Nieuw op dit forum, nieuw op het gebied van RC auto’s

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Edwin v Berkel, 1 apr 2021.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het verschil tussen 2S en 3S is behoorlijk. Op 2S blijft het in de regel langer heel.

    Maar een RC auto blijft iets waar je onderdelen aan blijft vervangen. De krachten met borstelloze motor en lipo accu's zijn enorm!

    En ook in 1990 met een borstelmotortje en 6NC 1200mAh gingen er dingen stuk, terwijl in vergelijk met nu de wagens toen stil leken te staan wat snelheid betreft!

    De Arrma motor zou stof en spatwaterdicht moeten zijn.
    Laatst hetzelfde gehad met mijn Mojave 1:10 2WD als Jackske: motorlager stuk, waardoor spur half is opgegeten! Maar was al een upgrade motor, niet van Arrma. Daarvoor meer dan 3 jaar probleemloos. Blijft altijd koffiedik kijken. Maar na paar keer rijden mag dat niet gebeuren.

    Spur van mij was nog herbruikbaar vanwege dat ik bij de vreemde geluiden direct gestopt was met rijden.
     
  2. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    @Unusual RC

    Akkoord, er gaat altijd iets kapot. Maar als een iets verkocht wordt als zijnde 3S moet die dat aankunnen.
    Uiteraard verdienen ze ook meer op verkoop van onderdelen dan op de auto's zelf.

    Snap ook niet hoe dat stof erin komt maar de kant waar je de motor tegen de motorbehuizing bevestigd zijn nog een paar gaatjes, vermoedelijk langs daar, maar dat zit dicht tegen de behuizing, dus dat begrijp ik ook zo niet.

    Tegen die snelheden ziet dat materiaal behoorlijk af natuurlijk, en de afgifte van warmte.
    Is echt gek hoe elke cel meer zo'n waanzinnig verschil is.
     
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Bij een willekeurig ander consumentenprodukt mag je dat verwachten. Echter bij "hobby grade" RC niet. Niet voor niks zijn de garantie perioden maximaal 6 maanden, en dan onder voorwaarden.

    Het spul wordt zo tot aan het maximale gebruikt, of vaak beter gezegd misbruikt.

    Ooit een Axial crawler gehad. Gewoon borstelmotor met weinig power, maar enorme tandwielreductie waardoor ieder standaard onderdeel van de aandrijflijn vervangen moest worden door iets van metaal. Eer die kit goed reed was je heel wat upgrades verder.

    RC wagens zijn echte upgrade producten. Niet zo lang geleden moest je direct al upgraden om het product goed rijdend te krijgen. Vijf jaar geleden bijvoorbeeld kon je beter van iedere RTR nieuw al de stuurservo preventief vervangen...

    En daar zit denk ik ook de hiaat: ooit was alles modelbouw een bouwdoos waar tientallen tot honderden uren aan gebouwd diende te worden. RC componenten moest je zelf erbij kopen, alles zorgvuldig uitzoeken. Bij RTR worden er concessies gedaan aan de kwaliteit. Met een kit of roller ben je nl. vrijwel altijd een stuk duurder uit.

    RTR is de redding geweest van de hobby, maar het blijft RC en geen consumentenproduct zoals een fiets of scheerapparaat.

    Verwarrend is het allemaal wel, zeker voor mensen die net met de hobby beginnen.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is een bewering waar ik het niet mee eens kan zijn. Geen enkele standaard auto zou uit de doos een upgrade nodig moeten hebben.

    Iedere RC auto komt naar zijn waarde. Dat er af fabriek iets standaard kapot kan gaan heet een productiefout en dient door de fabrikant opgelost te worden en niet door jou aangekocht. Helaas wordt aan fabrieksfoutjes niet beel ruchtbaarheid gegeven en hoopt men (als ook je winkelier) dat je gewoon een nieuw of upgrade onderdeel koopt.
    Dat een auto toch niet op 3S blijft leven als 3S toch mogelijk is lijkt mij ook een probleem voor de fabrikant/winkelier. Maar heel mogelijk staat ergens in de manual (dat nooit gelezen wordt) dat je bepaalde heavy duty onderdelen moet plaatsen waarmee de verantwoordelijkheid toch bij de gebruiker terecht komt.

