verlopen als de voedingsspanning lager, en/of de temperatuur hoger wordt.

Bert

Back