Nieuw (oud) hart voor oude dame.

Forummers,

Als een vervolg op de Novarossi restauratie het volgende. De gerestaureerde Novarossi is dinsdag met een klap vastgelopen. De zuigerstang is bij de bevestiging aan de krukas gebroken. (Zie foto) Ik denk door de vastloper, maar het kan ook dat de zuiger pas na het afbreken vastgelopen is. het doet er verder niet meer toe. Niet meer te repareren. Vermoedelijk heeft hij toch te arm gestaan, ofschoon hij flink rookte. Ik ben er klaar mee. Zonde van de nieuwe lagers, maar weer veel geleerd.
Ik heb via internet nog een nieuwe O.S MAX 61 SX HGL op de kop weten te tikken. Ik kan er wel een moderne motor in doen, maar ik vind het nu eenmaal leuk om zo'n heli in zo origineel mogelijke staat te houden. Ik voorzag een hoop pasproblemen, maar die motor zat er zo in. Zelfs de links voor het gas en de mengselverstelling kon ik zo aansluiten. Als dit een voorbode is voor het inlopen kon die motor het wel eens goed gaan doen. Morgen de eerste pogingen. Alle 3 naalden staan ingesteld volgens de handleiding. (Ook nog gewoon op Internet te vinden.)
Wordt vervolgd.
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk eraan dat deze carburateur voor brandstof met meer dan 15% nitro is bedoelt. Gebruik je minder nitro dan loopt ie in het hovergebied te rijk.Je bent dan geneigd om stationair en/of volgas (te) arm te gaan zetten, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Steven.

Webra voor Heim heli

Jammer voor de Nova Rossi maar ik heb nog een originele nieuwe Webra Heim motor liggen compleet met koelkop en drieblads vin.
Mocht je belangstelling hebben stuur maar een pb tje.

Webra speed 61 R ABC

Maiden nieuwe (oude) OS motor.

Steven,

Een wereld van verschil met de Novarossi. Hij startte in één keer. Uitgangspunt was de instelling uit de manual. 2 slagen voor de high speed naald. 2 slagen voor de stationair naald en 1 slag voor de medium speed naald. Hij loopt nu mooi rijk met een goede rookpluim. Uiteindelijk de medium naald 5 klikjes rijker gezet. Volgens de manual loopt hij zonder nitro, maar krijg je een betere gas respons vanaf 10% nitro.
Ik gebruik de brandstof van Henk van AHT. Die heeft 10% nitro, 14 procent Titan en de rest methanol. Gezien de rook hoeft er volgens mij niet meer olie in. Maar eigenlijk schrijft de manual minstens 18% voor.
Kan ik toch beter een andere brandstof (laten) mengen. Ook na 10 minuten vliegen werd de koelkop lang niet zo warm als die van de Novarossi. Natuurlijk nog niet met blote handen aan te pakken, maar een natgemaakte vinger begint niet meer te sissen.
Ik haal nog wel het kraantje weg waarmee de brandstof afgesloten kan worden. Na dit kraantje zie je soms kleine luchtbelletjes in de brandstofleiding. Al met al ben ik zeer tevreden met de OS, en heb ceremonieel de Novarossi stickers van de Futura gehaald.

Groeten,

Eric Schumacher

Back