    Dat goedkope (RTR) auto's letterlijk onder je reet wegslijten komt door de prijs. Ook hier heeft het niets met de upgrade factor te maken hoewel sommige fabrikanten daar wel een slaatje uit slaan met populaire modellen, de prijs en daarmee de kwaliteit heeft meer te maken met het marktsegment waar ze in willen zitten. Meer bedoeld voor mensen die impuls aankopen doen.
    Van Tamiya heb ik zo mijn bedenkingen dat ze bewust overal speling op het plastic zetten om zo een eigen aftermarket voor aluminium te ontwikkelen hoewel je zonder alle upgrades ook prima plezier kunt hebben.

    Maar koop een wedstrijdauto, uit de doos met de meegeleverde setup informatie is de auto snel en ook nog eens degelijk en vereist geen upgrades tenzij je de setup wilt aanpassen. Zaken zoals aluminium of titanium schroeven en ceramische kogellagers zijn dan wel upgrades om de auto sneller en lichter te maken maar veel mensen merken het verschil niet eens. Dat soor upgrades hebben alleen nut voor diegene die bv net naast het podium staan.

    Upgraden is een ding en voor velen eerder om de cool/bling factor. Om een idee te geven blijft een volledig aluminium Tamiya TT01 gewoon een TT01 zonder enige raceontwikkeling en ook nog eens zwaarder omdat plastic toch lichter is. Ook een Savage met titanium chassisdelen blijft in de bochten omrollen....
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Monteer voor de zekerheid een Bec
     
  6. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat is geen bewering van me, maar een constatering!

    Een RTR zou uit de doos goed moeten functioneren bij "normaal" gebruik.

    Een scheerapparaat gebruik je niet om ijzerdraad door te krijgen. Met een RC auto doen sommige de gekste dingen! Waar ligt de grens van het redelijke?
     
  7. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Wat Roelof zegt houdt ergens wel steek.
    Kan zijn dat je upgrade onderdelen moet voorzien voor op 3s, zal ik eens nakijken.
    Anderzijds is het ook nog model afhankelijk.
    Heb hier dan over arrma, omdat ik daar enkel ervaring mee heb, tot hiertoe.
    Ik rijd graag met de arrma raider xl, dat ding is leuk om in het zand en gras te rijden en daar jumps te doen. Maar ga daar niet zot mee doen of dat breekt in twee.
    Dan arrma typhon, degelijk in mijn ogen en ook heel gewild in een breed publiek. Dat ding is mijn ogen bijna onverwoestbaar, ik ramde dat ding overal over en door, dat blijft gaan. Maar is wat duurder ook, maar als rtr heel degelijk.
    Zelfde als mij ombouw van arrma kraton en typhon, heel weinig problemen.
    The senton heb ik nu al wat pech mee gehad, maar aan deze moet je inderdaad wel wat verbeteren en aanpassen, maar komt goed.
    Afhankelijk ook wat je ermee doet. Ga je jumps nemen zoals op YouTube, dan sneuvelt er geregeld wat. In dat filmpje van 10min gaat er een keer iets stuk, maar dat zal in werkelijkheid wel anders zijn.

    Het is ook zo dat ze meer verdienen aan onderdelen dan aan de auto's zelf.
     
  8. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Nee, zowel op de website van Arrma als in de manual geschikt voor 2-3S hardcase lipo, zo uit de doos.
    Geen aanbevelingen voor upgrade onderdelen.
    In 2013 was dat ook niet het geval bij de allereerste BLX modellen.
    Toen kondigden ze op hun destijds eigen forum (bestaat niet meer, is nu Arrma-forum geworden, deels onafhankelijk van Arrma)) aluminium upgrade onderdelen aan, waarvan er slechts jaren later een aantal uitgebracht zijn.
    Zo jammer (vooral het uitblijven van de veren/schokbrekers die afwijkende maten hadden t.o.v. wat er te koop was bij andere merken)

    Zag trouwens dat ze eindelijk de banden voorzien hebben van gaten aan de buitenkant (vented tyres) :thumbsup:
    Die van mij waren op een gegeven moment zo uit balans en zwaar, dat daar de boel stuk van ging. Wist ik jaren geleden veel.
    Vliegtuigen hebben massieve banden, boten helemaal geen :koud:

    Denk een leuke discussie an sich.
    Dat de merken er geld op toeleggen lijkt me zeker niet het geval ;)
     
  9. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb het bekeken en er staat inderdaad niets in van extra's als je op 3s rijdt.

    En vented tyres het helpt natuurlijk, had ik voordien al geprobeerd bij een paar banden.
    Alleen stonden de banden van de senton in het begin al zo krom als iets.

    Ik heb dat van de winkel waar ik kom, ze zullen wel iets verdienen aan die auto's/buggy's/vliegtuigen enz... maar ze moeten het toch vooral hebben van onderdelen blijkbaar.

    @Unusual RC
    Was jij een tijdje terug geen moderator op het arrma forum?
     
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Correct!

    Ik ben er door drukte mee gestopt. Vandaar dat ik ook weet dat het in principe onafhankelijk is van Arrma/Horizon.
    Maar nooit helemaal, immers sponsoring is er wel.
    Echter je mag er alles vrij zeggen, zeker over de kwaliteit of juist het ontbreken ervan.

    Twijfel sterk om een Senton BLX 3S erbij te nemen.
    Maar sta aan de vooravond om het modelvliegen weer op te pakken na 20 jaar, evenals twee boten die weer eens nat moeten worden...:rolleyes:
     
  11. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ja die keuzes he.
    De senton is wel leuk om mee te rijden , al tuimelt die wel heel graag, hoop dat het met de typhon V2 shocks beter is.
    Maar sterk is die wel, kan veel verdragen.

    Die boten zie ik soms ook wel eens op YouTube, lekkere sound maken die over het water.
     
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Het mooie aan de oude 2D Fury/Mojave was nu juist het lage zwaartepunt.
    Zeker in vergelijk met een Slash bijvoorbeeld blijft hij behoorlijk goed rechtop.

    Omdat wij eigenlijk alleen maar voor de lol wedstrijdjes rijden op een baan, wilden we juist een zo goed mogelijk rijdende SCT zo uit de doos.
    Banden vervangen is dan de allereerste upgrade die heel veel profijt biedt.
    Met stock banden ben je dan echt niets meer, wat een verschil is dat!
    Vooral rechtuit (uiteraard met stock zender/Rx, geen giro!) rijden gaat opeens op onverhard veel makkelijker, evenals sturen.

    Volgende stap is de shocks idd. Van de stock plastic naar aluminium. Merk je wel, maar het is geen hele grote upgrade.
    Wel blijven ze langer vol, die plastic stock shocks hielden het amper een dag uit. Dan kon je de olie alweer gaan aanvullen.

    Ik ben van de jet aangedreven boten, d.w.z. met een axiale pomp i.p.v. een schroef onder of achter de boot.
    Daarmee is het geluid heel anders, evenals de topsnelheid is wel wat lager door efficiency verschil.
     
  13. Edwin v Berkel

    Edwin v Berkel

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Wijchen Nederland
    Er zit toch een bec in de esc?
     
  14. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Klopt.

    Maar die kan niet genoeg stroom leveren voor sterkere servo's. Kan je je auto kosten als er een te lage spanning op je ontvanger komt te staan door een servo die veel stroom trekt. Mijn buggy is destijds op een grote kei gereden door een te lage spanning als gevolg van een sterke servo die veel stroom trok.

    Better safe than sorry..

    Als er ooit
     
  15. Edwin v Berkel

    Edwin v Berkel

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Wijchen Nederland
    Oké! Weer wat geleerd. Dank voor de tip. wat ik dan ga doen is kijken hoeveel stroom de servo nodig heeft en dan een matching bec monteren.
     
  16. Edwin v Berkel

    Edwin v Berkel

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Wijchen Nederland
    De bec in de esc geeft 6v door en de servo heeft Max 6,6v nodig. Is een extra bec dan nodig?
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    6v is een spanning van 6 volt.

    Stroom is vaak 3 ampère bij een ingebouwde bec.

    Wat voor servo heb je? Vanaf 10 a15 kg snelle servo's zou ik persoonlijk wel een bec monteren. Helemaal in zwaar terrein. Dan moet je servo harder werken en gaat meer stroom trekken


    Screenshot_20210512-001200_Samsung Internet.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2021
  18. Edwin v Berkel

    Edwin v Berkel

    Lid geworden:
    28 mrt 2021
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Wijchen Nederland
    Er zit een PowerHD PHD-LW20MG in.
     
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik heb geloof ik in een hpi wr8 een power hd servo. Ik, dacht ook met een 10a cc bec. In de regel meestal savox servo's. Daarmee is het echt een pre.

    Het kan geen kwaad het ook voor deze servo te monteren.
     
  20. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    De meeste BEC's kunnen wel met de sterkere servo's overweg. Alleen Castle Creations ESC's hebben een zwakke BEC dat problemen kan veroorzaken.

    En als je naar een externe BEC gaat moet je ook de plusdraad van de ESC naar de ontvanger ontkoppelen. Een klein maar een heel belangrijk detail.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina